Missä te asutte, jotka ette tiedä yhtäkään koronaan sairastunutta?
Hämmästyttää, kun tuossa toisessa ketjussa jotkut kirjoittivat, etteivät tiedä ketään, joka olisi saanut koronan. Missä ihmeessä te oikein elätte ja millainen on ystäväpiirinne / sukulaispiirinne?
Itse olen nelikymppinen perheenäiti Helsingistä ja tiedän noin 50 ihmistä, jotka ovat saaneet laboratoriovarmistetun koronan. Osa sukulaisia, osa tuttavaperheitä, osa kavereita ja heidän kavereitaan (joita en tunne).
Kommentit (95)
Keski-Euroopassa. Työkaveri on nyt ensimmäinen, joka tiedän sairastuneen koronaan.
Niin, koronatartuntoja Suomessa on n. 188 000. Asukkaita Suomessa on n. 5,5 miljoonaa, niin mietipä ap pienessä mielessäsi hieman tuota suhdelukua ja sitä että miten on mahdollista olla tuntematta koronaan sairastuneita. Suomessa asukkaat ovat myös levittyneet laajalle alueelle, eivätkä kaikki asu yhdessä sumpussa.
Enemmän mua ihmetyttää miten joku voi tuntea noin paljon sairastuneita, ja jotkut myös tuntevat useita kuolleita, kuulemma myös perusterveitä nuorehkoja aikuisia, hmmm ...
Ehkä kannattaa miettiä niitä omia toimia, jos omassa tuttavapiirissä on noin paljon sairastuneita, että miten tartuntoja voisi vähentää. Luuhataanko liikaa kaikkialla, myös ulkomailla, ei huolehdita perus hygieniasta, liikutaan ympäriinsä ajatuksella "mulla tässä vaan vähän nokka vuotaa ja päätä särkee, mutta se nyt vaan on tollasta pientä"?
Ei moni koronastaan huutele :)
Itse olen sairastanut 3kk sitten ja kertonut siitä avoimesti ihan puolitutuille, voin olla poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sukua ja tuttavia Lapista Helsinkiin, ja tiedän vaikka kuinka paljon koronan sairastaneita.
Vanhempieni työntekijä kuoli siihen, samoin kaverini isän kaveri.
Muista kuolleista en ole kuullut, mutta osa kavereista sairasti koronan jo silloin keväällä 2020, ja toinen noista kuolemistakin tapahtui jo silloin.Tänä syksynä on kiertänyt naapuruston lapsissa ja rokottamattomissa aikuisissa.
Lisään: tällä hetkellä ystävän poikaystävällä kavereineen korona (tarttui ilmeisesti Levin reissulta), ja ystävä karanteenissa.
Muita koronassa tai karanteenissa olijoita en juuri nyt tiedä.
Asun Itä-Helsingissä. Minulla on kaikenikäisiä tuttuja ja sukulaisia, työkavereita ym täällä ja myös landella. En tunne ketään joka olisi sairastunut. Tunnen esim pari opettajaa jotka ovat ravanneet testeissä usein mutta ovat säästyneet taudilta. Tunnen myös yhden rokotevastaisen ja hänkään ei ole sairastunut. Tuttavapiirissä noudatetaan suosituksia ja ei hilluta väentungoksissa.
Asun Jyväskylässä. En tunne ketään koronaan sairastunutta. Millainen ystäväpiiri? No ihan normaali kai. Työkavereita on sellaiset 25kpl, ystäviä kourallinen, kavereita kymmenittäin. Päivittäin olen työnkin puolesta tekemisissä kymmenien ihmisten kanssa. En minä mikään erakko ole, jos sitä meinasit.
Satakunnassa. Minulla asuu sukulaisia eri puolilla Suomea mutta toisaalta tuskin kaikki heistä julkisesti ilmoittaisivat että ovat koronan saaneet joten mistäpä sen tietää saisin kun kaikkien kanssa ei yhteyttä pidetä. Eikä minulla ole laajaa ystäväpiiriäkään. Toisaalta yksi kaveri tekee sosiaali alalla töitä ja jatkuvasti ihmisten kanssa tekemisissä eikä ole ikinä kipeänä muutenkaan. Avopuolisolla paljon työkavereita mutta enpä usko että hekään välttämättä töissä kertoisivat että on korona (etätyö). En minäkään siitä kyllä huutelisi kaikille jos koronan saisin, kyllähän siinä vähän semmoinen häpeä tulisi että mitähän ihmiset ajattelee, olenko vastuuton tms.
