Vaikea hyväksyä/ymmärtää ystävän valintoja
Saan varmaan lokaa niskaani mutta haluaisin rehellisiä mielipiteitä tilanteestani: Eli mulla on ystävä jonka kanssa ollaan oltu ystäviä ihan ala-asteelta saakka. Molemmilla meillä on lapsia ja tämä ystävä erosi hiljattain miehestään rakkauden puutteen takia ja muutti lasten isästä aika kauas lastensa kanssa. Eron aikaan oli jo löytänyt uuden miehen (tilanteeseen siis liittyi pettäminenkin), joka muutaman kk jälkeen muutti myös samaan asuntoon. Vuottakaan ei ole mennyt ja nyt heillä on jo lapsi suunnitelmissa. Lapset ovat reagoineet ainakin jollain tapaa, on tullut sanomista että he eivät ole tärkeitä äidille ja äiti tykkää uudesta miehestä enemmän jne.
Ongelma on se, ettemme tapahtuneen jälkeen ole pystyneet olemaan enää normaalin avoimesti ystäviä. Aikaisemmin meillä oli ja on siis ollut vuosia, hyvät ja läheiset välit, ollaan kerrottu toisilla arkoja asioita ja tiettu toisiamme. Silloin kun tämä tapahtui, sanoin mielipiteeni että mun mielestä ystävän pitäisi lasten takia edetä hitaasti, antaa lasten tottua tilanteeseen ja että rakkaus kyllä odottaa ja seurauksena oli aina ystävän loukkaantuminen. En vaan pysty suhtautumaan häneen tukevasti ja kannustavasti, koska paheksun hänen valintojaan! Mun mielestä hän ei ole yhtään ajatellut lastensa parasta, vaan toiminut rakkautensa sokaisemana. Ja vielä tuo että lisää lapsia vaan suunnitelmissa!
Nyt meillä on mietintäpaussi, hän kokee ettei voi mulle puhua enää asioitaan ja joutuu puolustelemaan itseään ja valintojaan ja mä taas en vaan voi hymistellä ja olla onnellinen hänen puolestaan kun mun arvomaailmaan ne valinnat ei sovi.
Onko tästä enää nousua? Pitääkö mun vaan koittaa käsitellä asia että pystyisin hyväksyä että hän elää elämäänsä noin ja minä näin ja sillä siisti ja yrittää olla tukena vaikka olenkin eri mieltä? Vai onko niin ettei ystävyys voi säilyä jos arvomaailmat eroavat liikaa toisistaan?
Kommentit (70)
[/quote]
Hyvä kysymys, mitä apua siitä on ollut että olen jo siinä kaverin rakastumisen alkuhuumassa sanonut oman rehellisen mielipiteeni? Siitä on ollut ystävilleni paljonkin apua. Ensinnäkin, se on nopeuttanut heidän toipumista kun sydän on särkynyt. Olen pystynyt osoittamaan ystävälleni, jo ennen kuin ystävän mielestä mikään on ollut pielessä, että ero ei koskaan tule kuin "salama kirkkaalta taivaalta" ja että petollisen ihmisen tunnistaa aina jo ihan suhteen alussa.
Olen opettanut heitä kiinnittämään huomiota miesten käytökseen, ristiriitoihin heidän puheissa ja toimissa ja aina ihan jokaikinen kerta, mies on sanonut sen inhottavimman, paljastavimman totuuden itsestään jo suhteen alussa. Ystäväni joka on rakastanut on vain päättänyt sivuuttaa sen eikä ole halunnut kuunnella vaistojaan. Minä olen siksi hänen varamuistinsa. Puolet sydänsuruista on ihan turhaa shaibaa, itseaiheutettua onnettomuutta, kun rakkauden "uhreja" on vain ajanut rakastumaan oma kiima, lisääntymistarve, hellyysvaje ja mitä lie. Teini-iässä näihin sutturoihin meni vuosia, koska ystävistä ei oikeasti ollut mitään apua, he vain nyökyttelivät. Nyt neljäkymppisinä ei tässä ole aikaa hukata vääriin ukkoihin vuosikausia, ja minä autan ystävänä siinä prosessissa.
[/quote]
Hahhahhaa, tää olikin hyvä :D :D oi vittu... :D
No, missäs te aloittajan ymmärtäjät ja hymistelijät nyt olette kun on niin hiljaista?
Te, joiden piti aina olla niitä, jotka sanovat ihmisille suorat sanat?
;)
37
Taidatte olla ihan samanlaisia, kuin me, joita mollaatte, ette oikeasti halua tietää ja loukkaannutte, kun kuulette niistä OIKEISTA virheistänne ja heikkouksistanne ja suututte, jos ne tarjoillaan tavallla, josta te ette tykkää! Mutta muille on NIIN hyvä sanoa, kun osaatte pitää itseänne niin erinomaisina!
37
Kappas vaan, ap:kin katosi, kun alkoi tulla oikeaakin asiaa.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:27"]
Mä ymmärrän sua ap, mulla sama tilanne niin kuin vähän jokaisella jonka kaveripiiri lähestyy neljääkymppiä. Ihmiset tekevät aivan pimeitä ratkaisuja silloin ja yleensä lapset kärsii. Musta on kolmekymppisenä karissut kaikki miellyttämisenhalu, ei niin että mä tietäisin aina mikä on oikein, mutta kyllähän sitä tähän ikään, 39, nyt jotain jo tajuaakin eikä todellakaan jaksa enää alkaa kuuntelemaan niitä teini-ikäisen kuuloisia renkutuksia uusista rakastumisista jne. Sanon suoraan jos uusi suhde ei hyvältä kuulosta, enkä ole koskaan vielä ollut väärässä.
[/quote]
Tästä lähin kun luen tällaisia kuvauksia jonkun kertovan itsestään niin ajattelenkin vain, että taitaa siinä olla ihminen, joka pitää itseään erinomaisena. Luulee olevansa erinomainen.
Kukaanhan ei ole täydellinen. Mutta itsekin olen joutunut tilanteeseen, jossa pitkäaikainen ystävä on tehnyt tekoja ja sanonut asioita joita en arvosta ollenkaan. Ja se tuntuu vaikealta ja pahalta, kun kyseessä on ystävä. Yleensä ottaen arvostan ystäviäni. On kriisi, kun menettää arvostuksen jotain itselleen tärkeää ihmistä kohtaan.
En ole osannut tehdä asiassa mitään sen kummempaa ratkaisua kuin vain ottaa vähän etäisyyttä. Saa nähdä mitä aika tuo tullessaan, lähennymmekö uudestaan vai emme. Suoraan sanoen tuntuu vähän siltä, ettei entiseen ole paluuta. Ihan jo siksi, että en ole edes osannut suoraan ilmaista mielipiteitäni noista asioista. En ole halunnut loukata häntä. Niinpä sitten olen vaan tosiaan ottanut etäisyyttä. Enkä tiedä ollenkaan onko se se paras ratkaisu. Sen tiedän kumminkin, että niin kauan kuin avointa ja rehellistä keskustelua ei käydä, ei voida olla aidosti läheisiä. Ollaan vaan "ihan hyvissä" väleissä. Ja sekin on iso muutos verrattuna entiseen.
Ymmärrän siis ap:n ristiriitaisia tunteita ja niiden syitä oikein hyvin. Ja hyvä että olet ap ollut rehellinen, silloin teidän välinne ovat kuitenkin avoimet ja aidot. Kumpikin tietää mitä toinen ajattelee. Se on hyvä asia. Siitä voi olla vielä joskus mahdollisuus jatkaa eteenpäin, tai sitten jos välit etääntyvät, niin molemmat ainakin tietävät mistä se johtuu. Ei jää epäselvyyksiä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:38"]
No, missäs te aloittajan ymmärtäjät ja hymistelijät nyt olette kun on niin hiljaista?
;)
37
[/quote]
No ei kukaan jaksa tollasta sun harrastamaa nimittelyä, useimmat täällä haluaa keskustella asiallisesti. Plus vaikutat niin traumatisoituneelta että näet ap:ssa jotain mitä hän ei edes ole, en usko että sun kanssa saa mitään hedelmällistä keskustelua aikaan, nälvimistä ja haukkumista vaan.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:38"]
;)
37
[/quote]
No ei kukaan jaksa tollasta sun harrastamaa nimittelyä, useimmat täällä haluaa keskustella asiallisesti. Plus vaikutat niin traumatisoituneelta että näet ap:ssa jotain mitä hän ei edes ole, en usko että sun kanssa saa mitään hedelmällistä keskustelua aikaan, nälvimistä ja haukkumista vaan.
[/quote]
Nälvimistä ja haukkumista te ansaitsettekin, jos omia lapsiaan haukkuu ja niille huutaa.
^ Ja siis sitä puolustatte. Olisi ap:n aika herätä siihen, mitä itse tekee mahdollisesti. Toivottavasti olen väärässä, mutta sitä emme tule kukaan koskaan tietämään.
Ap vain ei tykännyt, kun käänsin kameran linssin häneen. Pitäisi nyt vain miettiä niitä YSTÄVÄN lasten kauheita kärsimyksiä. Justiinsa juu...
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:41"]
Kyllä mielestäni ystävyyteen kuuluu rehellisyys eikä perseennuoleskelu. Varsinkin jos kyse noin tärkeästä asiasta kuin lasten hyvinvointi. Saahan ystävä olla rakastunut ja olla onnellinen uuden miehen kanssa. Mutta ei tämä nainen ole antanut lapsillensa aikaa surra vanhempiensa eroa, tottua uuteen paikkakuntaan/kotiin ja mielestäni uusi ten oma vika kun en ymmärrä, mutta koko soppa tuntui kaksinaismoralistiselta ja niin pahalta. Eikä ystävä kadu muuta kuin sitä, että teko suututti minut. Vaimolla ei väliä... Mutta kaikissa suhteissa tulee väistämättä näitä ylä- ja alamäkiä.
[/quote]
TTottakai mä oon onnellinen ystävän puolesta, että on löytänyt rinnalleen kumppani tätä elämää jakamaan, tuntuu olevan harvassa nykyään onnistuneet parisuhteet. Ois vaan tuon eron/uuden suhteen voinut toisellakin tapaa hoitaa. Pakkoko sitä olisi heti saman katon alle rynniä.
En mä siltoja halua vielä polttaa. Tauko meillä on menossakin ja katsellaan sitten uudestaan taas. Toki jos me ei enää pystytä toisillemme puhumaan, se pohja tältä on kadonnut. Mutta onhan tässä toivoa että tilanne muuttuu kun itsekin saan tätä asiaa sulatella aikani.
ap
[/quote]
Minunkin äitini (se tasapainoton huutaja juurikin, joka itse kokee olevansa aina oikeassa lasten kanssa jos tulee täysi erimielisyys) oli niin olevinaan aina siitä, ettei eron jälkeen raahannut meille ketään miestä, ettei minua haittaisi. Totuus taisi olla se, ettei "armon röyvä" löytänyt ketään, joka olisi ollut arvolleen sopiva kun kuvitteli itsestään ihan liikoja, mutta se ei nyt liittynyt tähän mitenkään, eikä ollut pointtini vaan pointti on se, että kovastipa sinä arvostat omaa äitiyttäsi ja mollaat ystäväsi,
mahdatko säkään olla niiin hyvä äiti after all?
[/quote]
Mä sanoinkin että tämä on se mun kipupiste, jonka kanssa kamppailen koko ajan. En todellakaan pidä lyhytpinnaisuuttani hyvänä asiana ja olenkin mielestäni parantanut tässä asiassa paljon ja löytänyt keinoja että selvitään pukemaan ja ulos jne ilman hermojen menetystä. Tiedostan asian ja yritän parhaani muuttaa sitä. Menen vaikka toiseen huoneeseen hetkeksi, jos oikein pinnaa kiristää. Ei meillä päivittäin huudeta!
ap
[/quote]
Lisäksi hyvin tyypillinen vastaus, ap ei sanallakaan mainitse, miten ne lapset ovat hänet kokeneet ja että onko heistä huolissaan. Selittelee ja puhuu paremmaksi vain omaa käyttäytymistään. Hyvähän se on, että osaa itse kissan hännän nostaa, mutta kun SE ei riitä, kysymys on vain ja ainoastaan siitä, millainen äiti sä olet lapsillesi, ei se, miten itse koet sen. Saamari. Et selvästikään ole lapsistasi huolissaai (?) vaikka ehkä sun pitäisi. Siksiköhän se huoli projisoituukin ystäväsi tekemisiin?
Oksettavaa!
37
[/quote]
Noniin. Täällä alkuperäinen kommentoija, se joka ymmärtää miksi ap.n ystävyyssuhde on nyt koetuksella. Ensimmäiseksi, miksi noin haukkuvaan sävyyn lähdette kommentoimaan ap.n äitiyttä? Hän vain halusi painottaa että on itse myös inhimillinen äiti, joka tekee myös virheitä! Niin kuin kaikki muutkin äidit ja isät. Ei kukaan täydellinen ole. Vaati jo rohkeutta myöntää omat virheensä palstalla koska olette heti lynkkaus mielialalla... löysentäkää sitä pipoa. Kaikkk äidit välillä ovat kiukkuisia ja ne hyvätkin äidit joskus huutavat lapsilleen. Jos on vaikka stressiä, huolia, yötön yö takana tai ym. Ei se kerro huonosta äitiydestä vaan inhimillisyydestä. Oma äitikin joskus suuttunut turhasta, mutta ymmärsin tilanteen. Ja pidän edelleen maailman parhaimpana äitinä.
Ap.n tekstistä olen saanut kuvan, että heidän ystävyydessään (kuten omassanikin) pystytään puhumaan kaikesta. Niin hyvistä kuin huonoista asioista. Ja että molemmat ovat voineet huomauttaa toiselle, jos jokin asia näyttää menevän huonosti tai jos on huolissaan toisen jaksamisesta tai tekemistä ratkaisuista. Se on välittämistä! Kyllä minäkin haluan kuulla ystävän todellisen mielipiteen jos teen jotain tyhmää. En kaipaa pään silittelyä. Eihän se tilanne sillä korjaannu. Ei sen tarvitse olla tuomitsemista vaan hienovaraisella huomauttamisella ja keskustelulla voidaan saada toisellekin ahaa-elämys. Ja ehkä hyviä neuvoja tilanteen korjaamiseen. Tällaista välittämistä ainakin itse haluan ystävyydeltä.
Eikä tässä keskustelussa tarkoitus ollut pohtia ap.n "tunteiden ja omien virheiden" projisoimista tähän ystävään. Huh huh... Onko teistä ihmisistä hauskaa lähtä heittämään tuollaista lokaa ihmisten niskaan ilman että tunnette heitä? Ja ihan vain siksi että ap myöntää olevansa normaali tunteva ihminen jolla on myös huonoja päiviä... Olisiko mielummin vinkkejä tuohon ystävyyden korjaamiseen tai jotain oikeaa rakentavaa kritiikkiä/kommenttia?
Ja ap. Älä välitä nuista törkykirjoituksista. Ymmärrän pointtisi tekstisi lävitse.
T. Se, jolla myös "väljähtynyt" ystävyys
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:40"]
^ Ja siis sitä puolustatte. Olisi ap:n aika herätä siihen, mitä itse tekee mahdollisesti. Toivottavasti olen väärässä, mutta sitä emme tule kukaan koskaan tietämään.
[/quote]
Selvitä ne omat traumasi jooko.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:18"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:13"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:02"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:41"] Kyllä mielestäni ystävyyteen kuuluu rehellisyys eikä perseennuoleskelu. Varsinkin jos kyse noin tärkeästä asiasta kuin lasten hyvinvointi. Saahan ystävä olla rakastunut ja olla onnellinen uuden miehen kanssa. Mutta ei tämä nainen ole antanut lapsillensa aikaa surra vanhempiensa eroa, tottua uuteen paikkakuntaan/kotiin ja mielestäni uusi ten oma vika kun en ymmärrä, mutta koko soppa tuntui kaksinaismoralistiselta ja niin pahalta. Eikä ystävä kadu muuta kuin sitä, että teko suututti minut. Vaimolla ei väliä... Mutta kaikissa suhteissa tulee väistämättä näitä ylä- ja alamäkiä. [/quote] TTottakai mä oon onnellinen ystävän puolesta, että on löytänyt rinnalleen kumppani tätä elämää jakamaan, tuntuu olevan harvassa nykyään onnistuneet parisuhteet. Ois vaan tuon eron/uuden suhteen voinut toisellakin tapaa hoitaa. Pakkoko sitä olisi heti saman katon alle rynniä. En mä siltoja halua vielä polttaa. Tauko meillä on menossakin ja katsellaan sitten uudestaan taas. Toki jos me ei enää pystytä toisillemme puhumaan, se pohja tältä on kadonnut. Mutta onhan tässä toivoa että tilanne muuttuu kun itsekin saan tätä asiaa sulatella aikani. ap [/quote] Minunkin äitini (se tasapainoton huutaja juurikin, joka itse kokee olevansa aina oikeassa lasten kanssa jos tulee täysi erimielisyys) oli niin olevinaan aina siitä, ettei eron jälkeen raahannut meille ketään miestä, ettei minua haittaisi. Totuus taisi olla se, ettei "armon röyvä" löytänyt ketään, joka olisi ollut arvolleen sopiva kun kuvitteli itsestään ihan liikoja, mutta se ei nyt liittynyt tähän mitenkään, eikä ollut pointtini vaan pointti on se, että kovastipa sinä arvostat omaa äitiyttäsi ja mollaat ystäväsi, mahdatko säkään olla niiin hyvä äiti after all? [/quote] Mä sanoinkin että tämä on se mun kipupiste, jonka kanssa kamppailen koko ajan. En todellakaan pidä lyhytpinnaisuuttani hyvänä asiana ja olenkin mielestäni parantanut tässä asiassa paljon ja löytänyt keinoja että selvitään pukemaan ja ulos jne ilman hermojen menetystä. Tiedostan asian ja yritän parhaani muuttaa sitä. Menen vaikka toiseen huoneeseen hetkeksi, jos oikein pinnaa kiristää. Ei meillä päivittäin huudeta! ap [/quote] Lisäksi hyvin tyypillinen vastaus, ap ei sanallakaan mainitse, miten ne lapset ovat hänet kokeneet ja että onko heistä huolissaan. Selittelee ja puhuu paremmaksi vain omaa käyttäytymistään. Hyvähän se on, että osaa itse kissan hännän nostaa, mutta kun SE ei riitä, kysymys on vain ja ainoastaan siitä, millainen äiti sä olet lapsillesi, ei se, miten itse koet sen. Saamari. Et selvästikään ole lapsistasi huolissaai (?) vaikka ehkä sun pitäisi. Siksiköhän se huoli projisoituukin ystäväsi tekemisiin? Oksettavaa! 37 [/quote] Noniin. Täällä alkuperäinen kommentoija, se joka ymmärtää miksi ap.n ystävyyssuhde on nyt koetuksella. Ensimmäiseksi, miksi noin haukkuvaan sävyyn lähdette kommentoimaan ap.n äitiyttä? Hän vain halusi painottaa että on itse myös inhimillinen äiti, joka tekee myös virheitä! Niin kuin kaikki muutkin äidit ja isät. Ei kukaan täydellinen ole. Vaati jo rohkeutta myöntää omat virheensä palstalla koska olette heti lynkkaus mielialalla... löysentäkää sitä pipoa. Kaikkk äidit välillä ovat kiukkuisia ja ne hyvätkin äidit joskus huutavat lapsilleen. Jos on vaikka stressiä, huolia, yötön yö takana tai ym. Ei se kerro huonosta äitiydestä vaan inhimillisyydestä. Oma äitikin joskus suuttunut turhasta, mutta ymmärsin tilanteen. Ja pidän edelleen maailman parhaimpana äitinä. Ap.n tekstistä olen saanut kuvan, että heidän ystävyydessään (kuten omassanikin) pystytään puhumaan kaikesta. Niin hyvistä kuin huonoista asioista. Ja että molemmat ovat voineet huomauttaa toiselle, jos jokin asia näyttää menevän huonosti tai jos on huolissaan toisen jaksamisesta tai tekemistä ratkaisuista. Se on välittämistä! Kyllä minäkin haluan kuulla ystävän todellisen mielipiteen jos teen jotain tyhmää. En kaipaa pään silittelyä. Eihän se tilanne sillä korjaannu. Ei sen tarvitse olla tuomitsemista vaan hienovaraisella huomauttamisella ja keskustelulla voidaan saada toisellekin ahaa-elämys. Ja ehkä hyviä neuvoja tilanteen korjaamiseen. Tällaista välittämistä ainakin itse haluan ystävyydeltä. Eikä tässä keskustelussa tarkoitus ollut pohtia ap.n "tunteiden ja omien virheiden" projisoimista tähän ystävään. Huh huh... Onko teistä ihmisistä hauskaa lähtä heittämään tuollaista lokaa ihmisten niskaan ilman että tunnette heitä? Ja ihan vain siksi että ap myöntää olevansa normaali tunteva ihminen jolla on myös huonoja päiviä... Olisiko mielummin vinkkejä tuohon ystävyyden korjaamiseen tai jotain oikeaa rakentavaa kritiikkiä/kommenttia? Ja ap. Älä välitä nuista törkykirjoituksista. Ymmärrän pointtisi tekstisi lävitse. T. Se, jolla myös "väljähtynyt" ystävyys
[/quote]
Joo, mutta luitko ap:n aloitusta vai monennessako tekstissä se oli? Että hänen ystävänsä vika on se, että on uusi mies ja muutto kauas lasten isästä ja suunnittelee uusperhettä? Mikset sä vastannut siihen näin:
"Hän vain halusi painottaa että on itse myös inhimillinen äiti, joka tekee myös virheitä! Niin kuin kaikki muutkin äidit ja isät. Ei kukaan täydellinen ole."
??
mun kritiikki koski sitä, että hän saa kyllä huutaa, mutta ystävän kuviot, ne ovat kamalia. Minusta kumpikin kuulostaa sitten virheitä tekevältä äidiltä. Mutta ap:n mielestä (tietenkään) hänen omansa on seliteltävissä, ystävän virheet eivät . Onko tämä rakentavaa ajatelua ap:ltä?
Eli kukaan ei ole edes miettinyt sitä, onko aloittajan pettymys ystävään aiheellista? Uusperheitä nyt syntyy ja jos kamalinta oli se, mitä se tekee lapsille niin hoitaisi nyt vain OMAT TRAUMANSA tämä ap ensin, ettei tarvitse lapsilleen kilahtaa kun mennään ulos... Taitavat ollla ne lapsetkin aika pieniä vielä :(
Ja ettei kenellkään ole epäselvää, mäkin kilahtelen kotona, vaikken haluaisi, mutta en sitten menekään ja tuomaroi ystävieni mokia.
En käsitä miten oma arvomaailmanne vaikuttaa ystävyyteenne? Mä en petä miestäni, mut ystävälläni on kolme miestä samaan aikaan. Ei se mua hetkauta... Mä elän omaa elämääni kuten haluan. Pidän silmäni auki, koska muut elävät omaansa kuinka haluavat. Jos koen et ystävien lapset kärsivät, yritän juttelemalla saada ystäväni huomaamaan asian. En tuomitsemalla. AP pyydä anteeksi ystävältäsi ja ole hänelle vaikeassa elämäntilanteessa hyvä ystävä. Kuuntele ja tue. Ei sun arvomaailma ole se ainoa ja oikea.
Joskus tapahtuva lapsille huutaminen on aika lailla pikkuasia verrattuna siihen että toinen pettää puolisoaan, eroaa, vie lapset mukanaan ja kauas isästä, laiminlyö monin tavoin lasten tarpeita, muuttaa heti yhteen uuden miehen kanssa ja suunnittelee tälle lasta ym.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:51"]
Joskus tapahtuva lapsille huutaminen on aika lailla pikkuasia verrattuna siihen että toinen pettää puolisoaan, eroaa, vie lapset mukanaan ja kauas isästä, laiminlyö monin tavoin lasten tarpeita, muuttaa heti yhteen uuden miehen kanssa ja suunnittelee tälle lasta ym.
[/quote]
Täh? Mitenköhän "monin tavoin" voit tietää ap:n ystävän laiminlyöneen lasten tarpeita? Ja kuten mä sanoin jo aiemmin tässä ketjussa, sitä on erittäin tod näk tapahtunut jo ennen eroa, koska ei lapset suinkaan aina reagoi noin uusiin puolisoihin. Eli silloin jo, kun ap arvosti tätä ystäväänsä on ystävä voinut olla lapsilleen samanlainen huutaja kuin ap. Ja ap itse myönsi kiukkuisuuden olevan ongelmakohta, joten ei ole kyse joskus lapsille huutamisesta.
Meilläkin mies huutaa joskus lapsille, mutta se ei vahingoita, sen sijaan minä tiedän mitä se vahingoittava kiukustuminen lapsiin on koska minun oma äitini teki sitä ja jos ap itsekin sanoo sen olevan ongelma niin sä vain selität ettei se mitään?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:47"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:18"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:13"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:02"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:41"] Kyllä mielestäni ystävyyteen kuuluu rehellisyys eikä perseennuoleskelu. Varsinkin jos kyse noin tärkeästä asiasta kuin lasten hyvinvointi. Saahan ystävä olla rakastunut ja olla onnellinen uuden miehen kanssa. Mutta ei tämä nainen ole antanut lapsillensa aikaa surra vanhempiensa eroa, tottua uuteen paikkakuntaan/kotiin ja mielestäni uusi ten oma vika kun en ymmärrä, mutta koko soppa tuntui kaksinaismoralistiselta ja niin pahalta. Eikä ystävä kadu muuta kuin sitä, että teko suututti minut. Vaimolla ei väliä... Mutta kaikissa suhteissa tulee väistämättä näitä ylä- ja alamäkiä. [/quote] TTottakai mä oon onnellinen ystävän puolesta, että on löytänyt rinnalleen kumppani tätä elämää jakamaan, tuntuu olevan harvassa nykyään onnistuneet parisuhteet. Ois vaan tuon eron/uuden suhteen voinut toisellakin tapaa hoitaa. Pakkoko sitä olisi heti saman katon alle rynniä. En mä siltoja halua vielä polttaa. Tauko meillä on menossakin ja katsellaan sitten uudestaan taas. Toki jos me ei enää pystytä toisillemme puhumaan, se pohja tältä on kadonnut. Mutta onhan tässä toivoa että tilanne muuttuu kun itsekin saan tätä asiaa sulatella aikani. ap [/quote] Minunkin äitini (se tasapainoton huutaja juurikin, joka itse kokee olevansa aina oikeassa lasten kanssa jos tulee täysi erimielisyys) oli niin olevinaan aina siitä, ettei eron jälkeen raahannut meille ketään miestä, ettei minua haittaisi. Totuus taisi olla se, ettei "armon röyvä" löytänyt ketään, joka olisi ollut arvolleen sopiva kun kuvitteli itsestään ihan liikoja, mutta se ei nyt liittynyt tähän mitenkään, eikä ollut pointtini vaan pointti on se, että kovastipa sinä arvostat omaa äitiyttäsi ja mollaat ystäväsi, mahdatko säkään olla niiin hyvä äiti after all? [/quote] Mä sanoinkin että tämä on se mun kipupiste, jonka kanssa kamppailen koko ajan. En todellakaan pidä lyhytpinnaisuuttani hyvänä asiana ja olenkin mielestäni parantanut tässä asiassa paljon ja löytänyt keinoja että selvitään pukemaan ja ulos jne ilman hermojen menetystä. Tiedostan asian ja yritän parhaani muuttaa sitä. Menen vaikka toiseen huoneeseen hetkeksi, jos oikein pinnaa kiristää. Ei meillä päivittäin huudeta! ap [/quote] Lisäksi hyvin tyypillinen vastaus, ap ei sanallakaan mainitse, miten ne lapset ovat hänet kokeneet ja että onko heistä huolissaan. Selittelee ja puhuu paremmaksi vain omaa käyttäytymistään. Hyvähän se on, että osaa itse kissan hännän nostaa, mutta kun SE ei riitä, kysymys on vain ja ainoastaan siitä, millainen äiti sä olet lapsillesi, ei se, miten itse koet sen. Saamari. Et selvästikään ole lapsistasi huolissaai (?) vaikka ehkä sun pitäisi. Siksiköhän se huoli projisoituukin ystäväsi tekemisiin? Oksettavaa! 37 [/quote] Noniin. Täällä alkuperäinen kommentoija, se joka ymmärtää miksi ap.n ystävyyssuhde on nyt koetuksella. Ensimmäiseksi, miksi noin haukkuvaan sävyyn lähdette kommentoimaan ap.n äitiyttä? Hän vain halusi painottaa että on itse myös inhimillinen äiti, joka tekee myös virheitä! Niin kuin kaikki muutkin äidit ja isät. Ei kukaan täydellinen ole. Vaati jo rohkeutta myöntää omat virheensä palstalla koska olette heti lynkkaus mielialalla... löysentäkää sitä pipoa. Kaikkk äidit välillä ovat kiukkuisia ja ne hyvätkin äidit joskus huutavat lapsilleen. Jos on vaikka stressiä, huolia, yötön yö takana tai ym. Ei se kerro huonosta äitiydestä vaan inhimillisyydestä. Oma äitikin joskus suuttunut turhasta, mutta ymmärsin tilanteen. Ja pidän edelleen maailman parhaimpana äitinä. Ap.n tekstistä olen saanut kuvan, että heidän ystävyydessään (kuten omassanikin) pystytään puhumaan kaikesta. Niin hyvistä kuin huonoista asioista. Ja että molemmat ovat voineet huomauttaa toiselle, jos jokin asia näyttää menevän huonosti tai jos on huolissaan toisen jaksamisesta tai tekemistä ratkaisuista. Se on välittämistä! Kyllä minäkin haluan kuulla ystävän todellisen mielipiteen jos teen jotain tyhmää. En kaipaa pään silittelyä. Eihän se tilanne sillä korjaannu. Ei sen tarvitse olla tuomitsemista vaan hienovaraisella huomauttamisella ja keskustelulla voidaan saada toisellekin ahaa-elämys. Ja ehkä hyviä neuvoja tilanteen korjaamiseen. Tällaista välittämistä ainakin itse haluan ystävyydeltä. Eikä tässä keskustelussa tarkoitus ollut pohtia ap.n "tunteiden ja omien virheiden" projisoimista tähän ystävään. Huh huh... Onko teistä ihmisistä hauskaa lähtä heittämään tuollaista lokaa ihmisten niskaan ilman että tunnette heitä? Ja ihan vain siksi että ap myöntää olevansa normaali tunteva ihminen jolla on myös huonoja päiviä... Olisiko mielummin vinkkejä tuohon ystävyyden korjaamiseen tai jotain oikeaa rakentavaa kritiikkiä/kommenttia? Ja ap. Älä välitä nuista törkykirjoituksista. Ymmärrän pointtisi tekstisi lävitse. T. Se, jolla myös "väljähtynyt" ystävyys
[/quote]
Joo, mutta luitko ap:n aloitusta vai monennessako tekstissä se oli? Että hänen ystävänsä vika on se, että on uusi mies ja muutto kauas lasten isästä ja suunnittelee uusperhettä? Mikset sä vastannut siihen näin:
"Hän vain halusi painottaa että on itse myös inhimillinen äiti, joka tekee myös virheitä! Niin kuin kaikki muutkin äidit ja isät. Ei kukaan täydellinen ole."
??
mun kritiikki koski sitä, että hän saa kyllä huutaa, mutta ystävän kuviot, ne ovat kamalia. Minusta kumpikin kuulostaa sitten virheitä tekevältä äidiltä. Mutta ap:n mielestä (tietenkään) hänen omansa on seliteltävissä, ystävän virheet eivät . Onko tämä rakentavaa ajatelua ap:ltä?
[/quote]
No en nyt ap.n puolesta voi vastata. Mutta mielipiteeni jakaa. Kyllä, samalla lailla molemmat siis tekevät virheitä äitinä. Ja kyllä olen lukenut koko ketjun kokonaisuudessan kun on mielenkiintoinen ja tietyllä tavalla tuttu aihe.
Ensiksi, ap myönsi omat äitiydensä kompastuskivet. Ja kertoi tekevänsä töitä sen eteen että pääsee niistä eroon, koska tietää ne haitallisiksi. Eihän tainnut niitä missään välissä puolustella?
Toisekseen, kyllä voisin sanoa ap.n ystävästä samaa. Että on inhimillistä tehdä virheitä. Jos liitto oli pitkään rakkaudeton, niin uuden kumppanin kanssa rakkaudenhuuma on varmasti ihanaa. Ja suunnitella yhteistä tulevaisuutta. Pointtini onkin se, että jos ystävä huomauttaa jostain mahdollisesta epäkohdasta, ei siitä pitäisi ottaa nokkiinsa. Jos on tosi ystävä, nii hän huomauttaa myös niistä kipeistä asioista. Tämän avulla voidaan lähtä etsimään parempaa ratkaisua tilanteeseen.
Enhän minäkään tunne tätä ap.n ystävää, enkä lähde tuomitsemaan. Vaikka mielestäni hän olisi voinut antaa lapsille lisää sopeutumisaikaa. Hänkin on vain ihminen. Mutta suositukseni heille olisi, että mietinnän jälkeen he puhuisivat kaiken halki. Oli se sitten hyvää tai pahaa. Noin pitkä ja hyvä ystävyyssuhde ansaitsisi uuden mahdollisuuden. Yhdessähän voisivat keskustella myös siitä, että ovatko heidän arvonsa jotenkin matkan varrella muuttuneet ja mitä he toivoisivat ystävyydeltä jos se jatkuisi. Ehkä tällainen voisi olla yksi niistä hedelmällisistä keskusteluista ja saisivat selvyyden voiko ystävyyden vielä korjata.
T. Se, jonka ystävyys myös "väljähtynyt"
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:47"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:41"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:18"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:13"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:02"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:41"] Kyllä mielestäni ystävyyteen kuuluu rehellisyys eikä perseennuoleskelu. Varsinkin jos kyse noin tärkeästä asiasta kuin lasten hyvinvointi. Saahan ystävä olla rakastunut ja olla onnellinen uuden miehen kanssa. Mutta ei tämä nainen ole antanut lapsillensa aikaa surra vanhempiensa eroa, tottua uuteen paikkakuntaan/kotiin ja mielestäni uusi ten oma vika kun en ymmärrä, mutta koko soppa tuntui kaksinaismoralistiselta ja niin pahalta. Eikä ystävä kadu muuta kuin sitä, että teko suututti minut. Vaimolla ei väliä... Mutta kaikissa suhteissa tulee väistämättä näitä ylä- ja alamäkiä. [/quote] TTottakai mä oon onnellinen ystävän puolesta, että on löytänyt rinnalleen kumppani tätä elämää jakamaan, tuntuu olevan harvassa nykyään onnistuneet parisuhteet. Ois vaan tuon eron/uuden suhteen voinut toisellakin tapaa hoitaa. Pakkoko sitä olisi heti saman katon alle rynniä. En mä siltoja halua vielä polttaa. Tauko meillä on menossakin ja katsellaan sitten uudestaan taas. Toki jos me ei enää pystytä toisillemme puhumaan, se pohja tältä on kadonnut. Mutta onhan tässä toivoa että tilanne muuttuu kun itsekin saan tätä asiaa sulatella aikani. ap [/quote] Minunkin äitini (se tasapainoton huutaja juurikin, joka itse kokee olevansa aina oikeassa lasten kanssa jos tulee täysi erimielisyys) oli niin olevinaan aina siitä, ettei eron jälkeen raahannut meille ketään miestä, ettei minua haittaisi. Totuus taisi olla se, ettei "armon röyvä" löytänyt ketään, joka olisi ollut arvolleen sopiva kun kuvitteli itsestään ihan liikoja, mutta se ei nyt liittynyt tähän mitenkään, eikä ollut pointtini vaan pointti on se, että kovastipa sinä arvostat omaa äitiyttäsi ja mollaat ystäväsi, mahdatko säkään olla niiin hyvä äiti after all? [/quote] Mä sanoinkin että tämä on se mun kipupiste, jonka kanssa kamppailen koko ajan. En todellakaan pidä lyhytpinnaisuuttani hyvänä asiana ja olenkin mielestäni parantanut tässä asiassa paljon ja löytänyt keinoja että selvitään pukemaan ja ulos jne ilman hermojen menetystä. Tiedostan asian ja yritän parhaani muuttaa sitä. Menen vaikka toiseen huoneeseen hetkeksi, jos oikein pinnaa kiristää. Ei meillä päivittäin huudeta! ap [/quote] Lisäksi hyvin tyypillinen vastaus, ap ei sanallakaan mainitse, miten ne lapset ovat hänet kokeneet ja että onko heistä huolissaan. Selittelee ja puhuu paremmaksi vain omaa käyttäytymistään. Hyvähän se on, että osaa itse kissan hännän nostaa, mutta kun SE ei riitä, kysymys on vain ja ainoastaan siitä, millainen äiti sä olet lapsillesi, ei se, miten itse koet sen. Saamari. Et selvästikään ole lapsistasi huolissaai (?) vaikka ehkä sun pitäisi. Siksiköhän se huoli projisoituukin ystäväsi tekemisiin? Oksettavaa! 37 [/quote] Noniin. Täällä alkuperäinen kommentoija, se joka ymmärtää miksi ap.n ystävyyssuhde on nyt koetuksella. Ensimmäiseksi, miksi noin haukkuvaan sävyyn lähdette kommentoimaan ap.n äitiyttä? Hän vain halusi painottaa että on itse myös inhimillinen äiti, joka tekee myös virheitä! Niin kuin kaikki muutkin äidit ja isät. Ei kukaan täydellinen ole. Vaati jo rohkeutta myöntää omat virheensä palstalla koska olette heti lynkkaus mielialalla... löysentäkää sitä pipoa. Kaikkk äidit välillä ovat kiukkuisia ja ne hyvätkin äidit joskus huutavat lapsilleen. Jos on vaikka stressiä, huolia, yötön yö takana tai ym. Ei se kerro huonosta äitiydestä vaan inhimillisyydestä. Oma äitikin joskus suuttunut turhasta, mutta ymmärsin tilanteen. Ja pidän edelleen maailman parhaimpana äitinä. Ap.n tekstistä olen saanut kuvan, että heidän ystävyydessään (kuten omassanikin) pystytään puhumaan kaikesta. Niin hyvistä kuin huonoista asioista. Ja että molemmat ovat voineet huomauttaa toiselle, jos jokin asia näyttää menevän huonosti tai jos on huolissaan toisen jaksamisesta tai tekemistä ratkaisuista. Se on välittämistä! Kyllä minäkin haluan kuulla ystävän todellisen mielipiteen jos teen jotain tyhmää. En kaipaa pään silittelyä. Eihän se tilanne sillä korjaannu. Ei sen tarvitse olla tuomitsemista vaan hienovaraisella huomauttamisella ja keskustelulla voidaan saada toisellekin ahaa-elämys. Ja ehkä hyviä neuvoja tilanteen korjaamiseen. Tällaista välittämistä ainakin itse haluan ystävyydeltä. Eikä tässä keskustelussa tarkoitus ollut pohtia ap.n "tunteiden ja omien virheiden" projisoimista tähän ystävään. Huh huh... Onko teistä ihmisistä hauskaa lähtä heittämään tuollaista lokaa ihmisten niskaan ilman että tunnette heitä? Ja ihan vain siksi että ap myöntää olevansa normaali tunteva ihminen jolla on myös huonoja päiviä... Olisiko mielummin vinkkejä tuohon ystävyyden korjaamiseen tai jotain oikeaa rakentavaa kritiikkiä/kommenttia? Ja ap. Älä välitä nuista törkykirjoituksista. Ymmärrän pointtisi tekstisi lävitse. T. Se, jolla myös "väljähtynyt" ystävyys [/quote] Joo, mutta luitko ap:n aloitusta vai monennessako tekstissä se oli? Että hänen ystävänsä vika on se, että on uusi mies ja muutto kauas lasten isästä ja suunnittelee uusperhettä? Mikset sä vastannut siihen näin: "Hän vain halusi painottaa että on itse myös inhimillinen äiti, joka tekee myös virheitä! Niin kuin kaikki muutkin äidit ja isät. Ei kukaan täydellinen ole." ?? mun kritiikki koski sitä, että hän saa kyllä huutaa, mutta ystävän kuviot, ne ovat kamalia. Minusta kumpikin kuulostaa sitten virheitä tekevältä äidiltä. Mutta ap:n mielestä (tietenkään) hänen omansa on seliteltävissä, ystävän virheet eivät . Onko tämä rakentavaa ajatelua ap:ltä? [/quote] No en nyt ap.n puolesta voi vastata. Mutta mielipiteeni jakaa. Kyllä, samalla lailla molemmat siis tekevät virheitä äitinä. Ja kyllä olen lukenut koko ketjun kokonaisuudessan kun on mielenkiintoinen ja tietyllä tavalla tuttu aihe. Ensiksi, ap myönsi omat äitiydensä kompastuskivet. Ja kertoi tekevänsä töitä sen eteen että pääsee niistä eroon, koska tietää ne haitallisiksi. Eihän tainnut niitä missään välissä puolustella? Toisekseen, kyllä voisin sanoa ap.n ystävästä samaa. Että on inhimillistä tehdä virheitä. Jos liitto oli pitkään rakkaudeton, niin uuden kumppanin kanssa rakkaudenhuuma on varmasti ihanaa. Ja suunnitella yhteistä tulevaisuutta. Pointtini onkin se, että jos ystävä huomauttaa jostain mahdollisesta epäkohdasta, ei siitä pitäisi ottaa nokkiinsa. Jos on tosi ystävä, nii hän huomauttaa myös niistä kipeistä asioista. Tämän avulla voidaan lähtä etsimään parempaa ratkaisua tilanteeseen. Enhän minäkään tunne tätä ap.n ystävää, enkä lähde tuomitsemaan. Vaikka mielestäni hän olisi voinut antaa lapsille lisää sopeutumisaikaa. Hänkin on vain ihminen. Mutta suositukseni heille olisi, että mietinnän jälkeen he puhuisivat kaiken halki. Oli se sitten hyvää tai pahaa. Noin pitkä ja hyvä ystävyyssuhde ansaitsisi uuden mahdollisuuden. Yhdessähän voisivat keskustella myös siitä, että ovatko heidän arvonsa jotenkin matkan varrella muuttuneet ja mitä he toivoisivat ystävyydeltä jos se jatkuisi. Ehkä tällainen voisi olla yksi niistä hedelmällisistä keskusteluista ja saisivat selvyyden voiko ystävyyden vielä korjata. T. Se, jonka ystävyys myös "väljähtynyt"
[/quote]
Mitä parempaa ratkaisua tilanteeseen lähteä etsimään? Aloittajan ystävällä on oma elämänsä, jota elää. Hänellä on uusi mies, jonka kanssa haluaa asioita. Minusta aika kummallista ulkopuolisen mennä siihen väliin ehdottamaan parempia ratkaisuja. Sitäpaitsi jos menee arvostelemaan toista, että hänen lapsensa kärsivät niistä elämän valinnoista mitä toinen tekee, niin eikö se ole vähän loukkaavaa sinusta oikeasti???
Sitäpaitsi kyllähän ap puolusteli omaa käytöstään lapsiaan kohtaan nimenomaan tällä, että "miettii parannuskeinoja". Se ei ikävä kyllä riitä, jos se huutaminen ja muu ei lopu. Hän ei sanonut lopettaneensa.
Mitä mieltä ap olisi, pitäisikö heidän nyt tämän ystävän aloitteesta miettiä yhdessä ratkaisuja, miten se käytös loppuu? Ei saa loukkaantua, jos ystävä tietäisi tästä ja huomauttaisi, veikkaanpa, että ap kyllä loukkaantuisi, jos ystävä epäilisi aloittajan oikeasti satuttavan lapsia, kuten ap epäili ystävän tekevän.
Olipas tänne tullut paljon hyvää asiaa, osa vähän asian vierestäkin. :) Ap siis tässä. En karannut tahallaan, vaan pienimpäni heräsi ja menin häntä rauhoittelemaan ja samalla itsekin sitten nukkumaan.
Hyviä ajatuksia täällä on tullut. En ole missään vaiheessa ajatellut että ystäväni pitäisikään mitenkään muuttaa toimintaansa mun mieliksi tms, ei hän tietenkään niin tekisi, hänen elämänsähän se on. Ongelma on mun. Eli mun pitää punnita, että pystynkö arvostaa häntä edelleen ja olla tukena ja kuuntelijana että hän voisi asioitaan mulle jakaa (ja tietysti minä hänelle) vai onko niin että tämä asia meidät erottaa. Jos en siihen pysty, tuskin ystävänikään pystyy mulle enää avautumaan. Sinä, jolla myös ystävyys väljähtänyt, sanoit tosi hyvin tuosta ystävyyden luonteesta. Kyllä se läheinen ystävyys vaatii tietyllä tapaa samanlaisen arvomaailman. Jos toinen esimerkiksi hyväksyy irtosuhteet ja pettämisen ja toinen näkee punaista jo asiasta puhuttaessa, on aika vaikea saada aikaan arvostavaa ja avointa kanssakäymistä. Todella tärkeistä asioista ei vaan voi olla eri mieltä. Mulle on tullut ystävästäni sellainen olo nyt, että hän etsii itselleen välitöntä tyydytystä ja mielihyvää eikä välitä kenet samalla polkee. Kun me tästä tapahtuneesta eka kerran keskusteltiin, niin hän puolusteli sillä asiaa, että on nyt löytänyt sen oikean rakkauden josta on ihan varma, ja silloin on ihan sama kenen mies/kenen kanssa hän itse silloin on, mikään ei mene sen edelle. Sanoipa jopa että olisi lähtenyt tähän suhteeseen vaikka se rakkaus olisi syttynyt mun miehen kanssa. Se kyllä satutti. Tuntuu että tälle ystävälle mikään ei ole enää "pyhää". Toivon tosiaan että hän on nyt vaan niin huumassa, ettei osaa ajatella järkevästi ja myöhemmin osaisi ajatella asioita eri kantiltakin. Toisaalta jos meidän välillä ei voi enää jatkua samanlainen ystävyys, niin mulle riittäisi kaveruuskin, eli ollaan vaan kavereita ja puhuttais niitä näitä. Sitten tapaamiset varmaan tapahtuisi enemmän lasten takia, että kummisuhde pysyis yllä puolin ja toisin ja lapset näkis toisiaan. Ovat kuitenkin tunteneet toisensa "aina" ja hyvät leikit on ollu aina yhdessä. Meidän molempien lapset on ikähaarukalla 6-1 v.
Sulle joka syytit mua lapsille huutamisesta, niin en mä mielestäni mikään raivohullu äiti ole. Osaan pyytää anteeksi, halata ja olen lapsille hellä. Mutta tosiaan olen jonkinverran lyhytpinnainen, en sitä yritäkään puolustella ja tosiaan olen keksinyt keinoja hallita hermostumistani. En mä koskaan lapsille ihan tuosta vaan hermostu, vaan aina se hermostuminen tapahtuu kun olen jostain asiasta ensin sanonut ihan nätisti monta kertaa, esim. pukemisesta, syömään tulemisesta, yövaatteiden vaihdosta jne. tai jos joku lapsi kiusaa toista eikä useasta kiellosta huolimatta lopeta. Sinänsä inhimillisiä varmaan jokaisen äidin elämään kuuluvia tilanteita mutta olen itsekin huomannut että jos liian usein korottaa ääntään, lapset tulee sille "kuuroiksi" ja pahimmassa tapauksessa alkavat huutaa ja komentaa toisiaan. Todellakin tiedostan että huuraminen ei oo hyväksi ja yritän parhaani hallita sitä.