Pakkoruotsista jankkaajat..
Miten jaksatte jankata koko ajan "pakkoruotsi pois". Ajattelette että mihin tarvitsemme ruotsinkieltä, kun ei ole vain kuin vähän ruotsinkielisiä jne, jne.
Miksi valitatte lastenne ILMAISESTA koulutuksesta. Mielipiteenne kuulostaa hyvin junttimaiselta. Onko teillä jäänyt traumaattisia kokemuksia lapsuudesta??
Miksi teidän pitäisi saada päättää tämäkin asia lastenne puolesta ja jos lapsilta kysytään, he eivät haluaisi opiskella varmasti yhtään mitään.. Itsekkin yläasteella vihasin "pakkoruotsia". Mutta myöhemmin olen innostunut kielen opiskelusta ja sain hyvän pohjan peruskoulussa.
Antakaa "pakkoruotsin" olla. Ette te joudu sitä enää opiskelemaan. Hyvää yleissivistystä lapsille. Ps. Enkä ole ruotsalainen, ruotsinkielinen tai asu rannikolla..
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:49"]
Olen ihmetellyt samaa asiaa. Jotkut vaan jaksaa. Luulen, että ovat porukkaa, joka oikeasti ei ole muutenkaan opiskeluintoisia ja vaativista työtehtävistä eivät ole nähneet kuin unta. Kun muutin pääkaupunkiseudulle, on ruotsin kielen osaamisesta ollut hyötyä jo opiskeluajoista lähtien. Sillä oli suuri vaikutus jo kesätyöpaikan saamiseen. Olen myös ihan livenä törmännyt tällaisiin vanhempiin, jotka manaavat lapsiensa ruotsin kielen opiskelua Itä-Suomessa ja kun olen kysynyt, että mistä tiedät minne lapsesi aikuisena muuttaa asumaan...tuijottavat, kuin lehmä uutta porttia (ei taida se ajatus mahtua päähän, että lapsi lähtisi muualle). Ja, jos joskus haluaa valtion ja monen kunnankin/kaupunginkin leipiin, niin ruotsia on osattava.
[/quote]
Ovatko ahvenanmaalaiset opiskeluinnottomia surkimuksia, jotka eivät ole vaativimmista töistä nähneet untakaan? Jotain idioottivanhempia, jotka eivät ymmärrä että heidän lapsensa voi muuttaa mannersuomeen?
Vai mikä on mielestäsi hyvä selitys, että muuttivat pakkosuomen > pakkoenglanniksi?
Toiseksi oletko ihan tosissasi niin v*tun tyhmä, että luulet ruotsinkieltä jotenkin erityisen tärkeäksi jos muuttaa Suomesta johonkin satunnaiseen toiseen maahan? Ymmärrätkö että englanninkieli on paljon, paljon, paljon tärkeämpi?
Jos väität että edes Ruotsiin muuttamisessa ruotsinkieli on välttämättömyys, niin miksi helvetissä Suomeen tai Ruotsiin otetaan kouluttamattomia mamuja, jotka eivät siis VOI pärjätä osaamatta etukäteen ko. maiden äidinkieliä?
Eikö ole järkevintä opetella hyvä englanninkielen taito, mikä on nykymailmassa erittäin tärkeä hyvin palkatuissa asiantuntiatöissä? Hyvä englannintaito auttaa huomattavasti opiskelussa, jos sitten yllättäen tarvitsikin/hyötyisikin sukulaiskieltä ruotsia?
41v m
[/quote]
Ei näiden pakkoruotsittajien kanssa kannata jäädä väittelemään. Itsekin tein sitä vähän aikaa, mutta pää hajos niiden totaaliseen aivottomuuteen. Olen tullut siihen lopputulokseen, että maailman nopein tapa selvittää onko ihminen tyhmä vai ei, on kysyä kannattaako hän pakkoruotsia.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:14"]
Miksi valitatte lastenne ILMAISESTA koulutuksesta. Mielipiteenne kuulostaa hyvin junttimaiselta. Onko teillä jäänyt traumaattisia kokemuksia lapsuudesta??
Miksi teidän pitäisi saada päättää tämäkin asia lastenne puolesta ja jos lapsilta kysytään, he eivät haluaisi opiskella varmasti yhtään mitään.. Itsekkin yläasteella vihasin "pakkoruotsia". Mutta myöhemmin olen innostunut kielen opiskelusta ja sain hyvän pohjan peruskoulussa.
Antakaa "pakkoruotsin" olla. Ette te joudu sitä enää opiskelemaan. Hyvää yleissivistystä lapsille. Ps. Enkä ole ruotsalainen, ruotsinkielinen tai asu rannikolla..
[/quote]
Miten niin ei joudu enää opiskelemaan? Mä olen 32 ja joudun edelleen sitä paskaa opiskelemaan yliopistossa. Mitä vitun yleissivistävää siinä muka on? Ei kieli ole yleissivistystä. Ja ihan yhtälailla se paskakieli vitutti peruskoulussa ja lukiossa ja amiksessa, eli mikä idioottimainen argumentti se nyt olisi, että itse ei enää tartte opiskella? Jos mä hakkaan sut pesäpallomailan kanssa, niin mitä se sua haittaa, kun sehän tapahtui jo hetki sitten kun hetken odottelet.
[/quote]
Epäilen, että olet opiskelet yliopistossa. Ainakin ammattikoulussa, ruotsinkieli on vain ammattisanastoa ja huimat 1 opintoviikkoa. Luulisin yliopistossakin, että liittyy opintolinjaasi.
[/quote]
Pakko kommentoida tähän. Kyllä meillä ainakin on yliopistossa sähköpuolella pakollinen virkamies ruotsi. En muista kuin pitkä, mutta papereita en ole vielä saanu ulos koska lähtötaso itsellä liian alhainen. Jos et osaa tarpeeksi ruotsia pirulaiset eivät ota edes kurssille, vaan sanovat että mee itekses kotia eka harjotteleen. Sielä ne paperit nyt odottaa ruotsin suorittamista ja itse iloisesti töissä. Katotaan sitten töitten loputtua jos jaksas opetella.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:49"]Olen ihmetellyt samaa asiaa. Jotkut vaan jaksaa. Luulen, että ovat porukkaa, joka oikeasti ei ole muutenkaan opiskeluintoisia ja vaativista työtehtävistä eivät ole nähneet kuin unta.
Kun muutin pääkaupunkiseudulle, on ruotsin kielen osaamisesta ollut hyötyä jo opiskeluajoista lähtien. Sillä oli suuri vaikutus jo kesätyöpaikan saamiseen.
Olen myös ihan livenä törmännyt tällaisiin vanhempiin, jotka manaavat lapsiensa ruotsin kielen opiskelua Itä-Suomessa ja kun olen kysynyt, että mistä tiedät minne lapsesi aikuisena muuttaa asumaan...tuijottavat, kuin lehmä uutta porttia (ei taida se ajatus mahtua päähän, että lapsi lähtisi muualle).
Ja, jos joskus haluaa valtion ja monen kunnankin/kaupunginkin leipiin, niin ruotsia on osattava.
[/quote]
Tässä erinomainen esimerkki siitä, miten pihalla nämä pakkoruotsin kannattajat ovat. He elelevät iloisina omissa mutu-maailmoissaan ja luulevat olevansa sivistyneitä. Kun ihan tutkimusten mukaan erityisesti yliopistoissa vastustetaan pakkoruotsia, mitäs sanot siihen? No et mitään, koska faktat eivät sinua kiinnosta kunhan vain pääset korottamaan itseäsi ja kiusaamaan toisia. Opiskelin muuten ruotsin pitkän oppimäärän ja kirjoitin siitä M:n ja käytän ruotsia töissäni toisinaan, silti vastustan sen pakkoa. Minulla on katsos kykyä asettua muiden asemaan ja miettiä yhteistä etua, eikä mennä joka paikkaan oma napa edellä.
Mitäs tämä aloitus on? Tämähän nimenomaan on sitä pakkoruotsista jankkaamista. Lisäksi vielä kannatat pakkoruotsia, joka tuplaat idiotismisi.