Helsingissä asun ja olen kolmekymppinen nainen, enkä tunne ketään koronaan sairastunutta. Yksi tutun tuttu kuulemma sai positiivisen testituloksen, mutta tauti ei ollut nuhaa kummempi.
Tällä palstalla lienee paljon ihmisiä, jotka viihtyvät itsekseen ja netissä, ja tuttavapiiri ehkä samanlaista?
Suuremmalla todennäköisyydellähän siltä silloin välttyy.
Lahti. Taisi olla tämän vuoden syys- tai lokakuuta, kun tuli vastaan ensimmäinen henkilö jolla oli ollut korona. Tämän jälkeen olen toistaiseksi tavannut yhden toisen.
Asun pääkaupunkiseudulla ja tunnen 3 koronaan sairastunutta. Kaksi heistä sairasti jo vuosi sitten, yksi sairastaa juuri nyt. Varmaan tunnen muitakin koronaan sairastuneita, mutta eipä tuo ole sellainen asia, josta ihmiset kertoisivat kaikille tuntemilleen ihmisille.
Helsingin keskustassa ihan. Paitsi että itse asiassa tiedän yhden koronan sairastaneen. Lähipiiriin ei kuulu ketään. Miten helkkarissa tuttavapiirissäsi voi olla _50_ laboratoriovarmistettua tartuntaa? No me ollaan kyllä elelty aika varovaisesti.
Riippuu varmasti myös siitä tunteeko eri ikäisiä ihmisiä ympäri suomen erilaisissa ammateissa vai onko suppeampi elämä.
Tiedän ja tunnen siis ainakin noin 50 ihmistä, joilla on ollut korona ja tätä itsekin ihmettelen, että miten voin tietää / tuntea niin monta, sillä lähinnä olen vain kotosalla, en käytä julkisia enkä ole ketään näistä tavannut, jotka ovat koronaan sairastuneet (sillä noudatan eristäytymistä niin pitkälle kuin voin).
Tässäpä listaus Helsingistä ja osa asuu Espoo/Vantaa:
Erittäin hyvä kaverini ja hänen koko viisihenkinen perheensä, heidän isovanhempansa myös. (7 henkeä)
Tämän kaverini kaverin koko perhe (4 henkeä).
Kaverini poikaystävä ja hänen kolme kaveriaan. (4 henkeä)
Veljeni ja hänen vaimonsa (2 henkeä)
Lapseni luokalla yksi lapsi ja hänen koko perheensä (5 henkeä)
Äitini tuttavista 2 kuollutta.
Äitini kavereista kaksi kokonaista perhettä (10 henkeä)
Naapurini lapsineen (5 henkeä)
Kavereideni kavereilla ja perheillä tapauksia (en tunne heitä) ainakin noin 20.
Kaverien lasten musiikinopettajat (2 eri opea)
Eipä nuo sairastaneet sitä kovin paljon mainosta. Töistä ympäri suomen tiedän muutaman koska täällä ne tulee ilmi väkisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustassa ihan. Paitsi että itse asiassa tiedän yhden koronan sairastaneen. Lähipiiriin ei kuulu ketään. Miten helkkarissa tuttavapiirissäsi voi olla _50_ laboratoriovarmistettua tartuntaa? No me ollaan kyllä elelty aika varovaisesti.
Tähän 50:een kuuluu siis muitakin kuin omia kavereita ja sukulaisia. Osa on kavereiden kavereita yms.
Asun itäisessä Helsingissä yhdellä ilmaantuvuustilastojen mukaan pahimmista alueista. En tunne yhtäkään koronaan sairastunutta. Tiedän muutaman ihmisen (esim. miehen työkavereita), jotka sairastaneet viime vuonna.
Lahdessa, "normielämä".
Kuulin että yhdellä harrasteryhmässä olisi ollut v. 2020, en ole varma, enkä sillein tunne häntä. Ja nyt saattaa olla tutuntutun lapsella.