Kahdeksan aamut kouluissa pian historiaa?
Mitä mieltä olette uudistusehdotuksesta? Aamuntorkkuna olen itse todellakin tuon ehdotuksen kannalla, ja uskoisin, että suurin osa oppilaistakin. t. yläkoulun opettaja
http://yle.fi/uutiset/tyoryhma_ehdottaa_koulujen_kahdeksan_aamut_historiaan/7862644
Kommentit (64)
Ja sitten kun on niitäkin lapsia, jotka ovat hereillä kolme tuntia ennen koulun alkua, vaikka koulu alkaa klo 8. Meillä yksi lapsista herää viiden, kuuden maissa ja ehtii touhuta kaikenlaista jo ennen kouluun lähtöä. Sietämätön ajatus, että tuo aika vielä pitenisi. Muutenkin ollaan aamuvirkkuja koko perhe enkä itsekään välitä lähteä esim.harrastamaan enää 19 maissa. Silloin on jo iltatouhut menossa. Herään vastaavasti 4-6 ilman kelloa. Eikä kuuteen töihin meno olisi ongelma.
Ihan se ja sama monelta koulu alkaa, mutta saisi alkaa aina samaan aikaan eikä maanantaisin 8 ja keskiviikkona 10. Pysyisi Päivärytmi aina samana.
Itse yläkoululaisena totean, että pidän enemmän aikaisista herätyksistä ja aikaisista kotiinlähdöistä. Siten on illalla aikaa harrastuksille. Jos nyt koulu ei alkaisi koskaan kahdeksalta, koulupäiväni voisivat kestää jopa kuuteen illalla...
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:38"]
Itse en pidä ajatuksesta kahdeksan aamujen poistamisesta. En ole mikään aamuvirkku, mutta olen mieluummin koulussa kello 8-16 kuin 9-17. Vaikka koulupäivät eivät pitenisikään olisin silti kahdeksan aamujen kannalla. Sori, en jaksa kirjoittaa näin mobiililla kauhean pitkiä perusteluja. - tyttö 15 v.
[/quote]
Missä peruskoulussa on 8 tunnin päiviä
[/quote]
Esimerkiksi omassani??? Ne on ihan arkipäivää, itselläni oli alakoulussakin jo 7 tunnin päiviä.
"Voi kun pikku Penani ei jaksa herätä aikaisin, kun hän pelaa aina iltamyöhään! En raaski käskeä nupukkaani lopettamaan ja mennä nukkumaan."
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:12"]
Mistä lähtien jonkun työryhmän ehdotus on sama kuin "pian historiaa"?
[/quote]
Milloin (suuria) muutoksia on tehty ilman työryhmän ehdotusta?
Lopetetaan mieluummin talviaika-kesäaikapelleily!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:21"]Ja mitä vielä ? :D sitten mennään töihin ihmettelemään ja kiukuttelemaan kun ei jaksa mennä 7 tai jopa 6 tai aikaisemmin töihin.. suurin osa tutuista töissä jotka alkavat 6-8 aikaan. [/quote] Mun tutuista taas suurin osa liukumalla 7-9, useimmat menee töihin 9 aikoihin. [/quote] Ehkä jossain toimistohommissa :D
[/quote]
Itsenäisissä töissä onnituu. Itsellä on aamulikuma-aika 7-10 ja iltapäivllä pois 15-18. Tykkään. Ei tarvi laittaa edes kelloa soimaan aamuksi, muulloin kun jos on sovittuja tapaamisia aamupäivällä. Aika usen menen silti seiskaksi, koska olen aika aamuvirkku.
Ihan hyvä jos koululaisten päivää vähän myöhästytetään. Ainoa harmi mikä tulee mieleen on illan harrastukset, nekin sitten ehkä myöhentyy ja nukkumaan meno voi siirtyä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:34"]
Lopetetaan mieluummin talviaika-kesäaikapelleily!
[/quote]
Jep ja samaan aikavyöhykkeeseen Keski-Euroopan kanssa. Siinäpä se tulisi samalla se tunnin myöhennys.
Hyvä ajatus jonka voisi laajentaa koskemaan työaikoja. Mielummin 9-17 kuin 8-16.
Olen kade!
Asun Keski-Euroopassa ja täällä koulu alkaa klo 7.40. Perusteluna on vanhempien työajat, koska usein ei ole liukuvaa työaikaa vaan suurimman osan (?) oltava töissä klo 8. Mutta lapsille se on tosi aikaista :(
Todella hyvä, että koulu alkaisi myöhemmin kuin klo 8. Ihan outo jäänne jostain menneisyydestä. Koko yhteiskunta voisi siirtyä aloittamaan päivä hieman myöhemmin. Aamut kunniaan! Aamuvirkut ovat dominoineet jo niin pitkään että seuraavat 1000 vuotta on illanvirkkujen vuoro.
Hyvä, jos toteutuu. Ainakin USA:ssa on tehty tutkimuksia, joissa koulupäivän alkaminen 9.00 tai 9.30 parantaa oppimistuloksia unen määrästä riippumatta ja tämä on lähempänä erityisesti teini-ikäisen luontaista uni-valve rytmiä.
Mutta eiköhän tännekin, kuten alan uutisiin aina tule joku ääliö mölisemään pullamössösukupolvesta ja argumentoimaan tutkimuksia vastaan sananlaskuilla.
Onpa järkeä. Jos kouluaamuun sijoitetaan tunti harrastustoimintaa ennen kuin opetus alkaa ysiltä, lapset joutuvat silti tulemaan kasiin.
Harrastustoiminta on hyvä juttu, mutta meillä lapset haluavat herätä niin että aikuiset ovat vielä kotona, vaikka menisivät ysiin tai kymppiin. Ja vitosluokkalaisella on kaksi kolmen päivää, hän inhoaa niitä iltapäiviä kun tulee kiire tehdä läksyt ennen harrastuksia. Entä jos päivät olisivatkin neljään? Ei, mieluummin kasiin vaikka joka aamu.
Pikkukoululaisille huono. Tulee joko yksinäinen aamu tai vanhempaa ei näe illalla kuin pari tuntia kotitöitä tekemässä. Vanhempi joutuu olemaan pitkään työssä+työmatkat jos mennyt vasta samaan aikaan kuin lapsikin: 18 kotona, teet ruokaa ja sitten onkin lapsen iltatoimien aika... hyvästi harrastuskuskaamisille ja sosiaaliselle elämälle, hyvä että kauppaan ehtii.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:21"]Ja mitä vielä ? :D sitten mennään töihin ihmettelemään ja kiukuttelemaan kun ei jaksa mennä 7 tai jopa 6 tai aikaisemmin töihin.. suurin osa tutuista töissä jotka alkavat 6-8 aikaan. [/quote] Ei lasten tartte vielä olla valmiita työelämän vaatimuksiin. [/quote] Mutta viimeistään yläasteella on alettava valmistautua työelämän sääntöihin sillä amis on jo sitä viimeistä kouluttautumista työelämään
[/quote]
Yläkoulu on peruskoulua eikä liity ammattikouluttautumiseen. Kyllä siellä amiksessa sitten ehtii ihmetellä aikatauluja. Amiksessa tulee monelle yllätyksenä sekin, että sieltä voidaan erottaa ihan eri malliin kuin peruskoulusta, jos ei ole paikalla.