Joululahjakeräykset menee naurettavaksi
Kävin katsomassa huvikseen hope ry:n ylläpitämää joululahjakeräystä josko sieltä löytyisi mukava lahja toteutettavaksi. No, 90% toiveista oli tyyliä ”jbl langattomat kuulokkeet”, ”iphonen kuulokkeet”, ”lasten leikkikeittö ja astioita”, ”XXX legosetti” ja niin edelleen.
Tosissaanko nämä vähävaraset saa noin kalliita ja tarkkoja lahjoja? Oletin, että siellä ois tähän tyyliin; ”eläinaiheinen lelu 4-vuotiaalle”, ”esiteinille kuulokkeet”, ”nukke” yms.
Ihmettelen suuresti mimmosia toiveita annettu laittaa esille.
Kommentit (186)
Älkää kytätkö niitä toiveita jos noin koville ottaa. Ne onkin suunnattu sellaisille jolla varaa ne toteuttaa.
Voi ei, lapsi toivoo leikkikeittiötä. Ihan kyyneleet tuli silmiin. Pikkuinen. Leikkikeittiö on kyllä monen pikkutytön haave.
Kyllä tuo on ihan kohtuullinen lahjapyyntö.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, lapsi toivoo leikkikeittiötä. Ihan kyyneleet tuli silmiin. Pikkuinen. Leikkikeittiö on kyllä monen pikkutytön haave.
No paljonko se maksaa? Eikö enää osata rakennella itse, tai askarrella vaikka pahvilaatikosta?
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä yh-kaksion nurkassa tilaa sille?
Vierailija kirjoitti:
kohtuullista pyytää 60 euron keittiötä (jota ei edes saa kaupoista, jonka lähellä keräys on) + astioita kaupan päälle?
kohtuullisempaa ois pyytää ”tyttö 5v tykkää leikkiä
keittiötä, siihen tarvikkeita”
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitos kun muistutitte, mun lapset tarvii myös joululahjat kun ei niiden isät löydy enää mistään. Iphone-jotkut asiat me ainakin tarvitaan se on varma näin. On tää työttömän yh:n elämä senverran kamalaa kun bussiin jaksaa pungertaa vain yhdet rattaat kerralla. Onneksi minun eikä pikkuisen sentään tarvi maksaa niistä matkoista mitää t. tiikeri *itkunauruhymiö* Kirjoitan Hopelle lahjalistan ihan just, kaap paan vaan ensin tuon uhmaikäisen rattaisiin ja käydään ostaa äidille tän illan röökit ja siiderit. Voi vit tu, ihanaa saada asioita ilmaiseksi, kiitti hei!
Olen huomannut että palstan yksinhuoltajavihaajalla on jokin ihmeellinen siiderifixaatio.
Vierailija kirjoitti:
Niillä on varaa halpoihin kuulokkeisiin, ei niihin, joita halutaan. Mun sisko hakee tuota kautta perheelle pyyhkeet ja pussilakanat, laittaa tarkan kuosin ja mallin ja joka vuosi juuri ne haluamansa saa.
Mitä vit...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kohtuullista pyytää 60 euron keittiötä (jota ei edes saa kaupoista, jonka lähellä keräys on) + astioita kaupan päälle?
kohtuullisempaa ois pyytää ”tyttö 5v tykkää leikkiä
keittiötä, siihen tarvikkeita”
No olisiko niin, että perheellä on varaa ostaa hieman noita kattiloita ja kauhoja ja muoviruokia, mutta ei keittiötä? Eiköhän tuon kuudenkympin keittiön voisi muutaman hengen porukalla jotkut vaikka ostaakin. Mutta ei, kannattaa varmaan hakea metsästä keppi ja kirjoittaa siihen "porkkana", ettei tällä lapsella nyt ihan kihahda hattuun. Näihin keräyksiin ei ole pakko osallistua.
Noi keräykset ei ookaan köyhille. Siis persaukisille lahjanostajille, pitää olla pätäkkää, jos meinaa ostaa lahjan noihin keräyksiin nääs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kertaakaan nähnyt joulupuukeräyksessä toivetta iphonesta.
Suurin osa varsinkin nuorison toiveista on hyvin maltillisia. Tulee ajatus, että ovat jo tottuneet vähään.
Ihan sama kokemus mulla. On siellä joskus toivottu ihan vaan yleisesti Legojakin.
Surullisimpia ovat nämä sukkia tai alusvaatteita. Suihkusaippuaa jne..Mikä ongelma vanhemmilla jos lapsi ei saa edes perustarpeita.
Rahanhallinta-, päihdeongelma tmv. Suomessa on hyvät sosiaalituet, kyllä niillä saa perustarpeet ja vähän enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko se maksaa? Eikö enää osata rakennella itse, tai askarrella vaikka pahvilaatikosta?
Kyllä se on köyhän lapsen tiedettävä paikkansa tässä maassa. Ihan kuin nälkävuosinakin tiedettiin, niinh! Se on sama leikkiä vaikka tyhjillä maitopurkeilla kerran on köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kertaakaan nähnyt joulupuukeräyksessä toivetta iphonesta.
Suurin osa varsinkin nuorison toiveista on hyvin maltillisia. Tulee ajatus, että ovat jo tottuneet vähään.
Ihan sama kokemus mulla. On siellä joskus toivottu ihan vaan yleisesti Legojakin.
Surullisimpia ovat nämä sukkia tai alusvaatteita. Suihkusaippuaa jne..Mikä ongelma vanhemmilla jos lapsi ei saa edes perustarpeita.
Rahanhallinta-, päihdeongelma tmv. Suomessa on hyvät sosiaalituet, kyllä niillä saa perustarpeet ja vähän enemmänkin.
Ihan turha jankuttaa sosiaalituista kun niitä ei kaikki saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on itsellä rahasta pulaa niin hittoako menee kyttäämään niitä lahjakeräyksiä ja sitten vielä pitää tulla tänne läyhäämään. Ne on lasten toiveita. Hävetkää!
Jos on itsellä rahasta pulaa, voi silti haluta auttaa ja antaa vaikka omien lasten pieniksi jääneitä vaatteita ja kenkiä, tai käytettyjä mutta silti hyväkuntoisia leluja, liikuntavälineitä, lakanoita sun muuta.
Kyllähän se vähän pistää miettimään, kun toiveet on sitten sellaisia, ettei ne olisi mahdollisia itsellekään, saati että ostaisi tuntemattomille.
Sähän voit lahjoittaa noita pitkin vuotta hyväntekeväisyyteen. Näihin joulukeräyksiin ei ole pakko osallistua jos ei ole varaa. Ja vielä vähemmän tulla tänne kiukuttelemaan.
Joku tolkku se on oltava kerjätessäkin. Ei meilläkään muksut saa kaikkea mitä haluaa vaikka varaa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä nyt vähän. Se köyhä vanhepi pystyy ihan varmasti ostamaan lapselleen se 15€ maksavan nuken itse. Senhän sinä olisit ostanut ja tuntenut itsesi suureksi hyväntekijäksi. Mikä apu se nyt on?Se köyhä vanhempi ei pysty ostamaan kallista Legosettiä ja täyttämään lapsen TOIVETTA(eri asia kuin vaatimus), se on selvä. Sinä ehkä pystyisit tai ainakin voisit kerätä työpaikallasi porukan kokoon ja hankkia porukalla sen kalliimman lahjan.
Näin me on tehty. Useammat Jbt langattomat ja pleikkarit on lähtenyt Joulupuukeräykseen meidän työporukoilta.Jos haluat pikkurahalla auttaa köyhiä lapsia, niin osallistu Joulun Lapsi -keräykseen. Siinä saajat on oikeasti köyhiä.
Eli en osallistu lelukeräyksiin, koska en minäkään pysty ostamaan mitään kalliita. Parempi sitten olla vain ostamatta. No onneksi on muita keräyksiä. Täällä kerätään mt-ongelmaisten asuntolaan saippuoita ja vastaavaa, niissä ei sanottu ettei joku kelpaa, vaan sanottiin, että ihan pienikin on hyvä. En tiedä onko keräys vielä, käyn katsomassa ja jos on ostan sinne 30 eurolla voiteita ja saippuoita, sillä saa, monelle. Sadan euron lahjaan minulla ei riitä budjettia, tai jos riittäisikin haluaisin mieluummin jakaa sen useammalle.
Vierailija kirjoitti:
Noi keräykset ei ookaan köyhille. Siis persaukisille lahjanostajille, pitää olla pätäkkää, jos meinaa ostaa lahjan noihin keräyksiin nääs.
Ostin kuuden euron arvoisen pikkuauton. Anteeksi. Haenko pois?
Kyllä on masentava ketju. En tiedä miksi Suomessa ollaan näin ilkeitä köyhille.
Mä en ole ennen noihin lahjoittanut, mutta nyt aloitan. Ja pystyn ihan hyvin ostamaan useamman 50-70e lahjan, täsmälleen sellaisia kuin toive on. En ole rikas, mutta nyt koronan takia on jäänyt säästöön hyvin rahaa (työmatkakulut, lomamatkat, ravintolaillat+muut huvitukset).
Lähdenpä googlettelemaan missä näitä keräyksiä on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on masentava ketju. En tiedä miksi Suomessa ollaan näin ilkeitä köyhille.
Mä en ole ennen noihin lahjoittanut, mutta nyt aloitan. Ja pystyn ihan hyvin ostamaan useamman 50-70e lahjan, täsmälleen sellaisia kuin toive on. En ole rikas, mutta nyt koronan takia on jäänyt säästöön hyvin rahaa (työmatkakulut, lomamatkat, ravintolaillat+muut huvitukset).
Lähdenpä googlettelemaan missä näitä keräyksiä on.
Kannattaa ostaa sellainen lahja minkä saa nopeasti myytyä joulun jälkeen, että perheen äiti ja isi saa uudenvuoden viinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on itsellä rahasta pulaa niin hittoako menee kyttäämään niitä lahjakeräyksiä ja sitten vielä pitää tulla tänne läyhäämään. Ne on lasten toiveita. Hävetkää!
Jos on itsellä rahasta pulaa, voi silti haluta auttaa ja antaa vaikka omien lasten pieniksi jääneitä vaatteita ja kenkiä, tai käytettyjä mutta silti hyväkuntoisia leluja, liikuntavälineitä, lakanoita sun muuta.
Kyllähän se vähän pistää miettimään, kun toiveet on sitten sellaisia, ettei ne olisi mahdollisia itsellekään, saati että ostaisi tuntemattomille.
Noihin keräyksiin kelpaa vain uusi tavara, ei käytetty.
Missä elatusmaksut tai toimeentulotuki, jos tulot jäävät alle rajan? Asumistuki?