Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

opiskelijan kesä ja työttömyys

Vierailija
04.03.2015 |

Olen opiskelija ja joudun nostamaan keväältä opintolainan lähes kokonaan. Kesätyötilanne seudullani on huono ja opintoni vielä siinä vaiheessa etten oman alan töitä saa. Olen tehnyt töitä opintojeni ohessa ja muutaman päivän nyt myös keväällä.

Nyt pohdiskelen tulevaa kesää ja mitä sen kanssa tekisin. Täysimääräistä työtä en kesäksi saa, eli vähäisillä töilläni en kuitenkaan pystyisi elämääni ja vuokraani maksamaan. Toisaalta mahdolliset työni nyt kevään aikana voisi olla este kesälle haettavalle toimeentulotuelle, mutta en myöskään oikein voisi jättää töitä tekemättä koska jollain on elettäväkin.

Mitähän tässä kannattaisi tehdä? 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 02:06"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 02:01"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 02:00"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:53"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:50"]

Minulla olisi kesätöitä. Kuukausipalkka vaan tuossa työssä olisi noin 1050 euroa, ja asun pääkaupunkiseudulla, en ymmärrä miten tuolla rahalla eläisi saati siitä säästäisi, kun vuokrani on 600 euroa kuussa, päälle sähkö, netti, puhelin, lääkkeet, lääkärilaskut, kotivakuutus jne... Säästöjä on 0 euroa ja kaikki opintolaina menee ennen kesää elinkustannuksiin. 

Hirveä paniikki, kun en tiedä pitäisikö ottaa tuo riistopalkkainen työ vastaan, vai yrittääkö vielä saada jonkun työn jossa on edes vähän parempi palkka. Sillä tavalla kurja juttu, että pitää päättää lähipäivinä olenko koko kesän, mahdollisesti melkein kaikki viikonloput yms kiinni tuohon hintaan... 

[/quote]

No jos et muuta työtä löydä, niin kannattaa. Elät sitten opiskelukuukaudet täysillä tuilla ja lainalla.

[/quote]

Niin siis tuo palkka on bruttona tuon 1050 euroa, siitä menee vielä verot...

[/quote]

Ei ole järkeä mennä tuolla palkalla. Tekeydy työttömäksi ja nosta ttt. Siitä jää pikkuisen käteenkin pakollisimpien kulujen jälkeen.

[/quote]

Sekin ongelma vielä, että olen tuota järjetöntä vuokraani maksanut lainan lisäksi tekemällä satunnaisesti töitä. Eli jos saan huhti-toukokuussa palkkaa vaikkapa 300 euroa kuukaudessa opintotuen ja lainan päälle, niin sossu voi katsoa että tuosta summasta olisi pitänyt koko kesän toimeentulo säästää. On valitettavasti kokemusta aiheesta. Näin kannustetaan opiskelijoita tekemään pimeitä töitä, monet kuulemma tekevät jo pimeänä... 

[/quote]

Vaikea tilanne... Kyllä mä ehkä suosittelisin että lopeta nyt ne satunnaiset työt tai tee tosi vähän. Varsinkin jos sulla on oikeasti osoittaa mihin palkka on mennyt eli elämiseen, niin ei ole este tttlle.

Vierailija
22/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en tiedä miten muualla päin suomea, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla ollaan tosi nihkeitä antamaan opiskelijalle toimeentulotukea vaikka kuinka olisi kaikki laskelmat suurista elinkustannuksista, "pyydä perheeltäsi apua" on kuulemani neuvo. Entä jos perhe ei auta? Kerran meni pari viikkoa niin ettei ollut varaa ruokaan kun tuli yllättäviä sairaalalaskuja, onneksi moni kaveri auttoi. Olen itsekin yrittänyt sitten vastavuoroisesti auttaa takaisin päin heti kun joku toinen on vielä pahemmassa pulassa, vaikka köyhyysrajan alapuolella (kenties loppuelämäni) olen itsekin. Nykyään kun edes maisterin paperit ei välttämättä takaa työpaikkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 02:26"]

