Fiksut jotka tietää niin auttakaa tyhmää!
Terve kaikille.
Toivon, että saisin apua täältä ongelmaani. Minulla on tytär, joka täyttää pian 2 vuotta. Olen eronnut lapsen äidistä, mutta asumme noin kilometrin päässä toisistamme. Näen tytärtäni useina päivinä viikosta ja joka toinen viikonloppu tyttäreni on koko viikonlopun luonani ja niinä viikonloppuina kun tyttäreni ei kuuluisi olla luonani niin haen hänet silti edes yhdeksi yöksi luokseni Sillä tyttö huutaa isiä joka päivä kotonansa koska kaipaa minua valtavasti ja usein puhutaankin puhelimessa ennen nukkumaan menoa koska tyttö saa itkupotku raivarit iltasin jos isi ei ole paikalla.. Tyttären äiti on päivät kotona ja minä opiskelen ja tässä tulee ongelmani: lapseni äiti on nyt ilmoittanut, että hänellä on työhaastattelu ja hän melko varmasti tulee saamaan paikan joten tyttäremme menisi päiväkotiin. Vielä kun olimme yhdessä, tytön äiti kertoi että aikoo hakea töihin koska kaipaa menoa ja normaalia elämää. Sovimme, että ajan tullessa tyttäreni muuttaisi luokseni ja äiti saisi hakea lasta kylään tai yöksi, ihan koska tahtoo niinkuin meillä toimii nytkun lapsi asuu äidin luona. Olemme puhuneet päiväkodista paljon, mutta en ole suostunut laittamaan laitamme päiväkotiin koska mielestäni tyttäreni on liian nuori sinne vielä. Olen ehdottanut, että lapsemme aloittaisi tarhan aikaisintaan 3 vuotiaana tarhaan mutta se ei äidille käy.. Nyt kun työnsaanti on ajankohtaista hän ei suostu enää luovuttamaan tytärtäni minulle ja hänen mielestään tyttäremme menee ehdottomasti päiväkotiin. Sydämeni särkyy kun mietin että pikku tyttöni viettää suurimman osan päivästään päiväkodissa jossa on ryhmässä 25 lasta ja kolme hoitajaa.. Kuka antaa hänelle sen kaiken rakkauden ja huolenpidon jonka tyttäremme tarvitsee ja joutuuko hän nyt viettämään suurimman osan päivästään jossain muualla kun omien vanhempien luona? Olen tehnyt jo selväksi että voin keskeyttää kouluni siksi aikaa, että tyttäremme täyttää 3 ja sitten jatkan opiskeluani ja tyttäremme voi mennä päiväkotiin tai takaisin äidin luokse asumaan, kumpi vain kelpaa kunhan tyttäreni on tarpeeksi vanha. Sanoin äidille, että en suostu laittamaan tytärtämme tarhaan että emmekö voisi tehdä niinkuin sovittiin mutta se ei käy. En ole riistämässä lasta äidiltä, hän saisi hakea tyttäremme ihan koska vain niinkuin meillä toimii nyt minun kannaltani ja tämä aikasemmin sopi mutta ei enään nytkun se on ajankohtaista joten te jotka tiedätte, niin auttakaa! Meillä on yhteishuoltajuus, ja lasten äiti uhkailee lastenvalvojalla kun en suostu päiväkotiin.. Mitä minä voin tehdä? Voinko tehdä yhtään mitään? Jos lapsi täytyy saada väkisin pois kotoa niin eikö se voisi olla sitten minun luonani jos sellainen vaihtoehto on?
Kommentit (23)
”Kuka antaa hänelle sen kaiken rakkauden ja huolenpidon jonka tyttäremme tarvitsee ja joutuuko hän nyt viettämään suurimman osan päivästään jossain muualla kun omien vanhempien luona?”
Vaimosi on täysin oikeassa päiväkodin suhteen ja sinä liioittelet ”kaikesta rakkaudesta ja huolenpidosta”. Kyllä Nyky-Suomessa jo tiedetään, että lapsen on turvallista olla päiväkodissa jossa oppii kaikenlaista sosiaalisista taidoista alkaen. Minunkin lapsi meni kaksivuotiaana päiväkotiin.
Hän menee sinne mielellään sikäli mikäli vanhemmat suhtautuvat asiaan positiivisesti. Iltapäivällä sitten lähtee iloisena kotiin.
”Mitä minä voin tehdä?” Hyväksyt tilanteen. Käy vaikka lastenneuvolassa juttelemassa tunteistasi.
t. Wanha mies.
sopimuksen mukaisesti yksinhuoltaja nuorempana
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 20:49"]
...nyt kun sinulla on toinen ratkaisu, uskon että lastenvalvoja ratkaisee asian sinun eduksesi.[/quote]
Ei se noin mene. Lastenvalvoja ajaa lasten etua eikä vanhempien.
Tarkoitat varmast hyvää mutta vaikutat hieman takertuvalta ja lapsen äiti saattaa epäillä sinun aikovan viedä lapsen häneltä. Miten lapsen elättäisit? Jos sinulla ei ole töitä? Opiskelisit loppuun ja menisit töihin, se olisi varmasti kaikkien kannalta paras ratkaisu.