Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joululahjakeräykset menee naurettavaksi

Vierailija
01.12.2021 |

Kävin katsomassa huvikseen hope ry:n ylläpitämää joululahjakeräystä josko sieltä löytyisi mukava lahja toteutettavaksi. No, 90% toiveista oli tyyliä ”jbl langattomat kuulokkeet”, ”iphonen kuulokkeet”, ”lasten leikkikeittö ja astioita”, ”XXX legosetti” ja niin edelleen.

Tosissaanko nämä vähävaraset saa noin kalliita ja tarkkoja lahjoja? Oletin, että siellä ois tähän tyyliin; ”eläinaiheinen lelu 4-vuotiaalle”, ”esiteinille kuulokkeet”, ”nukke” yms.

Ihmettelen suuresti mimmosia toiveita annettu laittaa esille.

Kommentit (186)

Vierailija
101/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sitä vaan kysyisin, etteikö köyhillä ja vähävaraisilla ihmisillä saisi olla unelmia ollenkaan?

Selväähän se, ettei kenenkään unelmat eivät koskaa tässä elämässä ja maailmassa toteudu kokonaan.

Mutta haaveita saa ja pitääkin olla.

ei kyse ole haaveista. vaan tarpeesta. jos oikeasti lapsi saa kerran vuodess yhden lelun ja senkin vain koska hope ry, niin sitten tuskin tarttee saada sitä kalleinta merkkituotetta. haaveita on ihan normitulosten lapsillakin ja ei ne lähe niitä kinuamaan keräyksistä.

Mutta jos se lapsi on toivonut JUURI SITÄ minkä näki mainoksessa? Miksei voisi toivoa sitä jonka haluaa?

Saahan sitä toivoa. Kaikkien toiveiden ei tarvitse toteutua. Ei ne kaikki toteudu kellään.

Minä toivon uutta autoa. Arvaa saanko?

Vierailija
102/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu perhe oli saanut Nintendo switchin tällaisesta ruikutus keräyksestä. Jännästi se pelikone ja pari saatua peliä oli face kirppiksellä myynnissä heti joulun jälkeen 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä että on erihintaisia toiveita.

Ihan varmasti on sellaisiakin, joilla on varaa ja halua ostaa se vähän kalliimpikin toivelahja.

Ei niistä tarvitse sellaisten provosoitua, joilla ei ole aikomustakaan ostaa.

Vierailija
104/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on itsellä rahasta pulaa niin hittoako menee kyttäämään niitä lahjakeräyksiä ja sitten vielä pitää tulla tänne läyhäämään. Ne on lasten toiveita. Hävetkää!

Jos on itsellä rahasta pulaa, voi silti haluta auttaa ja antaa vaikka omien lasten pieniksi jääneitä vaatteita ja kenkiä, tai käytettyjä mutta silti hyväkuntoisia leluja, liikuntavälineitä, lakanoita sun muuta.

Kyllähän se vähän pistää miettimään, kun toiveet on sitten sellaisia, ettei ne olisi mahdollisia itsellekään, saati että ostaisi tuntemattomille.

Vierailija
105/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa 🤷‍♀️

Vierailija
106/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sama tietyntyyppinen porukka noissa keräyksissä kerjää vuodesta toiseen. En ymmärrä kuka noihin viitsii enää lahjoittaa.

Jos vuodesta toiseen on niin köyhää ja tiukkaa, niin työkuntoiset vanhemmat joutaa koulunpenkille, monilla aloilla riittää töitä. Voitte sitten ihan omilla rahoilla ostella niitä iphoneja ja xxxl legopaketteja.

Vierailija
107/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on itsellä rahasta pulaa niin hittoako menee kyttäämään niitä lahjakeräyksiä ja sitten vielä pitää tulla tänne läyhäämään. Ne on lasten toiveita. Hävetkää!

Jos on itsellä rahasta pulaa, voi silti haluta auttaa ja antaa vaikka omien lasten pieniksi jääneitä vaatteita ja kenkiä, tai käytettyjä mutta silti hyväkuntoisia leluja, liikuntavälineitä, lakanoita sun muuta.

Kyllähän se vähän pistää miettimään, kun toiveet on sitten sellaisia, ettei ne olisi mahdollisia itsellekään, saati että ostaisi tuntemattomille.

Mulla on se käsitys, että Hopen ja Joulupuun joulukeräyksiin otetaan vastaan vain uusia tavaroita. Mutta että johonkin Hopen toimistoon tai keräyspaikkaan muulloin saa viedä käytettyäkin.

Vierailija
108/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä toivoa, itse ostan hopen puusta jonkun edullisen lahjan. Olemme hyvätuloisia mutta en siltikään osta lapselleni uusia legoja. Käytetyt välttää 2-vuotiaalle. Annan ne sitten eteenpäin kun ei enää leiki.

En muutenkaan ymmärrä tässä kulutushärdellissä miksi pitäisi edes ostaa uusia legoja.

Sitten 15-vuotiaiden ja sitä vanhempien toiveet aivan höpöhöpö. Tulisivat tekemään joulusiivouksen meidän kotiin niin maksaisin 50e. Sillä voi sitten ostaa mitä haluaa. Itse tein jo 13-vuotiaana kesätöitä mansikka tilalla. Töihin vaan niin on rahaa ostaa turhakkeita.

Vierailija
109/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et Ap oikeasti käynyt siellä katsomassa toteuttaaksesi. Halusit vain tulla tänne provoomaan joka vuotisella köyhien mollaamisketjulla.

Tämä! Ollaan niin katkeria kun joku köyhä kehtaa pyytää jotain ja hui kamala sentään jos joku sen vielä ostaa. Ihan niinkuin olis itseltä pois. Köyhä ei saa värityskirjaa kalliimpaa pyytää.

eli köyhän on ok mennä pyytämään 100 euron lahjaa tuntemattomilta?

ehkä sillon ei enää olla köyhiä.

Jokaisella on omat toiveensa. Jos on mahdollisuus toivoa niin että joku sen toteuttaa niin ei ole sulta pois. Lopeta vinkuminen.

mun mielestä tossa menee koko keräyksen idea. jos lapsella on varaa toivoa kalliita asioita, en usko, että asiat voi olla kovin huonosti. noiden keräyksien pitäisi olla oikeasti köyhille, joilla ei ole varaa edes jouluruokaan.

Oikeesti sä oot päästäs vialla. Ihan yhtälainen oikeus sillä köyhällä on toivoa kalliita leluja kuin parempituloisenkin lapsella.

Ei se niin mene että köyhän lapsen pitäis toivoa värikyniä ja riemuita.

Anna nyt juma*auta jokaisen lapsen toivoa mitä haluaa.

No ei meillä ainakaan lapset toivo mitään kalliita lahjoja, koska tietävät itsekin, että rahan tuhlaaminen sadoilla euroilla merkkeihin tai muovipaskaan on turhaa ja typerää. Vaikka olisikin varaa ostaa 100 euron leegopaketti, niin ei todellakaan osteta. Lapsille pitää opettaa myös järkevää, vastuullista rahankäyttöä. Luottotiedottomia on vuosi vuodelta enemmän ja väkisinkin herää kysymys, että onko syy siinä, että lapsille ei enää opeteta järkevyyttä ja vastuulisuutta? Että kaikkea ei voi saada, varsinkaan materiaa ja että onnellisuus ja hyvä elämä ei ole kiinni 100 euron lahjapaketista? Että aika äkkiä rahat loppuu, jos tuhlaa rahat impulsiivisesti kaikkeen siihen, mitä haluaa? Haluaisin minäkin lähteä tällä hetkellä talveksi lämpimään, mutta jos sen teen, olen taloudellisesti kusessa.

Mut kun mulla on ADHD....

Itse autoin joskus perhettä, mikä monenkin mittapuun mukaan olisi "jouluapu-perhe". Hölmöä kyllä, äiti pyysi minut vielä FB kaveriksi (ei ehkä olis kannattanut....).

Vapaasti muokaten mutta faktoissa pysyen:

Jouluaaton päivitys: "meidän Mimmi oli kyllä ollut kiltti tyttö kun joulupukki toi yli SATA pakettia"

Joulupäivän päivitys: "pehmeät paketit avattiin vasta tänään kun ne ei ollut mitään toivottuja"

---

Tammikuu kului siinä pärinässä miten 'rahat on loppu eikä oo mitään myytävääkään'

---

Helmikuussa vinguttiin sitä kun ei oo 9v hääpäivänä varaa tehdä mitään kivaa/ostaa edes kuoharipulloa/lastakaan ei saa yöhoitoon/ostin sitten itselle tuotteet x y ja z koska ei tuo mies mitään hääpäivää noteeraa

---

Maaliskuussa aloiteltiin 'kamala kun ei oo rahaa kesävaatteisiin lapselle" "ei kellään oli lahjoittaa haalari - kengät - collarit - ym vaate lapselle

---

Toukokuussa oli kuvia siitä kun 'ihan ite maksoin omaksi synttärikahjaksi tatuoinnin kun ei mua kukaan muista

----

Jne

Kunnes sitten taas syyskuussa otti minuun yhteyttä "mitäs kuuluu" - ja aika nopeaan kertoi että heillä rahat ihan loppu ja "täytyy vissiin jättää omat lääkkeet ostamatta"

-- no lääkkeethän nyt on syytä ostaa, joten vastaisin, että jos on noin akuutti tarve, voin antaa ne "ennakkojoululahjana" --- ja voi sitä syyllistämisen määrää siitä, miten heille ei sitten vissiin tule joulua kun ei saa mitään hankittua kuitenkaan (ilmeisesti oletus oli, että minä kustannan ? No en taida.)

(Ja he siis saa hope-reput, tuetun loman ja diakonian lahjat jne)

Vierailija
110/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on se käsitys, että Hopen ja Joulupuun joulukeräyksiin otetaan vastaan vain uusia tavaroita. Mutta että johonkin Hopen toimistoon tai keräyspaikkaan muulloin saa viedä käytettyäkin.

Ainakin Jouluapua-keräykseen kelpaa myös käytetyt, kunhan ovat hyväkuntoisia, siis ehjiä, siistejä ja puhtaita.

Vierailija
111/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole katsellut, että meidän kaupungin (pari kilometriä keskustasta) kirrpiksellä on koko vuoden ollut jatkuvasti myynnissä uusia (ilman pakkausta useimmiten) leluja, jotka oli edellisenä tai toissa vuonna uusinta uutta. Siis joka kuukausi jotain uutta tai lähes uudenveroista.

Vierailija
112/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä toivoa, itse ostan hopen puusta jonkun edullisen lahjan. Olemme hyvätuloisia mutta en siltikään osta lapselleni uusia legoja. Käytetyt välttää 2-vuotiaalle. Annan ne sitten eteenpäin kun ei enää leiki.

En muutenkaan ymmärrä tässä kulutushärdellissä miksi pitäisi edes ostaa uusia legoja.

Sitten 15-vuotiaiden ja sitä vanhempien toiveet aivan höpöhöpö. Tulisivat tekemään joulusiivouksen meidän kotiin niin maksaisin 50e. Sillä voi sitten ostaa mitä haluaa. Itse tein jo 13-vuotiaana kesätöitä mansikka tilalla. Töihin vaan niin on rahaa ostaa turhakkeita.

Mistä he arvaisivat teille tulla?

Minä olen huomannut, että isoilla teinipojilla toiveet on usein luokkaa suihkusaippuaa, shampoota ja deodoranttia. Sellaiset ostan ilolla (mutta EN niitä kauheita voimakastuoksuisia sport- tai men-tuotteita).

Vierailija
113/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sitä vaan kysyisin, etteikö köyhillä ja vähävaraisilla ihmisillä saisi olla unelmia ollenkaan?

Selväähän se, ettei kenenkään unelmat eivät koskaa tässä elämässä ja maailmassa toteudu kokonaan.

ei kyse ole haaveista. vaan tarpeesta. jos oikeasti lapsi saa kerran vuodess yhden lelun ja senkin vain koska hope ry, niin sitten tuskin tarttee saada sitä kalleinta merkkituotetta. haaveita on ihan normitulosten lapsillakin ja ei ne lähe niitä kinuamaan keräyksistä.

Mutta jos se lapsi on toivonut JUURI SITÄ minkä näki mainoksessa? Miksei voisi toivoa sitä jonka haluaa?

Saahan sitä toivoa. Kaikkien toiveiden ei tarvitse toteutua. Ei ne kaikki toteudu kellään.

No jos saisit toiveesi siihen hopen tai joulupuun tai jouluapua keräykseen niin kyllä ne pitäisi huolta, että saisit. Ei niistä mikään toive jää täyttymättä vaan sitten ne aktiivit kerjää kunnes on rahat kasassa ja "sulla auto paketissa".

Sen takia just vastustan näitä "toivomuspuita" kun sen oikea nimi pitäisi olla "tilauspuu".

Vierailija
114/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos saisit toiveesi siihen hopen tai joulupuun tai jouluapua keräykseen niin kyllä ne pitäisi huolta, että saisit. Ei niistä mikään toive jää täyttymättä vaan sitten ne aktiivit kerjää kunnes on rahat kasassa ja "sulla auto paketissa".

Sen takia just vastustan näitä "toivomuspuita" kun sen oikea nimi pitäisi olla "tilauspuu".

No hitto, äkkiäkös minä sinne puuhun käyn tilauksen jättämässä. Kiitos vinkistä!

Vierailija
115/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näihin toiveisiin pitäisi olla joku raja. Kyllä ne teinitkin ymmärtää, ettei monikaan ostele vieraille monen sadan euron puhelimia ja merkkivaatteita. 50e olisi ihan hyvä yläraja toivottavan lahjan arvolle.

Vierailija
116/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista pitäisi ehdottomasti olla vaatimuksena jättää kaikki tuotemerkit pois.

no jep! ja jos tarve oikeasti legoille, niin ei voida vaatia sitä 100 euron pakettia…

Niin no kenelläänhän ei ole tarve legoille, vaan kyse on halusta, ja silloin on luonnollista haluta sitä tiettyä juttua. Isä aina kertoilee köyhästä lapsuudestaan esimerkkinä joululahjasta joka oli vähän sinnepäin. Kauan piti veljesten todistella kavereille (ja samalla itselleen) että halusivat tämän halvan tuotteen, eikä sitä markkinoiden kärkikamaa.

siinä vaiheessa ei ole sitten oikee tarvetta olla tossa keräyksessä. lapsi on ilonen mistä tahansa lelusta. hyvä opettaa pienenä jo, että aina ei tartte kalleinta lelua. kotoa ne lapset oppii haluamaan kalliit kuullokkeet ja merkkivaatteet.

Mikäköhän ihme se KUULLOKE on? 🥴

Vierailija
117/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista pitäisi ehdottomasti olla vaatimuksena jättää kaikki tuotemerkit pois.

no jep! ja jos tarve oikeasti legoille, niin ei voida vaatia sitä 100 euron pakettia…

Niin no kenelläänhän ei ole tarve legoille, vaan kyse on halusta, ja silloin on luonnollista haluta sitä tiettyä juttua. Isä aina kertoilee köyhästä lapsuudestaan esimerkkinä joululahjasta joka oli vähän sinnepäin. Kauan piti veljesten todistella kavereille (ja samalla itselleen) että halusivat tämän halvan tuotteen, eikä sitä markkinoiden kärkikamaa.

siinä vaiheessa ei ole sitten oikee tarvetta olla tossa keräyksessä. lapsi on ilonen mistä tahansa lelusta. hyvä opettaa pienenä jo, että aina ei tartte kalleinta lelua. kotoa ne lapset oppii haluamaan kalliit kuullokkeet ja merkkivaatteet.

Vai opettaako ikätovereiden paine haluamaan samaa ? Ei se aina oo kodista peräisin.

Vierailija
118/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole lahja, jos sitä vastaan pitää tehdä työtä. Ja mitä käytettyihin legoihin tulee, niin 2-vuotiaalle tosiaan voi ostaa kasan dubloja, mutta vähän vanhemmat eivät halua sekalaista kasaa erilaisia legopalikoita, vaan jonkin tietyn setin, jonka voivat rakentaa. Oma kouluikäinen poikani esim. rakastaa Harry potter -legoja ja sekä ostaa omalla rahallaan niitä että toivoo joululahjaksi. Voisihan niitä muuten ostaa käytettynä, mutta pääsääntöisesti käytetyt eivät koskaan ole kokonainen setti, vaan niistä puuttuu vähintään joitain osia. En ainakaan itse antaisi lapselle lahjaksi legosettiä, josta puuttuisi osia. 

(Ja selvyyden vuoksi: ei olla mukana missään keräyksessä, että ihan omalla rahalla ostetaan. Mutta ymmärrän hyvin, miksi köyhäkin lapsi toivoo juuri jotain tiettyä settiä ja haluaa sen kokonaisena.)

Vierailija
119/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole lahja, jos sitä vastaan pitää tehdä työtä. Ja mitä käytettyihin legoihin tulee, niin 2-vuotiaalle tosiaan voi ostaa kasan dubloja, mutta vähän vanhemmat eivät halua sekalaista kasaa erilaisia legopalikoita, vaan jonkin tietyn setin, jonka voivat rakentaa. Oma kouluikäinen poikani esim. rakastaa Harry potter -legoja ja sekä ostaa omalla rahallaan niitä että toivoo joululahjaksi. Voisihan niitä muuten ostaa käytettynä, mutta pääsääntöisesti käytetyt eivät koskaan ole kokonainen setti, vaan niistä puuttuu vähintään joitain osia. En ainakaan itse antaisi lapselle lahjaksi legosettiä, josta puuttuisi osia. 

(Ja selvyyden vuoksi: ei olla mukana missään keräyksessä, että ihan omalla rahalla ostetaan. Mutta ymmärrän hyvin, miksi köyhäkin lapsi toivoo juuri jotain tiettyä settiä ja haluaa sen kokonaisena.)

Miten vaikeaa on kirjoittaa duplo? Ei dublo, vaan duplo. Peellä, ei beellä. Ja jos hifistellään, niin vieläpä Duplo isolla alkukirjaimella, koska on nimi.

Oletko edes alakoulua läpäissyt?

Vierailija
120/186 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vähän vanhemmat eivät halua sekalaista kasaa erilaisia legopalikoita, vaan jonkin tietyn setin, jonka voivat rakentaa"

Kyllä on penska silloin miekuvitukseton ja poispilattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä