Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hylätyt mummot :(

Vierailija
11.03.2015 |

Käyn vapaaehtoisena ulkoilemassa yksinasuvien vanhusten kanssa. Nyt olen havahtunut hyvin ikävään ilmiöön: näiden mummeleiden omaiset eivät juurikaan pidä yhteyttä, eivätkä vieraile äitinsä/mummonsa/isomummonsa luona. Yhdeltä on viety kotoa kaikki rahat, eikä anneta tietoja pankkiasioista, kun oman tilin käyttöoikeus on nyt jollakin sukulaiselle. Tämä vanhus ei siis voi pienellä kävelyreissullaan käydä edes kahvilla läheisessä palvelutalossa. Yksi istuu päivät sohvalla pimeässä, kyyneliä pyyhkien. Televisio on ainoa "ystävä".

Nämä vanhukset ovat täysin kodinhoitajien ja muiden työntekijöiden armoilla. Hyvä tietysti, että edes he piipahtavat sen 5-10 min. Lapset ja lastenlapset eivät ole sen vertaa kiinnostuneita yksinäisestä äidistään/mummostaan ja tämän henkisestä hyvinvoinnista, että kävisivät silloin tällöin moikkaamassa, vaikka asuvat samassa kaupungissa. Oikeasti minun tekisi mieli kertoa mummojen lähiomaisille, mitä haluaisin heidän tekevän: ottavan mummonsa/äitinsä asumaan luokseen siksi aikaa, kun hän vielä pärjää kotioloissa. Ei tarvitse ryhtyä omaishoitajaksi, mutta ainakin mummolla on ihmisiä ympärillään. Kerran olen näin tehnytkin, kun vanhuksen apatia jatkui ja jatkui; hän oli menettänyt elämänhalunsa, kun kukaan ei välittänyt. Siitä omaisesta ei sen jälkeen kuulunut.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:33"]

Koettakaa päästä yli omista traumoistannne. Lopulta vain anteeksiannolla ja Rakkaudella on merkitystä. Olen tästä täysin varma. 

[/quote]

Miten kuvittelet, että itsensä pystyy pakottamaan rakastamaan ihmistä joka on aiheuttanut sinulle pahat traumat ja joka vihaa sinua?

Vierailija
2/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:43"]Niin, miksihän sukulaiset ovat hyljänneet vanhuksen? Millainen äiti yksinäinen mummo on ollut - onko ollut hyvä, lämmin ja läheinen äiti, joka on kohdellut lapsiaan arvostavasti ja nätisti? Vai onko ollut minäkeskeinen syyllistäjä, kylmä, etäinen ja lasta hyljeksivä? Aina töissä ja laittanut omat etunsa ja asiansa lapsen edun edelle? Yksinäinen vanhus ei aina ole hyvää hyvyyttään ja syyttä jäänyt yksin, vaan lapsien on pitänyt ottaa etäisyyttä ihmiseen, jonka seurassa ovat aina voineet pahoin.  [/quote] 22 asukasta,joista noin 15 ollut huonoja äitejä? Taitaa olla enempi itsekkäitä ja kylmiä lapsia. Dementoituneelle minäkin antaisin anteeksi.

[/quote]

Miksi on todennäköisempää, etä lapset ovat itsekkäitä ja kylmiä, kuin että se vanhus on itsekäs ja kylmä? Maailman ikävimmätkin ihmiset voivat olla yksinäisiä ja haluta muiden seuraa. Eri asia on sitten, ansaitsevatko he sitä. On mahdotonta tietää totuutta, joten ei pitäisi syyllistää aina niitä omaisia kun vikaa voi olla toisessakin osapuolessa.

Vierailija
4/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelua v. 2008. Vähänkö on ajat muuttuneet... http://www.vauva.fi/keskustelu/70502/ketju/miksi_mummosi_on_taalla_hoidettavana_eika_kotona_l

Nythän"kotihoito" tarkoittaa, että mumo on yksin kotona lähes 24/7, kodinhoitaja käy heittämässä valmisaterian ovelle muutaman kerran päivässä.

Vierailija
5/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan äitini kuolemaa kuin kuuta nousevaa, enkä perinnön takia. En tunne mitään huonoa omaatuntoa. Narsistin tekoja ei voi antaa anteeksi. Vei minulta kaiken. Olisin jo halunnut useamman kerran nopeuttaa ko. henkilön kuolemaa. Turha itkeä sitten kuolinvuoteella kun ketään ei näy...Se parhaiten nauraa joka viimeiseksi nauraa. Sama koskee isääni. 

Uskon olevani lopullisesti vapaa ja vapautunut vasta heidän kuolemansa jälkeen.

Isoäitini omaishoidin ja saattohoidin. 

Vierailija
6/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut hankalia, jonkun mielestä luonnevikaisia koiria ja hevonenkin. Aina piti varoa puremia ja potkuja.  Ei silti tullut mieleeni jättää niitä hoitamatta ja hylätä yksikseen omiin oloihinsa. Kun tulivat vanhoiksi ja hauraiksi, olivat entistä rakkaampia. <3 Miten tämä ei päde ihmisiin, omaan äitiin/mummoon??

Vierailija
7/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni on vielä hyväkuntoinen, pärjää yksin. (Äitini on jo kuollut). Isäni ei ole koskaan pitänyt minusta, aina kritisoinut ja haukkunut. Hän häpeää sitä, kun en ole akateemisesti kouluttautunut sekä sitä, kun en ole "saanut" aviomiestä. Nyt hänen vanhetessaan, olen huomannut, että apuni olisi kuitenkin tietyissä asioissa yllättäen tarpeen. Tunteeni liikkuvat velvollisuuden sekä vihan välillä. Asiaa pahentaa vielä se, että olen hoito-alan ammattilainen. (Ammatti, jota isäni ei koskaan ole arvostanut kohdallani).

Vierailija
8/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että käteinenraha ole palvelutalossa hoitajien tallessa lukollisessa kaapissa, jolloin niitä ei varasta kukaan tai dementoitunut vanhus niitä itse piilota ja hukkaa kun ei enää muista mihin ne laittoi?

Vierailija
9/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vanhempiaan haukkuva saattaakin itse oikeasti olla narsisti.

Vierailija
10/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat ovat kohdelleet lastaan kuin paskaa niin mikä velvollisuus silloin sitoo auttamaan näitä ihmisiä? Anteeksi mutta en vaan ymmärrä ja vaikka olen hoitoalalla en aio vanhempiani olla auttamassa. Juuri ja juuri olen selvinnyt hengissä lapsuuteni ja nuoruuden tapahtumista joten siksi olen näin jyrkkä mielipiteissäni.

Vierailija
11/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni noista"hylätyistä" mummeleista on kohdellut omia lapsiaan sikamaisesti. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!

Vierailija
12/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:16"]

Joku vanhempiaan haukkuva saattaakin itse oikeasti olla narsisti.

[/quote]

Juu en ole. Olen auttamistyössä sosiaalialalla, teen myös hoitoalan keikkoja ja minulla on myös opettajankoulutus. Vapaaehtoistyötä olen tehnyt 5:ssä vapaaehtoistyöorganisaatiossa. Vanhempani hylkäsivät minut kun olin 19 ja 16 vuotta olen elättänyt itseni ja tehnyt itse päätökseni. Ko. henkilöitä ei kiinnosta olenko elossa vai en. Uhanneet mm. tappaa minut ja satuttaa ystäviäni. Mummonkin perinnön ryöstivät ennen kuin toinen ehti kuolla. Voisin olla paha varmaan, mutta en ole valinnut olla yhtä huono kuin vanhempani. Yhteiskunnalta en ole saanut mitään muuta kuin yllä olevan kaltaista kettuilua. Siksi odotan vapautumista innolla. 

t. 13

Vierailija
13/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla äidilläni tulee olemaan hyvin yksinäinen vanhuus enkä tule edes tuntemaan huonoa omaatuntoa. Niin makaa kuin petaa ja siskoni ovat täysin samaa mieltä kanssani.

Vierailija
14/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa päästä yli omista traumoistannne. Lopulta vain anteeksiannolla ja Rakkaudella on merkitystä. Olen tästä täysin varma. 

