Teini jäi röökistä kiinni. Minä tuhosin sen puhelimen
13 vuotias siis jäi tupakan poltosta kiinni. Suutuin niin helvetisti, että rikoin sen kännykän. Nyt on kuin orpo piru vanhan näppäinluurin kanssa millä ei pääse nettiin eikä ole mitään whatsappeja ym. Vanhan puhelimen myötä meni myös puhelinnumerot.
Sanoin, että seuraavasta kerrasta lähtee tabletti ja sitä seuraavasta suoristusrauta. Kyllä se jossain kohtaa hiffaa, että röökaaminen käy sille kalliiksi.
Annoin myös parin viikon arestin ja mä haen hänet joka päivä koulusta, vaikka se on kuulemma noloa.
Mun mielestä noloa on lapsi tupakka huulessa.
Kommentit (87)
Av mammat vetää röökiä kaiket päivät posket lommoilla! Eiks jeah?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:20"]
Puhelin on vain kiinteää omaisuutta ja yhteydenpitoväline. Sinällään loistava rangaistuskeino tuohon haittaan suhteutettuna. Tupakoinnilla hän tuhoaa oman terveytensä.
Eiköhän tuo ole loistava uhka jatkossa, kun huomaa, että tuollainen seuraamus toteutuu oikeasti. Älä kuitenkaan osta ihan jo jonkun kuukauden päästä uutta vastaavaa puhelinta, jolloin vaikutus laimenee samantien, vaan anna odottaa oikeasti vaikka rippikouluun.
[/quote]
Mielenkiintoista, täällä tuntuu olevan useampia natsi-mammoja.
Itse uskon hyviin suhteisiin, avoimuuteen ja toisten kunnioittamiseen.
Olisit ottanut tavarat pois teiniltä ja laittanut säilöön. Miksi puhelin pitää tuhota? Aika lapsellista sun käytöksesi myös. Mitä tapahtuu, jos teini mokaa pahemmin?
Jotka kritisoitte tuota, ette ajattele ap:n kirjoitusta loppuun. Tupakointi on riippuvuutta aiheuttava, mutta ennen kuin on riippuvuus, paras keino ehkäistä sitä on rajoittaa seurauksena jotain, josta teinit on todella riippuvaisia. Kännykän hyllyyn takavarikointi on perusrangaistus josta on paluu, mutta sen toimintakyvyttömäksi saattaminen on sellainen, jossa lapselle jää selkeä kuva ehdottomuudesta.
Äidinkin on näytettävä tunteensa välillä lapsille. Ei ole mitään mieltä yrittää hyssytellen suhtautua asiaan, joka äidille on raskas. Lapsi ymmärtää sen etenkin, jos äiti osaa samassa yhteydessä näyttää rakkauttaan ja hakea lapsen koulusta. Tunteet on tärkeä osa elämää. Äidin läheisyyden lisääminen ja yhteinen kotimatka antaa lisäturvaa, kun tuollainen reaktio ilman sitä olisi ehkä torjuvaa.
Kokonaisuutena uskon tuon olevan todella toimiva. Kun kotona pääsee läksyjen teon jälkeen vielä äidin kanssa ruokapöytään ja välillä syliin, eiköhän lapsesta kasva terve ja tupakoimaton. 13 vuotias tarvitsee äitiään ja tuossa äiti osoittaa tunteillaan ja toiminnallaan, että tupakoinnilla on vakavat seuraamukset, mutta äiti suojelee ja pitää huolen, että siitä on helpompi olla erossa. Yhteydenpidon vaikeutuminen vaikuttaa kavereissakin niin, että ymmärtävät minkä takia toinen ei ihan heti ole uudestaan tupakalla.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:04"]Mun mielestä on noloa tuhota rangaistuksena toisen omaisuutta.