Arvoisa aloittaja ei ilmeisesti ole koskaan lukenut ajatuksella keskustelua pakon poistamisesta. Vastataan siis taas kerran.
- Miten jaksatte jankata koko ajan "pakkoruotsi pois".
Oikeastaan puhumme demokratiasta ja oikeudenmukaisuudesta. Niistä on puhuttava, koska muuten erilaiset hyväveliverkostot ja taloudellisen vallan linnakkeet ohittavat niin demokratian kuin oikeudenmukaisuudenkin. Pakkoruotsi on järjetön ja kohtuuton ratkaisu, vastaavaa pienen vähemmistökielen pakollisuutta ei ole missään maailmassa. Meillä pakkoruotsi syrjii ja syrjäyttää suomenkielisiä. Jos siis päättäjämme eivät pysty poistamaan edes pakkoruotsia, miten heiltä voi odottaa vastuullisuutta ja inhimillisyyttä muissa asioissa?
- Miksi valitatte lastenne ILMAISESTA koulutuksesta.
Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta kaikki koulutus maksetaan verorahoistamme. Me siis maksamme jokaisen pakkoruotsitunnin veroina ja lapsemme maksavat ne turhalla työllä ja opintojen hidastumisella.
- Mielipiteenne kuulostaa hyvin junttimaiselta.
En tiennytkään, että junttius tarkoittaa oikeudenmukaisuuden puolustamista. Ihan uusi terminologia sinulla.
- Onko teillä jäänyt traumaattisia kokemuksia lapsuudesta??
Ruotsistako? Jos ruotsin laudatur yo-kirjoituksissa ja hyvin tiedoin suoritettu virkamiesruotsi ovat trauma, niin kyllä kai sitten.
- Miksi teidän pitäisi saada päättää tämäkin asia lastenne puolesta ja jos lapsilta kysytään, he eivät haluaisi opiskella varmasti yhtään mitään..
Niin. Miksiköhän valistuneet vanhemmat saavat yleensä valita lastensa kanssa ne vieraat kielet, joita lapset opiskelevat. Ehkä siksi, että he ovat parhaita asiantuntijoita siinä, minkälaisia kielellisiä siteitä, taustoja, intresseja, taipumuksia jne. lapsilla on.
- Itsekkin yläasteella vihasin "pakkoruotsia". Mutta myöhemmin olen innostunut kielen opiskelusta ja sain hyvän pohjan peruskoulussa.
Onnea vain. Tarkoitatko, että elämästi olisi mennyt tärviölle, jos olisit ruotsin sijaan valinnut saksan tai espanjan? Eikö tässä nyt sitten päde se ajatus, että kaikki kielet tukevat toisiaan ja olisit aikuisena pystynyt edelleen laajentamaan kielivalikoimaasi?
- Antakaa "pakkoruotsin" olla. Ette te joudu sitä enää opiskelemaan.
Tämä nyt ei ole kysymys, mutta vastattava on: lapseni lukevat sitä vuodesta toiseen, se on valtava resurssisyöppö peruskoulusta yliopistoon.
- Hyvää yleissivistystä lapsille.
Yleissivistys on sellaista, mikä kaikkien on osattava voidakseen toteuttaa itseään täysipainoisesti. Ruotsi ei ole yleissivistystä. Yleissivistys on muutenkin sanana vanhentunut. Nyt puhutaan ennemminkin taidoista, joilla hallita tietotulvaa, infoähkyä ja sirpaletietoa.
Mikset luota meihin kanssaeläjiin. Ruotsissa ja Ahvenanmaallakin vanhemmat valitsevat lastensa kanssa näiden kieliopinnot. Ihan yhtä hyvin vapaampi valinta toimisi meilläkin. Eikö vain.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:30"]
No mielestäni, mikä kieli vaan on hyvä sivistystä. Mutta naapurimaamme sattuu olemaan ruotsi. Niinkuin venäjäkin, joten en näe pahaa siinä olisi hyvää osata molempia. Voitais lisätä "pakkovenäjä" vielä listalle.. Valinnaisena sen saa ottaa, mutta lapset eivät halua yleensä valita tuollaisia aineita, vaan liikkaa, atk, köksä jne.. Olisihan lasten hyvä osata edes vähän venäjää. AP
[/quote]
En kannata kummankaan pakkoa, mutta pakkovenäjä olisi sentään oikeasti hyödyllisempää kuin pakkoruotsi. Venäjä on Suomen suurin kauppakumppani ja venäläiset osaa tosi huonosti englantia toisin kuin ruotsalaiset.
