Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16-vuotias lapsenlapseni kertoi minulle tulleensa raiskatuksi

Vierailija
01.03.2015 |

Minulla, isoäidillä, on aina ollut hyvät välit tyttärenpoikaani (kyllä, kyseessä on poika). Puhumme asioista maan ja taivaan välillä, ja meillä on täydellinen luottamussuhde. Nyt sitten tämä lapsenlapseni paljasti minulle tulleensa ihan vähän aikaa sitten raiskautuksi jonkun miehen toimesta! Kuulemma kukaan muu ei tiedä tästä asiasta yhtään mitään, eivät edes hänen vanhempansa eli minun tyttäreni ja vävyni.

Suhtauduin tietenkin rauhallisesti ja ymmärtäväisesti, mutta sisälläni kiehui! Miten joku kehtaisi tehdä noin minun lapsenlapselleni, joka on melkein ihanin ihminen maailmassa?! Poika on ehdottomasti sitä mieltä, että kenellekään ei saa kertoa eikä varsinkaan saa tehdä rikosilmoitusta. Haluan tietenkin kunnioittaa hänen mielipidettänsä, mutta onko minulla aikuisena velvollisuus ilmoittaa hänen vanhemmilleen/tehdä rikosilmoitus? Ja jos hänelle syntyy myöhemmin raiskauksesta johtuvia mielenterveysongelmia yms., niin olenko minä siihen syyllinen, kun en hakenut hänelle ajoissa apua? Ja myös tietenkin itse haluaisin todellakin tekijän vastuuseen!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:18"]taitaa olla provo koska lehdessä ei lue että joku 16v poika olisi raiskattu lähiaikoina...
[/quote]

Miten se siellä lehdessä voisi lukea jos asiasta ei tiedä kuin uhri, mummo ja raiskaaja? Ei ne lehtimiehetkään mitään kaikkitietäviä ajatustenlukijoita ole...

Vierailija
22/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi,, kuraattori tms voisi selvittää pojan kanssa asiaa. Ovat vaitiolovelvollisia. Ilman muuta asia pitää tutkia ta tehdä rikosilmoitus, jos on totta. Miksi poika haluaa suojella raiskaajaa? Se kannattaa selvittää. Vieraan ihmisen, mielellään ammattilaisen pitäisi selvittää asiaa. Pojan luottamus sinuun on suuri, joten ilman lupaa en kertoisi vielä vanhemmille, hyvä kun puhui asiasta sinulle. Jatkakaa tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:22"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:18"]taitaa olla provo koska lehdessä ei lue että joku 16v poika olisi raiskattu lähiaikoina... [/quote] Miten media voisi tietää jos ainostaan raiskaaja, raiskattu sekä isoäiti ovat tietoisia asiasta? :D kaikki eivät soita ensimmäiseksi iltalehtiin

[/quote]Sinulla sitten riittää noita hymiöitä tällaiseenkin ketjuun.

Vierailija
24/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raiskaajan suojelu viittaisi siihen että on joku lähipiirin ihminen tai sitten pelkää kyseistä henkilöä.

Vierailija
25/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:23"]

Älä todellakaan kerro yhtään kenellekään, etenkään hänen vanhemmilleen, ilman hänen suostumustaan. Sellaisen jälkeen menettäisit hänen luottamuksensa koko loppuiäksesi. Oikeasti.

Keskustele, keskustele, keskustele. Purkakaa asiaa yhdessä. Voit esim. sanoa, että mikäli jollekin hänen rakkaalleen kävisi niin, haluaisiko hän että tekijä ei joutuisi teostaan vastuuseen. Omaa tilannetta ei välttämättä osaa aina ajatella fiksusti, siksi on hyvä lähestyä tilanteita tuolla tavalla muiden kautta.

[/quote]

Olemme keskustelleet jo paljon, mutta kiitos tästä ideasta (raiskauksen pohtimisesta ulkopuolisesta näkökulmasta). Luulen, että saattaisi jotenkin avata pojan silmiä. Ja minä ainakin itse toivon todella paljon, että poika rohkaistuisi ja tekisi rikosilmoituksen.

ap

Vierailija
26/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihana mummo :)

Vierailija
27/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisi ollut tyttö niin olisitte kaikki vaan haukkunu huoraksi....

Vierailija
28/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen kun minua hyväksikäytettiin samalla tavalla.. Voi kunpa minulla olisi ollut joku jolle kertoa.. Juttele pojalle ja yritä saada poika ymmärtämään kuinka tärkeää on kertoa viranomaisille ja että hän puhuu asian läpi jonkun kanssa, mieluiten psykologin tms. henkilön jota ei tarvitse joka päivä nähdä! Muuten asiasta tulee pidempiaikainen ongelma.. Minulla kesti 12 vuotta puhua asiasta koska ajattelin että se oli minun vikani.. Voimia tyttärenpojallesi <3

Vierailija
29/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

NONIIN KENELLÄ AV LAISELLA ON 16V POIKA JOLLA LÄHEISET SUHTEET MUMMOON???

Vierailija
30/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tee rikosilmoitusta, tekijä voi jatkaa tuota ja uhreja tulee lisää.

Vierailija
31/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kamala :( Miten lie tuollaiseen tilanteeseen joutunut... Oliko humalassa?

Vierailija
32/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:34"]

[/quote]

Kysyinkin tätä häneltä. Itsensä mukaan ei ollut.

ap

Vierailija
33/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:35"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:34"]

[/quote]

Kysyinkin tätä häneltä. Itsensä mukaan ei ollut.

ap

[/quote]

Sitten kuulostaa jotenkin vielä epäilyttävämmältä. Ei vaan jostain syystä päässyt pakoon... Surullista.

Vierailija
34/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi tuottaa vaikeuksia tulevissa parisuhteissa jne., asia olisi hyvä käsitellä heti niin ettei se jää painamaan.

Vierailija
35/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on siitä onnekas, että hänellä on tuollainen ihminen tukenaan. Se on jo paljon. Sitten vain ajan kanssa eteenpäin... Suosittelen myös ammattiauttajaa ja rikosilmoituksen tekemistä. Entä jos tulevaisuudessa jääkin vaivaamaan että miksen tehnyt sitä silloin, olisi pitänyt... Nyt täytyy toimia.

Vierailija
36/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei poika halua tehdä rikosilmoitusta, ei välttämättä tarkoita, että hän haluaisi suojella tekijää! Olin itse lapsena ja nuorena, ja olen edelleen (17v) hyvin arka kaikessa tuollaisessa, en ikimaailmassa vieläkään pystyisi tekemään rikosilmoitusta vastaavanlaisesta tapauksesta, jos vanhempani (tai muu sukulainen ym tuttu) saisi tietää asiasta. Kehottaisin ottamaan selvää, joutuuko asiasta välttämättä kertlmaan vanhemmille, äläkä missään nimessä tee mitään vasten pojan tahtoa, vaikka kuin tuntisit sen tarpeelliseksi, mulla on vastaavista tapauksista aiheutunut joskus kamalaa ahdistusta, paniikkikohtauksia ja masennusta... Mutta tsemppiä :) Olet IHANA mummo!

Vierailija
37/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 02:10"]

Se, ettei poika halua tehdä rikosilmoitusta, ei välttämättä tarkoita, että hän haluaisi suojella tekijää! Olin itse lapsena ja nuorena, ja olen edelleen (17v) hyvin arka kaikessa tuollaisessa, en ikimaailmassa vieläkään pystyisi tekemään rikosilmoitusta vastaavanlaisesta tapauksesta, jos vanhempani (tai muu sukulainen ym tuttu) saisi tietää asiasta. Kehottaisin ottamaan selvää, joutuuko asiasta välttämättä kertlmaan vanhemmille, äläkä missään nimessä tee mitään vasten pojan tahtoa, vaikka kuin tuntisit sen tarpeelliseksi, mulla on vastaavista tapauksista aiheutunut joskus kamalaa ahdistusta, paniikkikohtauksia ja masennusta... Mutta tsemppiä :) Olet IHANA mummo!

[/quote] Sano pojalle etta mennaan yhdessa tekemaan se ilmoitus. Minusta tuonikaiselle on liian korkea kynnys lahettaa yksin poliisin puheille, taalla USAssa ei poliisi saa edes haastatella tuonikaista ilman lasnaolevaa vanhempaa.

Vierailija
38/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene kertomaan kenellekkään raiskauksesta. Jos esim. kuraattori, opettaja tmv. saa tietää, heillä on velvollisuus tehdä ilmoitus lapsen tahdosta huolimatta. Näin ainakin oli omalla kohdallani lain pykälä vielä vuonna 2012. Tekivät ilmoituksen vaikka halusin vain puhua jollekin luottamuksella.

Vierailija
39/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa

Vierailija
40/41 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tietoa, miksi poika ei halua puhua asiasta muille tai saattaa tekijää vastuuseen? Pahoittelen, jos se oli jossain viestissä kirjoitettu jo, luin aika nopeasti.

Minulle tuli mieleen, että poika on vasta 16, ei vielä ajattele ihan aikuisen lailla. Mutta hän saattaa vanhempana kuitenkin alkaa ajatella, että aikuisten (eli sinun) olisi pitänyt toimia hänen puolestaan, ottaa vastuu. Ehkä hän alitajuntaisesti on siksi kertonutkin sinulle? Kuten neuvottu, älä missään nimessä toimi vastoin pojan tahtoa tai hänen selkänsä takana, mutta yritä päästä hänen kanssaan yhteisymmärrykseen, että rikosilmoitus on tehtävä ja pojalla ei ole mitään salattavaa tai hävettävää. Voimia!