Siis en tiedä miten muualla päin suomea, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla ollaan tosi nihkeitä antamaan opiskelijalle toimeentulotukea vaikka kuinka olisi kaikki laskelmat suurista elinkustannuksista, "pyydä perheeltäsi apua" on kuulemani neuvo. Entä jos perhe ei auta? Kerran meni pari viikkoa niin ettei ollut varaa ruokaan kun tuli yllättäviä sairaalalaskuja, onneksi moni kaveri auttoi. Olen itsekin yrittänyt sitten vastavuoroisesti auttaa takaisin päin heti kun joku toinen on vielä pahemmassa pulassa, vaikka köyhyysrajan alapuolella (kenties loppuelämäni) olen itsekin. Nykyään kun edes maisterin paperit ei välttämättä takaa työpaikkaa. 

[/quote]

Törkeää on että aikuista ihmistä neuvotaan vaan kerjäämään läheisiltä. Todella hienoa jos auttajia löytyy, mutta väärin sälyttää yhteiskunnan tehtävät yksityisten harteille. Esim. minullakin on vain äiti, jolla pieni eläke. Hän auttaa kyllä miten vähistä varoistaan pystyy, mutta totta kai hänen tulee ennenkaikkea itsensä elättää pienillä tuloillaan. En edes kehtaisi tai halua ehdottaa muuta hänelle.

Vierailija
24/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei vanhemmilla ole elatusvelvollisuutta kun on täyttänyt 20. Sossut yrittää kieroilla, mutta toimeentulotukilaki on selkeä. Sossut voivat myös vaihtoehtoisesti tarjota työtä opiskelijalle kesän aikana.

Vierailija
25/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 02:39"]

[/quote]

Törkeää on että aikuista ihmistä neuvotaan vaan kerjäämään läheisiltä. Todella hienoa jos auttajia löytyy, mutta väärin sälyttää yhteiskunnan tehtävät yksityisten harteille. Esim. minullakin on vain äiti, jolla pieni eläke. Hän auttaa kyllä miten vähistä varoistaan pystyy, mutta totta kai hänen tulee ennenkaikkea itsensä elättää pienillä tuloillaan. En edes kehtaisi tai halua ehdottaa muuta hänelle.

[/quote]

Tähän tämä nyt yritetään saada menemään eli mm. aikuiset lapset hoitaisivat vanhempansa kun nämä ovat vanhuksia, jotta yhteiskunta säästäisi jne. jne. Onneksi kohta on vaalit.

Silloin kun itse olin nuori opiskelija 2000-luvulla sossu haukkui minut siitä, että olin vapaaehtoisesti suostunut elämään köyhyysrajan alapuolella enkä hakenut opintolainan jälkeen sossusta rahaa. Jep, ihan on historiallisesta ja taloudellisesta tilanteesta kiinni sossujen moraali. Ap pidä se mielessä, mutta laki on aina sama!

Vierailija
26/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
27/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:50"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:48"]

Opiskelijakin on oikeutettu toimeentulotukeen. Sinne vaan sossu luukulle sanomaan, että töitä ei löytynyt ja sopivia kesäopintoja ei ole.

[/quote]

Mutta tämä tarkoittaisi sitä että täytyy kevään työkeikat kylmästi tekemättä?

ap

[/quote]

Jos se toimeentulotuki sulle myönnetään niin sitä ei oteta pois, vaikka sen saamisen jälkeen kävisitkin töissä.

[/quote]

No jos sossu huomaa, että tuloja alkaa tulemaan jotain muuta kautta, niin sossu laittaa omat rahahanansa hyvin nopeasti kiinni.

Vierailija
28/42 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävän monesta kesätyöstä maksetaan ainoastaan 1000 euroa/kuukausi. Aikamoista riistoa! Terveisiä täältä köyhyysrajan alapuolelta. 

Vierailija
29/42 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ole saanut kesätöitä. Oma alani on vielä sellainen ettei sen alan kesätöitä ole ollenkaan. Täällä pääsee sossun kautta opiskelijat kesätöihin, palkkaa saa alle 1000e/kk mutta muutakaan ei ole.

Vierailija
30/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 02:26"]Siis en tiedä miten muualla päin suomea, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla ollaan tosi nihkeitä antamaan opiskelijalle toimeentulotukea vaikka kuinka olisi kaikki laskelmat suurista elinkustannuksista, "pyydä perheeltäsi apua" on kuulemani neuvo. Entä jos perhe ei auta? Kerran meni pari viikkoa niin ettei ollut varaa ruokaan kun tuli yllättäviä sairaalalaskuja, onneksi moni kaveri auttoi. Olen itsekin yrittänyt sitten vastavuoroisesti auttaa takaisin päin heti kun joku toinen on vielä pahemmassa pulassa, vaikka köyhyysrajan alapuolella (kenties loppuelämäni) olen itsekin. Nykyään kun edes maisterin paperit ei välttämättä takaa työpaikkaa. 
[/quote]

No johan. Itse taas olen opiskelijana saanut toimeentulotukea ihan naurettavan helposti täällä Länsi-Helsingissä. Kokemukseni ovat vuosilta 2009-2012. Onko tilanne tosiaan muuttunut noin paljon muutamassa vuodessa vai onkohan toimipisteiden välillä eroja?

Esimerkiksi kesän tt-tukea varten piti ilmoittaa huikeat kolme (3) työpaikkaa, joita on hakenut ja ko. yritysten yhteystiedot. Kysymykseen, mikseivät vanhemmat tue taloudellisesti, vastasin rehellisesti, ettei yh-äidilläni ole varaa, ja tämän pystynevät siellä sossussa verotiedoista tarkistamaan. Hakemuksen jättämisen jälkeen ei kyselty mitään vaan tuki myönnettiin suoraan koko kesälle. Nuoremmille voisin vielä huomauttaa, että kesällä 2009 oli työpaikat finanssikriisin takia vielä pahemmin kiven alla kuin nyt, moni firma (esim. Stocka) ilmoitti suoraan, ettei palkkaa yhtään kesätyöntekijää.

Vierailija
31/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja AP:ta haluaisin vielä rohkaista työnhakuun. :) Mistä tiedät (oletat), ettet saa kesätöitä? Nythän on vasta maaliskuun alku, moni paikka on vielä avoinna eikä kaikkia ole edes julkistettu. Vai asutko hyvin pienellä paikkakunnalla?

Vierailija
32/42 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, vastasivat että kanssani samaa työpaikkaa haki noin 950 muuta hakijaa... Minulla olisi vieläpä kyseiseltä alalta jo aikaisempaa työkokemusta, mutta koulutukseni valmistaa minua eri alalle. Oman alani töitä taas on todella vähän kesällä. No ei vaankuin lisää hakemuksia rustailemaan, vasta yhteen työhaastatteluun tullut kutsu. 

Vierailija
33/42 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pssst kaikki opiskelijat.. Nostakaa vaan kesältä opintotuet ja opiskelkaa jotain, jos siis muuta tulonlähdettä ei ole. Aika sama, vaikka tuet loppuu kesken. Itse sain opintotukea 460e (yksityisen kämppä, osa-aikainen hanttihomma) ja nyt loppui. Hain yleistä asumislisää ja saan melkein 400e/kk. Okei, 60e/kk on paljon opiskelijalle.. Mutta ei se tuen loppuminen kesken ollutkaan niin suuri katastrofi.

Vierailija
34/42 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs muilla? Itse alan kallistua siihen, että minun on pakko ottaa vastaan tuo työ jossa palkka bruttona vähän päälle tonnin. Ei ole löytynyt mitään muuta työtä, ja hakemuksia olen lähettänyt jo kymmeniä! 

Vierailija
35/42 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 15:53"]

Mitenkäs muilla? Itse alan kallistua siihen, että minun on pakko ottaa vastaan tuo työ jossa palkka bruttona vähän päälle tonnin. Ei ole löytynyt mitään muuta työtä, ja hakemuksia olen lähettänyt jo kymmeniä! 

[/quote]

Miten paljon sulla on aikaisempaa työkokemusta? Riistopalkkainenkin työ hyödyttää siinä mielessä ettei sitten ole aukkoja CV:ssä, kun haet taas seuraavia työpaikkoja. Näyttää kuitenkin tulevalle työnantajalle paremmalta, että olet valinnut työn sen sijaan, että jäisit mieluummin työttömäksi ja nostaisit tukia.