[/quote]
Entäs suurtyöttömyyden iskiessä: lähtisitkö mieluummin töihin Venäjälle vaiko Ruotsiin?
[/quote]
Venäjälle, jos Suomeen iskisi suurtyöttömyys niin todennäköisesti täältä lähtijöiden suuntana olisi muutenkin joku muu maa kuin Ruotsi.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:07"]
Entäs suurtyöttömyyden iskiessä: lähtisitkö mieluummin töihin Venäjälle vaiko Ruotsiin?
[/quote]
Tuossa tilanteessa kun lähtisin, niin en menisi kumpaankaan.
Jos juuriltaan lähtee, niin sitten ei ihan heti pysähdytä, eikä ainakaan minnekään missä lämpötila laskee talvella alle kymmenen asteen.
Pakkohan ei ole kuin kuolla. Tosin sen ajan ennen kuolemista voi käyttää joko valittamiseen ja surkutteluun tai sitten johonkin paljon hyödyllisempään. Harmaan kiven läpi ei pääse jos ei ole valmis tekemään töitä.
Positiivareiden sanoin: Asenne ratkaisee. Aina.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:49"]
Ja, jos joskus haluaa valtion ja monen kunnankin/kaupunginkin leipiin, niin ruotsia on osattava.
[/quote]
Eihän ole. Virastossa pitää vain olla joku, joka kieltä osaa, ei todellakaan kaikkien. Vaimokin on Helsingissä kaupungilla ollut sihteerinä kohta vuosikymmenen eikä sekään joudu ruotsia mongertamaan, eikä varmaan edes osaisi.
[/quote]
Nyt ei puhuta sihteerin tasoisista töistä...
Hyvin huomaa tästäkin "keskustelusta", että pakkoruotsivänkääjät on aika pakkomielteisiä.
Miksei pakon puolustajilla ole argumentteja pakkonsa perusteeksi? Miksei meillä järjestetä kieltenopetusta kuten Ruotsissa: kaikilla englanti ja toinen vapaasti valittava kieli (yleensä saraes) tai maahanmuuttajilla oma kotikieli tai lisää koulukieltä tai englantia.
Meidänkin kouluissa on esim. pääkaupunkiseudulla pian neljännes oppilaista maahanmuuttajataustaisia. Tarvitaan fiksua ja erilaisuutta kunnioittavaa kieltenopetusta joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:33"]
Miksei pakon puolustajilla ole argumentteja pakkonsa perusteeksi? Miksei meillä järjestetä kieltenopetusta kuten Ruotsissa: kaikilla englanti ja toinen vapaasti valittava kieli (yleensä saraes) tai maahanmuuttajilla oma kotikieli tai lisää koulukieltä tai englantia.
Meidänkin kouluissa on esim. pääkaupunkiseudulla pian neljännes oppilaista maahanmuuttajataustaisia. Tarvitaan fiksua ja erilaisuutta kunnioittavaa kieltenopetusta joka tapauksessa.
[/quote]
Tämä on hyvä idea. Miksei tuo toinen kieli voisi olla täysin valinnainen, tosiasia vain on että ruotsinkielellä ei kukaan vain tee mitään. Kyllä noitten ruotsalaisten kanssa englannilla pärjää. Tuonkin ajan voisi käyttää johonkin oikeasti järkevän kielen opiskeluus.
Pakkoruotsista pitää jankata niin kauan, ettei sitä ole enää pakko opiskella. Vihaan ruotsin opiskelua, koska koen, etten tule tarvitsemaan sitä läheskään yhtä paljon kuin maailman yleisimpiä kieliä. Käyttäisin ruotsiin hukatun ajan paljon mieluummin vaikka ranskan, espanjan tai kiinan opiskeluun.
