Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan yliotteen narsistista?

Vierailija
28.02.2015 |

Ja nyt ei kiitos mitään diagnoosivalitusta, vaan tilanne on se, että käytös on suoraan oppikirjasta ja keinot on sitten ilmeisesti oltava sen mukaiset. Kyseessä on henkilö, joka käyttää suurta valtaa suhteessa läheiseeni ja tuhoaa hänet. Ja minä aion tämän lopettaa, oli miten oli. Kyseessä ei ole parisuhde, vaan sitä voisi verrata esimerkiksi oppilas-opettaja-suhteeseen. Minulla on mahdollisuus jossain määrin osallistua, tiedonsaanti-oikeus on. Siihen, miten tämä väärin valtaa käyttävä osapuoli informoi muita asianosaisia "kahden kesken", en voi vaikuttaa. Epäilen, että hän on tahallaan antanut tilanteesta täysin väärän vaikutelman muille, ja seurauksista kärsii läheiseni. Uhri itse ei pysty pitämään puoliaan.

Uskallusta minulta ei puutu, sen verran kovat panokset on kyseessä. Vinkkejä, näkemyksiä? En ole ihan untuvikko, olen näitä pelejä pelaillut ennenkin, mutta tilanne on uusi kun ennen kyseessä on ollut minä vastaan hyväksikäyttäjä- tilanteet, ja nyt tässä on pääkärsijänä toinen. Lain rajoissa toki mennään, en ole mikään mielipuoli veitsikostaja. Enkä siis havittele kostoa, vaan yksinkertaisesti haluan tehdä väärinkäyttäjälle täysin selväksi, että hänen todellakin ihan itsensä takia kannattaa lopettaa välittömästi.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 20:53"]

Suurimman raivon saa aikaan se, että hänet häpäisee. ja siitä seuraa helposti kostoa jne.

[/quote] Entä jos häpeä onkin niin valtava että narsisti ei voi kostaa, koska täten joutuisi "julkisesti" myöntämään häpeänsä ja haavoittuvaisuutensa?

[/quote]

Narsisti ei tunne häpeää, sitä on ns. häpeää tuntevan ihmisen vaikeata ymmärtää ja uskoa. Ja narsisti tulee kostamaan. Eri asia on sitten, annatko narsistin kostolle vallan, eli sille samalle oravanpyörälle. Faktojen tuomisen esiin voi tehdä fiksulla tavallakin, narsistia polkematta. Valitse itse, millä tavalla lähdet asioihin suhtautumaan. Huomaat kyllä, kumpi tapa tekee elämästäsi onnellisemman ja vähemmän aiheuttaa lisäkonflikteja.

[/quote] Kyllä narsisti voi tuntea häpeää. Sen takia sille nolaaminen ja maineen mustaaminen on niin iso pelko. Narsisti voi tuntea myös surua. Sanoi psykiatri. Toki se suru on sitä itsesäälissä vellomista, jos ei saa haluamaansa(valta, kunnia yms.)

Vierailija
62/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa mutta tulin vain toteamaan kuinka hiton sairasta kyräilyä täällä on! En jaksaisi ollenkaan. Sanoutuisivat irti koko tilanteesta ja toteaisin: joku tolkku se on hulluudellakin oltava. Elä omaa elämääsi ja anna hullujen hipata keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni narsisteista on se, että suora hyökkäys ei toimi. Muutenkin narsisti elää toisten tunteista, mitä enemmän näytät jonkin asian olevan sinulle merkityksellinen, sen varmemmin narsisti kiinnostuu. Jos et oikeasti pysty konkreettisesti kyykyttämään narsistia, älä laita narsistia ahtaalle. Narsisteja on toki erilaisia, toiset jopa toimivat "oikein" koska maine ja kulissit ovat kaikki kaikessa. Toiset provosoituvat heti, jos heitä kyseenalaistaa millään tavalla.
Ohiksena vielä: useimmat epävakaat ovat nimenomaan narsistisen vanhemman uhreja ja ehkä tämän takia kykenevät aikuisena lukemaan narsistia. Lisäksi epävakailla on kyky empatiaan, vaikka vihaisina eivät kykene siihen. Narsisti on täysin empatiakyvytön ja tämä on narsistin heikkous, koska ei pysty eläytymään "vastustajansa" mielenliikkeisiin. Narsisti siis olettaa muiden toimivan samalla tavalla, kuin hän itse.

Vierailija
64/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:29"]

Oma kokemukseni narsisteista on se, että suora hyökkäys ei toimi. Muutenkin narsisti elää toisten tunteista, mitä enemmän näytät jonkin asian olevan sinulle merkityksellinen, sen varmemmin narsisti kiinnostuu. Jos et oikeasti pysty konkreettisesti kyykyttämään narsistia, älä laita narsistia ahtaalle. Narsisteja on toki erilaisia, toiset jopa toimivat "oikein" koska maine ja kulissit ovat kaikki kaikessa. Toiset provosoituvat heti, jos heitä kyseenalaistaa millään tavalla. Ohiksena vielä: useimmat epävakaat ovat nimenomaan narsistisen vanhemman uhreja ja ehkä tämän takia kykenevät aikuisena lukemaan narsistia. Lisäksi epävakailla on kyky empatiaan, vaikka vihaisina eivät kykene siihen. Narsisti on täysin empatiakyvytön ja tämä on narsistin heikkous, koska ei pysty eläytymään "vastustajansa" mielenliikkeisiin. Narsisti siis olettaa muiden toimivan samalla tavalla, kuin hän itse.

[/quote]

Tällä olen joskus pelannut (en tiedä onko ollut kyse narsistista vai mistä lie kusipäästä). Toinen osapuoli on kuvitellut luoneensa jonkinlaisen "kauhun tasapainon", koska on olettanut minunkin toimineen epäeettisesti tai muuten tuomittavasti. Enkä tietenkään ole, kun en ole niin tyhmä. Suora uhkailu menee tähän samaan kategoriaan, se tarjoaisi oivan lyömäaseen jolla uskottavuuteni voitaisiin viedä.

Olen aika hyvä lukemaan toisia, mutta nyt toimin viitekehyksessä josta ei ole mitään kokemusta. Eikä mitään sellaista aiempaa kokemusta, jota voisi tässä suoraan hyödyntää. Mutta tämä keskustelu on herättänyt paljon ajatuksia, joten enköhän keksi jotain :)

Vierailija
65/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko kertoa jonkun ihan konkreettisen tilanteen, jossa mielestänne olette päihittäneet tällaisen ihmisen? Miten se onnisstui?

Vierailija
66/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen päihittänyt ainakin oman äitini, mutta hän on ns kaappinarsisti, joka todella haluaa pitää kulissinsa. Se kaikki lapsesta asti koettu epäoikeudenmukaisuus vaan purkautui ja se vihan määrä oli jotain ihan käsittämätöntä. Hän tajusi silloin, että pystyn poistamaan hänet elämästäni kokonaan ja sain hänet sillä tavalla ruotuun, että uskoo ne rajat mitä asetan. Hän ei kuitenkaan tee tätä mistään ymmärryksestä minua kohtaan ja pitää minua todennäköisesti erittäin tasapainottomana yksilönä. Ymmärtää järjellä, että ei voi painostaa ja vaatia enää tai perävalot näkyy välittömästi.:)

Vierailija
67/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus nro 7 vastasi hyvin kysymykseesi vaikket haluakaan sitä uskoa. Ei ole mitään järkeä terveen ihmisen lähteä narsistin peleihin mukaan. Saati yrittää jotenkin voittaa hänet -- ymmärtänette että tuohan on sairas ajatus jo itsessään. Jos sen sinun läheisesi on pakko olla tekemisissä nardistin kanssa niinsillä seiskalla oli hyvät neuvot. Pitäytyy täysin virkamiesmäisellä asialinjalla, kommunikaatio minimissä ja tapaamiset hyvässä hengessä eli ei lähde negatiivisuuteen tai tarinoihin mukaan. Tää on ainoo tapa selvitä narsistin kanssa vaikka viekin hirveesti voimia.

Vierailija
68/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi loppuosa ketjusta lukematta, mutta mikä on siis sinun suhteesi sekä narsistiin, että narsistin uhriin? Ei narsistia voi voittaa kukaan muu kuin "uhri" itse. Minun mielestä sekin on kyllä sinun puolelta narsistista, että pidät tätä läheistäsi(?) täysin kykenemättömänä puolustamaan itseään ja pitämään itsestään huolen. Sinä et voi muuttaa tilannetta, kuin juttelemalla avoimesti "uhrin" kanssa. Hänen pitää itse asettaa ne rahat, miten itseään kohdellaan. Jos taas koet, että tämä uhri on jonkinlaisen aivopesun uhri, niin et voi oikeastaan tilanteeseen vaikuttaa. Hetken jo kuulosti siltä, että kaksi narsistia kävisi taistoa yhdestä ihmisestä, mutta näin tuskin on kuitenkaan. Tarkastele sinäkin omia motiivejasi, ovatko ne täysin pyyteettömiä, vai haluatko olla tarinan sankari, ja voittaa tuon uhrin puolellesi. Ei sellainenkaan kovin terve lähtökohta ole. Jos kyse on todella siitä, että joku sinun läheisesi on narisisti uhri, niin et voi korjata tätä tilannetta minkään muun kuin uhrin kautta. Eli auttamalla sitä uhria, ja kertomalla että olet huolissaan tästä kyseisestä suhteesta.

Vierailija
69/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:00"]

Vastaus nro 7 vastasi hyvin kysymykseesi vaikket haluakaan sitä uskoa. Ei ole mitään järkeä terveen ihmisen lähteä narsistin peleihin mukaan. Saati yrittää jotenkin voittaa hänet -- ymmärtänette että tuohan on sairas ajatus jo itsessään. Jos sen sinun läheisesi on pakko olla tekemisissä nardistin kanssa niinsillä seiskalla oli hyvät neuvot. Pitäytyy täysin virkamiesmäisellä asialinjalla, kommunikaatio minimissä ja tapaamiset hyvässä hengessä eli ei lähde negatiivisuuteen tai tarinoihin mukaan. Tää on ainoo tapa selvitä narsistin kanssa vaikka viekin hirveesti voimia.

[/quote]

Ihan viileällä asialinjalla olen mennytkin, mutta nyt on selvinnyt asianhaaroja joita ei vaan voi ohittaa. Tämä ei voi jatkua, eikä minun virkamiesmäisyyteni nyt ole riittävä toimepide.

Ihmettelen kyllä yleisesti tätä, että "kukaan ei voi narsistille mitään". Ei ne nyt sentään mitään jumalia ole, vaikka moni kai kuvitteleekin olevansa. Tottakai jos vaan voi, on helpompi ja parempi pysyä kaukana. Mutta kun aina ei elämässä sellaista vaihtoehtoa ole tarjolla.

Ei se nyt ihan niinkään kuulkaa mene, että kaikki muut vaan hymistelee lampaina vieressä "kun ei sille kuitenkaan mitään mahda". Sen takiahan ne pirut pystyy jatkamaan!

Ap

Vierailija
70/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halu "voittaa" narsisti perustuu haluajan omiin narsistisiin ongelmiin. Eikä johda yhteenkään järkevään ratkaisuun. Vaan siihen, että kyseinen haluaja alkaa purkaa omia traumojaan, täysin väärässä paikassa. Olen kamppaillut pitkän tien erään narsitisen läheiseni kanssa ja vasta kun tajusin että minä olen aikuinen, hän ei- eli en voi kohdella häntä tasavertaisena aikuisena vaan ikäänkuin hädissään olevana lapsena- kaikki tuska poistui. Kun kyseessä on lähipiirin ihminen, siinä on paljon suremista. Ettei sitä tasavertaista ihmissuhdetta voi olla. Niin kauan kun yritin hakea jonkinlaista oikeutta tai oikeutusta tunteilleni, oli koko ajan paha olla, tulin loukatuksi jne. Mun neuvoni on, että jos joutuu olemaan läheisissä tekemisissä narsistin kanssa ja varsinkin jos tämä kuuluu perheeseen, kannattaa ehdottomasti hakea asiantuntevaa tukea. Koska niin kauan kun on omilla tunteillaan kiinni narsistissa, suhteesta tulee vain pahaa oloa. Tänä päivänä pystyn tuntemaan lämpöä ja myötätuntoa tätä läheistä narsistia kohtaan, sekä välttämään suuren osan koflikteista. Eihän se tietenkään oikein ole minua kohtaan, mutta kun toinen ei omalle tilalleen mitään voi, niin terveempänä ja vahvempana väistyn. ja koska olen asiat käsitellyt, en ole tunteideni vallassa. Narsismi on kyllä niin syvästi väärinymmärretty asia, ettei tosikaan. Psykopaatti on ihminen jolla ei ole tunne-elämää ja joka kylmästi voi vaikka murhata jos hän katsoo tulleensa loukatuksi. Narsisti manipuloi ja käyttää toisia hyväksi, mutta kaiken alla on todella hauras ja paniikissa oleva ihminen. Jos narsisrtin pauloihin aikuisena lankeaa, on syytä tutkia myös sitä kuinka tietoinen itse on omista motiiveistaan ja kuinka hyvin vastuussa omasta elämästään. terveisin entinen "uhri"

Vierailija
71/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:00"]

[/quote]

Ihan viileällä asialinjalla olen mennytkin, mutta nyt on selvinnyt asianhaaroja joita ei vaan voi ohittaa. Tämä ei voi jatkua, eikä minun virkamiesmäisyyteni nyt ole riittävä toimepide.

Ihmettelen kyllä yleisesti tätä, että "kukaan ei voi narsistille mitään". Ei ne nyt sentään mitään jumalia ole, vaikka moni kai kuvitteleekin olevansa. Tottakai jos vaan voi, on helpompi ja parempi pysyä kaukana. Mutta kun aina ei elämässä sellaista vaihtoehtoa ole tarjolla.

Ei se nyt ihan niinkään kuulkaa mene, että kaikki muut vaan hymistelee lampaina vieressä "kun ei sille kuitenkaan mitään mahda". Sen takiahan ne pirut pystyy jatkamaan!

Ap

[/quote]

Onko tämä narsisti siis jonkun koulun, työn tai harrastuksen kautta vai lähipiiriä?

Vierailija
72/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:45"]

Halu "voittaa" narsisti perustuu haluajan omiin narsistisiin ongelmiin.

[/quote]

Niin, että motiivina ei kerta kaikkiaan voi olla se, ettei voi katsoa vierestä kun toiselle ihmiselle tehdään pahaa?! Viitsitkö vähän perustella?

Vierailija
73/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:48"]

Onko tämä narsisti siis jonkun koulun, työn tai harrastuksen kautta vai lähipiiriä?

[/quote]

Ei ole lähipiiriä. Mutta pakoon ei silti pääse, mm. syistä jotka jo aiemmin luettelin. En viitsi mennä kovin yksityiskohtiin, koska en halua edes kuvitella mitä tapahtuisi jos joku tästä tunnistaisi.

AP

Vierailija
74/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:45"]

Halu "voittaa" narsisti perustuu haluajan omiin narsistisiin ongelmiin.

[/quote]

Niin, että motiivina ei kerta kaikkiaan voi olla se, ettei voi katsoa vierestä kun toiselle ihmiselle tehdään pahaa?! Viitsitkö vähän perustella?

[/quote]

Jep. Ymmärrän motiivisi, halun suojella lähimmäistäsi. Ja sehän on pelkästään hieno asia. Mutta käytät termejä "voittaa" ja "yliote". Jos haluaa ratkaista ongelmat, kysymyksessä ei ole voittaminen tai toisen niskan päälle pääsy. Vaan löytää tapa, miten pystyt kommunikoimaan ymmärrettävästi. Siis asettua toisen ihmisen asemaan, jotta voit ymmärtää miten saat viestisi hänelle perille. Esim. sen että tämä peli ei nyt enää vetele. Nuo aikaisemman termit viittaavat haluun nostaa itsensä jonkun yläpuolelle ja käyttää itse valtaa. Ja patologisen narsistin kanssa juuri siinä pelissä tulee myös häviämään. Parempi vaihtoehto on kommunikoida hänen kanssaan, hänen kielellään. Jos on omien tunteidensa sokaisema, se on mahdotonta. En epäile motiivejasi ja toivon että voit auttaa läheistäsi. Niinkuin joku sanoikin, suora hyökkäys ei toimi. Se nostaa vain narsistisen ihmisen puolustusreaktiot. Vaikeaa on nyt mitään täsmäneuvoja antaa, kun ei hahmota itse tilannetta ollenkaan. Toisen ihmisen asialla oleminenkin aiheuttaa omat haasteensa. kannattaa myös varmistaa että toinen haluaa tulla autetuksi.

Vierailija
75/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet valtavan agression vallassa. Ei hyvä.

