Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin kasvissyönti aiheuttaa riitoja

Vierailija
03.03.2015 |

15v. tyttö päätti muutama kuukausi sitten ryhtyä kasvissyöjäksi. Suostuin tietenkin, mutta sanoin että tekee sitten itse omat ruokansa. Nyt kokkailee vaikka mitä, mutta vaatimuslista kasvaa ja tulee melko kalliiksi ostaa hänelle esim. juustoja ja muita jatkuvasti. Tyttö on myös raivona, kun veljet käyvät närppimässä hänen ruokiaan. Veljet taas on kateellisia, kun tytölle ostetaan "parempaa" ruokaa, he haluaisivat sekä vuohenjuustosalaattia että pihviä ja molempiin ei ole koko perheelle varaa päivittäin! Toivon että tämä kokeilu loppuu pian, helpointa olisi kun kaikki söisivät saman ruuan valittamatta.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee enemmän pojille sitä lämmintä ruokaa. Lihaa niin paljon, kuin haluavat syödä.

Vierailija
42/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinussa vikana, että annat pojille liian vähän sitä lämmintä ruokaa. Syövät sitten sitä tytön lämmintä ruokaa, kun äidin tekemä ei riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuukailet läköjään valkuaispitoisten ruokien ostossa.

Vierailija
44/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:23"]

Tässä viikoksi edulliset ja tutut kasvisruuat perheelle: Maanantai: papurisotto (kuin jauheliharisotto, mutta pavuilla) Tiistai: kasvissosekeitto (voi lisätä esim. siemeniä tai raejuustoa) Keskiviikko: Soijamakaroonilaatikko Torstai: hernekeitto ja pannari Perjantai: fetasalaatti Lauantai: Uunikasvikset ja soijapihvit Sunnuntai: pinaattikeitto

[/quote]

Kuulostaa meikäläisen viikon ruokalistalta eli kannatetaan! 

Ryhdyin muuten itse kasvissyöjäksi reilu 15 vuotta sitten kun olin teini ja äitini mielellän laittoi minulle kasvisruokaa siinä sivussa, kun valmisti muille normiruokaa. Näin kaikki pääsivät maistelemaan myös kasvisruokia eikä riitoja syntynyt. Kokeiltiin yhdessä mm kasvismakaroonilaatikkoa, erilaisia keittoja jne. Oikeasti ei ole iso homma tehdä muusin kaveriksi linssipihvejä jos muille valmistetaan lihapihvejä. 

Kokeilisit sinäkin olla kaverina tyttäresi kasvisruuan valmistamisessa. Mikä sen parempi tapa tukea teiniä ja viettää äiti(isä?)-tytär laatuaikaa? Tsemppiä kokeilujen pariin!

Ja piti vielä mainitseman, että kasvissyönti on muuten todella edullista verrattuna lihansyöntiin.

Vierailija
45/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:23"]Tässä viikoksi edulliset ja tutut kasvisruuat perheelle:
Maanantai: papurisotto (kuin jauheliharisotto, mutta pavuilla) Tiistai: kasvissosekeitto (voi lisätä esim. siemeniä tai raejuustoa) Keskiviikko: Soijamakaroonilaatikko Torstai: hernekeitto ja pannari Perjantai: fetasalaatti Lauantai: Uunikasvikset ja soijapihvit Sunnuntai: pinaattikeitto
[/quote]

Jos vaimo laittais meillä tuollaista ruokaa, niin lähtisin välittömästi, ellen olisi jo ennen sitä tappanut itseäni. Toisille ruoka vaan on muutakin kun ekologinen valinta.

Vierailija
46/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelisin kyllä nimenomaan riittäviä annoksia sitä lämmintä ruokaa, etenkin kasvuiässä oleville pojille (& tytöille) ;) Arvosta tytärtäsi, joka on halunnut tehdä tällaisen elämänmuutoksen ja laittaa itselleen ruokaa. Se on hieno asia! Hyväksy myös poikiesi tunteet & tarpeet ja tarjoa heille enemmän ruokaa, mutta tee selväksi ettei toisen itselleen yksilöllisen ruokavalion takia tekemiä/valitsemia ruokia saa ottaa, ainakaan ilman joka kerta erikseen kysyttyä lupaa... Selitä myös, että koska vain yksi perheenjäsen on kasvisruokavaliolla niin se tulee huomioida myös erityisinä ruoka-aineina, mutta että pojatkin saavat sellaista mitä tyttö ei saa ja että tarkoituksesi ei ole olla epäreilu :)

Jos olisin itse samanlaisessa tilanteessa, niin kannustaisin kaikkia lapsia osallistumaan ruoanlaittoon ja yrittäisin mahdollisimman paljon syödä samaa ruokaa yhtenäisenä perheenä. Toisin sanoen mieti viikottainen ruokabudjetti ja käy se läpi lasten kanssa. Jaa heille ikään & kehitykseen sopivasti vastuuta budjetissa pysymisessä, esim. ruokalistan, ostoslistan ja ostostosten suorittamisen muodossa. Ota koko perhe mukaan valitsemaan yhteisiä ruokianne. Ehdota valittavaksi tuotteita/ruokia, jotka sopivat kaikille ja sitten täydennä niitä kasvisruokavalion proteiinilisillä & lihatuotteilla, joista pidätte. Esimerkkinä vaikka näin talviaikaan hyvin sopiva linssimuhennos, täysjyväohra ja lisäkkeenä broilerinkoivet & paistettu tofu. Ja vaikka syöttekin muut lihaa, niin kyllä sekä kala- että kasvispäivät ainakin viikottain tekevät ihan hyvää :)

Terveisin,

kotitalousope

Vierailija
47/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:23"]Tässä viikoksi edulliset ja tutut kasvisruuat perheelle: Maanantai: papurisotto (kuin jauheliharisotto, mutta pavuilla) Tiistai: kasvissosekeitto (voi lisätä esim. siemeniä tai raejuustoa) Keskiviikko: Soijamakaroonilaatikko Torstai: hernekeitto ja pannari Perjantai: fetasalaatti Lauantai: Uunikasvikset ja soijapihvit Sunnuntai: pinaattikeitto [/quote] Jos vaimo laittais meillä tuollaista ruokaa, niin lähtisin välittömästi, ellen olisi jo ennen sitä tappanut itseäni. Toisille ruoka vaan on muutakin kun ekologinen valinta.

[/quote]

Vai että kasvissyöntikö on aina ja joka tapauksessa ekologinen valinta?

Vierailija
48/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy sanoa että kolmen teinipojan äitinä en voi uskoa että noin urpoa äitiä on olemassa; tajuatko yhtään paljonko kasvava teini tarvitsee ruokaa? Ei sitä ole hyvä yrittää paikata leivällä. Voi kuinka mielelläni ruokkisin poikasi jos voisin.

Vierailija
49/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan kumma miten jotkut lihansyöjät eivät tajua, että toiset nauttivat siitä kasvisruoasta, eivätkä sitä lihaa kaipaa. Itse olin aikoinani ikionnellinen, kun ei tarvinnut enää sitä lihaa syödä. Edelleen 15 vuoden jälkeen olen kasvissyöjä.

Vierailija
50/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Pojat suuttui kun kielsin kerran ja sanoi että lellin tyttöä. Ja en kannata sitä että lämmintä ruokaa jättiannoksia vaan jos jää nälkä niin esim. Leipää. Pojat sitten närppii tytön keitoksia kun leipä on kuulemma kuivaa tai muuta vastaavaa. Ap.

[/quote]

Eiköhän se ole terveellisempää (ja halvempaakin) syödä vatsa täyteen kunnon ruokaa eikä mussuttaa leipää...Eiköhän helpompaa olisi tehdä iso satsi kasvisruokaa ja sitten kukin lisää omaan annokseensa lihaa tai jonkun muun proteiinin lähteen (siis esim. lisukkeeksi pihvi tai vaikka sitä vuohenjuustoa, mutta ei kumpaakin).

Vierailija
51/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:51"]On se vaan kumma miten jotkut lihansyöjät eivät tajua, että toiset nauttivat siitä kasvisruoasta, eivätkä sitä lihaa kaipaa. Itse olin aikoinani ikionnellinen, kun ei tarvinnut enää sitä lihaa syödä. Edelleen 15 vuoden jälkeen olen kasvissyöjä.
[/quote]
ihan samanlailla kasvissyöjät eivät tajua että liha on nautinto.

Vierailija
52/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:50"]

Nyt täytyy sanoa että kolmen teinipojan äitinä en voi uskoa että noin urpoa äitiä on olemassa; tajuatko yhtään paljonko kasvava teini tarvitsee ruokaa? Ei sitä ole hyvä yrittää paikata leivällä. Voi kuinka mielelläni ruokkisin poikasi jos voisin.

[/quote]

Miksi vain pojat tarvitsevat ruokaa?

Vierailija
53/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:03"]Ei se ketään haittaa syödä enemmän pelkkää kasvisruokaa, mutta tuollainen juuston mättäminen ei ole kasvissyöntiä. Syökä tyttäresi esim papuja yms? Niitä saa kuivattuina edullisesti ja niistä saa hyvää ruokaa, jonka pitäisi kelvata koko perheelle. [/quote]Syö,vuohenjuusto oli nyt vaan esimerkki. Mutta tyttö tekee itselleen moneksi päiväksi esim risottoakin ja nälkäiset pojat syövät ne. Ja teini saa raivarin. Minusta pitäisi olla kaikki ruoka kaikille, eikä toisille etuoikeutta. Ap.

