Tarjoatko sinäkin vieraillesi fondant-kakkua?
Luulitko olevasi kovinkin trendikäs ja taitava kakkukeisari kun juhlapöydässä pönöttää ällömakea sokerimassasta (hienostelunimi fondant) omin kätösin väännetty luomus. Teknisesti kuka vaan osaa semmoisen tehdä, kaupathan pursuaa koristeluun tarvittavia muotteja ja massoja. Kaffepöydässä sitten teeskennellen kehutaan että voi kun onkin hyvää kaakkua ja samalla koitetaan huuhtoa ällötys äkkiä kurkusta kaffella. No mitä muuta voikaan odottaa makuelämykseltä, jonka pinta on melkein 100% sokeria.
Toivoa sopii että tämä jenkkilästä tullut villitys häipyy kotoisista juhlistamme pikapuoliin!
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:15"]
Jo ensimmäinen lause on aikamoista vittuilua. Kannattaa vielä vähän harjoitella asiallisuutta.
[/quote]
Hyvä vittuilu on taitolaji. Kaikenlaiselle kirjoittamiselle, myös hyvinkirjoitetulle raivoamiselle, on tilausta. Itse ainakin nautin lukiessani ap:n energistä meuhkaamista. Se on viihdyttävää, toisin kuin ihanaaa sunnuntaita kaikille -imelyydet. Se on keskustelutaidon vastine fondant-kakulle
[/quote]
Raivoaminen ja toisten lyttääminen on kyllä eri asia. Olisin minäkin kunnon raivoamista mielelläni lukenut, mutten tätä itsensä ylentämistä ja toisten alentamista. Hyväkään vittuilu taas ei ole minkään arvoista, jos sen osoittaa täysin epämääräiselle joukolle. Kävikö muuten mielessäsi, että ne imelyydet taisivat myöskin olla ihan puhdasta vittuilua?
[/quote]
= sanoo epäonninen "ei menny niinkö römpsöössä" -kotileipuri sokerimassan keskeltä ;)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:12"]
Tehkääpä ite rehellinen suklaakakku. Vatserin sinistä, kermaa, munaa, jauhoa, sokeria hieman, leivaria, valion voita, on syntisen hyvää. En oo leipoja mutta sen kakun osaan tehdä todella hyvin ja varsinkin kun käyttää kunnon voita siihen, kermaa ja vatseria. Ihan sitä sinistä.
[/quote]
Joo, suklaakakku toimii aina ja paljon parempi vaihtoehto kuin sokerimassasta tehty. Aikuiseen makuun voipi olla toki tummasuklaa, mutta tenaviin uppoaa varmaan paremmin toi fasun sininen.
Ällöttäviä kaikki kirkuvan väriset sokerimönjillä kuorrutetut kakut! Itse en ota koskaan, ulkonäkökin yököttää. En ikinä tarjoaisi lapsille enkä aikuisille. Muuten olen kyllä kakkujen ystävä. Kermakakut, suklaakakut ja leivokset, kyllä kiitos. Amerikkalaistyypiset leivonnaiset vaan usein henkivät tyylitajun puutetta ja maistuvat kamalilta.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:33"]
Ällöttäviä kaikki kirkuvan väriset sokerimönjillä kuorrutetut kakut! Itse en ota koskaan, ulkonäkökin yököttää. En ikinä tarjoaisi lapsille enkä aikuisille. Muuten olen kyllä kakkujen ystävä. Kermakakut, suklaakakut ja leivokset, kyllä kiitos. Amerikkalaistyypiset leivonnaiset vaan usein henkivät tyylitajun puutetta ja maistuvat kamalilta.
[/quote]
Mitä oon seurannu amerikkalaisten ammattileipomoiden juhlakakkujen tekoa (olikohan jim tai liv kanava) niin tuntuu siltä että ne on tehty enemmän katseltaviksi kuin nautittavaksi. Nehän on suurimmaksi osaksi pelkkää riisimuroa ja muovisia tukirakenteita sisältä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:20"]
Jo ensimmäinen lause on aikamoista vittuilua. Kannattaa vielä vähän harjoitella asiallisuutta.
[/quote]
Hyvä vittuilu on taitolaji. Kaikenlaiselle kirjoittamiselle, myös hyvinkirjoitetulle raivoamiselle, on tilausta. Itse ainakin nautin lukiessani ap:n energistä meuhkaamista. Se on viihdyttävää, toisin kuin ihanaaa sunnuntaita kaikille -imelyydet. Se on keskustelutaidon vastine fondant-kakulle
[/quote]
Raivoaminen ja toisten lyttääminen on kyllä eri asia. Olisin minäkin kunnon raivoamista mielelläni lukenut, mutten tätä itsensä ylentämistä ja toisten alentamista. Hyväkään vittuilu taas ei ole minkään arvoista, jos sen osoittaa täysin epämääräiselle joukolle. Kävikö muuten mielessäsi, että ne imelyydet taisivat myöskin olla ihan puhdasta vittuilua?
[/quote]
= sanoo epäonninen "ei menny niinkö römpsöössä" -kotileipuri sokerimassan keskeltä ;)
[/quote]
Hahah, olipas oikein oivaltava kommentti! Ja aivan ennenkuulumaton! Minkäslaista pahaa oloa sinä koetat peittää tuolla kommentillasi?
No niin, nyt meni minullakin vittuilun puolelle ja taso laski heti kuin lehmän häntä. Pahoittelut siitä. Minusta olisi kiva saada asiallista kommentointia aikaiseksi itse aiheesta, eikä toisten sokeaa haukkumista.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:31"]
Aiemmin tähän tarkoitukseen oli marsipaanipinnoite ja koristeet. Kaikki eivät pidä marsipaanin mausta joten sokerimassat ovat tulleet tarpeeseen.
Itse pidän enemmän marsipaanista.
Aloittaja on siinä oikeassa että muottivalikoimat ja niiden saatavuus on kaikkien ulottuvilla ja hienoja luomuksia saa aikaiseksi amatööritkin.
Blogit ja kakkuohjelmat edistää alan harrastaneisuutta.
Olen alan ammatillinen opettaja
[/quote]
Jos halutaan tasaista pintaa ja kauniita koristeita niin marsipaani olisi kyllä paljon parempi vaihtoehto kuin tuo fondant. Itse en kyllä ole törmännyt keneenkään, jolle marsipaani ei kelpais. Fondantti kuitenkin helpompi työstää ja halvempaa?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:31"]
Aiemmin tähän tarkoitukseen oli marsipaanipinnoite ja koristeet. Kaikki eivät pidä marsipaanin mausta joten sokerimassat ovat tulleet tarpeeseen.
Aloittaja on siinä oikeassa että muottivalikoimat ja niiden saatavuus on kaikkien ulottuvilla ja hienoja luomuksia saa aikaiseksi amatööritkin.
[/quote]
Jos halutaan tasaista pintaa ja kauniita koristeita niin marsipaani olisi kyllä paljon parempi vaihtoehto kuin tuo fondant. Itse en kyllä ole törmännyt keneenkään, jolle marsipaani ei kelpais. Fondantti kuitenkin helpompi työstää ja halvempaa?
[/quote]
sokerimassa on helppo kaulita mutta sen paikalleen asettaminen vaatii jonkin verran taitoa. Itse kyllä tykkään enemmän marsipaanista ja kermasta mutta trendi on nyt tätä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 10:56"]
Parempia ne on kuin kermakakut imo. Kai ap tietää ettei näitä sokeriällötyksiä ole tarkoituskaan syödä kuin pieni palanen kerrallaan, eikä sellaista isoa klönttiä niin kuin Suomessa on tapana lautaselle kauhoa.
[/quote]
Makuasia, sano koira kun pallejaan..
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:23"]
Fondant-massa ainekset: Sokeri, glukoosisiirappi, kasvirasva(palmu) Kosteudensäilyttäjä: E422, Stabilointi-, sakeuttamisaine: E415, E466. Emulgointiaine: E471, E322. Säilöntäaine: E200. Sitruunahappo: E330. Värit: E160a. Aromit: vanilja.
Ai että on hyvää :)
[/quote]
Ihan hyvä tietää tämäkin, osaapahan varoa seuraavalla kerralla lastenkutsuilla.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:31"]
[/quote]
[/quote]
Marsipaani ei kelpaa monelle, varsinkaan lapsille. Marsipaania on paljon helpompi työstää kakun päälle, koska se kuivuu hitaasti. Sopii sen puoleen amatöörille paremmin kuin sokerimassa. Voi myls sekoittaa sokerimassaa ja marsipaania, työstö helpompaa ja marsipaanin maku ei ole niin hallitseva. Sitten on vielä kaulintamassat.
Kukaan ei varmaan pakota syömään ko.kakkua ja kahvipöydässä todennäköisesti muutakin tarjolla... Ihme valitusta.
mokkaruudut tai mustikkamuffinssit on parempia tai toscakakku :)
Marsipaanista ei vaativat koristeet onnistu, koska kuivuu niin hitaasti ellei lisää kuivumisainetta. Silikonimuottikoristeet taas vaativat marsipaanin, muuten eivät irtoa muoteista.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:07"]mokkaruudut tai mustikkamuffinssit on parempia tai toscakakku :)
[/quote]
Kylläpä olisi lapsi innostunut, kun on vuoden toivonut tietyn hahmon näköistä kakkua ja äiti yllättäisikin toscakakulla.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:07"]
mokkaruudut tai mustikkamuffinssit on parempia tai toscakakku :)
[/quote]
Justiinsa juu, tietää olevansa Suomessa kahvipöydässä kun esillä on mokkaruutuja ja sumppi hörpitään muumimukeista.
Ilmoittaudun, etten koskaan ole valmistanut aloittajan mainitsemia leivonnaisia tai edes ostanut. Ei ole keliaakikolle sopivaa löytynyt valmiina ja itse en osaisi tarpeeksi kaunista valmistaa. Muut täytekakut kyllä osaan tehdä. Ensi viikonlopuksi mieheni synttäreille ostan konditoriasta valmiin kakun ja itselleni jotain gluteenitonta. Ihailen kyllä, kun jotkut osaavat tehdä kaikkea kaunista.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:18"]
Hyvää se sokerimassa ei ole. Lasten synttäreille teen kuitenkin massakakun, koska muulla tekniikalla on vaikea toteuttaa kakkutoiveita. Sanon vieraille, ettei massaa ole pakko syödä. Kakku on kuitenkin hyvää siellä sisällä. Aikuiselle teen lisäksi jonkun muun kakun. Hyvin on kuitenkin kelvannut massakakutkin, sisällä esim. tuoretta mansikkaa tai vadelmaa.
[/quote]
Lapset kyllä tyytyy vaatimattomampiinkin synttärikakkuihin, kunhan vaan maku eli täytteet on kohdillaan. Näissä sokerimassakakuissa on aika paljolti kyse vanhempien, lähinnä äippyleiden halusta näyttää ja kilpailla kakuntekutaidoillaan.
[/quote]
mistäs ne kotikutsujen järjestät ottaa oppia, kaikenmaailman hömppäplogeista tietennii. mitä oon vähän lueskellu niin niissä kirjotuksissa houkutellaan vaan ostamaan melko hintavia leivontarvikkeita ja juurikin näitä sokerimassoja ym tököttejä
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 10:28"]
Luulitko olevasi kovinkin trendikäs ja taitava kakkukeisari kun juhlapöydässä pönöttää ällömakea sokerimassasta (hienostelunimi fondant) omin kätösin väännetty luomus. Teknisesti kuka vaan osaa semmoisen tehdä, kaupathan pursuaa koristeluun tarvittavia muotteja ja massoja. Kaffepöydässä sitten teeskennellen kehutaan että voi kun onkin hyvää kaakkua ja samalla koitetaan huuhtoa ällötys äkkiä kurkusta kaffella. No mitä muuta voikaan odottaa makuelämykseltä, jonka pinta on melkein 100% sokeria.
Toivoa sopii että tämä jenkkilästä tullut villitys häipyy kotoisista juhlistamme pikapuoliin!
[/quote]
Ottamatta kantaa makuun niin ainakin leipomot osaa hinnotella nuo sokerimassakakut reippaasti kalliimmaksi kuin tavalliset esmes kermakakut. Kiva maksaa ekstraa käsityöpiperryksestä joka lentää sitten saman tien kompostiin (siis se kuorrutus)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:21"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:18"]
Hyvää se sokerimassa ei ole. Lasten synttäreille teen kuitenkin massakakun, koska muulla tekniikalla on vaikea toteuttaa kakkutoiveita. Sanon vieraille, ettei massaa ole pakko syödä. Kakku on kuitenkin hyvää siellä sisällä. Aikuiselle teen lisäksi jonkun muun kakun. Hyvin on kuitenkin kelvannut massakakutkin, sisällä esim. tuoretta mansikkaa tai vadelmaa.
[/quote]
Lapset kyllä tyytyy vaatimattomampiinkin synttärikakkuihin, kunhan vaan maku eli täytteet on kohdillaan. Näissä sokerimassakakuissa on aika paljolti kyse vanhempien, lähinnä äippyleiden halusta näyttää ja kilpailla kakuntekutaidoillaan.
[/quote]
mistäs ne kotikutsujen järjestät ottaa oppia, kaikenmaailman hömppäplogeista tietennii. mitä oon vähän lueskellu niin niissä kirjotuksissa houkutellaan vaan ostamaan melko hintavia leivontarvikkeita ja juurikin näitä sokerimassoja ym tököttejä
[/quote]
No voi hirvitys. Entäpä jos joku vaikka harrastaa kakkuja?
[/quote]
[/quote]