Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joululahjakeräykset menee naurettavaksi

Vierailija
01.12.2021 |

Kävin katsomassa huvikseen hope ry:n ylläpitämää joululahjakeräystä josko sieltä löytyisi mukava lahja toteutettavaksi. No, 90% toiveista oli tyyliä ”jbl langattomat kuulokkeet”, ”iphonen kuulokkeet”, ”lasten leikkikeittö ja astioita”, ”XXX legosetti” ja niin edelleen.

Tosissaanko nämä vähävaraset saa noin kalliita ja tarkkoja lahjoja? Oletin, että siellä ois tähän tyyliin; ”eläinaiheinen lelu 4-vuotiaalle”, ”esiteinille kuulokkeet”, ”nukke” yms.

Ihmettelen suuresti mimmosia toiveita annettu laittaa esille.

Kommentit (186)

Vierailija
141/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan nähnyt joulupuukeräyksessä toivetta iphonesta.

Suurin osa varsinkin nuorison toiveista on hyvin maltillisia. Tulee ajatus, että ovat jo tottuneet vähään.

Vierailija
142/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on liian isot tukiaiset.

Ns. köyhistä on tullut ahneita.

Haluavat kalliit laitteet itselleen muitten laskuun.

Tämä on väärin.

Sossuhan takaa jo nyt kaikille "köyhille" ilmaisen asunnon, töllön, iPhonen, hesarin, netin, kodinkoneet ja kalusteet... siihen päälle sitten ruokaraja ja ryyppyraha... tämä kaikki ilmaiseksi elämäntapapummeille.

Jokainen 18...65 v  ansaitkoon elantonsa itse. TUET POIS.

Oksettaa tuo kerjääminen ja vaatiminen. SE ON AHNEUTTA.

Olipas harvinaisen tylsä provo ja ihan tykkäsit itse siitä :DDDDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut voi olla näin KATEELLISIA köyhille.

Vierailija
144/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa varsinkin nuorison toiveista on hyvin maltillisia. Tulee ajatus, että ovat jo tottuneet vähään.

Ei olekaan. Joidenkin mielestä vaan köyhiä ei saisi auttaa edes jouluna. Siitä voi vähän päätellä, kuinka tunneköyhiä he itse ovat.

Vierailija
145/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että on kateudesta kyse. Kun omasta ansiotuloista katoaa miltei puolet joka kuukausi näiden tukiaisten ja avustusten pyytäjien taskuihin, ja lisää pitäisi saada kattoon sylkemällä, niin kyseessä on lähinnä vitutus.

Vierailija
146/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraapu olis hyvä.Kotimaassa.Pitäisi tehdä tutkiva työ kuka lähistön muksu tarvitsi jotain.Yritin taannoin kummilasta, maata en muista.Sekin voisi olla suora apu tietäisit lapsen nimen jne lähettäisi hälle suoraan..ei onnistunut..Siihen jäi sekin unelma auttamisesta.Kun noiden sanotaan ""lähetystöjen"kautta laittaa,siellä on suurituloisten välikädet ,palkat isot..mutta ne ketkä esim lajittaa juttuja eivät palkkaa aina saa,se on hyväntekeväisyyttä..Meneekö apu perille?? Kautta vuosisatojen pumpattu apuja..ei vieläkään apu riitä!!ukkini laittoi 60-70luvulla kirkon johki rahaa..Näin lappuja.Milloin mikä vuosi lie älytty alkaa kerätä rahaa..

Vierailija
147/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmät kostuvat niistä toiveista, joissa lapsi pyytää puhtaat alusvaatteet tai ehjät kengät.

Mun mielestä nämä lapset tulisi ottaa huostaan, jos vanhemmilla ei ole kykyä runsaista yhteiskunnan tuista huolimatta ostaa lapsilleen edes alusvaatteita.

Kuulostaa lähinnä vitsiltä nuo toiveet näillä sosiaalituilla.

Mitä nämä runsaat tuet on?

Mä olen työkyvytön ja lapsista tulee vain lapsilisät 199e.

Joudun tinkimään omista lääkkeistä ja vaatteista. Nytkin kuljen kesäkengillä ja pakkasta -20.

