Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka periaatteessa osaavat hyvin englantia, mutta kielen puhuminen on vaikeaa? Hävettääkö asia teitä?

Vierailija
02.12.2021 |

Itse osaan englantia mielestäni tavallaan erinomaisestikin, ainakin ymmärrän kielen pääosin puhuttuna. Jostain syystä sen puhuminen on itselleni vaikeaa ja vaikka osaan lauserakenteet ym. niin sanat takertelevat "suusta tullessa" ja ääntäminen on välillä hyvin suomen aksentilla eli "rallienglantia"...

Uudessa työssäni tarvin välillä englantia ja ääntämiseni ja sanojen kangertelu hävettää. Välillä tuntuu, että "kieli ei käänny suussa" sanomaan sanoja oikein ja pitkissä lauseissa tämä tulee esille. Olen muutenkin vaativa luonne ja koen hankalana, että tavallaan osaan kielen, mutta ulosanti on mitä on. Voiko ääntäminen ja englannin puhuminen sujuvoitua ajan myötä, kun sitä enemmän taas käytän vai olisiko vain myönnettävä, että puhe-englantini sakkaa niin pahasti, että on parempi myöntää sen huonous? Onko kellään muulla samanlaista kokemusta?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda you are tilalle you have. Asia ei enää vaivaa.

Vierailija
2/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan hyvin englantia, mutta rupean joskus epäilemään, että sanoinko oikein vaikka lauseet tulee jostain luonnostaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala harjoittelemaan. Puhu itseksesi englantia, toistele televisiosta kuulemaasi. Totta kai ulosanti paranee harjoittelun myötä.

Vierailija
4/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten you "have cold mind". Selkiytä ajatukset.

Vierailija
5/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, osaan englantia ja saatan usein itsekseni ajatella englanniksi, mutta puhe on rallienglantia, josta muiden on varmasti vaikea saada selvää. Luulisin, että johtuu vain kokemuksen puutteesta, itse en tarvitse puhuttua englantia oikeastaan missään.

Vierailija
6/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää hävetä jotain,mitä osaa tai ei osaa. Omituisia ajatuksia. Kukaan ulkomaalainen ei odota täydellistä puhetta sinulta. Minä osaan espanjaa sanatasolla-latelen vain sanoja peräkkäin . Aina olen saanut apua kaupassa,kadulla,junassa-ihmiset ovat vain iloisia,kun edes yrittää heidän kieltään. Mykkänä olisin jäänyt monesta hauskasta tilanteesta paitsi. Anna palaa!

Vierailija
7/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävetä ei tarvitse,eikä se  nyt ainakaan tuohon auta.

Mieti ja hae nyt vaan ihan muita keinoja ja asenteita käytännön kielitaitosi parantamiseksi ja  kehittämiseksi.  . 

Vierailija
8/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää puhua englantia, pistän automaattivaihteen päälle, eli en mieti kielioppia, enkä edes yritä puhua kirjakieltä. Puhun sellaista kieltä mitä kuulen leffoissa ja sarjoissa.

Ja aina kannattaa muistaa, että puhun parempaa englantia kuin vastapuoli suomea, eli ei kannata stressata.

Vierailija
9/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan surkeasti, kielioppia en muista yhtään ja sanavarasto on olematon. Lausuminen on vahvaa ralliaksentilla sönköttämistä ja puhunkin rehellisesti maailman yleisintä kieltä: väärin puhutta englantia. Kaikesta huolimatta, kaikki muut paitsi suomalaiset ovat olleet sitä mieltä, että puhun todella selkeästi. Yleinen mielipide maailmalla onkin, että suomalaisen puhuma englanti on kaikista selkeintä ja siitä saa parhaiten selvää.

Vierailija
10/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli mulle todella suuri murheenkryyni. Tässä kaksi käännekohtaa;

- työ, jossa oli niin kurjia juttuja, että huonosta suullisesta englannista tuli pienimpiä murheitani (enkkua puhuva ja vaativa asiakkuus).

- ja sitten seuraava työpaikka, jossa oli ulkomaalaisia työkavereita. Oli "pakko" alkaa puhua spontaanisti, en voinut enää tukeutua siihen, että miettisin repliikkejä valmiiksi.

Siitä se sitten lähti. En mä nyt edelleenkään erityisesti nauti jos vastapuolella on hirveän korostunut aksentti ja joutui arvaamaan puolet. Mutta ei mun tarvitse enää stressata viikkoa etukäteen.

Vierailija
11/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä kirjoittamaan ja varsinkin ymmärtämään, mutta puhumaan olen huono, ainakin jos yhtäkkiä pitää sanoa jotain. Jos luen suoraan paperilta niin osaan lausua ihan hyvin. Ei mua hävetä mutta välillä ärsyttää kun ei osaa puhua.