Vierailija
36/42 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pystyisitkö ottamaan vastaan vaikka useamman siivoustyön, jos ne sopisivat aikataulullisesti yhteen? Silloinhan työstä saisi enemmän rahaa. Soittaisin suoraan siivousfirmoihin ja kertoisin tilanteestani, ne saattavat hyvinkin ottaa ahkeran opiskelijan siivoamaan useampaa kohdetta. Itse olin yhtenä kesänä siivoamassa ja meille ihan kehotettiin, että jos tarvitsee lisäansiota niin voi saada lisäkeikkaa muista kohteista.

Vierailija
37/42 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:01"]

[/quote]

Miten paljon sulla on aikaisempaa työkokemusta? Riistopalkkainenkin työ hyödyttää siinä mielessä ettei sitten ole aukkoja CV:ssä, kun haet taas seuraavia työpaikkoja. Näyttää kuitenkin tulevalle työnantajalle paremmalta, että olet valinnut työn sen sijaan, että jäisit mieluummin työttömäksi ja nostaisit tukia.

[/quote]

Työkokemusta on sen verran, että parista paikasta ilmoitettiin että olen "liian kokenut" työnhakija. Joihinkin paikkoihin taas sitä kokemusta on "liian vähän", koska jos ei ole aikaisempaa kyseisen alan työkokemusta, niin sitä ei sitten ole ja miten sitä voi edes hankkia jos ei pääse töihin? Nyt olen opiskelujen ohella oman alani töissä, mutta alallani ei ole kesätöitä lainkaan (koska opetusala). Tuo minulle tarjottu paskapalkkainen kesätyö ei liity mitenkään omaan alaani, mutta saisin siinä myyntialan työkokemusta mitä arvostetaan monissa muissa kesätyöpaikoissa, tulevia kesiä ajatellen. En vaan ymmärrä, miten saisin rahat riittämään niin huonolla palkalla... 

Vierailija
38/42 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:01"]

[/quote]

[/quote]

Työkokemusta on sen verran, että parista paikasta ilmoitettiin että olen "liian kokenut" työnhakija. Joihinkin paikkoihin taas sitä kokemusta on "liian vähän", koska jos ei ole aikaisempaa kyseisen alan työkokemusta, niin sitä ei sitten ole ja miten sitä voi edes hankkia jos ei pääse töihin? Nyt olen opiskelujen ohella oman alani töissä, mutta alallani ei ole kesätöitä lainkaan (koska opetusala). Tuo minulle tarjottu paskapalkkainen kesätyö ei liity mitenkään omaan alaani, mutta saisin siinä myyntialan työkokemusta mitä arvostetaan monissa muissa kesätyöpaikoissa, tulevia kesiä ajatellen. En vaan ymmärrä, miten saisin rahat riittämään niin huonolla palkalla... 

[/quote]

Jos opiskelet opetusalaa, niin voisitko hankkia lisäansiota vaikka antamalla yksityisopetusta? Omaan alaasi liittyen tai esim ylioppilaskirjoituksiin valmistautuville, tukiopetusta tarvitseville tai vaikka aikuisille, jotka kaipaavat opetusta vaikkapa englannin alkeissa? Sympatiat sulle, hankala tilanne kun tuo palkka on noin huono :(

Vierailija
39/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kämppä alivuokralle ja mee kesäks jonneki marjanpoimuun tai taimenistutukseen pikkupaikkakunnalle ja asut jossain sukulaisella tai muuten nykyistä halvemmassa kämpässä?

Vierailija
40/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 22:43"]

Ja AP:ta haluaisin vielä rohkaista työnhakuun. :) Mistä tiedät (oletat), ettet saa kesätöitä? Nythän on vasta maaliskuun alku, moni paikka on vielä avoinna eikä kaikkia ole edes julkistettu. Vai asutko hyvin pienellä paikkakunnalla?

[/quote]

Tätä mietin itsekin, suurin osa paikoista tulee hakuun vasta tämän ja ensi kuun aikana. Eli älä vielä luovuta, selaa ahkerasti Mollia ja muita ilmoituksia :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme