Ymmärtkö Down-abortit
Nyt Eurovsujen mukana on esillä Down-lasten kohtalo? Yhtyehän edustaa näitä lähimmäisämme ja viisu on suosittu. toisaalta tällä annetaan tunnustusta.
Espoossa aboroidaa 70 % Down-sikiöistä, samoin muualla pääkapunkiseudulla. Muualla maassa 60 . Tämä karmivaniso luku. tanskassa vielä enemmän :(.
Tekisitko itse abortin Down-sikiöstä???
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:27"]
Abortti on murha.
[/quote] ja lässynlässyn!
Abortti on murha.
[/quote]
Sitähän se on. Downit ovat erittäin positiivisia persoonia. Tämän olen työssäni saanut huomata.
Jotkut tutkijat ovat sitä mieltä, että downismi on evoluution yritys muuttaa ihmisluonnetta paremmaksi.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:42"]
Abortti on murha.
[/quote]
Sitähän se on. Downit ovat erittäin positiivisia persoonia. Tämän olen työssäni saanut huomata.
Jotkut tutkijat ovat sitä mieltä, että downismi on evoluution yritys muuttaa ihmisluonnetta paremmaksi.
[/quote] Paranishan se kun loppuisi sukupuuttoon aika äkkiä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:26"]
Kyllä ymmärrän. Ratkaisu on jokaisen pariskunnan henkilökohtainen asia. Meille down ei olisi kuitenkaan syy aborttiin. Tämä keskusteltiin jo etukäteen. Jos lapsella olisi syvä kehitysvamma tai fyysinen sairaus, joka aiheuttaisi paljon kipua ja pitkiä sairaalajaksoja sekä toistuvia leikkauksia ilman lopullista toipumista, niin abortti olisi tehty.
[/quote]
Tiestihän, että downilla voi olla nuo molemmat? Downeja on eri asteisia, suurin osa niin vakavia että menehtyvät jo kohtuun. Osa syntyy mutta elää vain pari kivun ja sairaalakäyntien täyttämää vuotta.
En ymmärrä enkä itse ikinä tekisi. Mutta kukin tekee kuten parhaaksi näkee.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:26"]
Kyllä ymmärrän. Ratkaisu on jokaisen pariskunnan henkilökohtainen asia. Meille down ei olisi kuitenkaan syy aborttiin. Tämä keskusteltiin jo etukäteen. Jos lapsella olisi syvä kehitysvamma tai fyysinen sairaus, joka aiheuttaisi paljon kipua ja pitkiä sairaalajaksoja sekä toistuvia leikkauksia ilman lopullista toipumista, niin abortti olisi tehty.
[/quote]
Tiestihän, että downilla voi olla nuo molemmat? Downeja on eri asteisia, suurin osa niin vakavia että menehtyvät jo kohtuun. Osa syntyy mutta elää vain pari kivun ja sairaalakäyntien täyttämää vuotta.
[/quote]
Suurin osa syntyvistä on varsin hyvätasoisia täysin elinkykyisiä ihmisiä. Kivut eivät kuuluu syndroomaan.
Kyllä. Itseni ei tarvitsisi miettiä hetkeäkään mitä tekisin jos odottaisin vammaista lasta. Maailma on vaan julma paikka.
Tekisin, ihan jo lapsen etua ajatellen.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 08:19"]
Mä ymmärrän että jokainen toimii tuossa sen oman tilanteensa mukaan. Jos kokee ettei voimat ja aika riitä niin abortti on varteenotettava vaihtoehto. Jos ei muuten vaan halua vammaista lasta niin e kenenkään tarvitsisi syntyä ei-toivottuna.