[/quote]
Jos lapsi on omilla rahoillaan noi tavarat ostanut niin sitten se on väärin. Mutta jos vanhempi on itse ostanut ne, niin siinä vaiheessa rikkokoon jos huvittaa. Ihan kokemuksesta, tollanen käytös kyllä jossain vaiheessa lopettaa sen tupakoinnin (tai vaihtoehtoisesti saa vaan peittelemään sen paremmin..), lasta alkaa vituttaa kun kaikki mitä tarvitsee on rikki.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:14"]Oisko kuitenkin ollut fiksumpaa antaa ensin varoitus? Jokainen kokeilee joskus, kokeili munkin poika ala-asteella ja tiukka varoitus riitti. Nyt on 15-vuotias eikä ole toista kertaa jäänyt kiinni. Mieti nyt, toinen polttaa yhden tupakan tietääkseen miltä se maistuu ja äiti riehuu kuin hullu. Etkö ikinä ole kokeillut itse? Jos et ole, et kuitenkaan ole sen parempi kuin me muut jotka ollaan kokeiltu mutta se on jäänyt siihen.. [/quote] Avainsanoina "ei ole jäänyt kiinni." Voi jeesus miten idiootteja sinisilmäisiä vanhempia sitä onkaan liikenteessä
[/quote]
No niin, enhän voi tietää onko joskus polttanut sen jälkeen. Mutta jos ei ole kertaakaan neljässä vuodessa tullut edes tupakanhajua takissa, melko varmasti voin todeta että varoitus on ajanut asiansa tarpeeksi hývin.. Idiootti olisin jos sanoisin että lapsi ei ole tupakkaan koskenutkaan sen jälkeen, siksi sanoinkin ettei ole jäänyt kiinni. Ja voin vaikka vannoa ettei ainakaan nikotiiniriippuvainen ole :)
Onko täällä näin paljon äitejä, joilla pinna ei koskaan kiristy? Kyllä tunteita kuuluu näyttää lapselle. Itsessään kännykän hajottaminen suuttuneena olisi monessa tilanteessa tyhmää, mutta tässä sille on selvä opettava merkitys. Minä olisin ehkä leikannut äärimmäisenä rangaistuksena vain simmin katki, mutta sama lopputulos.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:14"]Oisko kuitenkin ollut fiksumpaa antaa ensin varoitus? Jokainen kokeilee joskus, kokeili munkin poika ala-asteella ja tiukka varoitus riitti. Nyt on 15-vuotias eikä ole toista kertaa jäänyt kiinni. Mieti nyt, toinen polttaa yhden tupakan tietääkseen miltä se maistuu ja äiti riehuu kuin hullu. Etkö ikinä ole kokeillut itse? Jos et ole, et kuitenkaan ole sen parempi kuin me muut jotka ollaan kokeiltu mutta se on jäänyt siihen.. [/quote] Avainsanoina "ei ole jäänyt kiinni." Voi jeesus miten idiootteja sinisilmäisiä vanhempia sitä onkaan liikenteessä
[/quote]
No niin, enhän voi tietää onko joskus polttanut sen jälkeen. Mutta jos ei ole kertaakaan neljässä vuodessa tullut edes tupakanhajua takissa, melko varmasti voin todeta että varoitus on ajanut asiansa tarpeeksi hývin.. Idiootti olisin jos sanoisin että lapsi ei ole tupakkaan koskenutkaan sen jälkeen, siksi sanoinkin ettei ole jäänyt kiinni. Ja voin vaikka vannoa ettei ainakaan nikotiiniriippuvainen ole :)
[/quote]
Minä kävin vuosia sitten tupakalla ehkä puolentoista tunnin välein työpäivän aikana parin kollegan kanssa. Minulta kysyttiin monta kertaa, miten oli mahdollista, etten haissut tupakalle ollenkaan (ei kysytty tietenkään suuteluetäisyydeltä, mutta ohi pyyhkäistäessä), vaikka kollegoista tiesi heti, missä sitä oli oltu. En tiedä. En olisi jäänyt kiinnikään.
Hohoi, alkaako niitä pyydettyjä porkkanaesimerkkejä tullakaan?!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:29"]
[/quote]
[/quote]
Minä kävin vuosia sitten tupakalla ehkä puolentoista tunnin välein työpäivän aikana parin kollegan kanssa. Minulta kysyttiin monta kertaa, miten oli mahdollista, etten haissut tupakalle ollenkaan (ei kysytty tietenkään suuteluetäisyydeltä, mutta ohi pyyhkäistäessä), vaikka kollegoista tiesi heti, missä sitä oli oltu. En tiedä. En olisi jäänyt kiinnikään.