Vierailija
148/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei voi saada. Typeriä noi ruikutuskeräykset. Tietää tasan tarkkaan millaista porukkaa siellä kerjää.

Jep. Suomessa ei ole köyhiä. Huono taloudenpito on vain tyhmyttää. Lapsia esim. ole pakko hankkia viittä ja koiria ja kissoja puolta tusinaa jos ei ole rahaa.

Vierailija
149/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos kun muistutitte, mun lapset tarvii myös joululahjat kun ei niiden isät löydy enää mistään. Iphone-jotkut asiat me ainakin tarvitaan se on varma näin. On tää työttömän yh:n elämä senverran kamalaa kun bussiin jaksaa pungertaa vain yhdet rattaat kerralla. Onneksi minun eikä pikkuisen sentään tarvi maksaa niistä matkoista mitää t. tiikeri *itkunauruhymiö* Kirjoitan Hopelle lahjalistan ihan just, kaap paan vaan ensin tuon uhmaikäisen rattaisiin ja käydään ostaa äidille tän illan röökit ja siiderit. Voi vit tu, ihanaa saada asioita ilmaiseksi, kiitti hei!

Vierailija
150/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmät kostuvat niistä toiveista, joissa lapsi pyytää puhtaat alusvaatteet tai ehjät kengät.

Mun mielestä nämä lapset tulisi ottaa huostaan, jos vanhemmilla ei ole kykyä runsaista yhteiskunnan tuista huolimatta ostaa lapsilleen edes alusvaatteita.

Joudun tinkimään omista lääkkeistä ja vaatteista. Nytkin kuljen kesäkengillä ja pakkasta -20.

Asumistuki, toimeentulotuki, elatusmaksut, lapsilisät, työkyvyttömyyseläke?

Vierailija
151/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan kukaan ole kateellinen köyhälle. Mutta todella moni esiintyy myös köyhänä, vaikkei oikeasti ole. Tutullani on palkka esim. n. 4000e/kk, mutta facessa hän esiintyy avoimesti köyhänä. Tunnen tämän ihmisen lapsesta asti. Ei hän ole köyhä, vaan ahne. Nytkin laittoi sukulaisille sellaisen 20 lahjatoivetta sisältäneen listan kalliista lahjoista lapselleen ja valitti, kun ei ole varaa ostaa lahjoja kuin kirpparilta. Meillä muillakin on lapsia ja pienemmät tulot kuin hänellä. Ei se että sanoo olevansa köyhä kerro varallisuudesta yhtään mitään.

Vierailija
152/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tule ajatelleeksi että joku ystäväporukka (4-5 ryhmä) voisi yhdessä toteuttaa jonkun hieman kalliimman toiveen? Tai joku firma, joka on päättänyt joka vuosi lahjoittaa yhdelle tai kahdelle jonkun hieman paremman lahjan. Antajia on myös monenlaisia. Ei perusköyhän tai perus nippanappa toimeentulevan ole pakko ostaa itselleen liian kalliiksi tulevaa lahjaa.

Joku voi haluta ostaa jonkun, jolla ei ehkä ole omia lapsia. Minulla ei ole lapsia. En ole näihin Suomen keräyksiin osallistunut. Olen muutamina vuosina koonnut paketin Operaatio joulun lapseen, jossa kenkälaatikkolahja lähtee todella köyhiin oloihin. Omaan lahjoituskohteeseen voi vaikuttaa ja valita itselle sellainen joka palkitsee. Nuo kenkälaatikkopaketitkin tulevat maksamaan 50-70 euroa riippuen ihan mitä niihin laittaa ja neulooko itse vai ostaako ne pipot ja hanskat kaupasta.

Vierailija
153/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei voi saada. Typeriä noi ruikutuskeräykset. Tietää tasan tarkkaan millaista porukkaa siellä kerjää.

Jep. Suomessa ei ole köyhiä. Huono taloudenpito on vain tyhmyttää. Lapsia esim. ole pakko hankkia viittä ja koiria ja kissoja puolta tusinaa jos ei ole rahaa.

Ja sitten Suomessa saa vielä täysin naurettavasti sitä enemmän tukia, mitä enemmän kakaroita, kun asia pitäisi olla toisinpäin. Ensimmäisestä eniten ja neljännen jälkeen ei enää ollenkaan.

Vierailija
154/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki, toimeentulotuki, elatusmaksut, lapsilisät, työkyvyttömyyseläke?

Saan vain lapsilisät ja peruspäivärahan.

Vierailija
155/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on usein hankittu sillon kuin oli työpaikka ja terveys. Sitten kun ne menee on todella vaikea tulla toimeen vähällä rahalla.

Vierailija
156/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin osallistua johonkin keräykseen joka vuosi, mutta emmin yhä enemmän kun vuodet kuluvat.

Syy on kahdessa ihan omakohtaisessa kokemuksessa, joista olen ennenkin tällä palstalla kirjoittanut:

Meidän kaupungissamme oli kampanja, joka haastoi yrityksiä osallistumaan joululahjakeräykseen lapsille ja nuorille. Yritykset antoivat lahjakortteja tai tuotteitaan ja merkitsivät niihin minkä ikäiselle lapselle tai nuorelle lahja sopisi parhaiten.

Parturi-kampaajana työskentelevä sisko antoi 3kpk lahjakortteja hiusten leikkaukseen ja värjäykseen. Se on aika iso summa ja varmaankaan monessakaan perheessä ei ole varaa laittaa sellaista rahaa teinin tukkaan kovin usein.

Eräs aikuinen nainen varasi itselleen ajan, sai leikkauksen ja värjäyksen ja maksun hetkellä kävi ilmi, että hän halusi maksaa palvelun tuollaisella teini-ikäiselle lahjotetulla lahjakortilla. Hän kun oli aina vaan värjännyt itse ja halusi jotain uutta, niin käytti lapselleen annetun lahjan. Ei nyt kuitenkaan myynyt missään Facebookin kirppiksellä sitä satasella, että se kai nyt on positiivista.

Toinen on se, että sosiaalihuollon kautta jaetaan erilaisia lahjoja ja lahjakortteja todella paljon, vaikka ne eivät suoraan olisikaan sossun rahoittamia, vaan erilaisten järjestöjen ja yhdistysten lahjoittamia. Ajatus on hyvä, koska sossu parhaiten tietää, ketkä apua eniten tarvitsevat.

Mutta, se mutta. Niitä jaetaan todella paljon maahanmuuttajaperheille, jotka eivät vietä joulua ja joiden uskontoon se ei kuulu millään lailla. Nämä samojen perheiden lapset eivät saa esimerkiksi vierailla kirkossa tai laulaa muiden uskontojen virsiä, viettää joulua tai leipoa piparkakkupossuja, mutta lahjat otetaan vastaan ja niiden perään aletaan kysellä hyvissä ajoin.

Enkä todellakaan ole persu, enkä sellaiseksi ole tulossakaan. Minusta vain on väärin, että joku valitsee rusinat pullasta jostain uskonnosta, juhlasta tai jonkin maan tavoista, mutta ei hyväksy niitä muita ja kieltää ne lapsiltaan. Minäkään en voi pitää vaikka vapaapäivää töistä vedoten johonkin uskonnolliseen juhlaan, jos se ei ole minun uskontooni kuuluva virallinen vapaapäivä.

Kyllä, on monia perheitä, joissa juhlitaan joulua, eikä se liity uskontoon mitenkään. Näissä tapauksissa kyse on kuitenkin eri asiasta. He eivät vietä joulua, he haluavat vain ilmaiset lahjat.

Kolmas syy on se, että noita keräyksiä alkaa olla oikeasti ihan todella paljon. Jotkut röyhkeät osallistu at ja ilmoittavat tietonsa niihin kaikkiin ja naureskelevat ihan yleisesti, että jouluruokaa ja lahjoja on niin paljon, ettei tiedä mihin niitä tunkisi. Niitä ei kuitenkaan itse anneta eteenpäin toisille tarvitsijoille, vaan saatetaan heittää vaikka roskiin joulun jälkeen.

Vierailija
157/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et Ap oikeasti käynyt siellä katsomassa toteuttaaksesi. Halusit vain tulla tänne provoomaan joka vuotisella köyhien mollaamisketjulla.

Tämä! Ollaan niin katkeria kun joku köyhä kehtaa pyytää jotain ja hui kamala sentään jos joku sen vielä ostaa. Ihan niinkuin olis itseltä pois. Köyhä ei saa värityskirjaa kalliimpaa pyytää.

eli köyhän on ok mennä pyytämään 100 euron lahjaa tuntemattomilta?

ehkä sillon ei enää olla köyhiä.

Jokaisella on omat toiveensa. Jos on mahdollisuus toivoa niin että joku sen toteuttaa niin ei ole sulta pois. Lopeta vinkuminen.

mun mielestä tossa menee koko keräyksen idea. jos lapsella on varaa toivoa kalliita asioita, en usko, että asiat voi olla kovin huonosti. noiden keräyksien pitäisi olla oikeasti köyhille, joilla ei ole varaa edes jouluruokaan.

Mitä ihmettä tarkoittaa "varaa toivoa"? Eli sen 5v pitää tietää, että hän on köyhä.

Kuten joku sanoi, että saahan se lapsi toivoa vaikka mitä on eri asia saako sen.

Olin joskus köyhä yh-äiti ja opiskelija ja ihan avustettavaa kohderyhmää olisin ollut. Mun 5v lapsen lahjalistassa oli silloin hiiri (oikea), oma saippua, oma telkkari (meillä ei ollut silloin telkkaria ollenkaan).

Eli mun olisi pitänyt sanoa hänelle, että kuule: "sulla ei ole nyt varaa toivoa telkkaria, ollaan köyhiä, mutta saippuan saat toivoa.." Lähinnä totesin, että muista sitten, et kaikkea ei sitten voi saada ja ihan iloinen olikin siitä omasta saippuasta (sai onneksi jotain muutakin pientä).

Kun mullekin tulee lähinnä mieleen, että nämä päänaukojat ovat juuri niitä, jotka haluavat itselleen sädekehyksen siitä värityskirjan ostamisesta. Saa sitten somessa paljon tykkäyksiä..

Vierailija
158/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kokemus mulla. On siellä joskus toivottu ihan vaan yleisesti Legojakin.

Surullisimpia ovat nämä sukkia tai alusvaatteita. Suihkusaippuaa jne..

Vierailija
159/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sitä vaan kysyisin, etteikö köyhillä ja vähävaraisilla ihmisillä saisi olla unelmia ollenkaan?

Selväähän se, ettei kenenkään unelmat eivät koskaa tässä elämässä ja maailmassa toteudu kokonaan.

Mutta haaveita saa ja pitääkin olla.

Minkälaisen mallin se antaa jos saa kalliita tavaroita niin ettei tarvitse itse niitä tienata. Olen nähnyt ettei mitään arvosteta ja niitä hukataan, rikotaan tahallaan jotta saa uutta kun ei tarvitse tienata omasta persnahasta repien niihin rahaa. Meille kotona sanottiin että hanki sitten kun itse tienaat ja muuten tyydyt siihen mitä saat. Kyllä se kiinnosti alkamaan enemmän yrittämään ja töitä hakemaan kun tyhjästä ei tullut mitään. Sitten aikuisena kesti sen ettei kerralla saanut kaikkea heti vaan sitä pikkuhiljaa toteutettiin askel kerrallaan niitä unelmia aloittaen ihan tyhjästä. Moni korttitalo kaatui siihen ahneuteen että kaikki piti saada kerralla nyt mulle ja heti ihan kaikki. Sitten kun isompaa haavetta alkaa toteuttamaan niin monista muista pienemmistä pitää luopua niin ettei samanaikaisesti voi montaa yhtä aikaa toteuttaa. 

Vierailija
160/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kokemus mulla. On siellä joskus toivottu ihan vaan yleisesti Legojakin.

Surullisimpia ovat nämä sukkia tai alusvaatteita. Suihkusaippuaa jne..

Mikä ongelma vanhemmilla jos lapsi ei saa edes perustarpeita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän