Onko kaikilla muillakin oikeasti tämmöstä??! (pitkä vuodatus perhe-elämästä)
Lapset teinistä 5 vuotiaaseen. Käyn päivät töissä. Mieskin löytyy. Kun tulen kotiin, alan välittömästi siivota. Mies, lapset ja koirat sotkevat niin saatanasti. Pyykkiä pesen KOKO ajan. Jatkuvasti on kori täynnä likapyykkiä. Puolikuivia telineellä, osa odottaa taittelua kaappeihin.
Olisi NIIN luksusta edes JOSKUS aamulka herätä puhtaaseen keittiön pöytään. Mutta liikaa vaadittu. Aina on keivänmuruja pöytäliinan päällinen täynnä, muroja lattialla, piirustus kautta vesivärivehkeet levällään pöydällä. Aamu alkaa pöydän pyyhkimisellä, tupaten täynnä olevien roskisten tyhjentämisellä ja tiskikoneen täyttämisellä.
Karvoja,hiekoitussepeliä ja muuta mutua joka nurkka täynnä. Mies kokkaa ja lämmittää kämpän mutta mulle se jälkien siivoaminen jää. Miten v*ttu voi puhtaistakin pyykeistä kertyä niin paljon pölyä että kylpyhuone on aina paskasen näköinen. Villakoirat juoksee nurkissa ja kun koirat tulee lenkiltä ne on pakko pestä suihkun alla. Kylppäri haisee märältä koiralta.
Olen niin totaalisenvitunkyllästynyt tähän jatkuvaan siivoamiseen.
Onko teillä muilla aina sotkusta? Jos hetkeksikin päästän kangat käsistäni tämän kaaoksen kesyttämiseen menee tuplasti enemmän aikaa seuraavalla kerralla.
Terveisin Marttyyri ap
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 16:41"] Kuulostaa siltä, että organisoinnissa on jotain pahasti pielessä. "Tiskikoneen täyttämisellä" - jokainen voi itse laittaa likaiset astiansa aina samantien koneeseen, ei sitä tarvitse erikseen täytellä. Jokainen voi pyyhkiä omat murunsa pöydältä, aina samantien. Jos muroja menee lattialle, ne lakaistaan samantien pois. Pyykit taitellaan samalla kun ne ottaa kuivumasta. Jne. [/quote] Tiskikoneen täyttäminen meinaa sitä kun tiskit kertyy tiskipöydälle silloin, kun tiskikone on päällä tai täynnä puhtaita. Ja meillä näin tapahtuu päivittäin kun kone on joka päivä päällä ja pesu kestää sen pari tuntia. [/quote] Kummallista, ei meillä kerry tiskejä tiskipöydälle. Kone käytetään kun se on täynnä, yleensä siis aterian jälkeen. Ei sinä aikana uusia tiskejä kerry.
[/quote]
No meillä ei kone täyty noin täsmällisesti joka päivä, että aina ruuan päätteksi saisi koneen täyteen. Edellisen illan tiskit, aamun ja lounaan tiskit koneessa, teen päivällisen ja ruuanlaittovälineet koneeseen ja kone päälle. Näin se on hyvinkin päällä/täynnä juuri silloin kun syödään.
[/quote]
Pese vajaita koneellisia sitten. Se oikeasti helpottaa elämää tosi paljon, kun astianpesukoneen laittaa päälle aina päivällisen jälkeen.
Meilläkin on ollut samanlaista ja kannatan ajatusta "muuta Timbuktuun". Se nimittäin herättää kotiväkeä huomaamaan, että jotain on pahasti pielessä.
Siivoa lähtiessäsi koti kuntoon ja ilmoita perheelle, että et tule takaisin ennen kuin talo on yhtä hyvässä kunnossa. Meillä tämä auttoi. Olin töissä noin 100 km:n päässä ja minulla oli siellä työasunto. Niinpä saatoin ilmoittaa, että käännyt ovella takaisin ja palaan sinne mistä tulinkin, jos minua odottaa siivousurakka.
Tämä tehosi, eli ehkä Timbuktu on tätä ajatellen turhan kaukana. Oma kokemus nimittäin on se, että kun työasunto oli liian kaukana, uskalsivat luottaa siihen, että ei se äiti kuitenkaan lähde takaisin, vaikka olisi sotkuistakin.
Tunnustan, että minulla riittää kyllä pahaa sisua siihen, että jätän siivoamatta. Tähän mennessä yhden teinin huone - joka ei ole enää teini vaan muuttanut jo pois kotoa - on ollut siivoamatta 2 vuotta. Nähtäväksi jää, kuinka pitkään tätä jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 18:36"]
Kyllä siivoamiseen lapsiperheessä menee aikaa joka päivä ja paljon. Ja lämmittämiseen ei kauaa mene ja senkin ajan saa olla hiljaisessa pannuhuoneessa kaikessa rauhassa. Kyllä AP tekee huomattavasti enemmän kuin mies.
[/quote]
Kyllä huomaa, että et ole koskaan edes yrittänyt sytyttää jämäuunia. Tulepa kokeilemaan meille, kuinka suuresti sinä nautit siitä pannuhuoneen rauhasta. Puiden kantaminen käy myös työstä, ja vie aikaa.
Aloittajan ongelma on kai varsinaisesti se, että hän on perheessä ainoa, joka arvostaa siisteyttä ja tekee jotain sen eteen.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 18:36"]
Kyllä siivoamiseen lapsiperheessä menee aikaa joka päivä ja paljon. Ja lämmittämiseen ei kauaa mene ja senkin ajan saa olla hiljaisessa pannuhuoneessa kaikessa rauhassa. Kyllä AP tekee huomattavasti enemmän kuin mies.
[/quote]
Kyllä huomaa, että et ole koskaan edes yrittänyt sytyttää jämäuunia. Tulepa kokeilemaan meille, kuinka suuresti sinä nautit siitä pannuhuoneen rauhasta. Puiden kantaminen käy myös työstä, ja vie aikaa.
Aloittajan ongelma on kai varsinaisesti se, että hän on perheessä ainoa, joka arvostaa siisteyttä ja tekee jotain sen eteen.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:43"]
[/quote]
Tämä on totta. Kaikki eivät tosiaan siisteyttä arvosta.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:28"]Ei ole tuollaista, kun emme ole erehtyneet hankkimaan lapsia. Jos olisimme, siivoaminen varmaan hajottaisi yhtä paljon kuin sinullakin.
[/quote]
No just. Silti monella vastaajalla EI ole tuollaista, vaikka on lapsia. Ja monella niistä joilla on, mies tai koira on sotkun kannalta suurempi ongelma kuin lapset.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:28"]Ei ole tuollaista, kun emme ole erehtyneet hankkimaan lapsia. Jos olisimme, siivoaminen varmaan hajottaisi yhtä paljon kuin sinullakin. [/quote] No just. Silti monella vastaajalla EI ole tuollaista, vaikka on lapsia. Ja monella niistä joilla on, mies tai koira on sotkun kannalta suurempi ongelma kuin lapset.
[/quote]
Monissa lapsiperheissä on ihan siistiä, mutta se vaatii valtavasti enemmän työtä kuin kahden luonteeltaan siistin aikuisen kodissa. Meistä molemmat inhoavat kotitöitä, ja olemme saaneet ne nyt todella virtaviivaistettua niin, että erinomainen siisteys pysyy yllä korkeintaan parinkymmenen minuutin päivittäisellä vaivannäöllä. Yhdenkin lapsen sotkujen lisääminen tähän yhtälöön rassaisi hermoja toden teolla.
Ei kannata teeskennellä, etteivätkö lapset aiheuttaisi lisää sotkua siivottavaksi.
Kyllä löytyy siisti mies jopa siistimpi kuin minä. Siksipä meillä onkin kadehdittavan siistiä vaikka kuusi lasta. Tosin lapsetkaan ei ihan pieniä.
Mies on kasvatettu kotona niin, että kotityöt kuuluu kaikille. Suur kiitos siis appelaan :)
Ja meillä pyritään myös siihen, että kaikki siivoaisi omat jälkensä ja osallistuu kodin hoitoon. Jos ei tee kunnolla, niin tekee uudelleen. En tiiä miten sitte jos mies ei tekis kunnolla, ei taitas tulla nalakutettua, että teeppä uudestaan ;)
Miten olisi siivoojan palkkaaminen?
On meilläkin.
mut mä on ennemminkin noista masentunut. Ja en saa otettua niskasta kiinni, enkä perhettä siivoomaan. No joskus kyl. Oon luullut laiskuudesta johtuvaksi, mutta kyllähän tää arki ja työ vie energiaa. Ja tuntuu, että koko ajan käyn vaan hitaammalla. Tai sit lasten kasvaessa jotenkin aika vähenee.??
marttyyrius tuhoais mut totaalisti. Sitä ei jaka. Mut voihan olla et mäkin oon marttyyri! Hyvä huomio. Kiitos aapeelle. Ja anna ittelles Anteeks epätäydellisyytes. Sä oot hyvä noin kun oot.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 17:46"]Huoh, saatte mammat olla ikuisesti kiitollisia ettette ole syntyneet tyyliin Filippiineille tai muuhun maahan, missä naiset hoitaa lapset ja kotityöt ihan yksin, kun mies käy töissä ja lopun ajan nauttii elämästään. Suomessa sentään miehet edes yrittävät tehdä kotitöitä yhtälailla kuin naisetkin. Lopettakaa valittaminen, elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin siivoaminen. Kukaan tuskin kuolinvuoteellaan muistelee, että olisi pitänyt siivota useammin... [/quote] Siellä ne naiset on luultavasti täysipäiväisesti kotona, jolloin ne hommat tietysti kotona olevalle kuuluvatkin.
[/quote]
Filippiineillä ne naiset muuten usein myös elättävät perheen. Kannattaa tutustua. Saatat yllättyä.
Mun 2v osaa siivota jo omat jälkensä (tai ainakin suurimman osan) ja mieskin osaa vaikka tekeekin ruuat. Tehkää taulukko kuka tekee mitäkin (imurointi, lattianpesu, koirien ulkoilutus) ja jokainen aiivotkoon omat jälkensä
Lukematta koko ketjua, itse olen myös erittäin v*****ntunut lasten ja teinien sotkuihin ja siihen ettei käskemisestä huolimatta siivota edes niitä omia huoneita. Olenkin alkanut tekemään niin, että jos siivoamista ei tapahdu käskyistä huolimatta, haen jätesäkin, siivoan kamat lastenhuoneiden lattioilta jätesäkkiin ja kannan kylmän viileästi roskiin. Näin olen tehnyt muutaman kerran ja roskiin on mennyt arvokastakin tavaraa. On alkanut käskyt tehota tämän jälkeen. Tämä vaatii tosin sen, että on itse valmis viemään shown loppuun asti ja todella heittämään vaikka sen kalleimman paidan tai lelun roskiin. Joo, natsimutsi varmaan oon, mutta kypsyysaste on sen verran korkea jo
Me siivotaan miehen kanssa yhtä paljon, molemmilla ns omat "vastuualueet". Mies hoitaa imuroinnin ja pääsääntöisesti pyykkihuollon ja minä taas keittiön ja vessat sekä pölyjen pyyhinnät. Molemmat järjestellään tavaroita, siivotaan joka ilta koti suht siistiksi seuraavaa päivää varten. Tähön menee ehkä 10 minuuttia, joten ei ole mistään pois.
Esikoinen 6-v hoitaa oman huoneensa ja jälkensä, siivoaa vaatteensa pyykkikoriin ja sisälle tultaessa naulakkoon. Laittaa omat astiat koneeseen. Mutta kaikki nämä vielä aika pitkälti käskystä, mutta tekee kuitenkin.
En voisi ikinöä elää niin, että vain yksi tekee ja muut sotkee. Perhe on yhteinen yritys jonka toimintaan kaikki osallistuvat.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 17:05"]Mullakin taitaa sitten olla organisoinnissa vikaa. Jos mies pyyhii keittiö pöydän,saan tehdä sen miehen jälkeen uudelleen. Puristaa yhdellä kädellä sen pöytärätin puolikuivaksi ja tahkoaa sillä paskasella rätillä ensin likaisen hellan ja sitten keittiön pöydän...jälki on oikeesti ihan kaameaa...kaikki pyyhkimisjäljet näkyy.
Jos petaa pedin, päiväpeitto on jotenkuten väärinpäin heitetty sängyn päälle
Se on oikeasti sama kuin sitä ei peittäisi ollenkaan. Jos viikkaa lapsen vaatteet kaappiin, ne on sellaisia puoliksi taiteltuja myttyjä. Saan tehdä kaiken uudelleen. Mielummin tekee kerralla kunnolla.
Onko jollain oikeesti siistejä miehiä? Sellaisia joiden jälkiä ei tarvitse joka helvetin välissä korjailla??!
-ap
[/quote]
Trust me, et haluais vaihtaa mun kans osia. Mun mies on ihan neuroottisen siisti; kaiken tekemänsä hän tekee suunnitellusti, järjestelmällisesti ja siististi. Oli se sitten leipomista (sitä mukaa tiskaa astiat kun ne sotkeutuu), suihkussa käyntiä (asettelee vaatteet valmiiksi- likaiset _viikkaa_ pyykkikoriin ja puhtaat penkille odottamaan pukemisjärjestyksessä), siivoamista (aina siivoaa tietyssä järjestyksessä ja hemmetin yksityiskohtasesti, meillä ei ole mitään pikasiivouksia paitsi kuin minun toimesta!), huomaa joka helvetin roskan/hiuksen/murusen/tahran lattialla ja/tai pöydällä, näkee siistissä ja puhtaassakin kodissa vain ne tekemättömät asiat. Meillä on 3 lasta, ei lemmikkejä (niistähän lähtee karvaa! Iik!).
Onneksi minä suurpiirteisempänä ihmisenä vähän tasapainotan tilannetta, tosin miehen siisteys dominoi sen verran kotiamme, että kyllä- meillä on aina yleensä siistiä. Pyykit tosin ei lopu, vaikka miten pesis :D
Meillä ei oo todellakaan siistiä. Siitä pitää huolen jälkikasvu. Ovat niin pieniä, ettei voi isoja odottaa.. Kerta viikkoon vaadin, että siivotaan kunnolla. Meillä ei oo toistaiseksi kunnolla tilaa pyykin käsittelyyn. Meillä on tekeillä ulkosauna ja sisäsauna on tarkoitus muuttaa pyykinkäsittelytilaksi. Eteinen on liian pieni ja senkin muutoksiin on valmis suunnitelma. Mies ei pyöritä arkea, koska on töissä, mulla päävastuu, koska oon äitiyslomalla. Syksyllä oli tärkeämpi metsästää, ku eihän keskeneräinen remontointiprojekti mihinkään karkaa.. Paitsi, jos talo on kuin kaatopaikka ja pitäis siivota..
Mä oon päätyny siihen, etten tiskaa. Paitsi ihan poikkeustilanteessa. Mä pyykkään ja siivoan ja yleensä myös lasten tekemät ikävämmät sotkut: 3v käy potalla, jättää vessan oven auki ja 8kk käy kaatamassa potan... Tai muuta yhtä ihanaa. Ja mun vastuulla on ruoka. En välttämättä siis tee ite ruokaa, mutta mulla pitää olla suunnitelma siitä, mitä syödään. Käyn ruokakaupassa..
Mun mielestä lapsiperheessä, jossa molemmat vanhemmat käy töissä, on aika epäreilu jako, jos toinen laittaa ruuan ja lämmittää ja toinen tekee kaiken muun. Ei naisen kuulu olla mikään kodinkone.
Aina muuten ei auta se, että mies on kotonaan oppinu tekemään kotitöitä. Anoppi on kyllä vaatinut tekemään, mutta väitän, että myös apen antama asennekasvatus on tehny tehtävänsä: on käyny töissä ja tehny satunnaisia kotihommia: puistellu matot, leikannu ruohon / kolannu pihan, muuten odottanu valmista lukemisten tms. kanssa..
Toisissa paikoin pitää löysätä, toisissa vaatia enemmän, että homma toimii.. Nyt vaan totesin taas, että lomaviikko oli paljon rankempi, ku normaali arki, ky pyöritin hommaa 8-20 ihan yksin, ku normaalisti se on 8-16, että tervetuloa ihana arki!
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 16:41"] Kuulostaa siltä, että organisoinnissa on jotain pahasti pielessä. "Tiskikoneen täyttämisellä" - jokainen voi itse laittaa likaiset astiansa aina samantien koneeseen, ei sitä tarvitse erikseen täytellä. Jokainen voi pyyhkiä omat murunsa pöydältä, aina samantien. Jos muroja menee lattialle, ne lakaistaan samantien pois. Pyykit taitellaan samalla kun ne ottaa kuivumasta. Jne. [/quote] Tiskikoneen täyttäminen meinaa sitä kun tiskit kertyy tiskipöydälle silloin, kun tiskikone on päällä tai täynnä puhtaita. Ja meillä näin tapahtuu päivittäin kun kone on joka päivä päällä ja pesu kestää sen pari tuntia. [/quote] Kummallista, ei meillä kerry tiskejä tiskipöydälle. Kone käytetään kun se on täynnä, yleensä siis aterian jälkeen. Ei sinä aikana uusia tiskejä kerry.
[/quote]No ompa kummallista, eihän niitä nyt muilla voi kertyä kun ei teilläkään. Riippuu varmaan siitäkin kuinka iso perhe on. Kyllä meillä ainakin kertyy. Kun kone on ladattu ja laitettu pesemään alkaa astioita kertyä altaaseen.
[/quote]
Käsittämätöntä. Meillä on 6 hnk perhe. Tiskari käy n. 2-3 pv:n välein! Mut vaadinkin sen, että jos lapset juovat esim mehua tai vettä, niin käyttävät samaa lasia uudestaan! Jokaiselle on tähän tarkoitukseen oma nimetty lasinpaikkansa. Tähän oli pakko ryhtyä, sillä jossain vaiheessa kaikki ottivat aina uuden lasin ja ne lasit jäivät pöydille roikkumaan, eikä kukaan tunnistanut omaa lasiaa ---> joka kerta uusi lasi. Kun kaikki käyttivät noin 5 lasia per päivä, 5x6 =30!!! Ilmoitin, etten jaksa tällasta lasirumbaa. Nyt homma toimii hyvin. Jos lapset juovat kaakaota tai maitoa, niin sitten voivat ottaa puhtaan lasin. Tai itseasiassa matolasin huuhtasevat jkylmällä vedellä ja käyttävät uudellen. Kätevää :)
ELI: kotitöitä monesti vähentää se, että toimii siten, ettei niitä kotitöitä tule. Kuka sitä esim tiskarin hommista nauttii. Tiskarin tyhjennyskin on kotityö, eikä mitään herkkua hommaa. Ja vaatteitakin voi pitää niin kauan, että niistä löytyy joko tahra, tai haisevat hieltä. Oon ilmottanut, että mä en sitten puhtaita kleduja pese. Ne voi jokainen pestä ihan ite. Niin ja jos lapsille tulee kamuja yöx, niin saavat omat lakanansa ja pyyhkeensä tuoda. Itse laitan heille mukaan jos yöksi menevät. Mulla on muutakin hommaa kuin muiden kersojen kerran käytettyjä pyyhkeitä pestä. Punkt.
/Kotinatsukka
Meillä lapset vasta pieniä, 7 ja 4, mutta kaikki siivoaa omat jäljet. Vesiväri ym. askartelut siivotaan heti kun lopetetaan. Leluja on olkkarin lattialla hieman, mutta nekin kerätään päivittäin. Tiskit hoitaa se kuka kotona, yleensä täytetään likaiset sinne suoraan ja mies tyhjentää. Minä hoidan pyykit puhtaiksi ja pinpihin, joista jokainen vie omansa omaan kaappiin, pienintä tietty autetaan. Muruset jää minun kontolle, koska haluan, eikä suuri homma ole tehdä. Pikainen imurointi keittiössä ja eteisessä n.joka toinen päivä ja perusteellinen imurointi kerran viikossa. Ei päöse sotkua syntymään. Organisointia ja lapset kantamaan vastuu omista tavaroistaan, niin homma toimii. En missään nimessä ottaisi koko asunnosta ja kaikesta yksin vastuuta!
koirat....miksi niitä pitää olla tuollaisessa kaaoksessa.....
Ei ole tuollaista, kun emme ole erehtyneet hankkimaan lapsia. Jos olisimme, siivoaminen varmaan hajottaisi yhtä paljon kuin sinullakin.