Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini värjäsi hiuksensa salaa!

Vierailija
03.03.2015 |

13v tyttäreni tuli äsken kotiin hiukset punaiseksi värjättynä. Oli kuulemma kavereiden kanssa värjännyt jollain markettivärillä.
Tyttö on kysynyt minulta jo aiemmin, saisiko värjätä tukkansa, mutta en antanut lupaa. Nyt sitten oli tehnyt sen salaa!
Komensin tytön huoneeseensa, takavarikoin puhelimen ja määräsin arestiin. Onko teillä ollut vastaavia tilanteita ja millaisia rangaistuksia ja toimintatapoja sanktioiksi suosittelette?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet ylitiukka. Ei 13-vuotias ole enää paapottava pikkutyttö.

17v

Vierailija
42/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä että häntä rankaistaan noin. Ajattele jos hän joutuu myöhemmin esim. raiskatuksi nii ei kehtaa sinulle siitä puhua kun laitat jo tuollaisesta asiasta kotiarestiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:15"]Öh, eihän tuo nyt niiiiin iso juttu ole! Eniten harmittaa, että äitiä ei ole toteltu? Oishan se voinut vetää kaljaa ja huumeitakin...? Miten aiot rangaista isommista rikkeistä?
[/quote]
No jos huumeita käyttäisi niin tod.näk. ottaisin yhteyttä sossuihin ja muuhun ylempään valtaan saadakseni apua ja tukea ongelmanuoren käsittelyssä. Puhelimen menettäisi, kotiarestia tulisi, en osaa sanoa kuinka paljon mutta huumeista ei niin vähällä selvittäisikään. Eristäisin kavereista yms. huonosta seurasta, saisi viettää illat kotona läksyjä lukien.
Katson tarpeelliseksi takavarikoida puhelimen ja määrätä arestiin, sillä olen hänen äitinsä ja käskyäni ei toteltu. En halua hänen värjäävän päätään, koska minusta hänen luonnollinen värinsä on kaunis ja vasta aikuisen kuuluu värjätä. Piste.
[/quote]
No, tuo on vähän huono kun sanot että omasta mielestä oma väri on kaunis. Entä jos nuori ei tykkää? Estäisitkö häntä hiusten suoristamisenkin vain koska Sinusta luonnonkiharat ovat kauniimmat? Että sillä ei ole mitää väliä vaikka nuori häpeäisi hiuksiaan? Tai jos nuori haluaisi leikata lyhyemmäksi hiukset, mutta et anna, koska Sinusta pitkät ovat kauniimmat?
Ymmärrän kyllä reaktiosi. Onhan hiustenvärjäys vähän eri asia. Mutta et voi ikuisesti pitää häntä sääntöjesi vallassa. Mitä enemmän pidät kiinni, sitä enemmän hän pyristelee irti.

Vierailija
44/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]No haloo, miksi ihmeessä tyttö ei saisi värjätä hiuksiaan jo tuon ikäisenä? Omatpa ovat hiuksensa. Minä värjäsin hiukset ensimmäisen kerran 9 vuotiaana ja sen jälkeen olen säännöllisesti värjännyt niitä.
[/quote]
No, laitonta se on tällä hetkellä jos on alle 16 v.
[/quote]
Ei ole. Kampaaja ei värjää alle 16v hiuksia. Kaupasta ostetulla värillä voi värjätä kuka vain.
[/quote] mutta ei voi ostaa

Vierailija
45/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]

Olisin ymmärtänyt, jos kyseessä olisi ollut vaikka napalävistys tai vastaava... Uskotko jos sanon, että kakarasi kapinoi vähemmän, jos et vedä linjojasi kaikkeen noin tiukasti?

Jos olisin kieltänyt hiusten värjäämisen 13-vuotiaalta, niin rangaistukseksi riittäisi korkeintaan kaksi päivää arestia. mutta olisi saanut pitää puhelimensa. Todennäköisemmin kävisin ennemmin keskustelua teinin kanssa, että MIKSI kielsin värjäyksen/ihan minkä tahansa muun teon.

Ei ihminen ymmärrä, miksi sitä kielletään, jos hänelle ei kerrota perusteita kiellolle. Se, että MINÄ sanon, ei ole mikään peruste.

[/quote]Kyllä muuten on

Kun vanhempi sanoo jotain niin se tehdään. Ei siihen tarvita mitään syitä. 

Kun armeijassa sanotaan jotain niin se tehdään eikä siihen kerrota syytä.

Kun työpaikassa pomo sanoo että tee tuo asia niin ei sen sitä tarvitse sinulle kertoa miksi se tehdään. 

Teinin on opittava että joskus on vaan tehtävä mitä sanotaan halusi tai ei

Vierailija
46/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]

Olisin ymmärtänyt, jos kyseessä olisi ollut vaikka napalävistys tai vastaava... Uskotko jos sanon, että kakarasi kapinoi vähemmän, jos et vedä linjojasi kaikkeen noin tiukasti?

Jos olisin kieltänyt hiusten värjäämisen 13-vuotiaalta, niin rangaistukseksi riittäisi korkeintaan kaksi päivää arestia. mutta olisi saanut pitää puhelimensa. Todennäköisemmin kävisin ennemmin keskustelua teinin kanssa, että MIKSI kielsin värjäyksen/ihan minkä tahansa muun teon.

Ei ihminen ymmärrä, miksi sitä kielletään, jos hänelle ei kerrota perusteita kiellolle. Se, että MINÄ sanon, ei ole mikään peruste.

[/quote]Kyllä muuten on

Kun vanhempi sanoo jotain niin se tehdään. Ei siihen tarvita mitään syitä. 

Kun armeijassa sanotaan jotain niin se tehdään eikä siihen kerrota syytä.

Kun työpaikassa pomo sanoo että tee tuo asia niin ei sen sitä tarvitse sinulle kertoa miksi se tehdään. 

Teinin on opittava että joskus on vaan tehtävä mitä sanotaan halusi tai ei

[/quote]

Eli kotonasi ollaan kuin armeijassa? Siellä ei rivimiehille kerrota asioita STRATEGISTISISTA syistä, koko operaatio vaarantuu, jos liian moni tietää suunnitelman. Ei et kerro teinille käskyjen ja kieltojen perusteita siksi, että se horjuttaisi teidän perheen kotiarkea liiaksi?

Ja kyllä meillä pomot kertoo, miksi työpaikalla tapahtuu isoja muutoksia. Siellä taas on kaikkien etu, että tiedetään missä työyhteisö etenee. Sinä olet joko a)huonossa työpaikassa tai b)surkea pomo, jos koet, että työyhteisön ei ole järkevää tietää tehtävien muutosta ja syistä niiden takana.

En ole ikinä tullut toimeen ihmisten kanssa, jotka eivät OSAA perustella kantaansa asioihin (ja kyseessä on nimenomaan osaamattomuus, koska eihän perustelu ääneen ole huono asia). Uskottavuus katoaa välittömästi, kun koetaan, että oma auktoriteetti riittää käskytykseen. Murrosiässä oleva teini-ikäinen on varmasti vielä huonompi uskomaan sokeasti asioita, kuin minä.

Meillä jo koulussa opetettiin kyseenalaistamaan asioita. Siellä siis auktoriteetit ihan itse kehottivat vaatimaan perusteluita asioille. Paitsi ala-asteella pari kanaa, jotka kuvittelivat, että asian kyseenalaistaminen on ammattilaisen kyseenalaistamista. Ja sitä se varmaan olikin, kun vastaukseksi saatiin "koska minä sanon niin" ;)

Vierailija
47/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa tähän kysymykseen: mitä se sun elämään vaikuttaa, millaiset hiukset tyttärelläsi on?

Vierailija
48/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän nuo terveysperustelut, mutten sitä, miksei jo teini saisi päättää omien hiustensa väriä. Nautitteko vallastanne, kieltäjämammat? Miten perustelette itsellenne sen, että pidätte lastanne kuin näyttelyesineenä, jonka pitäisi näyttää juuri siltä kuin TE haluatte?

Osasta teistä on tulossa samanlaisten muisteloiden aiheita kuin "70-luvulla syntyneiden äidit" -ketjussa.

Vierailija
49/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Choose your battles!

Teinin kanssa saa vääntää niin monesta asiasta, ja hiukset on loppujenlopuksi pikkujuttu ja usiutuvaa tavaraa.

Mä en teininä saanut kokeilla erilaisia hiustyylejä, mistä olen ikuisesti katkera. Varsinkin kun en näin aikuisena oikein enää uskalla.

Vierailija
50/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aika moni viittaa noille terveysriskeille kintaalla, ja vaikka tiedostaakin, niin silti jättää asian teinin punnittavaksi?

Vierailija
51/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:19"]

Mä olisin vaan rähähtänyt nauruun lapseni nähdessäni. Siinä sille rangaistusta. Ja hihitellyt seuraavat kolme päivää aina nähdessäni vilauksenkin punapäästä.

[/quote]

Voi hyvä ihme, en tajua ollenkaan tällaista asennetta, että nolaamalla toinen asia paranee. Miksi ihmeessä nauraisit lapsellesi, jos se itse vaikka tykkää tukkansa punaisesta väristä? Eiköhän suomalaiset naiset ole kautta aikojen värjänneet tukkaansa ja siitä lapset ottaa mallia. Miksi se on noin kamalaa, se on vain väriä!??

Monet tuntuu peukuttavan, olen tosi surullinen niiden lasten puolesta.

Meillä saa lapsi värjätä tukkaansa ja sille ei naureta. Itse en ole koskaan värjännyt, mutta lapselle se on ihan sallittua. 13v on jo tarpeeksi vanha.

Vierailija
52/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo. On ihan normaalia että 13-vuotias tyttö värjää tukkaa, alkaa ulkonäkö kiinnostaa ja haluu kokeilla kaikkia juttuja. Äärhh. T. -95 syntynyt tyttö, jolla aika tuoreessa muistissa teinivuodet :D ja kokeilemallahan sitä oppii. Ei kaikki oo aina niin vakavaa, ikää kun tulee niin voi sit muistella noita hurjia vuosia

Vierailija
53/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:44"]

Minä haluan pitää huolta lasteni hiuksista. Kyllä minuakin ärsyttäisi jos se pilattaisiin salavärjäyksellä!!

[/quote]

Hiukset kasvaa.

Vierailija
54/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään 13-vuotiaalla ole lupa värjätä hiuksiaan. Ulkonäölle ihan sama, pukeutua saa miten haluaa ja kihartaa tai suoristaa tai leikata tai meikata, mutta hiusten värjäämisestä alkaa sellainen loputon kierre, että haluan varjella lasta siltä myrkkykuormalta niin kauan kuin mahdollista. En usko, että kampaamojenkaan ikärajat ovat ihan tuulesta temmattuja. Ja nämä perustelut ovat totta kai teinin tiedossa.

Vierailija
55/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Take a chill pill.

Vierailija
56/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on jos teini värjää vain omat hiuksensa?! Ei se oo rikos!

Vierailija
57/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se 13v enää ihan oikeasti ole mikään kontrolloitava pieni lapsi, vaan itsenäistyvä nuori. Miksi se on niin hirveää, että teinit ottavat valintoja ulkonäöstään ITSE, ilman äitejään, ja etsivät ITSEÄÄN, eivät äitiään? Murrosiässä etsitään omaa minuutta, persoonaa ja tyyliä. Mikä siinä kasvamisessa on niin hirveää, että se pitää kynsin hampain yrittää estää?

Vierailija
58/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v ei ole pikkutyttö.

Vierailija
59/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaisia ongelmia. 15v tyttö tulee koulusta suoraan kotiin ja kavereiden kanssa ollaan vain vanhempien valvonnassa. Eikä sille ole annettu rahaakaan sen vertaa että mitään hiusvärejä pystyisi ostamaan. Ruokakauppaan kun lähetetään niin lasketaan rahat lähtiessä ja tullessa ja verrataan kuittiin. Ja nykysin riittää että remmi otetaan vain naulakosta esille pöydälle, niin tottelee kyllä.

Vierailija
60/61 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tarvitse salassa värjäillä. Lapsi ymmärtää että värjäyksissä on riskinsä. Olen kerran värjännyt häneltä hiusten latvat. Päänahka jätetään rauhaan. Nykyään on myynnissä sellasia liituvärejä jos teini haluaa hullutella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän