Onko vitamiinit purkista yhtä tehokkaita kuin vitamiinit ruuasta?
Ja paljonko pitäisi esim appelsiineja syödä että saa kapselin verran C-vitamiinia?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kaikista eniten vitamiinia on reaper-chilissä.
Ja kuinka paljon tuota pystyy syömään kerralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudan puutteeseenkin on aina joku syy:
Heikko saanti; imeytymishäiriöt kuten suolistosairaudet tai puutteellinen ruokavalio
Liika menetys; suolistovuodot, nenäverenvuodot, runsaat menkat
Korjatkaa raudanpuutteen syy niin ei tarvitse purkista syödä.
Mulla kuukautisten takia oli rauta-arvot alhaalla, mutta vaihdevuosien myötä arvot lähtivät kovaan nousuun. Nyt mulla on ferritiini 150 ja ennen arvo oli jotain 30 ja rautalisällä sain sen nousemaan 70:een. En ikinä syömällä olisi saanut arvoja koholle vaan pakko oli ottaa purkista.
Ja ihan perusmenkat olivat eivätkä mitenkään runsaat. Miehillä ei tätä ongelmaa ole ja sen takia heillä rauta-arvot paljon korkeammat kuin naisilla yleensä.
Kasvit ovat nykyään paljon ravintoköyhempiä kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole yhtä tehokkaita. Ja ruuassakin on eroja, esimerkiksi vegaaniruoasta imeytyvät jotkut vitamiinit (ainakin sinkki) huonommin kuin sekaruoasta.
D-vitamiinia tosin kannattaa jokaisen syödä purkista, mutta muuten vitamiineja saa ihan tarpeeksi monipuolisesta ruokavaliosta, ellei sitten ole vaikka raudanpuutosta jolloin lisärautaa tarvitaan.
Mikä harhaluulo tuo "D-vitamiinia tosin kannattaa JOKAISEN syödä purkista" oikein on? Saan talvisinkin ravinnosta yli neljä kertaa saantisuosituksen verran d-vitamiinia ja kesällä runsaan ulkoilun myötä lie kuinka paljon. Ja vaikka puoletkaan ei imeytyisi minulla normaalisti, niin silti saisin aivan riittävästi.
Toki suurimmalle osalle d-vitamiini purkista tulisi ihan tarpeeseen, mutta EI JOKAISELLE! Katsos kun saanti riippuu siitä mitä syö, juo ja miten viettää aikaa auringossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikko saanti; imeytymishäiriöt kuten suolistosairaudet tai puutteellinen ruokavalio
Mulla kuukautisten takia oli rauta-arvot alhaalla, mutta vaihdevuosien myötä arvot lähtivät kovaan nousuun. Nyt mulla on ferritiini 150 ja ennen arvo oli jotain 30 ja rautalisällä sain sen nousemaan 70:een. En ikinä syömällä olisi saanut arvoja koholle vaan pakko oli ottaa purkista.
Jos anemisoituu kuukautisten takia, siihen saa apua terveydenhuollosta. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan perusmenkat olivat eivätkä mitenkään runsaat. Miehillä ei tätä ongelmaa ole ja sen takia heillä rauta-arvot paljon korkeammat kuin naisilla yleensä.
Caprilon, tulehduskipulääkkeet, kierukka, pillerit...
100 grammaa kuorittuja appelsiineja sisältää 51mg C-vitamiinia. C-vitamiinitabletissa C:tä on 500 mg.
Eli appelsiineja pitää syödä kilon verran, että saa saman verran C-vitamiinia kuin C-vitamiinitabletista.
Vierailija kirjoitti:
Joo on syy raudanpuutteelle mutta runsaat kuukautiset on elimistön häiriötila ja sen pystyy korjaamaan ruokavaliolla jos on ymmärrystä. Se ei ole koskaan mikään geneettinen ominaisuus.
Ihmiset on saatu hyväksymään se että elämä eletään sairauksien kanssa ja heidät on laitettu uskomaan etteivät he itse pysty tehdä asialle mitään.
Endometrioosinkin voi hoitaa ruokavaliolla.
"Caprilon, tulehduskipulääkkeet, kierukka, pillerit...2
No helpompi sitä rautalisää oli ottaa kuin alkaa käyttää jotain tulehduskipulääkkeitä ja hormoneja. Sata kertaa mieluummin vaan rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on syy raudanpuutteelle mutta runsaat kuukautiset on elimistön häiriötila ja sen pystyy korjaamaan ruokavaliolla jos on ymmärrystä. Se ei ole koskaan mikään geneettinen ominaisuus.