[/quote]
Jaa. Mä kyllä haistan tupakan. Väitätkö oikeasti että lapsi jota vahditaan suht tarkkaan pystyy polttamaan neljä vuotta ilman että kotona edes epäilys herää? Viikon ulkomaanreissulla viimeistään olisi varmaan nikotiiniriippuvuus kiusannut. Kohta kuitenkin väität että silloinkin poltti vessassa istuessaan :D
Minusta koko tupakoinnin opettelu ja siis sen psyykkisen riippuvuuden kehittyminen on aika mystinen juttu. Meitä on 16 sisarusta, joista 12 täysi-ikäisiä. Täysi-ikäisistä 5 tai 6 on tupakoinu / tupakoi säännöllisesti. Meidät kaikki on kasvatettu (mun nähdäkseni) tasapuolisesti, toki kokemus on aina subjektiivinen. Vanhemmat lupas ajokortit niille, jotka ei tupakoi ennen täysi-ikäisyyttä, ei riittäny "porkkanaksi" kahdelle. Sukupuolijakauma 3 veljeä - 2 tai 3 siskoa. Ainakin yksi siskoistani ei ole koskaan edes maistanut tupakkaa. Itse olen kokeillut täysi-ikäisenä, enkä keksiny, miksi ihmiset polttaa. Kaksi siskoa on polttanut myös raskausaikana, mikä mun mielestä on pahoinpitely, mutta ei sille mitään voi ulkopuolelta. Vanhempani eivät ole tupakoineet. Mikään rangaistus ei ole ollut riittävä, ei myöskään palkinto, siihen, että tupakoinnin aloittanut olisi lopettanut. Lopettaneet on tehneet sen oma-aloitteisesti, omista lähtökohdistaan. Niin muuten myös mieheni... Eikä pelotteluista, sairauksien tai terveyden heikkenemisen uhkasta, rahattomuudesta tms ole myöskään ollut motivaattoriksi.
.
Toivon sydämeni pohjasta, etteivät omat lapseni ala koskaan tupakoida. Olemme jutelleet tupakoinnista ja olen sanonut meillä kyläilleille tupakoijille, että polttaisivat avoimesti lasten nähden, me voimme sitten keskustella asioista. Monesti vaan lapset näkee enemmän kuin aikuiset uskoo ja salassa polttamiseen tulee kielletyn hedelmän houkutus.
.
Näen, että lapsen nolaaminenkaan ei toimi. Luultavasti mikään ei toimi enää siinä vaiheessa, kun lapsi on jo opeyellut tavan. Mutta silti kotona täytyy tehdä selväksi, ettei tapa ole hyväksytty. Ja kuitenkin osoittaa lapselle, että tämä on hyväksytty.
Mut jos sä näin pienestä asiasta jo saat tommoset raivarit, niin mikä on seuraava askel? Siis jos jää vaikka juomisesta kiinni?
Veikkaan ettei uskalla tulla kotiakkaan ja taas feisbuukkista saa lukee kun tyttö kadoksissa...
Totta kai pitää rangaista mut ei sais ihan kilahtaa jo tuommoisesta
Miksi puhelin piti hajottaa? Olisit vaan ottanut pois. Aiotko tuhota myös tabletin ja suoristusraudan?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:00"]
13 vuotias siis jäi tupakan poltosta kiinni. Suutuin niin helvetisti, että rikoin sen kännykän. Nyt on kuin orpo piru vanhan näppäinluurin kanssa millä ei pääse nettiin eikä ole mitään whatsappeja ym. Vanhan puhelimen myötä meni myös puhelinnumerot.
Sanoin, että seuraavasta kerrasta lähtee tabletti ja sitä seuraavasta suoristusrauta. Kyllä se jossain kohtaa hiffaa, että röökaaminen käy sille kalliiksi.
Annoin myös parin viikon arestin ja mä haen hänet joka päivä koulusta, vaikka se on kuulemma noloa.
[/quote]
Itse aloin teininä polttamaan siksi, että kaverini sanoi, että jollen polta, hän haukkuu minut kaikille niin, että en saa ikinä kavereita. Olin niin raukka, etten uskaltanut ehdoin tahdoin alkaa kiusatuksi moneksi vuodeksi.
Sain perseelle remmiä niin, että veri tirskui. Viikkorahat meni ja naamaankin läimittiin. Silti en lopettanut tupakointia.
No tupakoinnin lopetin sitten myöhemmin ihan omasta tahdosta, kun pääsin koulumaailmasta eroon. Mutta vanhempiini en pidä enää yhteyttä.
Itse voisin sanoa, että toi reagoiminen ois minusta oikein ehkä, jos lapsesi olis jääny kiinni esim. koulukiusaamisesta! Mutta eih eihän lähes kukaan vanhempi sano siitä oikein mitään kullannupuilleen. Tiedän tämän kokemuksesta. Tuolla käytöksellä äiti oikeasti rikkoo välit lapseen, sekä luottamuksen :( t. Itse kokenut saman, nykyään olen teiniäiti mutta ylpeä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:29"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jaa. Mä kyllä haistan tupakan. Väitätkö oikeasti että lapsi jota vahditaan suht tarkkaan pystyy polttamaan neljä vuotta ilman että kotona edes epäilys herää? Viikon ulkomaanreissulla viimeistään olisi varmaan nikotiiniriippuvuus kiusannut. Kohta kuitenkin väität että silloinkin poltti vessassa istuessaan :D
[/quote]
Kyllä minäkin haistan tupakan ja nykyisin inhoan syvästi sitä löyhkää. Pystyin tupakointivuosinani ihan hyvin olemaan viikon tai pari polttamatta silloin, kun en halunnut sukulaisteni tietävän asiasta. Mieli teki, mutta motiivi olla paljastumatta oli tarpeeksi vahva.
Koska rupesit panemaan sanoja minun suuhuni, lopetan keskustelun tähän. Huitele itseksesi ilmaa ihan rauhassa, kun kerran aloitit.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:00"]
[/quote]
Vanhemman pitäisi olla... vanhempi. Vanhemmuuden pitäisi myös näkyä käyttäytymisessä konfliktitilanteessa. Siis vanhemman tulisi olla viisaampi.
Tuollaisella käytöksellä osoitit kypsymättömyytesi vanhempana. Sinä vajosit 13 vuotiaan tasolle ja siinä samalla tuhosit lapsesi kunnioituksen sinua kohtaan.
Muista aina, että lapsesi on absoluuttisen lojaali sinua kohtaan.
Suosittelen nöyrintä anteeksipyyntöä ja avointa keskustelua lapsesi kanssa.
Sinä olet lapsesi läheisin ihminen. Sinä olet lapsesi esikuva ja malli. Raivoaminen ei koskaan rakenna.
Muista, että kunnioitus ansaitaan. Tee työtä kunnioituksesi palauttamiseksi.
Ihmistä, jota kunnioitetaan, myös kuunnellaan.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:42"]
Itse voisin sanoa, että toi reagoiminen ois minusta oikein ehkä, jos lapsesi olis jääny kiinni esim. koulukiusaamisesta! Mutta eih eihän lähes kukaan vanhempi sano siitä oikein mitään kullannupuilleen. Tiedän tämän kokemuksesta. Tuolla käytöksellä äiti oikeasti rikkoo välit lapseen, sekä luottamuksen :( t. Itse kokenut saman, nykyään olen teiniäiti mutta ylpeä.
[/quote]
Tuossa äiti hakee lapsen tuon jälkeen koulusta. Siinä on hyvää aikaa lapselle ajatella, kun kännykkä ei ole enää entinen ja äiti kuitenkin huolehtii muutenkin. Tuskin jokainen iltapäivä on tuon ensimmäisen tulistumisen sävyttämä eiköhän se ole päinvastoin, lapsi saa myönteistä huomiota, mutta jonkun aikaa myös päivittäisen muistutuksen.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:04"]
Mun mielestä on noloa tuhota rangaistuksena toisen omaisuutta.
[/quote]
Todellisuudessa 13 vuotiaan puhelin on mitä todennäköisimmin vanhemman ostama, tabletti on vanhemman ostama, suoristusrauta on vanhemman ostama jne..
Jos ostat lapselle puhelimen ja maksat tämän laskun/ annat lapselle rahaa jolla tämä ostaa puhelimen ja maksaa viikkorahasta laskun niin kyllä helvetissä sula on oikeus ottaa tältä puhelin pois ja heittää vaikka kaivoon jos kakara on niin typerä, että käy piiloröökillä aina kun silmä välttää!
Paljon parempi rankaista heti kunnolla ja kunnes lapsi ymmärtää, että ei nyt helvetissä ala tupakoimaan ja varsinkaan tuossa iässä.
Fyysinen väkivalta lasta kohtaan ei ole ok mutta tuollaisessa tapauksessa joku puhelimen rikkominen ei oo asia eikä mikään jos kersa lopettaa sillä spadduttelut.
Järkyttävää että 13v kakara polttaa röökiä. Puhelimen rikkominen oli kyllä ylireagointia mutta ehkä pentus oppi jotain.