Vierailija
15/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:33"]

[/quote]

En ala olemaan vanhempieni vanhempi. Mikään ei voi korvata heidän tekojaan. En halua edes perintöä. Haluan vain päästä eroon heistä. Monet ihmiset ovat kaikonneet luotani taustani takia. Äitini ei ole edes ihminen silmissäni. Lisäksi on ollut kauhea lutka ja pettänyt isää aina. 

Suurin palvelus mikä voidaan toisillemme tehdä on lopullinen eroonpääsy. Äitini on esimerkiksi yrittänyt aikoinaan tappaa minut nälkään. Mikään mahti maailmassa ei saisi minua antamaan anteeksi, koska tiedän että hyvyyttäni käytettäisiin taas hyväksi ja yritettäisiin alistaa...Miten voisin rakastaa ihmistä joka ei tunne empatiaa ketään kohtaan? Ja pitää lastaan kilpailijanaan ja vihamiehenään? Ko. ihminen on tehnyt paljon pahaa myös muille ihmisille. Mitä surkeampi ja yksinäisempi loppu - sitä parempi. On ansaittua. 

t. 13

Vierailija
16/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän työn ja vanhempien tai isovanhempien hoidon saisi toimimaan.. ja myös sen oman vapaa-ajan?kuka sen vanhuksen hoitaa silloin kun itse on töissä tai jotakin?..jos siis ei ole omaishoitaja..

Vierailija
17/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksihän sukulaiset ovat hyljänneet vanhuksen? Millainen äiti yksinäinen mummo on ollut - onko ollut hyvä, lämmin ja läheinen äiti, joka on kohdellut lapsiaan arvostavasti ja nätisti? Vai onko ollut minäkeskeinen syyllistäjä, kylmä, etäinen ja lasta hyljeksivä? Aina töissä ja laittanut omat etunsa ja asiansa lapsen edun edelle? Yksinäinen vanhus ei aina ole hyvää hyvyyttään ja syyttä jäänyt yksin, vaan lapsien on pitänyt ottaa etäisyyttä ihmiseen, jonka seurassa ovat aina voineet pahoin. 

Vierailija
18/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:43"]

Niin, miksihän sukulaiset ovat hyljänneet vanhuksen? Millainen äiti yksinäinen mummo on ollut - onko ollut hyvä, lämmin ja läheinen äiti, joka on kohdellut lapsiaan arvostavasti ja nätisti? Vai onko ollut minäkeskeinen syyllistäjä, kylmä, etäinen ja lasta hyljeksivä? Aina töissä ja laittanut omat etunsa ja asiansa lapsen edun edelle? Yksinäinen vanhus ei aina ole hyvää hyvyyttään ja syyttä jäänyt yksin, vaan lapsien on pitänyt ottaa etäisyyttä ihmiseen, jonka seurassa ovat aina voineet pahoin. 

[/quote]

Etkö pysty antamaan anteeksi dementoituneelle äidillesi? Toivon että ehdit kasvaa vielä aikuiseksi, ennenkuin äitisi kuolee. 

Vierailija
19/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs, jos vanhempi on ollut väkivaltainen juoppo tai insestipedofiili? Tulisiko silloinkin lasten/lapsenlapsien huolehti vanhemmistaan? Tai mitä, jos on murhaaja?

Vierailija
20/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:43"]Niin, miksihän sukulaiset ovat hyljänneet vanhuksen? Millainen äiti yksinäinen mummo on ollut - onko ollut hyvä, lämmin ja läheinen äiti, joka on kohdellut lapsiaan arvostavasti ja nätisti? Vai onko ollut minäkeskeinen syyllistäjä, kylmä, etäinen ja lasta hyljeksivä? Aina töissä ja laittanut omat etunsa ja asiansa lapsen edun edelle? Yksinäinen vanhus ei aina ole hyvää hyvyyttään ja syyttä jäänyt yksin, vaan lapsien on pitänyt ottaa etäisyyttä ihmiseen, jonka seurassa ovat aina voineet pahoin. 
[/quote]

22 asukasta,joista noin 15 ollut huonoja äitejä? Taitaa olla enempi itsekkäitä ja kylmiä lapsia.

Dementoituneelle minäkin antaisin anteeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi