Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itä-Helsinkiläiset "lähiönimet": Vanessa, Nella, Jessica, Luca, Ahmed

Vierailija
01.03.2015 |

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1425011974312

Todella mielenkiintoista luettavaa, mutta ei sinänsä mitään omista empiiristä havainnoista poikkeavaa.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 16:30"]

Onko tuo joku suomalainen tapa, että kun ollaan muutama vuosi ulkomailla työkomennuksella, niin lapsesta tulee joku Jean Pierre Löppönen tai Catherine Seppänen?

En ole itseasiassa törmännyt yhteenkää ulkomaalaiseen, joka olisi muutaman Suomessa vietetyn vuoden jälkeen antanut lapselleen nimekseen esimerkiksi Väinämö-Touko Jacotei tai Onni Smith.

[/quote]

Miksi ulkomailla asuminen on vain vuoden komennuksella oloa. Minä olen asunut koko aikuisen ikäni ulkomailla enkä ole Suomeen palaamassa. Lapsillani on kansainväliset nimet, jotka jokainen osaa lausua niin asuinmaassamme kuin Suomessakin.

Vierailija
42/80 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiöissä ollaan kansainvälisempiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Lucaskin lähiönimi?

Vierailija
44/80 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 09:14"]Missä listalta paljon parjattu Janica? T. Janica syntyjään Itä-Helsingistä
[/quote]

Jutussa listattiin alle 10-vuotiaiden helsinkiläislasten suosituimpia nimiä alueittain. Janican suosio lienee hiipunut.

Mitä tulee jutussa mainitun tutkijan ammattitaidon kritisoimiseen, niin siihen en ryhtyisi. On kuitenkin yksi nykyisistä nimistöntutkimuksen guruista.

Vierailija
45/80 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suurta sivistystä osoittaa se, kun kirjoittaa itähelsinkiläinen muodossa Itä-Helsinkiläinen? :D

Vierailija
46/80 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tää uusin muotinimi Isla? Tuntuu olevan suosittu vähän kaikissa sosiaaliluokissa ja sekä nuorempien että vanhempien äitien tytöillä. Mä en vaan tajua tuota nimeä. Se ei ole väännös mistään muusta nimestä eikä yhtään suomalainenkaan. Ja mun mielestä se lausutaan 'Aila', mutta ilmeisesti lähes kaikki lausivat sen Suomessa niin kuin se kirjoitetaan.

Vierailija
47/80 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:19"]

Mites tää uusin muotinimi Isla? Tuntuu olevan suosittu vähän kaikissa sosiaaliluokissa ja sekä nuorempien että vanhempien äitien tytöillä. Mä en vaan tajua tuota nimeä. Se ei ole väännös mistään muusta nimestä eikä yhtään suomalainenkaan. Ja mun mielestä se lausutaan 'Aila', mutta ilmeisesti lähes kaikki lausivat sen Suomessa niin kuin se kirjoitetaan.

[/quote]

Miksi sitä ei äännettäisi kuten kirjoitetaan, ts. suomen fonetiikalla? Miten muka äännät Lauran?

Vierailija
48/80 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:19"]

[/quote]

Miksi sitä ei äännettäisi kuten kirjoitetaan, ts. suomen fonetiikalla? Miten muka äännät Lauran?
[/quote]

Loora.

Vierailija
49/80 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:19"]

[/quote]

[/quote]

Loora.

Vierailija
50/80 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 15:40"]

Vähän hassulta tuntuu jos ruotsinkielisen perheen Daniel-pojan nimeä pidetää kansainvälisenä. Onhan se heille luontevampi kuin vaikka Väinö.

[/quote]

no, jos on tällanen normi suomenruotsalainen/kaksikielinen perhe ( tosi harvat ns.ruotsinkieliset on oikeasti yksikielisiä, vaikka toki niitäkin on) niin kyllä Väinö on ihan yhtä normi kuin daniel, mutta Danielilla ehkä yritetään alleviivata sitä ruotsinkielisyyttä, koska kyllä siitä voi olla etua.

t. itsekin kaksikielinen

Vierailija
51/80 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Isabella on kaikkien prinsessanimien ykkönen ja nimenomaan Keravalla, Vantaalla jne. tosi suosittu. :)

Vierailija
52/80 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä listalta paljon parjattu Janica? T. Janica syntyjään Itä-Helsingistä

Vierailija
53/80 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 16:30"]Onko tuo joku suomalainen tapa, että kun ollaan muutama vuosi ulkomailla työkomennuksella, niin lapsesta tulee joku Jean Pierre Löppönen tai Catherine Seppänen?

En ole itseasiassa törmännyt yhteenkää ulkomaalaiseen, joka olisi muutaman Suomessa vietetyn vuoden jälkeen antanut lapselleen nimekseen esimerkiksi Väinämö-Touko Jacotei tai Onni Smith.
[/quote]

Minä tiedän yhden edellämainitun tapauksen. Nicaraguan entinen suurlähettiläs sai perheenlisäystä Suomen komennuksellaan, lapsesta tuli Orvokki. Että kyllä tätä paikallista nimenantoa tapahtuu täälläkin vaikka sellaisia tapauksia ei sinun korviisi ole kantautunutkaan.

Vierailija
54/80 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

41, tietysti aikojen saatossa on ulkomailta otettu ja saatu vaikutteita, sanoohan sen järkikin. Noita nimiä ei vain ole suoraan kopioitu, vaan muovattu suomalaiseen ääntö- ja kirjoitusasuun sopivaksi. Esimerkiksi Elsa on muunnettu Elisabethista, Luukas Lucaksesta, Katri Catherinesta jne. Jotkin harvinaiset tapaukset, kuten Anna ja Maria, sopivat suomalaisiin foneettisiin sääntöihin ihan sellaisenaan. Joitakin rajatapauksia löytyy myös ja niiden kohdalla jokainen voi käyttää vapaata harkintaansa.

Vierailija
55/80 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun sukunimeni on ruotsinkielinen, pitääkö av:n mukaan antaa perinteinen suomalainen, ruotsinkielinen vaiko kansainvälinen nimi? Sukunimellä googlaamalla löytyy oman perheen lisäksi ainoastaan akateemisia tutkijoita ym joilla ruotsinkielinen etunimi. Ei olla kuitenkaan ruotsinkielisiä eikä suomenruotsalaisia. Lapselle/lapsille tulee minun sukunimeni. Onko lapsella siis wt-nimi jos siitä tulee vaikka Vanessa eikä Martta? Vai onko meillä tässä vähän vapaammat kädet kuin Löppösillä ja Järvisillä?

Vierailija
56/80 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En halua lapsille nimeksi jotain kliseistä Ainoa, mitä kukaan ulkomailla ei ikinä osaisi lausua tai muistaisi. Täällä Vanessa Nieminen kuulostaa samalta kuin Vanessa Akimoto. Mietitkö jälkimmäisestä, että onpa noloa antaa ei-japanilainen etunimi, häpeääkö japanilaisuuttaan vai? Niinpä."

Sinänsä ironista että valitsit esimerkkimaaksi Japanin, missä kansallisidentiteetti on äärimmäisen tärkeä, sekä massasta poikkeavia (ei-japanilaisia) nimiä pidetään hyvin epäilyttävinä. Samat YOLO-tyypit siellä antavat noita pseudohienostonimiä kersoilleen kuin te uusnousukkaat, joiden mielestä ulkomailla työskentely tekee teistä suoraan parempia ihmisiä. Ilmeisesti te WT-henkiset tyypit ette edes tsekkaa taustatietojanne mistään.

Vierailija
57/80 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä tämä lähiö -termi myös. Espoo ja Vantaa eivät ole mitään muuta kuin lähiötä, samoin Helsingistä suurin osa on pelkkää lähiötä. Silti "lähiönimet"  ja lähiöt ylipäätään on niin wt, eihän semmosissa kukaan normaali ihminen asu :D 

Vierailija
58/80 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

My name is Luca. I live in eastern Helsinki. I live upstairs from Ahmed. Yes I think you've seen me before.

If you hear something late at night
Some kind of trouble. some kind of fight
Just don't ask me what it was

-Mies 29v-

Vierailija
59/80 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mohammed puuttui suosituimmista. Sehän on jo aika yleinen nimi niin meillä kuin maailmallakin.

Vierailija
60/80 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta missä on Pimpinella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi