Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärtkö Down-abortit

Vierailija
01.03.2015 |

Nyt Eurovsujen mukana on esillä Down-lasten kohtalo? Yhtyehän edustaa näitä lähimmäisämme ja viisu on suosittu. toisaalta tällä annetaan tunnustusta.

Espoossa aboroidaa 70 % Down-sikiöistä, samoin muualla pääkapunkiseudulla. Muualla maassa 60 . Tämä karmivaniso luku. tanskassa vielä enemmän :(.

Tekisitko itse abortin Down-sikiöstä???

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin. Lapsellani oli down epäily ja olimme miehen kanssa päättäneet että emme halua ensimmäistä lasta downina. Onneksi epäily osottautui vääräksi.

Vierailija
2/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ne ymmärrän ja jokainen tekee siihen omaan elämään ja arvoihin ja tilanteeseen sopivan ratkaisun.

Vierailija
4/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän että jokainen toimii tuossa sen oman tilanteensa mukaan. Jos kokee ettei voimat ja aika riitä niin abortti on varteenotettava vaihtoehto. Jos ei muuten vaan halua vammaista lasta niin e kenenkään tarvitsisi syntyä ei-toivottuna.

Mulla on down-lapsi, tänäpäivänä jo teini-ikäinen ja olen hänestä iloinen ja ylpeä. Seuraavissa raskauksissa mitkä tulivat siinä perään muutaman vuoden sisällä koin etten voisi down-lasta abortoida enkä halunnut edes testeihin. Kun sitten myöhemmin tehtiin tuota iltatähteä, mietittiin elämäntilannetta ja voimiamme uusiksi. Olisiko meistä enää tässä vaiheessa vanhemmiksi uudelle vammaiselle lapselle, sellaisiksi vanhemmiksi mitä haluamme olla. Todettiin että olisi kaikkineen sen verran rankka paikka että päädyttiin lapsivesipunktioon ja oltiin jo etukäteen yhtämieltä siitä että tehdään abortti jos lapsi osoittautuu vammaiseksi. Ei onneksi tarvinut tehdä.

Vierailija
5/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän.

Vierailija
6/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ymmärrän, tekisin abortin. Eihän se olisi downlapsilta, -aikuisilta tai keneltäkään pois jos jotenkin sitä ajattelit.

Vierailija
7/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaankin tekisin. Täällä nyt jo yksi lapsi jolla kehityshäiriö epäilyä, en uskalla senkään takia enää ikinä tulla raskaaksi. Lasta rakastan eniten maailmassa, mutta toiselle samanlaiselle ei minun voimani riittäisi.

Vierailija
8/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downista puhutaan usein ilmauksella "vain". Down on kuitenkin vakava kehityshäiriö, joka on valta osalle tämän trisomian omaavista alkioista letaali eli tappava. Jäljelle jää pieni joukko, joiden raskaus jatkuu. Downiin kuuluu suuri joukko liitännäissairauksia, jotka laskevat vielä elämänlaatua. Osa down henkilöistä on hyvin arjessa toimeen tulevia, mutta etukäteen ei voi tietää osuuko kohdalle täysin sänkyyn hoidettava. Sänkyyn hoidettava, puhumaton aikuinen down mies, on taatusti huoltajalleen raskas.

Tällähetkellä tuetaan eri tavalla vammaisten asumista. Jos minun pitäisi ennustaa, arvelisin hoitovastuun siirtyvän tulevaisuudessa kunnilta takaisin huoltajillepäin. Eli synnyttäessäsi vammaisen, et voisi enää laskea sen varaan, ettei sinun tarvitse ryhtyä omaishoitajaksi loppuelämäsi ajaksi.

Vierailija
9/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin abortin. Järjellä ajateltuna paras ratkaisu.

Vierailija
10/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin tekisin. En halua pilata omaa elämääni hyysäämällä vammaista lasta lopun ikääni 24/7.

Vierailija
11/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein.

Vierailija
12/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin

Vierailija
13/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä, joka suhtautuu aborttiin negatiivisesti, ensireaktio varmaan olis että ei muuta kun varaamaan aikaa kaavintaan. Toisaalta taas haluan kantaa täyden vastuun siitä jos teen naisen raskaaksi. Tämä tarkoittaa vähintään yhteishuoltajuutta eikä sitä että maksaisin pelkät elarit.

Vierailija
14/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 07:26"]

Nyt Eurovsujen mukana on esillä Down-lasten kohtalo? Yhtyehän edustaa näitä lähimmäisämme ja viisu on suosittu. toisaalta tällä annetaan tunnustusta.

Espoossa aboroidaa 70 % Down-sikiöistä, samoin muualla pääkapunkiseudulla. Muualla maassa 60 . Tämä karmivaniso luku. tanskassa vielä enemmän :(.

Tekisitko itse abortin Down-sikiöstä???

[/quote] yli 40 v tulin raskaaksi ja kävin istukkanäytteessä jopa kaksi kertaa ja en miettinyt edes mitä sitten jos tulossa vammainen. Mulla oli vahva tunne että kaikki menee hyvin niinku menikin. Kiitos.

Vierailija
15/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli kohonnut riski saada downlapsi. Sinä aikana mitä odotettiin pääsyä lapsivesipunktioon, päätetiin miehen kanssa, että lapsi pidetään, oli miten oli. Onneksi lapsi oli terve ja nyt jo 15 vuotias.Itse en voisi lopettaa omaa tulevaa lasta, mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Ei kukaan voi tuomita toisen valintaa.

Vierailija
16/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ja olen keskeyttänyt down-raskauden. Ja äänestin Pertti Kurikan Nimipäiviä Euroviisuihin.

Ymmärrätkö sinä, ap, miten sama ihminen voi tehdä nuo molemmat ilman mitään ristiriitaa?

Vierailija
17/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tekisi, vaan ottaisin vastaan. Kuinka Suomessa ollaan vielä noin rodunjalostuksen kannalla. En ymmärrä yhtään asennetta, että vain terve saa syntyä. HIRVEÄ ajatusmaailma. Kaikki otetaan vastaan, mitä tulee.

Vierailija
18/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 08:19"]

Mä ymmärrän että jokainen toimii tuossa sen oman tilanteensa mukaan. Jos kokee ettei voimat ja aika riitä niin abortti on varteenotettava vaihtoehto. Jos ei muuten vaan halua vammaista lasta niin e kenenkään tarvitsisi syntyä ei-toivottuna.

Mulla on down-lapsi, tänäpäivänä jo teini-ikäinen ja olen hänestä iloinen ja ylpeä. Seuraavissa raskauksissa mitkä tulivat siinä perään muutaman vuoden sisällä koin etten voisi down-lasta abortoida enkä halunnut edes testeihin. Kun sitten myöhemmin tehtiin tuota iltatähteä, mietittiin elämäntilannetta ja voimiamme uusiksi. Olisiko meistä enää tässä vaiheessa vanhemmiksi uudelle vammaiselle lapselle, sellaisiksi vanhemmiksi mitä haluamme olla. Todettiin että olisi kaikkineen sen verran rankka paikka että päädyttiin lapsivesipunktioon ja oltiin jo etukäteen yhtämieltä siitä että tehdään abortti jos lapsi osoittautuu vammaiseksi. Ei onneksi tarvinut tehdä.

[/quote]

kadutko siis nyt jo tuota vammaista lastasi, etkö haluaisi häntäkään?

mitä jos olisitte lapsivesipunktiosta huolimatta saaneet vammaisen lapsen tai joku muu lapsistanne  vammautusi nyt? Kun teillä kerran ei ole enää voimavaroja toiseen vammaiseen lapseen. 

tuntuuko nyt että ratkaisu jättää lapsivesipunktio väliin aikanaan oli väärä ratkaisu?

Vierailija
19/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ymmärrän. En itse usko että musta olis Down lapsen vanhemmaksi. Niillä usein sydänvikoja sun muuta varmaan paljon siis sairaalahoitoja. Ei olis varaakaan. Ikävä sanoa näin, mutta musta ei vaan olis vammaisen äidiksi ei Downin tai minkään muunkaan.

Vierailija
20/79 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, vastaan vaikka et minulta kysynytkään. Minulla on esikoinen kv. Ja kyllä tekisin abortin, jos tietäisin sen mitä nyt tiedän. Ja omalla kohdallamme abortoimme downin (4.lapsi) kun ajattelimme ettemme jaksa aggressiivista aikuista eläkeiässä. Jos joku olemassa olevista lapsista vammautuisi, niin tilanne katsotaan sitten sen mukaan. Kuitenkin tuota vamman riskiä voi minimoida  noilla seuloilla. T:12, neljän äiti