T. 15v tyttö, joka haluaisi opiskella "yhtään mitään", jos häneltä kysyttäisiin
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:30"]
No mielestäni, mikä kieli vaan on hyvä sivistystä. Mutta naapurimaamme sattuu olemaan ruotsi. Niinkuin venäjäkin, joten en näe pahaa siinä olisi hyvää osata molempia. Voitais lisätä "pakkovenäjä" vielä listalle.. Valinnaisena sen saa ottaa, mutta lapset eivät halua yleensä valita tuollaisia aineita, vaan liikkaa, atk, köksä jne.. Olisihan lasten hyvä osata edes vähän venäjää. AP
[/quote]
En kannata kummankaan pakkoa, mutta pakkovenäjä olisi sentään oikeasti hyödyllisempää kuin pakkoruotsi. Venäjä on Suomen suurin kauppakumppani ja venäläiset osaa tosi huonosti englantia toisin kuin ruotsalaiset.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:49"]
Olen ihmetellyt samaa asiaa. Jotkut vaan jaksaa. Luulen, että ovat porukkaa, joka oikeasti ei ole muutenkaan opiskeluintoisia ja vaativista työtehtävistä eivät ole nähneet kuin unta. Kun muutin pääkaupunkiseudulle, on ruotsin kielen osaamisesta ollut hyötyä jo opiskeluajoista lähtien. Sillä oli suuri vaikutus jo kesätyöpaikan saamiseen. Olen myös ihan livenä törmännyt tällaisiin vanhempiin, jotka manaavat lapsiensa ruotsin kielen opiskelua Itä-Suomessa ja kun olen kysynyt, että mistä tiedät minne lapsesi aikuisena muuttaa asumaan...tuijottavat, kuin lehmä uutta porttia (ei taida se ajatus mahtua päähän, että lapsi lähtisi muualle). Ja, jos joskus haluaa valtion ja monen kunnankin/kaupunginkin leipiin, niin ruotsia on osattava.
[/quote]
Ahaa, nyt pakkoruotsin vastustaminen onkin ihan yleistä kaiken opiskelun vastaisuutta. Oletteko te ihan OIKEASTI noin tyhmiä? Onko tanskalaiset ja norjalaisetkin kaikkea opiskelua vastaan, kun eivät halua pakkoruotsia?
[/quote]
Norjan murteet voisi kyllä käytännössä luokitella yhden ja saman ruotsin kielen murteiksi.
Tälläkin hetkellä Puolustusvoimien/RVL:n palveluksessa on vakituisessa virkasuhteessa upseereina henkilöitä, jotka eivät ole koskaan oikeasti läpäisseet ruotsin virkamiestutkintoa. Juu, virallisissa papereissa lukee että on suoritettu, mutta useamman epäonnistumisen jälkeen kurssin johtaja toteaa tuskaantuneena "kadetti se ja se on just nyt suorittanut virkamiesruotsin", niin siinä ruotsin opettajalle ei pahemmin jää muita mahkuja kuin kirjata suoritus paperiin...
Siinä laitoksessa sentäs substanssiosaaminen katsotaan olevan tärkeämpi kuin joku jonninjoutavuus jolla ei ole mitään tekemistä oikean pätevyyden kanssa.
PAKKOruotsin ainoa vika on PAKKO. Se on muinaisjäänne, jolla yhä pieni eliitti yrittää pitää itsensä muiden yläpuolella. Pakkoruotsia opiskellaan, että suomenruotsalaiset saisivat palveluja omalla äidinkielellään eikä muusta syystä. Miksi ihmeessä luulisitte, että heitä pätkääkään kiinnostaisi muuten "rahvaan" kielitaito.
Täällä opetettava ruotsi ei ole edes ruotsia vaan suomenruotsia, sillä ei edes pärjää Ruotsissa. Mitä Ruotsiin tulee, puhuvat siellä erinomaista englantia ja se on kieli jota siellä(kin) busineksessä käytetään.
Joten jätetään se pakkoruotsista jankaaminen pois, aivan turha tuhlata kallista aikaa moiseen turhuuteen, jolla ei oikeasti tee mitään.
Ja ihan olen asunut Helsingissä koko ikäni, että tiedän mistä puhun.