Hae siihen apua, ettet hukkaa energiaasi johonkin, mitä et voi voittaa. Tee järkevästi, pelasta tuo läheisesi ja jätä asia siihen.

Narsisti ei pelaa samoilla korteilla tervemielisen kanssa. Narsistisesti luonnehäiriöisen kanssa taistelu turhauttaa järjettömän paljon eikä se johda mihinkään. Narsisti nauraa aina lopuksi.

Ole viisaampi ja käännä selkäsi. Jatkatte molemmat elämäänne, sinä ja tuo pelastamasi läheinen.

Vierailija
76/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä nyt oikein näe tässä muuta keinoa hallita tilannetta, kuin "yliote". Kun ei ole mitään, mihin vedota. Viesti on kyllä viety perille, siitä ei vain tahdota välittää. Hänen ei tarvitse, koska hän käyttää valtaa ja hän pystyy manipuloimaan tilanteen edukseen. Tottakai haluan valtaa, muulla en saa tätä loppumaan. Suora puhe ei ole vaihtoehto, koska luonnollisesti hän ei ole todistettavasti tehnyt mitään, mistä voisi suoraan syyttää. Ei ole kissaa, jota nostaa pöydälle.

Joka tapauksessa olen nyt päätynyt siihen, että alan muuttaa asetelmaa kiertoteitse ja pidän huolen siitä, että myös minun totuuteni tulee yhtä yleiseen tietoon kuin hänen. Näin ollen hänen mahdollisuutensa luikerrella esim. palavereissa vähenevät. Katsotaan, mitä siitä seuraa.

Mitä tarkoitat tuolla "kommunikoida hänen kanssaan, hänen kielellään"? Tuskin sentään sitä, että itsekin ryhtyisin valehtelemaan ja mielistelemään? Kuulisin mielelläni lisää :)

Ap

Vierailija
77/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten narsistin kanssa voi kommunikoida samalla kielellä, ei mitenkään. Narsisitin tukijoukot voivat ainoastaan kommunikoida samalla kiellellä, joka käytännössä tarkoittaa kuitenkin tukijoukkojen mielistelyä narsistia kohtaan.

Vierailija
78/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen isä on narsisti, ja kyllä on ollut saamarin vaikeaa elämää. Jätkä on valheillaan tuhonnut mun mielenterveyden ja maineen. Jotenkin kuitenkin pystyn "höykyttämään" häntä vääristä teoista. Haukun niin pahasti, ja kyseenalaistan hänen ihmisyyden ja isänä olemisen.  Siitä tuo aina tokeentuu vähäksi aikaa. Itse asiassa hän on ruvennut pelkäämään minun reaktioita.

Ei tässä oikein pysty neuvomaan. Itse olen maailman rehellisin ihminen, ja paukatan suuttuessani suoraan kaiken. Jopa sen, että toivon hänen kuolemaa. Hitto että se sattuu siihen äijään. En pysty olemaan hiljaa, ja valehtelemaan tai kieroilemaan. Koen kuitenkin välillä olevani niskan päällä.

Vierailija
79/128 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ihmettelen tuota narsistin häpeäongelmaa. Sitä kun en miellä ihan noin, miten tuossa aikaisemmin on selitetty. Voisiko olla, että tuo häpeäongelma on ollut vahvemmin vuosikymmeniä sitten, kun arvomaailma oli erilainen. Silloin oli kunnia ykkösenä, niin perheen, suvun kuin naapurienkin kesken.

Olen vain itse nähnyt tällä vuosituhannella, että narsisti ei koe häpeää. Ei välitä. Vallan pitäminen on tämän päivän narsistin ensisijainen tavoittelu. Jos narsisti kokee uhkaa valtaistuimelleen, syyllistää hän tukijoitaan tai uhriaan häpeän tunteella. Narsisteja varmaankin on eri tasoisia. Vaikeammat tapaukset eivät kokene häpeän tunnetta, väittäisin.

Vierailija
80/128 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

88, 89 puhuu samasta asiasta. Narsisti ei nimenomaan tunne häpeää, koska ei PYSTY siihen. Se olisi liian TUSKALLISTA. Silti narsisti on POHJIMMILTAAN häpeän läpitunkema, mutta on TORJUNUT nämä LAPSUUDEN häpeää aiheuttaneet kokemukset syvälle piilotajuntaan.

Joskus narsisti PROJISOI alitajuisen häpeänsä toisiin.