Kaverin mielestä syön kuin "anorektikko"
Olisin kiinnostunut kuulemaan, onko syömiseni teidänkin mielestä jotenkin kummallista, olin niin hämmästynt tuosta kaverini kommentista. Olen ennen ollut vähän pyöreä, koska herkuttelin paljon, nyt olen suklaat ja jätskit jätettyäni laihtunut ihan tavalliseksi normaalipainoiseksi, tietoisesti en ole pyrkinyt laihduttamaan tai tarkkailemaan ruokieni kalorimääriä. Ystäväni taas on kovin tarkka omista syömisistään, mutta silti nyt kuulemma "todella huolestunut" minun ruokailutottumuksistani.
Esimerkiksi eilen söin aamupalaksi kolme näkkäriä tuorejuustolla, omenan ja teetä. Lounaaksi söin puoli pakettia raejuustoa, 500 g keitettyä parsakaalia, neljä keitettyä porkkanaa ja näiden päälle laitoin muutaman lusikallisen tuorejuustoa. Ruokajuomana rasvaton maito. Välipalaksi söin salaattijuustoruisleivän ja iltapalaksi neljän viljan puuroa voisilmällä. Vettä tietenkin join myös ruokailujen välillä.
Eihän nämä nyt mitään gurmee-herkkua ole, mutta mun mielestä ihan tavallista ja riittävän ravitsevaa ruokaa. Olen lyhyt, alle 160 cm, ja käyn muutaman kerran viikossa joogassa plus kävelyllä, joten ihan hirveästi en kuluta. Pitäiskö mun oikeasti alkaa jotenkin tarkkailemaan syömisiäni? Ainakin olen tuntenut voivani ihan hyvin näin...
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 11:47"]
Missä lämmin ruoka?
[/quote]
Tekeekö ruuan lämpätila mielestäsi siitä jotenkin ravitsevamman? Mielestäni päinvastoin, ei turhaan keitetä vitamiineja keitinveteen.
Noh, mikäs se sun painoindeksi sitten on?
No siinä ymmärrän kaveriasi, että tuo on kalorimääräisesti pientä, ja sinulta puuttuu kuitenkin täysin varsinainen päivällinen. Itsekin söin ennen vähähiilihyraattisesti, mutta se vaatii rinnalleen myös rasvaisempaa ruokaa, esim kevytmaitoa, lihaa, juustoja&pähkinöitä. Tarvit sitä energiaa nimittäin jostakin. Vähähiilihyraattisessa ja - rasvaisessa ruokavaliossa ei ole mitään terveellistä, jompi kumpi (tai molemmat kohtuudella) pitää valita pääsääntöiseksi energialähteeksi. Siis onhan sinulla toki puuro ja näkkäri tuossa voilla, mutta ei ne riitä.
En siis usko, että sairastat syömishäiriötä, mutta nyt kun dieetti on ohi, ja kyse on painon ylläpidosta, niin sinuna muuttaisin ruokavaliota jo tuhdimmaksi. Teet itsellesi hallaa noin vähällä energiamäärällä. Oma ruokavalio (163/52) on seuraavanlainen:
Aamupala: puuro kevytmaidolla ja voinokareella
lounas: pieni määrä riisiä, jotain lihaa/kalaa, ja puoli lautasta vihanneksia
Välipala: hedelmä, leipä ja pähkinöitä
Päivällinen: Kts lounas
Iltapala: Vähän välipalaa runsaampi setti, voi olla esim hedelmäsalaattia, rahkaa ja leipää
Leivät syön aina kunnon juustokerroksella, sillä maitoa en kovin paljon juo. Leivän päälle laitan myös voita.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 11:50"]Proteiinit ja rasvat puuttuvat. Luulen, että tuolla ruokavaliolla on kova nälkä kokoajan.
[/quote]
Siellähän on maitotuotteita ja rasvaa vaikka millä mitalla..
Päivällinen puuttuu kokonaan ja lounaskin voisi olla vähän runsaampi tai pikemminkin monipuolisempi.
Huh huh, syön varmaan yli 2 kertaa enemmän kuin sinä vaikka olen itsekin lyhyt ja hoikka (BMI 18.5).
Aineenvaihdunta hidastuu jos syö liian vähän!
Vuoden vanhaan ketjuun kommentteja?
Mulle valitetaan usein Samaa, sitten kun tarkastelen asiaa nii arvostelijalla on yleensä esim. Leike+muusi+kermakastike ja puolikas tomaatti kun itsellä esim. Kasvispihvi+kastike+salaattia+kurkku+Tom+raejuusto +siemeniä yms, maha tulee molemmille täyteen mutta minun on jokseenkin terveellisempi. Eli luonnollisesti minua arvostellaan sitte anorektiseksi. Ei ymmärrä.
Tää toistuu yllättävän usein. Vedetään pitsaa ja arvostellaan mun salaattia. Öö mitä?
Sikäli tuon päivän ruokasi kuulostavat erikoisilta, että oletko siis punninnut parsakaalin? Ja neljä porkkanaa, öh? Ja maidon pitää olla rasvatonta? Ei lihaa, kalaa, kananmunaa? Ei mitään salaattia, jonka kastikkeessa olisi vitamiinien imeytymistä tehostavaa öljyä?
Vierailija kirjoitti:
Proteiinit ja rasvat puuttuvat. Luulen, että tuolla ruokavaliolla on kova nälkä kokoajan.
No rasvat ei kyllä puutu. Tuorejuustoa, salaattijuustoa, puurossa voisilmä.
Itse taas 162cm ja 42kg ja pitko vaa koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Missä lämmin ruoka?
Ja ruuan lämpötila vaikuttaa, mihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiinit ja rasvat puuttuvat. Luulen, että tuolla ruokavaliolla on kova nälkä kokoajan.
Maidosta, raejuustosta ja juustosta tulee protskuja.
mun mutsi on tosi Hoikka, ja kerran hänen "ystävättärensä" tokaisi hänelle, että "kuka sinusta laihasta luikusta välittää". Viittasi sillä siihen, ettei kukaan mies voi olla kiinnostunut mutsistani, kun hän on niin laiha.
"Ystävätär" itse oli sairaalloisen ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä eivät kyllä ole niitä hyviä rasvoja. Kantsis ehkä ottaa omegakapseleita.
Mä heittäisin tosta lounaasta noi raejuustot ja tuorejuustot pois ja tilalle keittäisin kasan linssejä ja papuja😊
Ketju on vuosia vanha, mutta onhan tuo nyt älytön ruokavalio. Hiilareita, hiilareita ja hiilareita. Lounaaksi pelkkää parsakaalia ja porkkanaa ja päivällinen puuttuu kokonaan. Huh.
Onko teillä, joiden mielestä ap:n ruokavalio on ihan ok ja olo kylläinen ja hyvä, jotenkin epätavallisen hidas aineenvaihdunta ettekä kuluta energiaa lainkaan? Mä en ikinä pysyisi hengissä tuollaisella dieetillä, vaan laihtuisin rajusti ja nälkä olisi koko ajan.
Mulla bmi 21 ja juuri kävin kehonkoostumusmittauksessa, jonka mukaan perusaineenvaihduntani on hieman alle 1300 kcal vuorokaudessa, joka on normaali. Eli sen verran kuluu pelkkiin eli toimintoihin, vaikka maksaisi sängyssä koko päivän. Kaloreja pitäisi saada vähintään 2200 päivässä. Syön kaksi reilua lämmintä ateriaa päivässä sekä tuhdin aamupalan ja välipalan. Liikun aika paljon mutta esim. työssä olen paikallaan.
Mutta jos tuo ap:n tapa on monille normaali, ymmärrän niitä, jotka ei vaan laihdu vaikka mitä tekis. Minusta tuo kuulostaa kyllä laihdutusruokavaliolta eikä normaalilta