Onko vitamiinit purkista yhtä tehokkaita kuin vitamiinit ruuasta?
Ja paljonko pitäisi esim appelsiineja syödä että saa kapselin verran C-vitamiinia?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Sivuhuomautuksena sanon, että c-vitamiinin ottaminen purkista on ehkä hölmöintä. Sitä kun saa niin helposti ruoasta ja usein vielä yllinkyllin.
Pupeltaako kilo appelsiineja vai ottaako yksi pilleri? Hmm, siinäpä miettimistä.
Mä syön talvisin monivitamiineja silloin tällöin kun tuoreita vihanneksia on vaikea saada. Huomaan kyllä selkeästi eron jaksamisessani kun syön vitamiineja. En allergioiden takia saa syötyä niin monipuolisesti, joten mulle vitamiinit on tarpeen. Kyllä ne jotain vaikuttaa. Ruoka tietysti olisi parempi mutta paremman puutteessa purkista.
Kannattaa syödä vitamiini ja muut lisäravinteet purkista. Ei kannata kuunnella viherpiipertäjien ja vegaani hörhöjen ulinaa.
Sillläkin on suuri ero syökö vitamiinipillerit synteettisenä vai luomuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivuhuomautuksena sanon, että c-vitamiinin ottaminen purkista on ehkä hölmöintä. Sitä kun saa niin helposti ruoasta ja usein vielä yllinkyllin.
Pupeltaako kilo appelsiineja vai ottaako yksi pilleri? Hmm, siinäpä miettimistä.
Tuoreissa hedelmissä ja marjoissa on myös entsyymejä ja flavonoideja. C-vitamiinipurkista noita ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu näkökulmasta. Esim, jos otat kaikki vitamiinit vaikka aamulla yhtäaikaa, niin jotkut ei ehkä imeydy yhtä hyvin kuin toiset, kun ne kaikki vitamiinit sukeltaa suolistoon yhtäaikaa. Tätä ajatellen on hyödyllisempää saada ne vitamiinit ravinnosta pitkin päivää. Toisaalta jos nappaa c-vitamiinin aamulla ja d-vitamiinin päivällä jne niin voidaan päästä samaan lopputulokseen, mutta mitä järkeä.
Lähtökohtaisesti normaalista, monipuolisesta ruokavaliosta saa kaiken tarvittavan. Suomalaisille D-vitamiini on toki hyvä ottaa talvisin ja kasvissyöjille/vegaaneille B12+rauta. Raskaana oleville folaattia. Siinäpä se. Ravintolisiä syö yleensä juuri ne, jotka niitä ei tarvitse. Ylitarpeen vitamiinien syönnistä ei ole mitään hyötyä.
Millä kohderyhmällä tutkittu viimeksi ja milloin?
Tää mutu tuskin pitää paikkansa samalla tavalla kuin ennen. Mitä enemmän hoitamisesta kieltäydytään (ei, ei pelkkä sote vaan ihan yleisesti ottaen), sitä tärkeämpään osaan nousee ihmisen oma toiminta.
Mulla ei olisi arvot sellaiset (kyllä, maksan itse tutkimuksetkin) ilman lisäravinteita. Julkisella kun on hoidettavana ei aina saa sitä mikä veisi terveyttä parempaan suuntaan.
Hoitotaholle kerron vain jos on pakko. Koska tekevät kuten lystäävät välittämättä minusta, niin toimin itse samoin. Siinäpä vähättelevät, kun sattuu tilanne jossa on jo labroilla selvitetty perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Olen aina syönyt monipuolisesti oppikirjan mukaan, mutta tarvitsen kuitenkin lisävitamiineja. Ne vielä oikeasti toimii. Kävin verikokeissa ennen ja jälkeen ja arvot nousivat kovasti ja olokin on parempi. Eniten on varmaan vaikuttanut A-, B- ja D-vitamiinit.
Sulla on väärä oppikirja.
Ihmisen elimistö toimii kyllä oikealla ruoalla ilman ravintolisiä. B12 vitamiini kasvissyöjällä on ainoa mille näen perusteet.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän hedelmistä nuo ravintosisältötutkimukset on tehty?
Vähän epäilen, että suomeen raakaana tuotu ja pitkään säilötty hedelmä ei sisällä vitamiineja ihan saman määrää kuin juuri puusta kypsänä poimittu. Vai?
Tällä ei pitäisi olla merkitystä. Jos kyseessä hedelmä joka kypsyy vielä poimimisen jälkeen, ravintoarvoltaan on oikein hyvä kypsyttyään.
Vierailija kirjoitti:
Raudan puutteeseenkin on aina joku syy:
Heikko saanti; imeytymishäiriöt kuten suolistosairaudet tai puutteellinen ruokavalio
Liika menetys; suolistovuodot, nenäverenvuodot, runsaat menkat
Korjatkaa raudanpuutteen syy niin ei tarvitse purkista syödä.
Saako korjauksen aikana syödä purkista? Vai millä linjalla pitäisi mennä, jotta ei romahduta omaa kuntoaan toistuvasti ylös-alas-ylös-alas? Saako päättää itse vai kerrotko sä, miten toimitaan? Saako toimia esim. auktoriteettia vastaan jos hän ei tutki ja antaa vääriä ohjeita, jos labrat näyttää pielessä olevia arvoja? Vai pitääkö mennä alas-alas-alas -metodilla muutama vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Olen aina syönyt monipuolisesti oppikirjan mukaan, mutta tarvitsen kuitenkin lisävitamiineja. Ne vielä oikeasti toimii. Kävin verikokeissa ennen ja jälkeen ja arvot nousivat kovasti ja olokin on parempi. Eniten on varmaan vaikuttanut A-, B- ja D-vitamiinit.
Sulla on väärä oppikirja.
Ihmisen elimistö toimii kyllä oikealla ruoalla ilman ravintolisiä. B12 vitamiini kasvissyöjällä on ainoa mille näen perusteet.
Pääasia, että olo on parantunut vaikka olisikin sitten väärä oppikirja.
Ja sitten sen ylimääräisen pissii pois. Saantisuositus on 75mg. Normaalia, monipuolista ruokaa syövät saavat tuon helposti ilman pillereitä.