[/quote]

Idiootti.

Vierailija
54/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse halusin lopettaa lihansyönnin yläasteella, äiti alkoi tehdä minulle kasvisversion/ tehdä muulle perheellekin kasvisruokaa. Ja tekee yhä edelleen, kun menen kylässä käymään. Ei olisi tuntunut kivalta, jos olisi suoralta kädeltä todettu "tee itse ruokasi".

Vierailija
55/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:51"]On se vaan kumma miten jotkut lihansyöjät eivät tajua, että toiset nauttivat siitä kasvisruoasta, eivätkä sitä lihaa kaipaa. Itse olin aikoinani ikionnellinen, kun ei tarvinnut enää sitä lihaa syödä. Edelleen 15 vuoden jälkeen olen kasvissyöjä. [/quote] ihan samanlailla kasvissyöjät eivät tajua että liha on nautinto.

[/quote]

Jollekin varmaankin on, mutta ei kaikille.

Vierailija
56/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:57"]

15v. tyttö päätti muutama kuukausi sitten ryhtyä kasvissyöjäksi. Suostuin tietenkin, mutta sanoin että tekee sitten itse omat ruokansa. Nyt kokkailee vaikka mitä, mutta vaatimuslista kasvaa ja tulee melko kalliiksi ostaa hänelle esim. juustoja ja muita jatkuvasti. Tyttö on myös raivona, kun veljet käyvät närppimässä hänen ruokiaan. Veljet taas on kateellisia, kun tytölle ostetaan "parempaa" ruokaa, he haluaisivat sekä vuohenjuustosalaattia että pihviä ja molempiin ei ole koko perheelle varaa päivittäin! Toivon että tämä kokeilu loppuu pian, helpointa olisi kun kaikki söisivät saman ruuan valittamatta.

[/quote]

Voi luoja. Tämän täytyy olla provo.

Vierailija
57/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:03"]Ei se ketään haittaa syödä enemmän pelkkää kasvisruokaa, mutta tuollainen juuston mättäminen ei ole kasvissyöntiä. Syökä tyttäresi esim papuja yms? Niitä saa kuivattuina edullisesti ja niistä saa hyvää ruokaa, jonka pitäisi kelvata koko perheelle. [/quote]Syö,vuohenjuusto oli nyt vaan esimerkki. Mutta tyttö tekee itselleen moneksi päiväksi esim risottoakin ja nälkäiset pojat syövät ne. Ja teini saa raivarin. Minusta pitäisi olla kaikki ruoka kaikille, eikä toisille etuoikeutta. Ap.

[/quote]Jos kerran olet käskenyt hänen syödä vaan omia muoniaan (mikä on mielestäni outoa, mikset voi valmistaa myös hänelle sopivaa ruokaa), sinun on myös huolehdittava että kukaan muu ei niitä syö. Ei ole reilua, että hän tekee ensin sovitusti itselleen ruoat ja sinä teet ruoat muille, silti muut tulevat ja syövät hänen ruoakansa. Hänhän kasvissyöjänä kun ei voi syödä niitä kanankoipia. 

Olisin ikiylpeä, jos minulla olisi tuollainen ajatteleva, vastuullinen ja aloitekykyinen teini.

Vierailija
58/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona syödään sitä mitä on jos ei kelpaa niin ollaan nälässä. En itse ole koskaan pitänyt kalasta mutta silti olen sitä syönyt kun muuta ei ollut.

Vierailija
59/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:27"]On sinussa vikana, että annat pojille liian vähän sitä lämmintä ruokaa. Syövät sitten sitä tytön lämmintä ruokaa, kun äidin tekemä ei riitä.
[/quote]
Miksei isässä ole mitään vikaa? Miksei isä tee ruokaa ollenkaan?

Vierailija
60/68 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:51"]On se vaan kumma miten jotkut lihansyöjät eivät tajua, että toiset nauttivat siitä kasvisruoasta, eivätkä sitä lihaa kaipaa. Itse olin aikoinani ikionnellinen, kun ei tarvinnut enää sitä lihaa syödä. Edelleen 15 vuoden jälkeen olen kasvissyöjä. [/quote] ihan samanlailla kasvissyöjät eivät tajua että liha on nautinto.

[/quote]

Luuletko, että kaikki kasvissyöjät ovat olleet koko ikänsä kasvissyöjiä? Jotkut meistä jopa pitivät lihasta, mutta ovat syystä tai toisesta päättäneet elää ilman sitä. Rakastin lapsena lihaa, mutta nyt olen aikuinen ja syön herkullista kasvisruokaa.