Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan tässä tilanteessa toimittu asianmukaisesti?

Vierailija
13.03.2026 |

Minulla todettiin sattumalöydöksenä hyvänlaatuinen kasvain. Lääkäri kertoi tästä minulle puhelimessa. Hän kertoi, missä kasvain sijaitsee, ja että minä saan lähetteen laboratoriotutkimuksiin toisesta yksiköstä. Mitään muuta hän ei minulle kertonut. Olin lievässä shokissa, joten en osannut kysyä mitään.

Sain kirjeen, jossa oli lueteltu verikokeet, joita minulta otetaan. Päivämäärä (2 kk kuluttua) milloin pitää labraan mennä, ja päivämäärä milloin voin katsoa tulokset OmaKannasta. Katsoin OmaKannasta, mitä siellä lukee. Selvisi, että kasvain kuvataan seuraavan kerran kolmen (3) vuoden kuluttua.

Ei mitään kontaktia lääkärin tai edes hoitajan kanssa missään vaiheessa!

Kommentit (13)

1/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle. Pyydä että joku radiologi katsoo ne kuvat. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
2/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Mene yksityiselle. Pyydä että joku radiologi katsoo ne kuvat. 

Ei ole varaa yksityislääkäriin. Eikä ongelma ole se, että kuvaa ei olisi katsottu, vaan se, että minulle ei ole kerrottu, mitä se konkreettisesti tarkoittaa, että on tuollainen kasvain. Onko se vaarallinen? Voiko minun epämääräiset oireeni liittyä siihen? Olen pitkällä sairauslomalla, eikä oireiden syytä ole onnistuttu selvittämään.

Mitä olen googlettanut, niin pitäisi ottaa uusi, tarkempi kuva kasvaimesta, ja hiukan eri verikokeita, kuin nyt otetaan, jotta selviäisi, liittyykö oireeni tuohon kasvaimeen vai ei. Mutta minultahan ei mitään kysytä, eikä lääkärillä "ole aikaa" perehtyä potilaskertomuksiini. Voidaan siis ilmeisesti tehdä johtopäätös minulta kysymättä, että olen terve, työkuntoinen ja hyvinvoiva ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy omalääkäriltä terveyskeskuksesta.

Itse olen keskustellut terveysasioista tekoälyn kanssa. Tekoäly on empaattisempi kuin kukaan ihminen osaisi olla.

Vierailija
4/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivää.

Vierailija
5/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet 2kk kuluttua sinne labraan.  Jos haluat nopeammin niin yksityiselle. 

Vierailija
6/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikein odotit? Sai hoitoa, ei enempää voi odottaa. 

Vierailija
7/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitoa sain?

Kävin magneettikuvassa, kun tutkittiin asiaa X. Sivulöydöksenä havaittiin kasvain, josta minulle ei kerrottu muuta kuin se, että sellainen on löytynyt. Minulta otetaan muutama verikoe, joiden tulokset käyn itse toteamassa OmaKannasta. En ole missään vaiheessa missään tekemisissä sen lääkärin kanssa, joka tätä kasvainta tutkii.

Missä on se hoito?

Vierailija
8/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitoa sain?

Kävin magneettikuvassa, kun tutkittiin asiaa X. Sivulöydöksenä havaittiin kasvain, josta minulle ei kerrottu muuta kuin se, että sellainen on löytynyt. Minulta otetaan muutama verikoe, joiden tulokset käyn itse toteamassa OmaKannasta. En ole missään vaiheessa missään tekemisissä sen lääkärin kanssa, joka tätä kasvainta tutkii.

Missä on se hoito?

Hoitoa et saanut, ellei hoidoksi lueta lähetettä magneettikuvaukseen ja lähetettä verikokeeseen. 

Vierailija
9/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitoa sain?

Missä on se hoito?

Hoitoa et saanut, ellei hoidoksi lueta lähetettä magneettikuvaukseen ja lähetettä verikokeeseen. 

Kasvaimen magneettikuvaukseen en itse asiassa ole saanut lähetettä, vaan se kasvain näkyi laajemmassa kuvassa, josta tutkittiin ihan muita juttuja. Niihin muihin juttuihin olen kyllä saanut asianmukaisen hoidon, ja niistä olen keskustellut lääkärinkin kanssa.

Kasvaimen osalta taas on tullut sellainen mielikuva, että se on lääkärille jokin minusta irrallaan oleva otus, joka ei liity minuun millään muulla tavalla kuin siten, että se "asuu" minun sisälläni.

Vierailija
10/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitoa sain?

Missä on se hoito?

Kasvaimen magneettikuvaukseen en itse asiassa ole saanut lähetettä, vaan se kasvain näkyi laajemmassa kuvassa, josta tutkittiin ihan muita juttuja. Niihin muihin juttuihin olen kyllä saanut asianmukaisen hoidon, ja niistä olen keskustellut lääkärinkin kanssa.

Kasvaimen osalta taas on tullut sellainen mielikuva, että se on lääkärille jokin minusta irrallaan oleva otus, joka ei liity minuun millään muulla tavalla kuin siten, että se "asuu" minun sisälläni.

Mikäli mainittu kasvain on niin sanotusti hyvänlaatuinen eikä häiritse elintoimitojasi/elämääsi muuten kuin ajatusten tasolla, niin hoito on sitten siinä.

Vierailija
11/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitoa sain?

Missä on se hoito?

Mikäli mainittu kasvain on niin sanotusti hyvänlaatuinen eikä häiritse elintoimitojasi/elämääsi muuten kuin ajatusten tasolla, niin hoito on sitten siinä.

Mutta kun minulta ei ole edes kysytty, häiritseekö se. Se, että ei häiritse, on lääkärin mielikuvituksen tuotetta.

Vierailija
12/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitoa sain?

Missä on se hoito?

Hyvänlaatuinen, tutkitaan aikanaan. Kiireellisemmät on etusijalla eli pahalaatuiset = syövät.

Vierailija
13/13 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitoa sain?

Missä on se hoito?

Hyvänlaatuinen, tutkitaan aikanaan. Kiireellisemmät on etusijalla eli pahalaatuiset = syövät.

Eikä potilaalle edes tarvitse kertoa, mitä kyseinen hyvänlaatuinen kasvain tarkoittaa, vaan hänet voi jättää omaan yksinäisyyteensä pelkäämään. Tässä tapauksessa kasvaimen sijainti on sellainen, että se herättää pelkoa, jos ei tunne kyseiseen kehonosaan liittyvää terminologiaa.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi