Poika ei halua kouluun , koska kiusaaminen ahdistaa.
14-vuotias poikani kertoi äsken, että hän on ollut opettajan ja rehtorin puhuttelussa kiusaamisesta. Meille vanhemmille ei ole tiedotettu mitään. Poika ei halua enää mennä kouluun , koska häntä on syytetty samalla luokalla olevan pojan kiusaamisesta ja nyt häntä ahdistaa se, että hän on kiusaaja. Poika on pitkin vuotta puhunut, että luokassa ei ole työrauhaa. Hänen vieressään istuva poika häiritsee tunneilla kommentoimalla kaikkea ja kokoajan. Nyt poikani on alkanut sanoa tälle kaverille , että ole hiljaa, ei kukaan sua jaksa kuunnella.
Välitunneilla ei ole ollut ongelmia, mutta nyt tämä kaikkeen puuttuva paljon puhuva poika on kotona kertonut, että häntä kiusataan. Vanhemmat on vaatineet puuttumista asiaan ja nyt poikaani on sitten urakalla puhuteltu. On nyt ahdistunut ja itkuinen . Sanoo, ettei ole järkeä mennä kouluun kun ei kerran osaa käyttäytyä ja kiusaa muita. Miettii myös, että onko jotenkin mileisairas, kun ei ymmärtänyt itse , että hän onkin se kiusaaja.
Pakko huomenna ottaa yhteyttä kouluun ja kysyä miten nyt edetään. Olen aivan ymmälläni tilanteesta, poikani on sellainen hiljainen ja rauhallinen kaveri , jolla on hyvin vähän ystäviä. Enemmänkin olen aina pelännyt , että poikaani kiusataan, ikinä an ajatellut asioiden enevän näinpäin.
Pitääkö minun nyt olla pojalle vihainen? En voi lisätä itkuisen ja ahdistuneen pojan tuskaa kiukustumalla mutten voi oikein lohduttaakaan.
Kommentit (27)
Ota yhteyttä luokanvalvojan, terveydenhoitaja, kuraarttoriin ja rehtoriin.
sun pojalle pitäis saada apuja heti. Se kuraarttorii tai Th auttaa.
kummahan toi on, että teidän kotiin ei ole otettu yhteyttä, vaikka sen toisen pojan kotiin ollaan,
kannattaa selvittää perin juurin.
selviää kyllä. Ei kai lyötyä enempää tarvi lyödä? Ole lapsen tukena.
eihön kiusata saa ketään.
No voi hitto tätä hyysäämiskulttuuria!
Sanot pojallesi, että EI ole kiusaaja. Tuo mitä jän on tehnyt ei ole kiusaamista nähnytkään. Kerro mölisijän vanhemmille myös että hankkikaa elämä.
Itse koulussa työskennelleenä tiedän, että tuollaiset jatkuvasti kommentoivat oppilaat osaavat olla rasittavia; eivät osaa odottaa omaa puheenvuoroa (tai vuoroaan ylipäätään), puhuvat päälle, kommentoivat oikeasti joka asiaan, eivätkä osaa olla hiljaa. Joku pienryhmä olisi todella hyvä kyseisille oppilaille, sillä isossa luokassa he häiritsevät helposti KAIKKIA. Ja etenkin sellaista, joka joutuu istumaan kyseisen oppilaan vieressä! Voisiko lapsesi opettajalle ehdottaa, että poikasi saa vaihtaa paikkaa, vaikka toiselle puolelle luokkaa tästä kommentoija-oppilaasta?
Lopulta se menee helposti siihen, että kyseinen kommentoija-oppilas viettää suurimman osan oppitunnista luokan ulkopuolella, "rauhoittumassa", koska kommentointi häiritsee oppituntia niin kovasti.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 15:08"]
Tuntematta poikasi tilanetta sen enempää kuin kerrot täällä uskaltaudun epäilemään sitä, että poikasi on kiusaaja. Ymmärrän poikaasi, joka on hermostunut luokkakaverinsa huonoon käytökseen (puhumista, kommentoimista). Ymmärrän myös poikasi kommentteja, joissa hän on vaatinut luokkakaveria käyttäytymään kunnolla.
Sitä ihmettelen, että luokassa opettajat eivät ole huomanneet häiriköivän oppilaan (poikasi luokkakaverin) huonoa käytöstä eikä siihen ole puututtu millään tavalla. Ihmettelen myös, että koulussa poikaasi on puhuteltu pelkästään luokkakaverin (tai hänen vanhempiensa) ilmoituksen perusteella. Vastaavassa tilanteessa luokanvalvojana olisin kaivanut vähän useampia näkemyksiä esille ennen kuin olisin syyttänyt ketään kiusaamisesta tai peräti ottanut puhutteluun.
Jospa nyt ottaisit yhteyttä pojan koulun rehtorille, että haluat, että asia tutkitaan perusteellisesti. Haluat, että tilanteen vuoksi haastatellaan myös muita luokkakavereita, opettajia ja muita mahdollisia silminnäkijöitä. Pidä lapsesi puolta äläkä ole lammas. Kuka lastasi puolustaa, ellei oma vanhempi tee sitä? Varsinkin poikasi tapaiset hiljaiset pojat joutuvat helposti muiden lasten silmätikuksi ja kiusaamaksi.
Vaadi, että poikasi saa luokassa istua jossakin muualla kuin häirikköoppilaan vieressä. Teet sitten rikosilmoituksen siitä häiriköstä, ellei hän jätä lastasi rauhaan. Poliisi on ihmisen paras ystävä myös koulumaailmassa, jos asioita ei muuten saada järjestykseen.
