Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Moni rokottamaton yhä vähättelee vakavan koronataudin mahdollisuutta. Jos se osuu omalle kohdalle, leikki on kaukana.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä käsittämätöntä, miten itsensä rokotteella suojanneet jaksaa jauhaa rokottamattomista ja syyllistää kaikesta mahdollisesta. Olen raskaana ja en tosiaankaan raskausaikana pistä itseeni kokeellista rokotetta, jonka pitkäaikaisvaikutuksia sen enempää vauvoihin/lapsiin kuin aikuisinkaan ei ole tutkittu. Lisäksi löytyy veritulpalle altistava perussairaus, jonka kanssa rokotteen ottaminen on sellainen riski, että todennäköisyys haittavaikutuksille jo omallekin kohdalle on isompi kuin koronan saamisen todennäköisyys. Koronan voisin käytännössä saada ainoastaan rokotetulta lähipiiriltä, koska en missään muualla käy kuin kaupassa ja sielläkin maskin kanssa turvavälejä noudattaen, enkä jää munimaan.

En ole kuitenkaan rokotevastainen foliohattu. Otin influenssarokotteen itselle ja lapselle, ja minulla on muitakin "ylimääräisiä" rokotteita. Kunhan koronaan tulee se tekeillä oleva perinteinen rokote ja siitä alkaa olla tutkimustuloksia, sen todennäköisesti otan, mutta senkin vasta raskauden jälkeen. Nykyisten rokotteiden keskenmenomäärät, kuukautishäiriöt ja perinataaliset ongelmat -(+veritulpat) jo pelkästään Suomessa ei kannusta ottamaan riskiä.

Et ehkä ole rokotevastainen, mutta olet kyllä tietämätön Covidin suhteen. Rokotteista on pilvin pimein kokemuksia raskaana olevilta ympäri maailmaa ja mitään ongelmia ei ole todettu. Sen sijaan virusinfektio on vaarallinen sekä äidille että sikiölle. Suomessakin on ollut odottavia äitejä tehohoidossa Covidin vuoksi ja on jouduttu sektioihin. Olet valinnut vaarallisemman tien.

Vierailija
102/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun otsikkoon vastauksena, että tämä elämä on vähän tällainen hankala tauti. Tähän kuolee joka tapauksessa jossain vaiheessa ja harvemminpa taitaa se loppu kovin kivuton olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on leikkiä, eikä se ole kaukana edes kuoleman hetkellä. Koittakaa ymmärtää tämä, niin voitte elää vapautuneemmin.

Vierailija
104/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen rokottamaton ja en välitä vaikka on vähän flunssaa, kuljeskelen siellä täällä ja aion viettää kunnon joulujuhlan johon tulee ainakin 30 vierasta, seassa on myös muita rokottamattomia, mm. sydänsairas 83-vuotias mummoni joka aina kehuu minua niin fiksuksi ja rehdiksi kaveriksi.

Olet tyyppiesimerkki kaltaistesi joukossa. EVVK. Ei koulutusta, ei muutenkaan huolta huomisesta. Lukemaan ehkä pitäisi opetella.

Vierailija
105/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse jo sairastanut koronan heti pandemian alussa. Oli hyvin mieto tauti verrattuna myös kokemaani influenssaan. En koe tarvitsevani enää rokotteita, en ole ottanut ikinä influenssapiikkiäkään enkä ole sairastunut siihen uudestaan. 

Turha siis pelotella millään teho-osastoilla ja muilla kauhukuvilla. 

Eli vasta-aineesi ovat jo hiipuneet. Et ole kohdannut delta-varianttia etkä Omikronia. 

Vierailija
106/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona, Bring it on! En halua enää elää näin sairaassa maailmassa, mutta niin epätoivoinen en ole että itelleni tekisin mitän. Kuolema on osa elämää, olemme niin medikalisoituneita että kuolemaa ei enää ymmärretä osaksi elämää. Vanhukset suljetaan laitoksiin, joissa he pikku hiljaa hiipuvat pois. Botoxia naamaan ettei vanhuus näy ulospäin. Lapsikuolleisuus nykyään minimissään. I wanna live forever.

Mietin usein omaa ja läheisteni kuolemaa. Se saa arvostamaan yhteisiä hetkiä aivan eri tavalla. Kaikki me lähdetäön täältä jossain vaiheessa. Ikävä tietenkin tulee jos muut lähtee ennen minua, mutta se osa tätä. Harmi kun olen sairastanut jo koronan, mutta tutkimusten mukaan rokotteet ovat paljon tehokkaampia ehkäisemään tauti kuin jo sairastettu tauti, joten toivoa on vielä. Rokotetta en valitettavasti aio ottaa.

Vierailija
107/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maailma on kuin nokkonen, hipaise sitä ja se polttaa. Mutta tartu siihen lujasti, niin se ei polta." - Edward G.L. Bulwer-Lytton

"Mikään ei ole kauheaa, paitsi pelko." - Francis Bacon

"Rohkeus on suurelta osin sitä, että on kulkenut saman tien jo aiemmin." - Ralph Waldo Emerson

Vierailija
108/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 31v mies ja laskurin mukaan minulla on 0,002% mahdollisuus menehtyä koronavirukseen ja sairaalaan päädyn 0,06% todennäköisyydellä koronan takia.

Olen rokottamaton ja ei kyllä pelota 🤗

Etkö piittaa, että riskisi tartuttaa joku riskiryhmäläinen ja tappaa hänet on paljon suurempi?

Vierailija
109/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten huomanneet, että tämä keskustelu on kadonnut viikon sisällä kokonaan? Ja HUS:kaan ei jostain syystä enää suolla näitä tiedotteita rokottamattomien tehohoitotarpeesta. Eiköhän tämä ole jo selvä, mistä tämä hiljaisuus kertoo? Se on tämän epidemian kuva, että esimerkiksi kehutaan jotain maata tiukista toimista ja solvataan jotain toista, jossa ei olla yhtä tiukkoja ja menee huonommin. Hetken päästä tilanne on toisinpäin niistä toimista huolimatta ja sitten ei uutisoida taas mitään. Hiljaisuus kertoo yhtä paljon kuin huuto. Tarkastakaa aina tieto, jos se on saatavilla. Yllätytte. Tätä tehohoitojuttua ei tietystikään saa mistään, mutta moni löytyy ja sieltä paljastuukin aina vähän erilainen kuva kuin meidän mediasta.

Ja kyllä, olen rokotettu, mutta olen  oppinut tarkastamaan jokaisen uutisen taustat, jos sellaiset on tarkastettavissa. Lähes poikkeuksetta asiaa on joko vääristelty, poimittu tarkoitushakuisesti tietoa yms.

Vierailija
110/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni rokotettu vähättelee rokote haittoja. Pas kat koronasta ihmisillä on jo olemassa olevia tauteja jotka pahentuneet rokotteesta. En ota yhtäkään rokotetta enää ikinä. Eikä kiinnosta muut ihniset vain oma hyvinvointi.

Sellaisissa tapauksissa virusinfektio pahentaisi sitä tautia huomattavasti pahemmin. Se liittyy immunologiaan.

Vierailija
111/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läpäisyinfektio = Tehoton rokote.  Ajatelkaa jos isorokko rokoteet olisivat "vuotaneet". Sain juuri isorokkopassin ja voin mennä ravintolaan koska tartutan isorokkoa, vähemmän kuin rokottamaton. Heh.

Kyllähän ne tietysti jossain määrin vuosivatkin, mutta ongelma ratkesi kun rokotekattavuus saatiin sitä vastaan riittäväksi. Jokainen virus ja bakteeri tarttuu eri tehokkuudella ja tarvitsee omanlaisensa rokotekattavuuden. Esim. Omikron tarttuu lähes tuhkarokon lailla eli todella herkästi.

Vierailija
112/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä riski alle 30-vuotiaalla, normaalipainoisilla, suhteellisen terveellisesti elävällä, D-vitamiinitasoista huolehtivalta ja O-veriryhmään kuuluvalla on joutua koronan takia sairaalaan? O-veriryhmä tutkitusti suojaa vakavalta muodolta ja tartunnalta.

Vierailija
113/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan ajatelkaa, että on olemassa yli 99% tehoinen suoja vakavaa tautimuotoa vastaan. Eikä siinä tarvi ottaa rokotteita, tai mitään vieraita aineita elimistöön. Muutenkin se on jokaisen ilmaiseksi saatavilla.

Paljastanko?

Ole terve ja normaalipainoinen. Ei tarvi mitään muuta. Eli ihan täysin turhaa normaalien ihmisten rokottautua. Vakava tauti on kuitenkin käänteistä lottovoittoa vastaava suoritus, jolloin se voi ihan yhtä hyvin iskeä - oli sitten rokotettu tai ei.

Vain täydellinen tietämättömyys voi antaa noin omahyväisen kuolemattomuuden tunteen.

Vierailija
114/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä riski alle 30-vuotiaalla, normaalipainoisilla, suhteellisen terveellisesti elävällä, D-vitamiinitasoista huolehtivalta ja O-veriryhmään kuuluvalla on joutua koronan takia sairaalaan? O-veriryhmä tutkitusti suojaa vakavalta muodolta ja tartunnalta.

Et voi koskaan tietää onko immuunipuolustuksessasi jotain puutosta. Olen nähnyt 30-vuotiaan perusterveen miehen kuolevan muutamassa tunnissa vesirokkoon. Ruumiinavauksessa miehen kaikki sisäelimetkin olivat täynnä vesirokkorakkuloita. 

Vierailija
115/115 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotteet ovat olleet suuri pettymys. Eivät ole vaikuttaneet epidemian leviämiseen mitenkään. Melkein joku voisi jopa tilastoja vertailemalla sanoa niiden heikentäneen tilannetta. 

Tällä hetkellä sairaaloissa on suunnilleen sama määrä rokotettuja ja rokottamattomia. Se tarkoittaa, että rokotteen suoja on kaukana siitä "33 kertainen riski" määritelmästä, mitä joka puolella levitellään.