Ihmiset on saatu hyväksymään se että elämä eletään sairauksien kanssa ja heidät on laitettu uskomaan etteivät he itse pysty tehdä asialle mitään.
Laita esimerkkejä kuinka paljon pitää syödä mitäin ruokaa, että ne arvot saa kohdilleen? Minä en syö punaista lihaa enkä tule syömään.
Vierailija kirjoitti:
"Caprilon, tulehduskipulääkkeet, kierukka, pillerit...2
No helpompi sitä rautalisää oli ottaa kuin alkaa käyttää jotain tulehduskipulääkkeitä ja hormoneja. Sata kertaa mieluummin vaan rautaa.
Joo mieluummin rautalisää kuin olisi ollut jossain hormoneissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita esimerkkejä kuinka paljon pitää syödä mitäin ruokaa, että ne arvot saa kohdilleen? Minä en syö puna
Se on sitten omaa tyhmyyttäsi, jos et suostu syömään punaista lihaa. Se on yksi parhaita hemiraudan lähteitä. Parempia ovat vain veri ja maksa. Kasviperäinen non-hemirauta ei imeydy yhtä hyvin.
Ei ole. Olen aina syönyt monipuolisesti oppikirjan mukaan, mutta tarvitsen kuitenkin lisävitamiineja. Ne vielä oikeasti toimii. Kävin verikokeissa ennen ja jälkeen ja arvot nousivat kovasti ja olokin on parempi. Eniten on varmaan vaikuttanut A-, B- ja D-vitamiinit.
"Se on sitten omaa tyhmyyttäsi, jos et suostu syömään punaista lihaa. Se on yksi parhaita hemiraudan lähteitä. Parempia ovat vain veri ja maksa. Kasviperäinen non-hemirauta ei imeydy yhtä hyvin."
Olen eri, mutta eipä ole vaikuttanut punaisen lihan syöminen.
Ei kai nykyisestä tehotuotetusta ruoasta enää mitään vitamiineja saa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvit ovat nykyään paljon ravintoköyhempiä kuin ennen.
Kyllä ja kaikki muutkin varmaankin johtuen tehotuotannosta. Toisekseen aika harva niin monipuolisesti pystyy syömään. Lapsillekkin nykyään syötetään heti niitä vitanalleja kun ne ronklaavat ruokien kanssa.
Otan Berocca poretta kun tarvitsee pikaista virkistystä. Sitten muita Gefilus Basic maitohappobakteeri vastustuskykyyn ja suoliston hyvinvointiin, Möller Tupla tai Calcichew, Magnesium ihan ehdoton kramppaamisen estämiseen ja vahva B12 muistin tukemiseen. Ikää 60+.
Mielestäni mitä enemmän ikää niin sitä enemmän tarvii purkistakin. Nuorena riitti virtaa kyllä ilmankin.
Mistähän hedelmistä nuo ravintosisältötutkimukset on tehty?
Vähän epäilen, että suomeen raakaana tuotu ja pitkään säilötty hedelmä ei sisällä vitamiineja ihan saman määrää kuin juuri puusta kypsänä poimittu. Vai?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskeho on kehittynyt syömällä ruokaa, jolloin tarvittavia vitamiineja ja muita hivenaineita on yhdessä ja paremmin imeytyvässä muodossa ruuassa.
Ravintolisiä, pois lukien d-vitamiini täällä suomessa, kannatta käyttää vain lääkärin tai ravintoterapeutin ohjeistuksella. Harvemmin niistä on mitään haittaa, mutta yleensä ei mitään hyötyäkään. Toki jos tietää syövänsä todella yksipuolisesti, eikä aio sitä muuttaa, niin silloin kannattakin syödä, Mutta kannattaa silloinkin varmaan ammattilaiset kysyä vinkit mitä ja kuinka paljon.
Mulle ammattilaiset olisivat aiheuttaneet jo ties kuinka monta anemiaa, jos olisin heidän neuvojaan totellut. Yksi riitti mulel, sorry not sorry. Omilla konsteilla varastorautakin on paremmalla tolalla, koska lopetin uskomasta ammattilaisia.
Tätä neuvonta se taas on kun uskoo auktoriteetteihin sokeasti.
Sivuhuomautuksena sanon, että c-vitamiinin ottaminen purkista on ehkä hölmöintä. Sitä kun saa niin helposti ruoasta ja usein vielä yllinkyllin.