Terveisin yläkoulun ope
[/quote]
Joo. Mä oon aina miettinyt, että jos lastani kiusattaisiin, niin vaatisin palaverin kiusaajien, heidän vanhempiensa sekä opettajien kanssa. Jos tämä ei auttaisi, pyytäisin kiusaajien vanhemmilta audienssia tai pyytäisin heidät meillä käymään. Jos tämäkään ei auttaisi, ilmoittaisin kiusaajille, että tämä kiusaaminen loppuu nyt. Jos sekään ei auttaisi, niin ilmoittaisin kiusaajien vanhemmille, että perheemme lakimies tulee lähestymään tietä lähiaikoina. Tosin, lapseni ovat niin isokokoisia ja teräväkielisiä, että heitä tuskin tullaan kiusaamaan. Ja tietävät kyllä, että jos heille jotain tämmöistä tapahtuisi, niin äiti marssisi paikalle selvittään hommat.
Toinen lapsistani joutui koulun johtajan kiusaamaksi. Pyysin palaverin opettajien kanssa, itse johtaja keksi tekosyyn olla tulematta paikalle. Ilmoitin kokouksessa, että meille ei käy se, että opettaja kiusaa lastamme, vaikka tämä käyttäytyisi kuinka huonolla tavalla. Koska aikuinen ei saa kiusata lasta. Koska opettajan pitää kestää se, että aina kaikki oppilaat eivät käyttäydy parhaalla mahdollisella tavalla. Ilmoitin myös, että mun paras kaveri on sivistystoimen tarkastaja, että eiköhän häneltä jotain neuvoja tilanteen selvittämiseksi saa. Kiusaaminen loppui kuin seinään :)
Selvennyksenä, että lapseni ovat vilkkaita, hosuvat ja heiluvat, mutta eivät itse ole kiusaajia. Koskaan ei ole heitä syytetty kiusaamisesta.
Emme asu porvoossa vaan Helsingissä.
Toki aion puolustaa lastani , kuten olen ennekin tehnyt. Opettajaan otin jo yhteyttä , hän ei ole vielä viestiin vastannut. Tosiasia on , että poika on tavallaan kiusannut tätä toista poikaa, sitä en voi kuitenkaan olla huomioimatta. Poika on sanonut tälle tojalle " turpa kiinni" ja " suo ei kukaan halua kuunnella" moneen kertaan. Myös opettajat ovat puuttuneet tämän toisen pojan häiriköintiin , mutta jotenkin siitä on tullut sellainen vakiokuvio että tuo poika vaan kommentoi kaikkea pitkin tuntia.
Aamulla poikani kertoi, että lisäksi välitunnilla oli tullut käsirysyä tämän toisen pojan kanssa ja se oli sitten johtanut tähän puhutteluun , kun toisen pojan paidasta oli revennyt tasku. Tällöin vanhemmat olivat soittaneet kouluun ja koska poikien käsirysyä ei ollut ketään opettajaa nähnyt , oli ajateltu, että nyt minun poikani on sitten hyvökännyt toisen kimppuun ( näin tämä toinen poika oli kertonut).
Minun poikani kertoi, että toinen oli välitunnilla tullut uhoamaan jotain, jota en nyt tässä halua toistaa. Juttu liittyy poikani isään , jolla on ongelmia elämässään. Olemme eronneet jo 6 vuotta sitten ja isä ei juurikaan ole mukana lasten elämässä. Isä on pojalleni se arka paikka, koska hän kaipaa isäänsä ja on toisaalta vihainen isälleen hylkäämisestä johtuen.
No , koulun vaito jotenkin tuntui hyvältä ajatukselta siksi, että tuossa nykyisessä koulussa moni pojan luokkakavereista tietää pojan isän ongelmista ja he jonkunverran ottavat aibna asian esiin. Tyyliin " susta on tulossa isäs poika " ja poikani kokee sen todella ikävänä.
Onko minun nyt ajateltava niin , että on jotenkin hienompaa, jos poikani onkin se kiusattu ? Siis eikä lapsi ole yhtä tärkeä ja auttamisen arvoinen ,vaikka hän olisi kiusaajakin ? Ei kai tämä asia nyt ole mustavalkoinen, on monia lapsia jotka sekä kiusaavat muita että tulevat kiusatuiksi. En koe, että se että minusta poikani nyt on ollut kiusaajanakin, tekisi minusta jotenkin luovuttajan ja lampaan.
Surullisen tämä tilanne kyllä minusta tekee. Lapseni ahdistus on vaikea kestää ja sen toisen pojan vanhempien kohtaamisen ajatuskin hirvittää. Minä en haluaisi syyttää ketään toista layta tästä tilanteesta yhtään sen enempää kuin omaani.
Mutta joo , ajattelin heti opettajan vastauksen saatuani laittaa viestiä myös rehtorille. Poika menee huomenna kouluun, hän on jo jonkunverran rauhoittunut asian suhteen. Sovimme että menee puhumaan tilanteesta terveydenhoitajan kanssa , lähinnä siltä kantilta , että kertoo miten kurjaa on kun muut nuoret kuittailevat pojan isään liittyen. Ehkä poika tarvitsisi jotain keskusteluapua.
Huh huh, mitä ajattelua,
Tässä vierailijan teksissä kuuluu juuri se kiusaajan perusajatus, että tämän tytön kiusaaminen oli Ok, koska se ei ole vaatimuksieni mukainen. Juuri tällä tavalla kiusaaja perusteelee eristämistä, haukkumista ja muuta julmaa kohtelua.
Ei kai ihmisen pidä olla täydellinen että voi vaatia kiusaamisen lopettamista...valehtelijaksi on hyvin helppo syyttää...tarvitaan vain syytös