16-vuotias lapsenlapseni kertoi minulle tulleensa raiskatuksi
Minulla, isoäidillä, on aina ollut hyvät välit tyttärenpoikaani (kyllä, kyseessä on poika). Puhumme asioista maan ja taivaan välillä, ja meillä on täydellinen luottamussuhde. Nyt sitten tämä lapsenlapseni paljasti minulle tulleensa ihan vähän aikaa sitten raiskautuksi jonkun miehen toimesta! Kuulemma kukaan muu ei tiedä tästä asiasta yhtään mitään, eivät edes hänen vanhempansa eli minun tyttäreni ja vävyni.
Suhtauduin tietenkin rauhallisesti ja ymmärtäväisesti, mutta sisälläni kiehui! Miten joku kehtaisi tehdä noin minun lapsenlapselleni, joka on melkein ihanin ihminen maailmassa?! Poika on ehdottomasti sitä mieltä, että kenellekään ei saa kertoa eikä varsinkaan saa tehdä rikosilmoitusta. Haluan tietenkin kunnioittaa hänen mielipidettänsä, mutta onko minulla aikuisena velvollisuus ilmoittaa hänen vanhemmilleen/tehdä rikosilmoitus? Ja jos hänelle syntyy myöhemmin raiskauksesta johtuvia mielenterveysongelmia yms., niin olenko minä siihen syyllinen, kun en hakenut hänelle ajoissa apua? Ja myös tietenkin itse haluaisin todellakin tekijän vastuuseen!
Kommentit (41)
Tee rikosilmoitus! Kuullostat ihanalta mummolta:)
Varsinkin kun nää raiskaustapaukset harvemmin on mitään ns. Puskaraiskauksia. Tod. Näk joku lähipiiristä kyseessä. Opettaja, valmentaja? En nyt haluaisi maalailla piruja, mutta isäkin on mahdollinen raiskaajakanditaatti.
Pystytkö ohjaamaan poikaa psykologin juttusille joka erikoistunut väkivallan uhreihin. Poika saisi apua. Ja voisi muuttaa mielensä rikosilmoituksen suhteen. Poika tarvitsee nyt kaiken tukesi, älä petä hänen luottamusta. Syyllinen joutuu tuomiolle ennemmin tai myöhemmin. Nyt on tärkeintä lapsenlapsesi vointi.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:03"]
Varsinkin kun nää raiskaustapaukset harvemmin on mitään ns. Puskaraiskauksia. Tod. Näk joku lähipiiristä kyseessä. Opettaja, valmentaja? En nyt haluaisi maalailla piruja, mutta isäkin on mahdollinen raiskaajakanditaatti.
[/quote]
Apua, tätä viimeistä vaihtoehtoa en todellakaan tullut ajatelleeksi! En tajunnut edes kysyä, oliko tuttu vai tuntematon. Tyhmä minä! Kaikki taisi muuttua juuri monimutkaisemmaksi...
ap
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:06"]
Pystytkö ohjaamaan poikaa psykologin juttusille joka erikoistunut väkivallan uhreihin. Poika saisi apua. Ja voisi muuttaa mielensä rikosilmoituksen suhteen. Poika tarvitsee nyt kaiken tukesi, älä petä hänen luottamusta. Syyllinen joutuu tuomiolle ennemmin tai myöhemmin. Nyt on tärkeintä lapsenlapsesi vointi.
[/quote]
Tämä psykologijuttukin on hyvä idea, mutta pojalta itseltään pitäisi varmaankin kysyä, että sopisikohan hänelle. Pelkään vastauksen olevan kieltävä.
ap
"melkein ihanin ihminen maailmassa"
Onpa omituista tekstiä.
Juttele pojan kanssa lisää ja selitä hänelle, miksi mielestäsi olisi hyvä tehdä ainakin rikosilmoitus.
Miten voit kirjoitaa tällaisesta asiasta tänne. Luulisi olevan sinulla tärkeämpää tekemistä. Lupasit olla ketomatta ja heti nettiin räväytit jutun.
Tulit sitten tänne hakemaan synninpäästöä. Olenko syyllinen. Ja voi voi. Minä minä minä. Voisitko ihan oikeassa elämässä yrittää auttaa sitä nuorta, etkä vaan mieti itseäsi.
Mitä pikemmin saisi ammattiavun piiriin, sen parempi. Kertoiko kuinka pitkä aika tästä raiskauksesta oli? Jos on tapahtunut päivän parin sisällä, heti lääkäriin! Voi löytyä "todistusaineistoa". Ja sukupuolitautitestit tietty. Mutta pojan henkinen hyvinvointi pitäisi priorisoida nyt. Rikosilmoitus olisi kuitenkin erittäin tärkeä tehdä, ettei raiskaaja uusi tekojaan. Jos tästä tilanteesta pitää valoisa puoli nähdä, on se selkeesti se että sä olet tälle pojalle todella tärkeä kun näin arasta aiheesta uskalsi avautua.
Hirveä juttu, olen pahoillani hänen puolestaan. Tuollainen lisää tosiaan vaaraa mielenterveysongelmien puhkeamiseen. Voi vaikuttaa näin vielä alkuun ihan normaalilta, mutta sitten myöhemmin... Kyllä jotain tukea pitäisi keksiä.
Shokissa oleva ihminen voi kirjotella mitä sattuu. En lähtisi analysoimaan tän isoäidin jokaista sanakäännettä. Miettikää hei ite jos oisitte samassa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:14"]
Mitä pikemmin saisi ammattiavun piiriin, sen parempi. Kertoiko kuinka pitkä aika tästä raiskauksesta oli? Jos on tapahtunut päivän parin sisällä, heti lääkäriin! Voi löytyä "todistusaineistoa". Ja sukupuolitautitestit tietty. Mutta pojan henkinen hyvinvointi pitäisi priorisoida nyt. Rikosilmoitus olisi kuitenkin erittäin tärkeä tehdä, ettei raiskaaja uusi tekojaan. Jos tästä tilanteesta pitää valoisa puoli nähdä, on se selkeesti se että sä olet tälle pojalle todella tärkeä kun näin arasta aiheesta uskalsi avautua.
[/quote]
Raiskauksesta hieman alle viikko (en halua paljastaa ihan hirveän tarkkoja tietoja).
ap
taitaa olla provo koska lehdessä ei lue että joku 16v poika olisi raiskattu lähiaikoina...
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:18"]taitaa olla provo koska lehdessä ei lue että joku 16v poika olisi raiskattu lähiaikoina...
[/quote]
Kaikki tapaukset eivät tule lehtiin.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:18"]
taitaa olla provo koska lehdessä ei lue että joku 16v poika olisi raiskattu lähiaikoina...
[/quote]
Uskon että on provo, mutta miksi lehdessä olisikaan juttua raiskauksesta jota ei ole edes poliisille ilmoitettu.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:18"]taitaa olla provo koska lehdessä ei lue että joku 16v poika olisi raiskattu lähiaikoina...
[/quote]
Miten media voisi tietää jos ainostaan raiskaaja, raiskattu sekä isoäiti ovat tietoisia asiasta? :D kaikki eivät soita ensimmäiseksi iltalehtiin
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:03"]
[/quote]
Apua, tätä viimeistä vaihtoehtoa en todellakaan tullut ajatelleeksi! En tajunnut edes kysyä, oliko tuttu vai tuntematon. Tyhmä minä! Kaikki taisi muuttua juuri monimutkaisemmaksi...ap
[/quote]Ei tuossa ole mitään monimutkaista, se on raiskaus. Tehkää rikosilmoitus heti. Se voi uusiutua jos syyllinen ei jää kiinni.
Älä todellakaan kerro yhtään kenellekään, etenkään hänen vanhemmilleen, ilman hänen suostumustaan. Sellaisen jälkeen menettäisit hänen luottamuksensa koko loppuiäksesi. Oikeasti.
Keskustele, keskustele, keskustele. Purkakaa asiaa yhdessä. Voit esim. sanoa, että mikäli jollekin hänen rakkaalleen kävisi niin, haluaisiko hän että tekijä ei joutuisi teostaan vastuuseen. Omaa tilannetta ei välttämättä osaa aina ajatella fiksusti, siksi on hyvä lähestyä tilanteita tuolla tavalla muiden kautta.
Ota selvää mistä poika saa mahdollisimman nopeasti ja matalalla kynnyksellä apua ja saata hänet avun piiriin. Samalla saat itsellesi keskustelu apua järkytyksesi käsittelemiseen jotta voit olla pojan tukena. Lapsi luottaa sinuun, auta. Psykiatrisen sairaanhoitajan juttusille voi käsittääkseni päästä suht nopeasti ja heidän ei tarvitse kirjata käynnin sisältöä sanatarkasti, josko hän saisi lapsen ymmärtämään rikosilmoituksen tarpeellisuuden jossain vaiheessa. Toimi.