Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä te asutte, jotka ette tiedä yhtäkään koronaan sairastunutta?

Vierailija
02.12.2021 |

Hämmästyttää, kun tuossa toisessa ketjussa jotkut kirjoittivat, etteivät tiedä ketään, joka olisi saanut koronan. Missä ihmeessä te oikein elätte ja millainen on ystäväpiirinne / sukulaispiirinne?

Itse olen nelikymppinen perheenäiti Helsingistä ja tiedän noin 50 ihmistä, jotka ovat saaneet laboratoriovarmistetun koronan. Osa sukulaisia, osa tuttavaperheitä, osa kavereita ja heidän kavereitaan (joita en tunne).

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kitise ap. Tunnen myös kymmeniä ihmisiä kellä todettu korona, mutta en tunne ketään kula olisi ”sairastanut” koronaa. Kaikki olivat oireettomia ja tieto tuli yleensä työpaikan testin kautta kun jäljitettiin tartuntaketjut jne…

Minä en pistä positiivista testiä samaan lokeroon kuin ”sairastanut”.

Muuten voisimme myös sanoa että kaikki ihmiset sairastaa herpestä!

Ihmeen puupää!

Vierailija
42/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmasti myös siitä tunteeko eri ikäisiä ihmisiä ympäri suomen erilaisissa ammateissa vai onko suppeampi elämä.

Niinpä. Suurin osa ihisistä, joiden kanssa mun tulisi edes puhuttua koronatartunnasta, tekee joko etätöitä tai on eläkkeellä tai muusta syystä pois työelämästä (esim omaishoitajana). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porissa. En tunne enkä edes ole kuullut kenestäkään nimetystä sairastuneesta.

Uimahallin saunassa kuulin, kun joku kertoi, että miesten puolella on joku saanut tartunnan. Tästäkin on jo aikaa.

Missähän ne koronakipeät tosiaan on.?.?

Vierailija
44/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakaniemessä.

Vierailija
45/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan moni oikeasti tunteakin koronan sairastaneita, mutta he eivät vain tiedä sitä. Jos itse saisin koronan, niin en sitä kuitenkaan juuri kenellekään kertoisi, kuten en kerro muistakaan sairauksistani. 

Vierailija
46/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on niin vaikea hyväksyä, että kaikki ei tunne ketään koronasta positiiviseksi testattua? Miksi pitää alkaa selittelemään, että "no ei varmaan kukaan kerrokaan tartunnasta", "en minäkään kaikkia positiivisia kutsu sairastaviksi", "varmasti ovat jotain erakkoja, ketkä ei koskaan ole toisten kanssa tekemisissä"? 

Miksi ette vaan voi hyväksyä, että ei se korona samalla tavalla ole riehunut koko maassa. Helsingissä sitä on ollut paljon, ehkä siksi, kun siellä on eniten ihmisiäkin. Se, että sinä tunne 50 koronapotilasta, ei tarkoita, että kaikki suomalaiset tuntevat yhtä monta.

Minä en tunne ketään, kuka olisi saanut positiivisen koronatestin. Asun lähes 140 tuhannen asukkaan kaupungissa. Minulla on laaja tuttavapiiri, kyllä mulla suurin osa kavereista on sellaisia, että "kehtaisivat" kertoa tartunnastaan. Miksi ei kehtaisi??

Olen töissä kaupassa. Tapaan kymmenittäin ihmisiä joka päivä. Joka päivä keskustelen aiheesta korona ja kuinka "sitä on nyt jokapuolella niin kauheasti". Silti kukaan näissä keskusteluissakaan ei ole tuonut ilmi, että kukaan tuttava olisi saanut tartuntaa. 

Voisko tässä olla myös yksi syy siihen, miksi aika monen on edelleen vaikea ymmärtää tilanteen "vakavuutta"? Kun ei se korona ole koskettanut sitä omaa elämää millään muulla tavoin, kun asetetuin rajoituksin? Eikö olisi paljon helpompaa ymmärtää, että kun meitä minun kaltaisiani on pitkin suomea varmasti kymmeniä, ellei jopa satojakin tuhansia, niin ei se oikein kovasti kannusta rokotteen ottoon, kun ei siitä koeta mitään hyötyä olevan. Kun ei ole koettu minkäänlaisena uhkana koko tautia koko aikana. Paitsi jos on luettu mediasta raflaavia kirjoituksia. 

Vierailija
47/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan moni oikeasti tunteakin koronan sairastaneita, mutta he eivät vain tiedä sitä. Jos itse saisin koronan, niin en sitä kuitenkaan juuri kenellekään kertoisi, kuten en kerro muistakaan sairauksistani. 

Minä kertoisin vähintään kaikille, kenen kanssa olen ollut tekemisissä. Voisin vaikka instassa ja facebookissa jakaa tämän tiedon, että tietäisivät. Miksi sitä pitäisi hävetä ja piilotella? En minä mistään suolisto-oireista kerro, mutta koronasta kertoisin ihan yhtä helposti, kun vaikka migreenikohtauksesta.

T. Se, joka ei tunne ketään positiivisen tuloksen saanutta.

Vierailija
48/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere ja tiedän 3 varmaa.

Kaikki 2x rokotettu

Vierailija
49/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lähipiiristä sairastanut koronan, onneksi aika lievinä mutta kolme muuta tuttua kuollut.  60v+ mutta ihan perusterveitä ja silti tauti vei hengen. ihan vaan pukku nuha ...

Vierailija
50/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa. Lapset on isoissa kouluissa ja omassani työssäni sekä mies että minä kohdataan kymmeniä, jopa satoja ihmisiä päivittäin. Tunnen kaksi. Sen lisäksi tiedän varmaan 10? 

Vierailija
51/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkamo.

Vierailija
52/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-pohjanmaalla, jossa on alin rokotekattavuus. 😄

Vierailija
53/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voisi tietää onko sairastanut, jos ei koskaan mene testiin?

Vierailija
54/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on niin vaikea hyväksyä, että kaikki ei tunne ketään koronasta positiiviseksi testattua? Miksi pitää alkaa selittelemään, että "no ei varmaan kukaan kerrokaan tartunnasta", "en minäkään kaikkia positiivisia kutsu sairastaviksi", "varmasti ovat jotain erakkoja, ketkä ei koskaan ole toisten kanssa tekemisissä"? 

Miksi ette vaan voi hyväksyä, että ei se korona samalla tavalla ole riehunut koko maassa. Helsingissä sitä on ollut paljon, ehkä siksi, kun siellä on eniten ihmisiäkin. Se, että sinä tunne 50 koronapotilasta, ei tarkoita, että kaikki suomalaiset tuntevat yhtä monta.

Minä en tunne ketään, kuka olisi saanut positiivisen koronatestin. Asun lähes 140 tuhannen asukkaan kaupungissa. Minulla on laaja tuttavapiiri, kyllä mulla suurin osa kavereista on sellaisia, että "kehtaisivat" kertoa tartunnastaan. Miksi ei kehtaisi??

Olen töissä kaupassa. Tapaan kymmenittäin ihmisiä joka päivä. Joka päivä keskustelen aiheesta korona ja kuinka "sitä on nyt jokapuolella niin kauheasti". Silti kukaan näissä keskusteluissakaan ei ole tuonut ilmi, että kukaan tuttava olisi saanut tartuntaa. 

Voisko tässä olla myös yksi syy siihen, miksi aika monen on edelleen vaikea ymmärtää tilanteen "vakavuutta"? Kun ei se korona ole koskettanut sitä omaa elämää millään muulla tavoin, kun asetetuin rajoituksin? Eikö olisi paljon helpompaa ymmärtää, että kun meitä minun kaltaisiani on pitkin suomea varmasti kymmeniä, ellei jopa satojakin tuhansia, niin ei se oikein kovasti kannusta rokotteen ottoon, kun ei siitä koeta mitään hyötyä olevan. Kun ei ole koettu minkäänlaisena uhkana koko tautia koko aikana. Paitsi jos on luettu mediasta raflaavia kirjoituksia. 

Tämä on keskustelupalsta, täällä keskustellaan aiheista eri näkökulmista.

Vierailija
55/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on keskustelupalsta, täällä keskustellaan aiheista eri näkökulmista.

No enemmän tuntuu, että keskustelua halutaan vain yhdestä näkökulmasta muut kielletään... 

Vierailija
56/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porissa. En tunne enkä edes ole kuullut kenestäkään nimetystä sairastuneesta.

Uimahallin saunassa kuulin, kun joku kertoi, että miesten puolella on joku saanut tartunnan. Tästäkin on jo aikaa.

Missähän ne koronakipeät tosiaan on.?.?

Itsekin olen Porista enkä tunne ketään sairastunutta.  Tuttavapiiri on aika liikkuvaista eli ei olla jämähdetty kotiin koronan pelossa. 

Vierailija
57/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kertoisin vähintään kaikille, kenen kanssa olen ollut tekemisissä. Voisin vaikka instassa ja facebookissa jakaa tämän tiedon, että tietäisivät. Miksi sitä pitäisi hävetä ja piilotella? En minä mistään suolisto-oireista kerro, mutta koronasta kertoisin ihan yhtä helposti, kun vaikka migreenikohtauksesta.

T. Se, joka ei tunne ketään positiivisen tuloksen saanutta.

Kirjoitin: en kertoisi juuri kenellekään. Varmaan kertoisin kyllä sellaiselle, jonka olisin altistusaikana tavannut. Mutta tapanani ei ole jakaa somessa tuontyyppisiä tietoja muutenkaan - some on minulle puolivirallinen kanava, jossa en avaudu henkilökohtaisesti. Ei ole kyse siitä, että häpeilen kaikkea, mitä en jaa siellä (en esim. häpeile lapsiani, mutta en silti kerro heidän asioistaan tai jaa lasteni kuvia somessa), vaan en halua julkistaa kaikkia omia asioitani.  En esim. kirjoittaisi myöskään migreenikohtauksesta. Kyse on oikeastaan vain siitä, millä lailla käytän somea. Ja muutenkaan ei ole tapana kertoilla ihmisille sairauksista - vaikka saisin tavallisen flunssan, en kuitenkaan kertoisi siitä ihmisille. Jos joku kysyy vaikka kuulumisia, en koskaan raportoi sairastettuja tauteja. Yksinkertaisesti se on mielestäni tylsä puheenaihe enkä halua vatvoa sairauksiani muiden kanssa.

Vierailija
58/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse kertoisi kuin perheelle jos sairastuisin koronaan. Moni toiminee samoin. Ja eihän nyt edes juuri ketään tapaa koska, noh, korona.

Vierailija
59/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjaa Tammisaari. En tunne ketään sairastunutta.

Vierailija
60/95 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua hämmästyttää, että joku kuuluu tuttavapiireineen siihen noin 97% osuuteen Suomen väestöstä, joka ei koronaa ole sairastanut? 

Tarkoitat varmaan siihen, JOLLA EI OLE TODETTU KORONAA. Suurin osa ihmisistä on kohdannut koronaviruksen, mutta siitä aiheutui vaan oireeton tai lievä tauti.