Vakioaiheet, joista joudut jankkaamaan lapsillesi tai puolisollesi vuodesta toiseen
- verhot ja sälekaihtimet pitää avata kun noustaan ylös (perusteluni: pimeä huusholli muutenkin, varsinkin talvella, huonekasvitkaan ei saa valoa)
- suihkun jälkeen märät pyyhkeet pitää levittää kuivaustelineelle, EI vain kylppärin naulakkoon roikkumaan (alkavat haista jos kuivuvat hitaasti roikkuessaan naulakossa)
- vaatteita EI riisuta lattialle nukkumaanmennessä tai suihkuun mennessä, vaan ripustetaan naulaan tai edes tuolille. (keräävät lattialla pölyä ja huusholli näyttää todella epäsiistiltä jos vaatteet ovat mytyissä lattioilla.)
- vettä ei loroteta turhaan. Suihkussa ei vietetä aikaa huvikseen "lämmitelläkseen" (sitä varten on sauna), saippuoinnin ajaksi hana suljetaan, eikä hammaspesunkaan aikana vettä lasketa koko harjausaikaa.
- Joka janoon vedenjuomiseen ei tarvitsisi aina ottaa kaapista uutta lasia. Minä juon samasta mukista jopa useamman päivän peräkkäin, teinin jäljiltä illalla on 5 lasia/mukia tiskipöydällä.
- Roskia, karkkipapereita, tölkkejä ei jätetä tyhjinä lojumaan. Tämä hirveän vaikeaa, taas on teinin pöydällä 5 cokistölkkiä, miehen jäljiltä saunassa 2 oluttölkkiä, ja olohuoneen sohvapöydällä puolikas sipsipussi ja avattu karkkipussi eilisen leffaillan jäljiltä.
Siinä asiat joista itse joudun toistuvasti huomauttamaan edelleen, vaikka yhteiseloa 13-17 vuotta eri perheenjäsenteni kanssa. :D
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Diktatuuria kunniaan. On vain yksi tapa elää ja sen on naisen määrittelemä tapa
Minä nyt en tajua mitä diktatuuria on kieltää ulkokengillä käveleminen sisällä tai käskeä viemään olohuoneeseen viedyt astiat tiskikoneeseen. Ilmeisesti osa miehistä olettaa, että vaimo on ilmainen palvelija.
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, että eikö nuo asiat käyneet ilmi ennen sitoutumista avo- tai avioliittoon? Oikeastiko ne puolisot jaksoivat koko seurusteluajan pitää kämppänsä ja itsensä siistinä, mutta sitten kun aikanaan muutitte yhteen niin taantuivat pikkulapsiksi?
Me vietimme seurusteluaikana yhdessä viikonloput ja suurimman osan lomista. Ehdin kyllä sinä aikana hyvin nähdä, miten mies huolehtii itsestään ja kodistaan. Eikä hän ole muuttunut yhtään avoliitossa, edelleen hän on siisti (siistimpi kuin minä) ja järjestelmällinen; osaa huuhdella purkit ja kierrättää roskat ja pestä pyykit ja laittaa ne kuivumaan jne.
Silloin, kun me mentiin yhteen oli kodeissa yksi ainoa roskis, jonne laitettiin kaikki talouden roskat ruuanjämiä myöten. Nyt kierrätettäviä roskia on toista kymmentä erilaista ja koska niiden lajittelu on miehestä työlästä, hän jättää kaiken tiskipöydälle. Enpä hoksannut ajatella asiaa aikoinani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt en tajua mitä diktatuuria on kieltää ulkokengillä käveleminen sisällä tai käskeä viemään olohuoneeseen viedyt astiat tiskikoneeseen. Ilmeisesti osa miehistä olettaa, että vaimo on ilmainen palvelija.
Mäkään en tajua. Ihan perusasioita. Samoin kuin se että tavarat (varsinkin muiden) pistetään niiden omille paikoille. Joku verhojen avaamis- ja sulkemisajankohdan tarkka määrittely on ehkä hiukan pitkälle menevää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kieltää"? "Käskeä"?
Alaikäistä lasta kyllä, mutta että puolisoa. Asetut hänen yläpuolelleen, pomoksi.
Jos olisin tämä puoliso, olisin jo lähtenyt.
En minä aikuista ihmistä ala neuvomaan.
En vaan mies itse on päättänyt että hänen avaimensa ovat pöydänkulmalla (käy mulle). Ei kuitenkaan itse laita niitä siihen vaan vessan kaapin päälle, television eteen, kuivatuokakaappiin, mihin nyt sattuu ne laittamaan ja sitten ihmettelee kun ne ei ole siinä missä kuuluu.
Eikä tässä, mutta siirtelee munkin avaimia, puhelinta jne paikasta toiseen ja joka ikinen aamu alkaa tässä talossa sillä että pohditaan mistä kenenkin omaisuus mahdollisesti löytyy, kun mies ei muista mihin ne tavarat on omilta paikoiltaan siirtänyt. Ja kyllä, se on aina mies joka siirtelee täällä tavaroita.