Vierailija
12/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lapsena ulkomailla asunut nelikymppinen, joten englannin opin lähes huomaamatta. Muita kieliä olen oppinut asumalla ulkomailla ja puhumalla. Monet kerrat olen tehnyt hölmöjä virheitä ja sanonut vahingossa asioita, jotka kuulostavat vähintäänkin noloilta. Mutta: mitä sitten?! Kieltä oppii vain puhumalla. 

Olen asunut maissa, joissa valtaosa väestöstä puhuu vain äidinkieltään. Niissä kielitaitoa ihaillaan. Olen aika varma Ap, että lausumiseesi ei kukaan muu lisäksi kiinnitä minkäänlaista huomiota. Ja mitä tulee rallienglantiin, niin se on meidän aksenttimme! Kuunnelkaa vaikka italialaisia tai ranskalaisia puhumassa englantia. Kaikilla on pieni korostus. Turha hävetä sitä että me suomalaisina kuulostamme suomalaisilta. Rohkeasti vaan suuta auki, kyllä se häpeäkin siitä jossain vaiheessa unohtuu!

Vierailija
13/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees ai oolsou nou veri gyyd inglish, bat mai spelling is veri ralli inklish!

Vierailija
14/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan. Olen suomeksi erittäin verbaalinen, sanat soljuvat ulos itsestään. Englanniksi tämä ei onnistukaan. Yritän puhua itsekseni englantia, joskus ajattelenkin englanniksi, aivan sujuvasti. Silti sosiaalisissa tilanteissa suuhuni ja päähäni muuttaa salamannopeasti tankero, joka etsii tuskaisena ulospääsyä tilanteesta. Työpaikoista karsin ne, joissa pitää osata sujuvaa englantia, koska ajattelen etten kykene.

Olen lukenut lähes kaikki tenttikirjani englanniksi yliopistossakin. Läpäissyt myös suullisen englannin kurssin moitteetta. Monet vetävät pelkästään peruskoulupohjalta ihan erinomaisella itsevarmuudella. En ymmärrä miksi kuvittelen, etten osaa englantia.

Vierailija
15/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"- ja sitten seuraava työpaikka, jossa oli ulkomaalaisia työkavereita. Oli ""akko" alkaa puhua spontaanisti, en voinut enää tukeutua siihen, että miettisin repliikkejä valmiiksi."

Siinäpä se vitsi onkin. Reippaasti vain puhumaan, pois arkuus ja pelko sanooko jotain väärin ja kun aksenttikin on väärä jne. Aikuisen on uutta kieltä oppiessaan vaikea oppia täydellinen aksentti, mutta sitä ei takuulla kukaan vaadikaan! Se vaatimus tulee omasta päästä.

Mielenkiintoista miten joka puolelta muualta tulleet työkaverit pistää menemään hyvinkin murteellisella englannilla, vain suomalaiset vaativat itseltään täydellistä.

Olen itse asunut nyt 26 ja puoli vuotta ulkomailla enkä taatusti puhu oikealla aksentilla puhumattakaan etteikö virheitä tulisi. Itsekin jouduin kylmiltään aloittamaan paljon huonommalla englannilla kuin nyt, mutta kun rohkeasti vaan alkoi puhua ja osallistua kielitaito koheni huimaa vauhtia.

Jos ei ymmärrä, sanoo sen. Pyytää toistamaan tai puhumaan hitaammin. En ole koskaan kuullut että kukaan olisi tullut elävältä syödyksi sen takia. Tai että porukka kieriskelisi huutonauraen pitkin lattioita kuullessaan ettei tuo ulkomaalaine puhu täydellistä kieltä.

Siitä vaan rohkeasti puhumaan sillä sanavarastolla jonka omaa. Tuppisuuna ei ainakaan kielitaito kohene, päin vastoin.

Vierailija
16/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mais ma anglais c´est très mauvais...

Vierailija
17/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistakoon paska, ystävät tulee jos on tullakseen

Vierailija
18/31 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun joka päivä englantia todennäköisesti päin persausta eikä hävetä. Aina on asia mennyt perille.

Vierailija
19/31 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä asiaa olis vieläkin mukava jakaa teidän muiden kanssa :)

Vierailija
20/31 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka käytätte englantia paljon esim. työnne kautta, oletteko lähteneet ns. heikommalta tasolta ja oppineet puhumaan sujuvaa englantia ajan kuluessa, kun olette puhuneet sitä paljon? Eli pnko harjaantumista ajan saatossa tapahtunut ja mahdollinen arastelu jäänyt sen mukana pois?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän