Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla muillakin oikeasti tämmöstä??! (pitkä vuodatus perhe-elämästä)

Vierailija
01.03.2015 |

Lapset teinistä 5 vuotiaaseen. Käyn päivät töissä. Mieskin löytyy. Kun tulen kotiin, alan välittömästi siivota. Mies, lapset ja koirat sotkevat niin saatanasti. Pyykkiä pesen KOKO ajan. Jatkuvasti on kori täynnä likapyykkiä. Puolikuivia telineellä, osa odottaa taittelua kaappeihin.

Olisi NIIN luksusta edes JOSKUS aamulka herätä puhtaaseen keittiön pöytään. Mutta liikaa vaadittu. Aina on keivänmuruja pöytäliinan päällinen täynnä, muroja lattialla, piirustus kautta vesivärivehkeet levällään pöydällä. Aamu alkaa pöydän pyyhkimisellä, tupaten täynnä olevien roskisten tyhjentämisellä ja tiskikoneen täyttämisellä.

Karvoja,hiekoitussepeliä ja muuta mutua joka nurkka täynnä. Mies kokkaa ja lämmittää kämpän mutta mulle se jälkien siivoaminen jää. Miten v*ttu voi puhtaistakin pyykeistä kertyä niin paljon pölyä että kylpyhuone on aina paskasen näköinen. Villakoirat juoksee nurkissa ja kun koirat tulee lenkiltä ne on pakko pestä suihkun alla. Kylppäri haisee märältä koiralta.
Olen niin totaalisenvitunkyllästynyt tähän jatkuvaan siivoamiseen.

Onko teillä muilla aina sotkusta? Jos hetkeksikin päästän kangat käsistäni tämän kaaoksen kesyttämiseen menee tuplasti enemmän aikaa seuraavalla kerralla.

Terveisin Marttyyri ap

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla tosiaan ole tuollaista :)

Meillä on pari teiniä ja pari koiraa, kukaan meistä ei ihmeemmin sotke... Miestä ei löydy, eli ruuan teen päivittäin, tai no useimmiten, teinitkin kokkaavat välillä, pyykkejä osaa pestä meillä kaikki...

Vierailija
2/127 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että organisoinnissa on jotain pahasti pielessä.

"Tiskikoneen täyttämisellä" - jokainen voi itse laittaa likaiset astiansa aina samantien koneeseen, ei sitä tarvitse erikseen täytellä. Jokainen voi pyyhkiä omat murunsa pöydältä, aina samantien. Jos muroja menee lattialle, ne lakaistaan samantien pois. Pyykit taitellaan samalla kun ne ottaa kuivumasta. Jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lakko. Ilmoitat muille että saavat osallistua kodinhoitoon, muuten et siivoa enää mitään. Kämppä voi olla ihan kamalassa kunnossa, mutta toivottavasti se herättää muutkin osallistumaan.

Vierailija
4/127 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanlaista ap. Olen yrittänyt opetella etten näe sotkuja ja muruja. Joskun onnistun mutta ärsytyspäivinä tekisi mieli vain muuttaa Timbuktuun.

Vierailija
5/127 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen perheenjäsen voi itse siivota omat sotkunsa/laittaa käyttämänsä tavarat paikoilleen. Ei voi olettaa että yksi (yleensä äiti) joutuu siivoamaan kaikkien sotkut.

Vierailija
6/127 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaista. Kaikki siivoavat omat jälkensä ja osaavat pestä myös pyykkiä. Viikkosiivous tehdään yhdessä.

Vierailija
7/127 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika samanlaista paitsi että saan kokata ne ruuatkin itse. Mies on töiden puolesta tosi kiireinen ja tekee paljon ylitöitä. En vaadi häneltä kotitöiden suhteen siksi mitään.

Olen vissiin kasvattanut huonosti nuo murrosikäiset, koska erityisesti toinen heistä ei saa edes asioitaan koneeseen/ vaatteita pyykkiin jne.

Tuntuu siltä kuin elämä olisi loputonta työleiriä ja ainaista huonoa omaatuntoa. Ja jos illalla siivoat kodin, jo aamulla on taas kauhea savotta edessä.

Vierailija
8/127 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuollaista. Eniten vituttaa koira, joka nelinkertaistaa siivoamisen määrän. Tein juuri tänään muuttosiivousta vanhassa asunnossa, ja niissä huoneissa missä koira ei saanut olla, oli huomattavan paljon vähemmän pölyä kaappien takana tms. ylipäänsä ja lattiat puhtaammat. Sillä on selvästi iso merkitys, että sitä karvaa ja hiekkaa ja katupölyä kulkeutuu koiran mukana kaikkialle. Aina, jos koira on ollut pois kotoa vähän pitempään, huomaan kuinka paljon vähemmän tarvitsee siivota.

Meilläkin sais olla koko ajan tekemässä kotitöitä mutta en vaan tee. Minulla on aina parempaa tekemistä. En näe mitään järkeä siinä, että oma elämä jää elämättä, kun koko ajan vain joko täytän toisten tarpeita joko töissä tai kotona tai sitten heilun rätti kädessä. Mitä elämää se on?

Vierailija
9/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kuulostaa ap siltä, että sulla on aika tavalla korkeammat standardit kuin keskivertoihmisellä. Ei minun aamuni kaadu muruihin pöydällä. Ne toki harmittavat, mutta ei ole pakonomaista tarvetta lanata niitä mihinkään heti ensitöikseni. Suosittelisin että

a) hommaatte kuivausrummun ja kunnon ison pesukoneen. Jää se hitosti aikaavievä narulle ripustamisen nyprääminen kokonaan tai lähes kokonaan.

b) Siivoat vain joko aamulla tai illalla, et koko ajan.

c) Teinien viikkoraha/kuukausiraha vastikkeelliseksi. Viikkosiivous esim. kerran kuussa ja oman huoneen siivous joka viikko kerran. Oppivatpahan kuinka työlästä on pitää huusholli kunnossa. Viikkosiivoukseen voisi kuulua esim. keittiön siivous, kämpän imurointi ja lattian pesu ja vessan pesu. Te siivoisitte myös itse oman huoneenne eli makkarin.

d) Miehen kanssa käyt kädestä pitäen läpi pahimmat ongelmakohdat.

e) Pölyttävät materiaalit pois, ei mitään karvamattoja tai mattoja, joista irtoaa nöyhtää.

f) Kun koirasta aika jättää, älkää ottako uutta.

g) Harkitkaa siivoojan palkkaamista kerran viikkoon. Hoitaisi imuroinnin, lattian pesun ja vaikka sen vessan. Ei varmasti tulisi kohtuutonta hintaa kun vaakakupissa olisi myös sinun hyvinvointisi.

h) Kaikki pikkutavara, sälä tasoilta ja roina mitä ette ole puoleen vuoteen - vuoteen käyttänyt joutaa kirppikselle. Mitä tyhjempää kaapeissa on, sitä siedettävämpää on tavarat laittaa suoraan sinne.

i) Jos ei mikään auta, rupea keräämään lattialla retkottavia vaatteita ja leluja pois. Selvästikään eivät ole arvokkaita tai tärkeitä kun joutavat makaamaan pitkin huushollin lattioita ja tasoja. Ensin jäähylle ja sitten jos sama toistuu parikin kertaa niin kylmsäti kirppikselle vaan. Veikkaan ettei tarvitse mahdottoman montaa kirppisreissua tehdä kun oppi menee perille.

j) Itse sanon miehen vaatteista, paskaisista sukista, lehdistä, johdoista ja herra ties mistä rojusta yleensä nätisti pari kertaa. Nalkutan pari kertaa ärtyneenä. Sitten kun viikkoon ei tapahdu mitään, otan ikeasäkin ja sullon tavarat sinne. Nostan joko autotalliin, pihaportaille tai kellariin pois silmistä. Yleensä auttaa joksikin aikaa ja viesti menee perille. Sanottakoon, että emillä mies kyllä tekee hyvän siivun kotihommista mm keittiössä ja pihatöissä, imuroi ja pesee jopa lattioita oma-aloitteisesti. olen tosi iloinen tästä. Mutta tämä tavaroiden tiputtelu sinne tänne käy hermoille ja mies tietää sen. Siitä huolimatta ei noteeraa asiaa, vaikka siitä sanoisi. Tämä tavaroiden pois rahtaaminen havahduttaa hetkittäin.

Vierailija
10/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 11:36"]

Käsittämätöntä. Meillä on 6 hnk perhe. Tiskari käy n. 2-3 pv:n välein! Mut vaadinkin sen, että jos lapset juovat esim mehua tai vettä, niin käyttävät samaa lasia uudestaan! Jokaiselle on tähän tarkoitukseen oma nimetty lasinpaikkansa. [/quote]

Meitä on kaksi aikuista ja käytetään samoja laseja ja mukeja uudestaan, mutta lautasia likaantuu tiuhaan tahtiin ja niinpä meillä tiskikonetta käytetään todennäköisesti useammin kuin teillä. Tietysti tämä riippuu paljon perheen ruokatottumuksista - esimerkiksi leipälautaset on helppo käyttää uudestaan sen kummemmin pesemättä ja huuhtelematta, mutta meillä aamu- ja iltapalatkin ovat enemmän lautasta sotkevaa sorttia, esimerkiksi kaurapuuroa ja munakasta. Meillä myös ruoanvalmistuksessa likaantuu enemmän astioita kuin teillä, ja isommat on tietysti hyvä pestä käsin, mutta pienet kulhot ja välineet laitan kyllä mieluummin koneeseen.

Vierailija
11/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin käy miehille, jotka äidit passaa piloill. Odotetaan aina sitä valmista. Tälläinen on oma mieheni. Hirveän koulimisen tuloksena joskus tekee jotain, ja arvostaa siisteyttä. Vaan edelleen kun syö, nousee pöydästä, jättää lautasensa ja tuolit kaikki levälleen, kun äiti on aina niin tehnyt..voi jeesus. Sitten, kun se oma lautanen kasvaa itiöitä, tajuaa etten ole hänen piika vaan vaimo. Jooh, hyvä mies muuten, ja näkyy tuo oppivan hitaasti :)

Vierailija
12/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työt jaettu niin, että mies tekee kaikki ne hommat joista tulee hyvää jälkeä ja joista selviää ilman kummempaa ohjeistusta. Teen sitten itse kaiken muun. Homma toimii eikä tarvitse kulkea perässä siivoamassa. Muuten kyllä siivoan melkein kellon ympäri..

Mies hoitaa imuroinnin kahdesti päivässä (myös kaikki leivänmurut vedetään tasoilta imuriin) ja lattioiden pesun kerran viikossa, valmiiksi lajiteltujen tavarakasojen ja valmiiksi viikattujen ja lajiteltujen pyykkikasojen viennin paikoilleen, puulämmityksen (puita ei tarvitse pilkkoa), vessanpytyn pesun, roskien viennin, lakanoiden vaihdon, ja osittain pyykkikoneen täyttöä ja tyhjäystä (silloin kun sattuu huvittamaan).

Itse hoidan pyykkihommat (täyttö, tyhjäys naruille, viikkaus ja kasat valmiiksi), vessan pesu muuten paitsi pytty, kaikkien tasojen, ovien/seinien ja pölyjen ym pyyhintä (puulämmityksestä tulee muuten mahdottomasti nokipölyä!), tiskikonehommat kolmesti päivässä (tässä ei lapset voi auttaa koska meillä on osin käsinpesuastioita joita ei saa laittaa koneeseen ja muutenkin kaapit tavallista korkeammalla ja kaikella oma tarkka paikkansa), kylppärin pesun, lemmikkien hoidon, tavaroiden kuskaamisen paikoilleen tai lajittelun kasoihin, kaappien siivoukset, ikkunoiden ja peilien pesut, ruuanlaitto kokonaan 5 kertaa päivässä, lasten hoito pääasiassa jne. Lapset osallistuvat omien lelujensa ym paikoilleen viemiseen ja elleivät osallistu, kännykät ja pelit lepäilevät hyllyssä niin kauan että hommat on tehty. Välillä tuntuu, että mies pääsee paljon helpommalla kuitenkin, koska hänen hommansa eivät vaadi sen kummempaa ajattelua ja saa tehdä hommansa rauhassa ilman jatkuvia keskeytyksiä.

Vierailija
13/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on suomalaisen äidin arkea. Käyt töissä ja teet ne kaikki muut askareet siihen lisäksi.

terkuin kotirouva Keski-Euroopasta

Vierailija
14/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele kappaletta: "Aina mun pitää siivota!" vedä kännit, äläkä siivoa.

Vierailija
15/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 17:25"]

Mä välillä herkuttelen ajatuksella että saisin olla viikon yksin. Ilman lapsia,miestä ja koiria. Ensimmäiset 2 päivää siivoisin koko viilon lattiasta kattoon. Sitten hengailisin puhtaassa ja siistissä kodissa kaikessa hilhaisuudessa ja vaan olisin. Oi miten ihanaa olusi tulla töistä puhtaaseen eteiseen ja mennä suoraan päiväunille :). -ap

[/quote]

Se ON ihanaa, eikä siihen kyllästy ikinä! Kiva, että joku lapsellinen joskus tunnustaa tuonkin puolen.

T. Vapaaehtoisesti lapseton

Vierailija
16/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:47"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:28"]Ei ole tuollaista, kun emme ole erehtyneet hankkimaan lapsia. Jos olisimme, siivoaminen varmaan hajottaisi yhtä paljon kuin sinullakin. [/quote] No just. Silti monella vastaajalla EI ole tuollaista, vaikka on lapsia. Ja monella niistä joilla on, mies tai koira on sotkun kannalta suurempi ongelma kuin lapset.[/quote]

Minä en ainakaan kuvittele että olisin joku mestarikasvattaja. Olisi ihan mahdollista, ettei ne mun kuvitteelliset penskat tekisi mitään kotitöitä vaikka ne siihen yrittäisin opettaa - tuskin kukaan lapsistaan tahallaan kasvattaa lusmuja, vai mitä? Siksipä en edes halua ottaa sitä riskiä että löytäisin itseni moisesta tilanteesta kuin ap. Ei hänkään varmaan arvannut millaiseksi elämä menee lasten myötä, vaan näki mielessään vain seesteisiä "kodak-hetkiä" ja pikkutaaperon viemässä leluja paikoilleen heti leikin jälkeen...

Vierailija
17/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. En edes suostuisi tuollaiseen. Jos meille haluttaisiin kodinhoitaja, niin herrasväki olisi hyvä ja palkkaisi sellaisen.

Vierailija
18/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D nyt on ap ihan sinun vikasi. Aloita siitä että kaikki laittaa omat astiansa koneeseen ja käyttää lautasta leivän alla niin ei tule muruja. Yli 8v ihmiset vuoropäivinä tyhjentää tiskikoneen, tai mikäli kukaan ei ole tyhjännyt niin sitten se kuka muuten laittaisi likaisen tiskin altaaseen tyhjää. Näin se muillakin. Teinien pitää siivota omat huoneensa niin että jälki kelpaa sinulle. Teinit tottakai pesevät ja laittavat omat pyykkinsä itse (ja mies jos pestään erikseen).

Vierailija
19/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 17:08"]

Koirista luopuminen helpottaa jo kummasti. Meillä oli vain 1 vanha kissa mutta hämmästelen yhä miten puhdasta meillä on kun kissa on ollut poissa kuukauden.

Meillä kyllä yhteiset tilat pysyy siisteinä ja jokainen vastaa omasta huoneestaan, mä en käy siellä enää kun lapset on tulleet kouluikään. Samoin siivosivatt oman kylpyhuoneensa viikottain ja vessan samoin. Pyykit vietiin pyykkikoreihin kerran viikossa jos ei useammin. Lapset hoitivat porukalla talon imuroinnin ja tiskikoneen.

Pyykkiä meillä on pesty vain viikonloppuisin ehkä 3-4 koneellista kerrallaan, iso kone niin ei tarvitse jatkuvasti pörrätä

[/quote]

Poikkeus: mies tekee illalla mun nukkumaanmenon jälkeen voileipiä ja tosiaan ne murut odottaa joka helkkarin aamu. Eka homma keittiön siivoaminen...

[/quote]

Mä erosin ekasta ukostani ja päätin muuttaa asennettani, että toinen avioliittoni olisi kestävämpi. En enää ota pulttia pikkuasioista. Esim leivänmuruista, niitä kun on isossa uusioperheessämme joka tapauksessa. Leipälautasen käytön vaadin. Mutta keittiön tasot... Ne pyyhin tasan kerran päivässä. Enkä motkota, jos muruja tulee. Miksi motkottaisitte tekään? Muutenkin päätin, etten pulttaa muusta kuin sitä, että lapset ei saa kävellä kengillä sisälle. Jos jokainen sitä tekisi, niin aika likasta ois. 

Kuolisin stressiin, jos ottaisin pulttia jokaisesta pikku sotkusta. Käyn ennemmin lenkillä kuin siivoan jatkuvasti muiden jätöksiä. Eikä meillä niin sotkusta ole. Lisähuomiona, että asumme kodissa, jota voisi esitellä avotakassa. Usein vieraille olen joutunut sanomaan, että tämä on meidän koti, eikä mikään näyttelytila... Moni kun luulee, että täällä pitäs olla kokoajan tiptop. 

Vierailija
20/127 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan mä ymmärrän ap:ta. Meillä on kotona sopimus: koska mies tekee kaikki ruoat, mä siivoan, ja diili on mun kannalta tosi työteliäs sillä mies ei siisti yhtään koskaan mitään ja on tosi sotkuinen. Sukat lojuu pitkin kämppää. Kokatessa käytetään tuhatta astiaa joita ei saada tiskikoneeseen. Kasvinsilput jätetään lojumaan leikkuulaudalle. Kastikkeet valuu pitkin kaapinkylkiä, myslit pyörii lattioilla, kylpparissä matto potkitaan myttyyn ja jätetään kulkuaukolle, vaatteet ripustetaan joka kahvaan ja kulmaan tai lojuu lattialla ja kun hän siivoaa omaa huonettaan, se tarkoittaa, että se ylimääräinen tavara siellä siirretään pinoiksi käytäville ja muiden huoneiden nurkkiin. Vaatekomeroon ei ollut käyntiä puoleen vuoteen kun sinne on vaan viskottu tavara. Olen tosi stressaantunut omassa kodissani mutta asiat ei muutu vaikka olen puhunut asiasta. Meillä ei ole edes lapsia.