Mulla on down-lapsi, tänäpäivänä jo teini-ikäinen ja olen hänestä iloinen ja ylpeä. Seuraavissa raskauksissa mitkä tulivat siinä perään muutaman vuoden sisällä koin etten voisi down-lasta abortoida enkä halunnut edes testeihin. Kun sitten myöhemmin tehtiin tuota iltatähteä, mietittiin elämäntilannetta ja voimiamme uusiksi. Olisiko meistä enää tässä vaiheessa vanhemmiksi uudelle vammaiselle lapselle, sellaisiksi vanhemmiksi mitä haluamme olla. Todettiin että olisi kaikkineen sen verran rankka paikka että päädyttiin lapsivesipunktioon ja oltiin jo etukäteen yhtämieltä siitä että tehdään abortti jos lapsi osoittautuu vammaiseksi. Ei onneksi tarvinut tehdä.
[/quote]
kadutko siis nyt jo tuota vammaista lastasi, etkö haluaisi häntäkään?
mitä jos olisitte lapsivesipunktiosta huolimatta saaneet vammaisen lapsen tai joku muu lapsistanne vammautusi nyt? Kun teillä kerran ei ole enää voimavaroja toiseen vammaiseen lapseen.
tuntuuko nyt että ratkaisu jättää lapsivesipunktio väliin aikanaan oli väärä ratkaisu?
[/quote]
Mä koen että mulla on oikeastaan varsin vähän asioita mitä elämässäni kadun, lapsiani kaikista vähiten. Rakastan tuota down-lastani yli kaiken ja olen onnellinen hänestä. Kuitenkin samalla olen onnellinen siitä että muut lapset ovat terveitä, ihan yhtälailla kun toivon tuolle erityiselle terveyttä ja sitä että vammansa olisivat mahdollisimman lieviä.
Jos olisi saatu lapsivesipunktiosta huolimatta jollain lailla vammainen lapsi niin sitten olisi menty sen mukaan. Samoin jos joku lapsistamme nyt vammautuisi. Toki rakastaisimme ja hoitaisimme parhaamme mukaan. En tarkoittanut tuossa niinkään ettei meillä olisi voimavaroja ylipäätään hoitaa toista vammaista lasta, vaan lähinnä ettei meillä olisi enää voimia sellaiseen vanhemmuuteen mitä haluamme. Varmaan mukana myös omaa mukavuudenhaluakin. Silloin kun kuopusta suunniteltiin, meillä oli yli 10v vammaisen lapsen vanhemmuutta takana ja samalla kokemusta kahdesta terveestä lapsesta. Vaikkei meidän erityiseen mitään ihan tramaattista liity, niin kyllähän siinä on lisävastuuta ja huolta, ylimääräisiä lääkäreitä ja kuntoutusta ollut kokoajan. Silloin ja nytkään tuota lasta ei voi jättää yksin kuin ihan lyhyiksi hetkiksi (10min). Käytännössä ollaan nyt oltu reilu 15v kokoajan kiinni tuossa lapsessa. Kun ikää oli enemmän, tuntui kieltämättä rankalta alkaa uuteen, 20v kestävään 24/7 lapsessa kiinniolemiseen. Nyt kun kuopus on terve ja esikoisen kotoa pois muuttaminen lähestyy, meillä on muutaman vuoden päästä edessä tilanne että nuorinkin lapsista on koulussa ja down-lapsi ei enää asua kotona. Ihan uusi vapaus meidän perheen elämässä.
Tuo lapsivesipunktion väliin jättäminen aikanaan, en jaksa enää miettiä oliko oikea vai väärä ratkaisu. Olen tietysti onnellinen että muut lapset syntyivät terveinä. Jos toisella heistä olisi sitten ollut down, olisi meidän elämä mennyt jossain määrin erilailla ja tänään voisin nähdä asioita toisella tapaa.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:26"]
[/quote]
[/quote] Kyllä tiedän, mutta esimerkiksi vakavat sydänviat näkyy ultrassa. Pelkkä down ei olisi syy keskeyttää. Down +vakava sydänvika olisi asia erikseen. Kohtukuoleman uhka ei olisi missään nimessä syy keskeyttää. Minun 10pisteen terve poikani syntyi solmu napanuorassa. Kohtukuoleman riski on aina olemassa.
Ymmärrän. Tekisin itse. Ymmärtäisin myös eutanasian ja pullan sen laillistamista.
Niin että ketkä tutkijat? Linkkaapa lähteitäs
Täällä on ihan turha kenenkään julistaa, ettei missään nimessä abortoisi down-sikiötä. Ihmisellä, jolla ei ole mitään käsitystä siitä, millaista on todellakin elää down-lapsen kanssa, joka ei ehkä koskaan tule pärjäämään itsenäisesti, ei ole mitään oikeutta arvostella abortin valinneita.
Yleensähän julkisuudessa näytetään vain näitä elämässä hyvin selviäviä down-nuoria ja -aikuisia. Lisäksi downiin liittyy usein muita sairauksia, jotka rajoittavat elämää. t. sivusta seurannut
Ap:n mielestä hänellä on valta tuomita ihmiset, jotka eivät halua loppuelämäkseen omaishoitajiksi ja kasvattaa vammaisen lapsen sisarukset downin pikku apureiksi. Monen mielestä down on voimakkaasti elämänlaatua laskeva syndrooma, jolloin abortti on senkin vuoksi ainoa oikea vaihtoehto.
Ap ei ollenkaan ymmärrä, kuinka kova tilanne on joutua kyseiseen valintatilanteeseen silloinkin, kun lapsella on kuolettava vamma, saati jos oikeasti joutuu pohtimaan asiaa monelta eettiseltä kannalta ja kyseenalaistamaan motiivinsa tuhat kertaa.
Ymmärrän, ja en todellakaan osaa sanoa tekisinkö itse. Toivottavasti en joudu siihen tilanteeseen. Olen työskennellyt kehitysvammaisten parissa ja nähnyt Downien molemmat ääripäät: lähes normaaliälyisen, itsenäisesti asuvan, ja syvästi kehitysvammaisen, käytöshäiriöisen joka ei puhu ja on aggressiivinen. Down-lapsi voi olla kumpi tahansa tai mitä tahansa näiden väliltä...
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:12"]Ap:n mielestä hänellä on valta tuomita ihmiset, jotka eivät halua loppuelämäkseen omaishoitajiksi ja kasvattaa vammaisen lapsen sisarukset downin pikku apureiksi. Monen mielestä down on voimakkaasti elämänlaatua laskeva syndrooma, jolloin abortti on senkin vuoksi ainoa oikea vaihtoehto.
Ap ei ollenkaan ymmärrä, kuinka kova tilanne on joutua kyseiseen valintatilanteeseen silloinkin, kun lapsella on kuolettava vamma, saati jos oikeasti joutuu pohtimaan asiaa monelta eettiseltä kannalta ja kyseenalaistamaan motiivinsa tuhat kertaa.
[/quote] Tuossa elämänlaatu-asiassa olen eri mieltä... Down-ihminen nauttii hyvinkin paljon kaikesta elämässään, poislukien ehkä nämä pahimmin vammautuneet.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:12"]Ap:n mielestä hänellä on valta tuomita ihmiset, jotka eivät halua loppuelämäkseen omaishoitajiksi ja kasvattaa vammaisen lapsen sisarukset downin pikku apureiksi. Monen mielestä down on voimakkaasti elämänlaatua laskeva syndrooma, jolloin abortti on senkin vuoksi ainoa oikea vaihtoehto. Ap ei ollenkaan ymmärrä, kuinka kova tilanne on joutua kyseiseen valintatilanteeseen silloinkin, kun lapsella on kuolettava vamma, saati jos oikeasti joutuu pohtimaan asiaa monelta eettiseltä kannalta ja kyseenalaistamaan motiivinsa tuhat kertaa. [/quote] Tuossa elämänlaatu-asiassa olen eri mieltä... Down-ihminen nauttii hyvinkin paljon kaikesta elämässään, poislukien ehkä nämä pahimmin vammautuneet.
[/quote]
Monen mielestä älykkyys, kyky ymmärtää aidosti muita ihmisiä sekä mahdollisuus elää normaali ihmiselämä ovat sitä oikeaa elämänlaatua. En mittaa vammaisen elämän laatua millään lemmikkieläimille sopivalla mittarilla, vaan samalla mittarilla kuin muidenkin ihmisten.