Tarjoatko sinäkin vieraillesi fondant-kakkua?
Luulitko olevasi kovinkin trendikäs ja taitava kakkukeisari kun juhlapöydässä pönöttää ällömakea sokerimassasta (hienostelunimi fondant) omin kätösin väännetty luomus. Teknisesti kuka vaan osaa semmoisen tehdä, kaupathan pursuaa koristeluun tarvittavia muotteja ja massoja. Kaffepöydässä sitten teeskennellen kehutaan että voi kun onkin hyvää kaakkua ja samalla koitetaan huuhtoa ällötys äkkiä kurkusta kaffella. No mitä muuta voikaan odottaa makuelämykseltä, jonka pinta on melkein 100% sokeria.
Toivoa sopii että tämä jenkkilästä tullut villitys häipyy kotoisista juhlistamme pikapuoliin!
Kommentit (90)
Ja vielä sinulle 10:41; teeskentelijällä kahvipöydässä viittasin itseeni, en arvele mitään muiden puolesta. Muilta kahvikutsuilla kävijöiltä olen vaan saanut samanlaista palautetta, jota ei tietenkään tohdita emännälle/isännälle ääneen tokaista..
Fondant-massa ainekset: Sokeri, glukoosisiirappi, kasvirasva(palmu) Kosteudensäilyttäjä: E422, Stabilointi-, sakeuttamisaine: E415, E466. Emulgointiaine: E471, E322. Säilöntäaine: E200. Sitruunahappo: E330. Värit: E160a. Aromit: vanilja.
Ai että on hyvää :)
Eivät "ällötys" ja "ällömakea" minua henkilökohtaisesti loukkaa. Mutta kyllä ne yleisesti loukkaavia termejä ovat. Neutraalisti asian voisi ilmaista sanoen, että "en pidä fondant-kakuista, koska sokerimassa on mielestäni aivan liian makeaa". Voit käyttää myös termiä "äkkimakea". Kai huomaat itsekin eron "ällömakean" ja "äkkimakean" välillä?
Kiva, että kerrot arvostavasi analyysiäni! Huomaan, että tunnut nyt paljon mukavammalta ihmiseltä, kuin aloituksessasi.
Olet aivan oikeassa, silmiini alkoi jo sattua aloituksesi yleisnegatiivisuus. Minusta tuntui siltä, että halusit viestilläsi lähinnä pahoittaa sellaisten aloittelevien harrastelijaleipureitten mielen, jotka ovat tarjonneet itsetehtyä fondant-kakkua vierailleen. Jos totta puhutaan, en vieläkään ole varma, mikä aloituksesi tarkoituksena oli. Voisitko selventää tätä?
Toki sinulla on oikeus kirjoittaa omilla sanavalinnoillasi vapaalle internet-palstalle! Mikä minä olen sinua estelemään. En kylläkään ymmärrä, mitä tarkoitat sanoessasi, että tyylisi "on ehdottomasti linjassa sisällön kanssa". Minusta ilmeisen loukkaava tyyli ei ole linjassa kakkukuorrutusaiheen kanssa.
Kiitos ajastasi!
- 10:41 -
No huh huh, melkosta schaissee toi massa, kahdeksan e-koodia+palmuöljy maustamassa sokeria ja glukoosisiirappia!
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:26"]
Minusta tuntui siltä, että halusit viestilläsi lähinnä pahoittaa sellaisten aloittelevien harrastelijaleipureitten mielen, jotka ovat tarjonneet itsetehtyä fondant-kakkua vierailleen. Jos totta puhutaan, en vieläkään ole varma, mikä aloituksesi tarkoituksena oli. Voisitko selventää tätä?
[/quote]
Katoppas siekii tuosta ylempää fontantti-massan koostumus. Vissiin viestiketjun aloitaja haluaapi enemmän luomutorttua esille?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:34"]
Katoppas siekii tuosta ylempää fontantti-massan koostumus. Vissiin viestiketjun aloitaja haluaapi enemmän luomutorttua esille?
[/quote]
Voi olla, mutta tämä ei käynyt aloituksesta millään lailla ilmi. Aloituksessa keskitytään fondant-kakkujen makuun ja niiden valmistuksen (väitettyyn) helppouteen. Fondant-massan koostumus oli vasta 26. vastaus tähän viestiketjuun, joten tuskin se oli päällimmäisenä ap:n mielessä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:15"]
Jo ensimmäinen lause on aikamoista vittuilua. Kannattaa vielä vähän harjoitella asiallisuutta.
[/quote]
Hyvä vittuilu on taitolaji. Kaikenlaiselle kirjoittamiselle, myös hyvinkirjoitetulle raivoamiselle, on tilausta. Itse ainakin nautin lukiessani ap:n energistä meuhkaamista. Se on viihdyttävää, toisin kuin ihanaaa sunnuntaita kaikille -imelyydet. Se on keskustelutaidon vastine fondant-kakulle
Minä teen massan itse. Aineksina valkuainen, liivate (tai vegevaihtoehto) ja tomusokeri. Nk. vaahtokarkkimassa (MMF).
Teen yleensä lapselle, joka haluaa itse sellaisen kakun. En sinulle, joka aikuisena et siitä tykkää, vaan heität muka huolimattomasti kuorrutteen lopun kahvin sekaan kahvikuppiin; ja kiität ystävällisesti kahvista ;) Sama sääntö pätee aikuisiin kuin lapsiinkiin, että jos et tykkää jostakin, niin älä ota sitä lautasellesi.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:53"]
Teen yleensä lapselle, joka haluaa itse sellaisen kakun. En sinulle, joka aikuisena et siitä tykkää.. Sama sääntö pätee aikuisiin kuin lapsiinkiin, että jos et tykkää jostakin, niin älä ota sitä lautasellesi.
[/quote]
Onpas tyly kommentti siellä taholla! Lapset edellä joopa joo. Aikuisille ei siis vaihtoehtoja, kun kakkupöydässä sokeri-imellys. Voisko tehdä mielummin sen lasten kakun erikseen ja aikuiseen makuun vaikka perinteinen kermainen?
Seuraava trendi kakkutikkarien, kuppikakkujen ja macaronsien jälkeen on itsetehdyt kuorrutetut donitsit (eli suomeksi munkit). Tämä näkyy jo ulkomaisten instagrammaajien ruokakuvissa.
Macaroneilla ja kakkutikkareilla koristeltu fondant-kakku? Kai joku semmosiakin väsää?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:00"]
Teen yleensä lapselle, joka haluaa itse sellaisen kakun. En sinulle, joka aikuisena et siitä tykkää.. Sama sääntö pätee aikuisiin kuin lapsiinkiin, että jos et tykkää jostakin, niin älä ota sitä lautasellesi.
[/quote]
Onpas tyly kommentti siellä taholla! Lapset edellä joopa joo. Aikuisille ei siis vaihtoehtoja, kun kakkupöydässä sokeri-imellys. Voisko tehdä mielummin sen lasten kakun erikseen ja aikuiseen makuun vaikka perinteinen kermainen?
[/quote]
Kyseeessä on lasten synttärit, joilla tarjotaan samaa kakkua kaikille vieraille. En tee joka vieraan makumieltymyksen mukaan omaa kakkua ja jos ei kelpaa, niin voi kohteliaasti olla ottamatta.En minäkään pidä kaikesta kahvipöydässä tarjotusta, mutta epämiellyttävimmät jutut osaan olla ottamatta.
En tarjoa, koska en osaa niitä tehdä. Olisi kiva osata, mutta kärsivällisyys ei riitä opetteluun.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:07"]
[/quote]
[/quote]
Kyseeessä on lasten synttärit, joilla tarjotaan samaa kakkua kaikille vieraille. En tee joka vieraan makumieltymyksen mukaan omaa kakkua ja jos ei kelpaa, niin voi kohteliaasti olla ottamatta.En minäkään pidä kaikesta kahvipöydässä tarjotusta, mutta epämiellyttävimmät jutut osaan olla ottamatta.
[/quote]
Eikös sulle oo opetettu että kahvipöydän kunkku on täytekakku, jota nyt ainakin pitää kaikkien maistaa? Sulla on sitte vaan tarjolla jotain kuivia dominokeksejä niille, jotka ei halua vetää sokerimassaa nassuun?
Tehkääpä ite rehellinen suklaakakku. Vatserin sinistä, kermaa, munaa, jauhoa, sokeria hieman, leivaria, valion voita, on syntisen hyvää. En oo leipoja mutta sen kakun osaan tehdä todella hyvin ja varsinkin kun käyttää kunnon voita siihen, kermaa ja vatseria. Ihan sitä sinistä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikös sulle oo opetettu että kahvipöydän kunkku on täytekakku, jota nyt ainakin pitää kaikkien maistaa? Sulla on sitte vaan tarjolla jotain kuivia dominokeksejä niille, jotka ei halua vetää sokerimassaa nassuun?
[/quote] mikäli kutsutaan aikuisia niin aikuisille kunnon täytekakku, mikäli lapsi haluaa että karkeilla päällystetään ja ei oo muuta kakkua niin minä en ota edes kohteliaisuussyistä.
Teen yleensä lapselle, joka haluaa itse sellaisen kakun. En sinulle, joka aikuisena et siitä tykkää, vaan heität muka huolimattomasti kuorrutteen lopun kahvin sekaan kahvikuppiin; ja kiität ystävällisesti kahvista ;) Sama sääntö pätee aikuisiin kuin lapsiinkiin, että jos et tykkää jostakin, niin älä ota sitä lautasellesi.
[/quote] älä sitten kutsu aikuisia jos et tee myös aikuisille taytekakkua.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] mikäli kutsutaan aikuisia niin aikuisille kunnon täytekakku, mikäli lapsi haluaa että karkeilla päällystetään ja ei oo muuta kakkua niin minä en ota edes kohteliaisuussyistä.
[/quote]
Juurikin näin! Turha mielistellä juhlien järjestäjää, joka ei tajua aikuisten makua. Ärsyttää suunnattomasti ajattelutapa, että tehdään tai ostetaan yksi kakku jonka on kelvattava kaikille. Pelkästään kersoille järjestettävät synttärikemut toki asia erikseen.
Eivät todellakaan onnistu kaikilta. On haastava laji saada esim. Kakusta kreemillä niin sileä, että siihen voi massan laittaa. Rumia vettyneitä kakkuja näkyy paljon ja massat rullalla ja könteissä reunoilla.