Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini värjäsi hiuksensa salaa!

Vierailija
03.03.2015 |

13v tyttäreni tuli äsken kotiin hiukset punaiseksi värjättynä. Oli kuulemma kavereiden kanssa värjännyt jollain markettivärillä.
Tyttö on kysynyt minulta jo aiemmin, saisiko värjätä tukkansa, mutta en antanut lupaa. Nyt sitten oli tehnyt sen salaa!
Komensin tytön huoneeseensa, takavarikoin puhelimen ja määräsin arestiin. Onko teillä ollut vastaavia tilanteita ja millaisia rangaistuksia ja toimintatapoja sanktioiksi suosittelette?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]

No haloo, miksi ihmeessä tyttö ei saisi värjätä hiuksiaan jo tuon ikäisenä? Omatpa ovat hiuksensa. Minä värjäsin hiukset ensimmäisen kerran 9 vuotiaana ja sen jälkeen olen säännöllisesti värjännyt niitä.

[/quote]

En ole ap, mutta jos minä kieltäisin, niin kieltäisin terveyteen vedoten. Edelleen tulee ikävää tutkimustulosta noista hiusväreistä, viikonloppuna taisin viimeksi lukea. Ja vastuuta siirretään myyjän puolesta kuluttajalle.

[/quote] Ei niitä kestovärejä ole pakko käyttää, löytyy myös lyhyemmän aikaa kestäviä värejä jotka eivät ole myrkyllisiä.

Ap, senkin natsimutsi, miksi se sun persettäs kaivelee, mitä teini tekee hiuksilleen. Eri asi jos olisi ottanut tatuoinnin, mutta jonkunlainen itseilmaisu pitää sallia.

Vierailija
22/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin minä teininä. Värjäsin hiukset myös ilman lupaa. Äiti veti herneet nenään, eikä puhunut 2 päivään. En ymmärrä vieläkään miksei omia hiuksiaan saisi värjätä.. T: 25-vuotias

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusvärit eivät ole ollenkaan niin turvallisia kuin ihmiset kuvittelevat.

Mistä tyttö sai rahaa hiusväriin? Jos on kerran jo aiemmin sanottu, että hiuksia ei värjätä, silloin lapsi on käyttänyt viikkorahansa kiellettyyn asiaan. Viikkoraha pois pariksi kuukaudeksi (siksi aikaa, että väri lähtee).

Vierailija
24/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]

No haloo, miksi ihmeessä tyttö ei saisi värjätä hiuksiaan jo tuon ikäisenä? Omatpa ovat hiuksensa. Minä värjäsin hiukset ensimmäisen kerran 9 vuotiaana ja sen jälkeen olen säännöllisesti värjännyt niitä.

[/quote]

En ole ap, mutta jos minä kieltäisin, niin kieltäisin terveyteen vedoten. Edelleen tulee ikävää tutkimustulosta noista hiusväreistä, viikonloppuna taisin viimeksi lukea. Ja vastuuta siirretään myyjän puolesta kuluttajalle.

[/quote] Ei niitä kestovärejä ole pakko käyttää, löytyy myös lyhyemmän aikaa kestäviä värejä jotka eivät ole myrkyllisiä.

Ap, senkin natsimutsi, miksi se sun persettäs kaivelee, mitä teini tekee hiuksilleen. Eri asi jos olisi ottanut tatuoinnin, mutta jonkunlainen itseilmaisu pitää sallia.

[/quote]

Mutta jos provo-ap ei kertonut perusteita, miksi hiuksia ei saa värjätä, niin tietenkin päähän on vedetty kestoväri :D Tai minä ainakin olisin vetänyt, jos olisin teini.

Vierailija
25/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:12"]

Onko sitä pakko rangaista tai ainakaan noin kovasti? Tyttö on sentään jo teini-ikäinen ja hänen hiuksensahan ne ovat. Suosittelisin mieluummin vakavaa mutta avointa keskustelua ja yhteisiä pelisääntöjä perheeseen. Kerro myös, mikä on sinun kantasi. Hyväksy kuitenkin, ettei tyttäresi ulkonäkö ole enää sinun päätettävissäsi. Kieltäminen ja ehdoton eristäminen ei auta. Tässä nähtiin, että mitä kiihkeämmin kieltää, sitä varmemmin nuoret osaavat tehdä sen salaa.

[/quote]Tästä viestistä näkee heti, että kirjoittaja ei ole koskaan ollut teini-ikäisen äiti. No kyllä se siperia sinuakin sitten opettaa mikäli joskus lapsia saat...

Vierailija
26/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan pitää huolta lasteni hiuksista. Kyllä minuakin ärsyttäisi jos se pilattaisiin salavärjäyksellä!!

Vierailija
27/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein saman ollessani 15. En olisi saanut hiuksia värjätä, joten värjäsin ne kaverilla salaa punaisiksi. Vähän jännitti mennä kotiin mutta äiti totesi sitten että ei hänen auta suuttua kun väri on jo hiuksissa. Mitään rangaistuksia en saanut vaikka mulla oli tosi tiukka kuri.

Vierailija
28/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti auttoi mua hiustenleikkuussa ja värjäyksessä kun 13-vuotiaana halusin turkoosin irokeesin :)

Vierailija
29/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en viitsisi rangaista mitenkään. Aloin itsekin värjätä tukkaani, silloin tietysti dramaattisesti mustaksi, 13-vuotiaana, äidin vastustuksesta huolimatta. Jos joku ihmettelee että mistä rahat, niin pakkohan tuon ikäisellä on jotain käyttörahaa olla, ja ne voikin käyttää siihen hiusväriin järkevämpien asioiden sijaan. 

Jos meillä tytär haluaisi värjätä hiukset, kertoisin ensinnäkin ettei niitä värejä nykyisin suositella alle 16-vuotiaille ja että niillä voi olla vakavia terveyshaittoja. Voisin näyttää netistä kuvia tapauksista joissa on käynyt päällepäin näkyvästi huonosti. Mutta jos nyt väkisin vaan haluaisi hiukset värjätä, niin antaisin laittaa, ei tarvisi edes salaa sitä tehdä. Paha siinä kauheasti moralisoida kun itse on värjännyt tukkaa kerran kuussa 13-vuotiaasta alkaen eikä 40-vuotiaaseen mennessä ole haittoja kuulunut.

Vierailija
30/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:15"]Öh, eihän tuo nyt niiiiin iso juttu ole! Eniten harmittaa, että äitiä ei ole toteltu? Oishan se voinut vetää kaljaa ja huumeitakin...? Miten aiot rangaista isommista rikkeistä?
[/quote]
No jos huumeita käyttäisi niin tod.näk. ottaisin yhteyttä sossuihin ja muuhun ylempään valtaan saadakseni apua ja tukea ongelmanuoren käsittelyssä. Puhelimen menettäisi, kotiarestia tulisi, en osaa sanoa kuinka paljon mutta huumeista ei niin vähällä selvittäisikään. Eristäisin kavereista yms. huonosta seurasta, saisi viettää illat kotona läksyjä lukien.
Katson tarpeelliseksi takavarikoida puhelimen ja määrätä arestiin, sillä olen hänen äitinsä ja käskyäni ei toteltu. En halua hänen värjäävän päätään, koska minusta hänen luonnollinen värinsä on kaunis ja vasta aikuisen kuuluu värjätä. Piste.

Vierailija
31/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:15"]Öh, eihän tuo nyt niiiiin iso juttu ole! Eniten harmittaa, että äitiä ei ole toteltu? Oishan se voinut vetää kaljaa ja huumeitakin...? Miten aiot rangaista isommista rikkeistä?
[/quote]
No jos huumeita käyttäisi niin tod.näk. ottaisin yhteyttä sossuihin ja muuhun ylempään valtaan saadakseni apua ja tukea ongelmanuoren käsittelyssä. Puhelimen menettäisi, kotiarestia tulisi, en osaa sanoa kuinka paljon mutta huumeista ei niin vähällä selvittäisikään. Eristäisin kavereista yms. huonosta seurasta, saisi viettää illat kotona läksyjä lukien.
Katson tarpeelliseksi takavarikoida puhelimen ja määrätä arestiin, sillä olen hänen äitinsä ja käskyäni ei toteltu. En halua hänen värjäävän päätään, koska minusta hänen luonnollinen värinsä on kaunis ja vasta aikuisen kuuluu värjätä. Piste.
[/quote]
Tämä siis ap

Vierailija
32/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:38"]Jos on kerran jo aiemmin sanottu, että hiuksia ei värjätä, silloin lapsi on käyttänyt viikkorahansa kiellettyyn asiaan. Viikkoraha pois pariksi kuukaudeksi (siksi aikaa, että väri lähtee).
[/quote]
Mitä vittua? :D Ei kaikki nuoret saa viikkorahaa. Puhut kuin viikkoraha olisi itsestäänselvyys JOKAISELLA lapsella ja nuorella. Ei muuten ole. Jotkut voivat saada kuukausirahaa, jotkut eivät saa mitään ja jotkut saavat silloin tällöin erinäisiin menoihinsa, joita teineillä on.
Luultavasti teini ostanut omalla rahallaan tai yhdessä kavereiden kanssa. Ihan kuin 13-vuotiaalla ei olisi omaa rahaa? :D

Vierailija
33/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:15"]Öh, eihän tuo nyt niiiiin iso juttu ole! Eniten harmittaa, että äitiä ei ole toteltu? Oishan se voinut vetää kaljaa ja huumeitakin...? Miten aiot rangaista isommista rikkeistä?
[/quote]
En halua hänen värjäävän päätään, koska minusta hänen luonnollinen värinsä on kaunis ja vasta aikuisen kuuluu värjätä. Piste.
[/quote]
Niin, SINUSTA hänen luonnollinen värinsä on kaunis. Ei välttämättä lapsesta itsestään. Eikö ole kuitenkin tärkeintä, että teinin omaa silmää miellyttää hänen hiustensa väri? Eivät vanhemmat voi päättää enää 13-vuotiaan nuoren ulkonäöstä hänen puolestaan. Nuori tekee päätöksensä vaatteistaan, meikeistään joten miksei myös hiuksistaan?
Ei tuo niin iso juttu ole. Anna olla. Eivät punahiuksiset miltään hutsuilta näytä, teinin hiukset ne ovat.

Vierailija
34/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]No haloo, miksi ihmeessä tyttö ei saisi värjätä hiuksiaan jo tuon ikäisenä? Omatpa ovat hiuksensa. Minä värjäsin hiukset ensimmäisen kerran 9 vuotiaana ja sen jälkeen olen säännöllisesti värjännyt niitä.
[/quote]
Vaikka minä juuri värjäsinkin teiniltä hiuksia, niin en näe ollenkaan että kyse on hänen hiuksistaan vain, vaan juuri noista allergiariskeistä. Muuten minulle on aivan sama, värjäisin itsekin siniseksi jos kehtaisin. Se on tukkaa vaan.

Vierailija
35/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]No haloo, miksi ihmeessä tyttö ei saisi värjätä hiuksiaan jo tuon ikäisenä? Omatpa ovat hiuksensa. Minä värjäsin hiukset ensimmäisen kerran 9 vuotiaana ja sen jälkeen olen säännöllisesti värjännyt niitä.
[/quote]
No, laitonta se on tällä hetkellä jos on alle 16 v.

Vierailija
36/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli ongelma? Rankaiset tyttöä siitä, että värjäsi? Ymmärtäisin, jos olisi tullut kotiin napalävärin ja käärmetatuoinnin kera, mutta joku hiusväri... Relaa, ap.

Vierailija
37/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:38"]Jos on kerran jo aiemmin sanottu, että hiuksia ei värjätä, silloin lapsi on käyttänyt viikkorahansa kiellettyyn asiaan. Viikkoraha pois pariksi kuukaudeksi (siksi aikaa, että väri lähtee).
[/quote]
Mitä vittua? :D Ei kaikki nuoret saa viikkorahaa. Puhut kuin viikkoraha olisi itsestäänselvyys JOKAISELLA lapsella ja nuorella. Ei muuten ole. Jotkut voivat saada kuukausirahaa, jotkut eivät saa mitään ja jotkut saavat silloin tällöin erinäisiin menoihinsa, joita teineillä on.
Luultavasti teini ostanut omalla rahallaan tai yhdessä kavereiden kanssa. Ihan kuin 13-vuotiaalla ei olisi omaa rahaa? :D
[/quote]
Ja ei ne värit minnekkään lähde, etenkin jos on kestovärillä vetäissyt kuten uskaltaisin epäillä, siinä sitten odottelee vuosia että tyvikasvua on niin paljon että voi leikata värin pois jos tuolla mallilla mennään :DDDD

Vierailija
38/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]No haloo, miksi ihmeessä tyttö ei saisi värjätä hiuksiaan jo tuon ikäisenä? Omatpa ovat hiuksensa. Minä värjäsin hiukset ensimmäisen kerran 9 vuotiaana ja sen jälkeen olen säännöllisesti värjännyt niitä.
[/quote]
[/quote]
Ei ole. Kampaaja ei värjää alle 16v hiuksia. Kaupasta ostetulla värillä voi värjätä kuka vain.

Vierailija
39/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]No haloo, miksi ihmeessä tyttö ei saisi värjätä hiuksiaan jo tuon ikäisenä? Omatpa ovat hiuksensa. Minä värjäsin hiukset ensimmäisen kerran 9 vuotiaana ja sen jälkeen olen säännöllisesti värjännyt niitä.
[/quote]
[/quote]
Ei taida lakipykälää olla joka kieltää alle 16 vuotiata värjäämistä hiuksia? Mitää saa sanktioksi, sakkoja vai vankeutta?

Vierailija
40/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]No haloo, miksi ihmeessä tyttö ei saisi värjätä hiuksiaan jo tuon ikäisenä? Omatpa ovat hiuksensa. Minä värjäsin hiukset ensimmäisen kerran 9 vuotiaana ja sen jälkeen olen säännöllisesti värjännyt niitä. [/quote] No, laitonta se on tällä hetkellä jos on alle 16 v.

[/quote]

Voisitkos näyttää sen kohdan laista, joka kieltää hiusten värjäyksen alle 16-vuotiaalta :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi