Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan yliotteen narsistista?

Vierailija
28.02.2015 |

Ja nyt ei kiitos mitään diagnoosivalitusta, vaan tilanne on se, että käytös on suoraan oppikirjasta ja keinot on sitten ilmeisesti oltava sen mukaiset. Kyseessä on henkilö, joka käyttää suurta valtaa suhteessa läheiseeni ja tuhoaa hänet. Ja minä aion tämän lopettaa, oli miten oli. Kyseessä ei ole parisuhde, vaan sitä voisi verrata esimerkiksi oppilas-opettaja-suhteeseen. Minulla on mahdollisuus jossain määrin osallistua, tiedonsaanti-oikeus on. Siihen, miten tämä väärin valtaa käyttävä osapuoli informoi muita asianosaisia "kahden kesken", en voi vaikuttaa. Epäilen, että hän on tahallaan antanut tilanteesta täysin väärän vaikutelman muille, ja seurauksista kärsii läheiseni. Uhri itse ei pysty pitämään puoliaan.

Uskallusta minulta ei puutu, sen verran kovat panokset on kyseessä. Vinkkejä, näkemyksiä? En ole ihan untuvikko, olen näitä pelejä pelaillut ennenkin, mutta tilanne on uusi kun ennen kyseessä on ollut minä vastaan hyväksikäyttäjä- tilanteet, ja nyt tässä on pääkärsijänä toinen. Lain rajoissa toki mennään, en ole mikään mielipuoli veitsikostaja. Enkä siis havittele kostoa, vaan yksinkertaisesti haluan tehdä väärinkäyttäjälle täysin selväksi, että hänen todellakin ihan itsensä takia kannattaa lopettaa välittömästi.

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 21:01"]

Ja ap, lopeta nyt hyvä ihminen tuo isottelu. MItään asioita ei hoideta millään pelotteluilla. Tulee vähän sellainen olo, että sulla itselläsi on tarvetta korottaa itsesi johonkin, kun pitää nyt joku kamala hirviö voittaa ja kampittaa.

[/quote]

Katsotko itse vierestä, kun joku tuhoaa esim. sinun lapsesi mielenterveyden ja elämän? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.

Ap

Vierailija
22/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit on raukkoja. Loppupeleissä miehetkin juoksevat helmat paukkuen tekeen rikosilmoituksia jos heitä joku edes sanallisesti hieman oikaisee.

He suorastaan pelkäävät olevan osoiteltuna ja syyteltynä, koska hehän ovat täydellisiä ja tulisi olla sitä kaikkien mielestä. Ihania, mukavia, ajattelevaisia...ihan kaikkea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 21:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 21:07"]

Mä muuten tunnen kaksi tällaista paria. Ihan sekopäistä puuhaa, mutta aina se hetken hyvä hetki tulee ja sitten taas mennään. Olen joskus miettinyt että miten ihmeessä nuo suhteet mahtavat päättyä. Jotenkin surullista myös, kun hehkuttavat suurta rakkautta aina sen hyvän päivän, mutta eihän rakkaudella ole mitään tekemistä persoonallisuushäiriöiden ja riippuvuuksien kanssa. Yksin jäämisen pelkoa pikemminkin.

[/quote]

Joo, mäkin tunnen.

Ja se epävakaa borderline melkolailla aina tuhoaa sen narsistin elämän, täysin ja totaalisesti. Sen takia mulla aina huvittaakin miten ihmiset jotenkin pitää narsisteja niin "hurjina", jos ne näkisi millaista jälkeä borderline tekee narsistille saattaisi mieli muuttua....

Tässä juttukin siitä  -

http://gettinbetter.com/dance.html

Jos täällä on epävakaita lukemassa, niin älkää!! menkö tuonne sivustolle, se on hyvin triggeröivä ja vain narsistin näkökulmasta nuo jutut. Tiedän itse ettei epävakaat ole "pahoja" ihmisiä, vaikka ovatkin hyvin tuhoavia narsisteille, mutta tuo sivusto ei ota sitä huomioon.

[/quote]

Tää tieto on mulle ihan uus. Mutta nimenomaan tällaista suhdetta juuri nyt katson, että se narsistiraukka on ihan pihalla kun epävakaa kumppani vähä vähältä tuhoaa. Tunnen tämän nasistisen ihmisen pitkältä ajalta ja sen kuinka hän on hyväksikäyttänyt ihmisiä todella törkeästi. Nyt hän ei uskalla tehdä yhtään mitään, siis elää edes omaa elämäänsä kun kumppaninsa uhkailee ja raivoaa, rikkoo hänen ihmissuhteitaan jne. No, jos selviytyy tuosta, niin ehkä haluaa itse hakeutua omien ongelmiensa kanssa hoitoon..? Ei kyllä kateeksi käy.

Vierailija
24/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:59"]No olen päihittänyt ainakin oman äitini, mutta hän on ns kaappinarsisti, joka todella haluaa pitää kulissinsa. Se kaikki lapsesta asti koettu epäoikeudenmukaisuus vaan purkautui ja se vihan määrä oli jotain ihan käsittämätöntä. Hän tajusi silloin, että pystyn poistamaan hänet elämästäni kokonaan ja sain hänet sillä tavalla ruotuun, että uskoo ne rajat mitä asetan. Hän ei kuitenkaan tee tätä mistään ymmärryksestä minua kohtaan ja pitää minua todennäköisesti erittäin tasapainottomana yksilönä. Ymmärtää järjellä, että ei voi painostaa ja vaatia enää tai perävalot näkyy välittömästi.:)
[/quote]Miehelläni on vähän sama tilanne äitinsä suhteen, joka on myös tuollainen kaappinarsisti. Mieheni katkaisi moneksi vuodeksi välinsä äitiinsä ja äiti tietää, että jos hän ylittää käytöksellään tietyt rajat, välit katkeavat. Moni muukin perheenjäsen on katkaissut välinsä tähän äitiin.

Olemme siis tekemisissä miehen äidin kanssa säännöllisesti, mutta on sanottava että se on todella kuluttavaa. Hän sanelee ja manipuloi ja levittelee luottamuksellisia asioita ympäriinsä. Miehen äidille oma imago ja maine on kaikki kaikessa, ja se on yksi tärkeimpiä syitä, miksi hän nähtävästi haluaa pysyä väleissä kanssamme, koska niin moni muu on katkaissut välinsä häneen ja hänelle on erittäin tärkeä vetää hyvän äidin roolia.

Vierailija
25/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:43"]

Voisitteko kertoa jonkun ihan konkreettisen tilanteen, jossa mielestänne olette päihittäneet tällaisen ihmisen? Miten se onnisstui?

[/quote]

Se aiemmin mainitsemani ylimitoitettu rehellisyys. Minä ns nostin kissan pöydälle epäilemättä vähääkään omia kykyjäni. Kyse oli työpaikasta, joka oli onneksi määräaikainen. En voi väittää suorastaan 'päihittäneeni' häntä, mutta luultavasti ilo on molemminpuolinen, kun emme ole enää toistemme kanssa tekemisissä.

Työkaverin toimintatapa oli toinen. Hän myönteli kaiken, mutta toimi silti oman päänsä mukaan. Narsistiesimiehemme ei siis saanut hänestä mitään otetta.
[/quote]

Tämä jälkimmäinen on omasta kokemuksestani todella toimiva. Eli aina päin kasvoja hymyilevä kyllä, mutta toiminta oman pään mukaan. Narsistin on liki mahdoton saada otetta.

Mutta ap:n tapauksessa en usko että voi auttaa kolmatta osapuolta, jos ei tämä itse tajua/osaa itseään auttaa...

Vierailija
26/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 08:52"]Mä yritin laittaa narsistin kuriin. Sekosihan se. Ja näin se meni sitten. Älä yritä. Auta uhri eroon hänestä. http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/02/26/lahtelaismies-kidutti-vaimoaan-kehossa-ei-ollut-yhtaan-kohtaa-jossa-ei-ollut-pahoinpitelyn-jalkia#articleComments

[/quote]Itkin kun luin tämän. Ihme että jäit henkiin. Paljon halauksia ja voimia sinulle jos olet vielä tätä lukemassa!

Vierailija
27/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistin ap:n!!! 

Varokaa. Te neuvotte nyt narsistia itseään, joka vaan pelkää niin kamalasti, että se osapuoli kenelle hävisi niin osaa elää itsekseen ja yhteiset läheiset alkavat näkemään totuuden jolloin narsistin ihan oma lähipiiri ovatkin sen toisen tukena eikä narsistin itsensä!

Ja nyt hänen tulisi saada neuvoja lintata tuo uhri kivekoloon lopullisesti, koska ei voi hyväksyä tappioonsa!

Näin ne narsistit osaavat toisille ihmisille puhumisen hienosti ja saavat sen vielä kuulostamaan todenmukaiselta ja jopa itsensä uhrina. Tässä tapauksessa sukulainen.

Vierailija
28/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 08:52"]Mä yritin laittaa narsistin kuriin. Sekosihan se. Ja näin se meni sitten. Älä yritä. Auta uhri eroon hänestä. http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/02/26/lahtelaismies-kidutti-vaimoaan-kehossa-ei-ollut-yhtaan-kohtaa-jossa-ei-ollut-pahoinpitelyn-jalkia#articleComments

[/quote]Itkin kun luin tämän. Ihme että jäit henkiin. Paljon halauksia ja voimia sinulle jos olet vielä tätä lukemassa!
[/quote]
Kiitos :)

Vierailija
29/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on omasta lapsesta, autat toki häntä. Kenenkään muun puolta et voi, etkä saa pitää. Kyseisen henkilön pitää selvitä tilanteesta itse. Minusta on varsin kummallista, että sinä lähtisit selvittämään jonkun muun ihmissuhteita.

Vierailija
30/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee ap:n kostonhimon ja kuinka paljon häntä riipii asia. Eiköhän jokainen ihminen joudu itse kohtaamaan asiat ja tekemään omat ratkaisunsa. Uskoisin, että jokaisella ihmisellä on jonkinlainen oma harkintakyky ja kysymys kuuluukin, että miksi niin kovasti ap haluat puuttua asiaan? Uhkaako tämä tilanne jotenkin sinua? Onko sinulla itselläsi kova näyttämisen halu siitä, että kolmas osapuoli on syyllinen ja nyt hänellä on jo toinenkin uhri. Tuo läheinen, jota juuri sinun tulee tässä puolustaa (näyttää hänelle, että hän on puolustuksen tarpeessa), vaikka käsitin sun olevan täysin ulkopuolinen tilanteeseen.

Väittäisin ettei sinulla ole kaikki kohdallaan. Normaalisti ihmiset sanovat mielipiteensä jollekin uudesta tutttavuudesta ja vastaavaa, mutta harvemmin kuulee tuollaista suunnitelmallista koston tarvetta todistaa asia toiselle. Kuulostat todella inhottavalta kaikkinesi. Et voi tietää näiden kahden ihmisen väleistä kaikkea ja mihin se perustuu, joten miksi se sinua nyppii?

Koska olet itse ongelma.

Vierailija
31/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 09:58"]

Varokaa. Te neuvotte nyt narsistia itseään, joka vaan pelkää niin kamalasti, että se osapuoli kenelle hävisi niin osaa elää itsekseen ja yhteiset läheiset alkavat näkemään totuuden jolloin narsistin ihan oma lähipiiri ovatkin sen toisen tukena eikä narsistin itsensä!

Ja nyt hänen tulisi saada neuvoja lintata tuo uhri kivekoloon lopullisesti, koska ei voi hyväksyä tappioonsa!

Näin ne narsistit osaavat toisille ihmisille puhumisen hienosti ja saavat sen vielä kuulostamaan todenmukaiselta ja jopa itsensä uhrina. Tässä tapauksessa sukulainen.

[/quote]

Höpö höpö mitään ole tunnistanut :D

Ja jos narsistit kerran on niin yliluonnollisen ovelia ja älykkäitä, niin ei kai minun tarvitsisi täältä mitään neuvoja kysellä?

Ap

ps. Koska ymmärrän, että on tosi vaikeaa kun en kerro mitään, niin keksin esimerkkitapauksen jossa kuvio on aika sama kuin meillä tässä nyt käsillä oleva. Tilannetta voi hahmottaa kuvittelemalla syvästi dementoituneen äitinsä, joka on laitoshoidossa ja omahoitajana narsisti, joka on jo pitkään puhunut työyhteisössä sinun olevan ihan sekopää ja hankala omainen. Kaikki uskottavuutesi on siis viety, ja samalla hän on pantannut äitisi hoitoon olennaisesti vaikuttavia tietoja hoitavalta lääkäriltä ym tahoilta. Mitä teet, miten saat viestisi perille kun kaikki pitävät sinua hankalana riidanhaastajana ja kieroilijana?

Vierailija
32/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 09:58"]

[/quote]

Höpö höpö mitään ole tunnistanut :D

Ja jos narsistit kerran on niin yliluonnollisen ovelia ja älykkäitä, niin ei kai minun tarvitsisi täältä mitään neuvoja kysellä?

Ap

ps. Koska ymmärrän, että on tosi vaikeaa kun en kerro mitään, niin keksin esimerkkitapauksen jossa kuvio on aika sama kuin meillä tässä nyt käsillä oleva. Tilannetta voi hahmottaa kuvittelemalla syvästi dementoituneen äitinsä, joka on laitoshoidossa ja omahoitajana narsisti, joka on jo pitkään puhunut työyhteisössä sinun olevan ihan sekopää ja hankala omainen. Kaikki uskottavuutesi on siis viety, ja samalla hän on pantannut äitisi hoitoon olennaisesti vaikuttavia tietoja hoitavalta lääkäriltä ym tahoilta. Mitä teet, miten saat viestisi perille kun kaikki pitävät sinua hankalana riidanhaastajana ja kieroilijana?

[/quote]

Niin ettet luota toisten ihmisten arviointikykyyn? Millä perusteilla leimaat sen toisen narsistiksi? Jos hän puhuu vailla minkäänlaista todenperäisyyttä asioita niin etköhän ole vahvoilla ihan tekemättä mitään. Tärkeintä on kaiketi "uhrin" rakastaminen erityisesti jos hän on sukulainen, kuten tässä tapauksessa on niin. Loput selviää itsellään. Eikö pääasia ole, että sukulaisellasi itsellään on hyvä olla, kuten hän on sinulle sanonut?

Että höpöhöpö.

Nyt mulla on parempaa tekemistä, joten tsemppiä ja pärjäile itsesi kanssa. 

Vierailija
33/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintoisaa lukea tuosta narsisti-epävakaa -kuviosta. Onko teillä ihan konkreettisia esimerkkejä, miten tuo kuvio näkyy? Tiedän enemmän epävakaudesta kuin narsismista, ja sen pohjalta tuntuu uskomattomalta, että valta-asetelma voisi lopulta olla noin päin.

Itse ketjun aiheesta en osaa sanoa mitään, mutta ihmettelen kyllä, että vaihtaminen ei ole vaihtoehto. Eikö yleensä viranomaistahojen edustajia, opettajia, ohjaajia voi vaihtaa ainakin jollakin tavalla?

Vierailija
34/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti antaa tasan kaksi vaihtoehto sinulle. Joko olet uhri tai tukija. Välimuotoja ei ole, eikä tule koskaan olemaan, vaikka hetken siltä vaikuttaisikin.

Narsisti ei ole koskaan yksin. Tukijoukkoja hänellä on, etkä edes välttämättä aluksi ymmärrä, ketkä he ovat. Aina on ja löytyy lisää heitä, jotka eivät pysty ikinä ymmärtämään, mihin elämänsä kuluttavat. Aurinkojumalan palvelemiseen. Tukijoukkona voi olla esim. vanhemmat, puoliso, joku lapsista, naapurin rouvat jne.

Jos jotenkin kritisoit narsistin toimintapoja, ja yrität keskustella niistä, huomaat ettet saa mitään vastakaikua. Esim. puheenaiheen vaihto, silmien pyörittely, täysin asian kieltäminen, toisen ihmisen syyttely tai täysi hiljaisuus ovat narsistin tapoja selvitä kasvotusten konfliktista. Tällaisessa tilanteessa kommunikointi ei ole samanlaista, kuin ystäväsi tai läheisesi kanssa. Tai edes kaupan kassan kanssa. Ihmettelet tätä aikasi. Huomaat, että seuraavan kerran kun kohtaatte, narsisti käyttäytyy kuin ei mitään olisi tapahtunut. Elämä jatkuu. Niinhän sinä luulet. Selkäsi takana on kuitenkin kovasti tehty töitä. Jotkut ihmiset ovat alkaneet vähän oudosti suhtautua sinuun, eivät enää niin innokkaasti juttele jne. Aika kuluu, ihmiset katoavat, mutta narsisti on entisensä, melko lähelläsi. Jos sinulla on älyä ja rohkeutta, saanet joltain taholta ongittua tietoa nykytilanteesta. Kuulet, että kaikki on käännetty nurinpäin. Varaudu tilanteeseen. Kerro totuus fiksusti, aidosti, ketään panettelematta.

Narsisti ei tule lähtemään läheltäsi, vaikka hän saisi tietää, että olet saanut tietää valheista. Olet vain kovempi pala hänelle taivutettavaksi. Älä provosoidu mistään, älä näytä narsistille mitään sellaista, että olisit missään vaiheessa murskaantunut, tai hajoamassa. Suojele itseäsi, tunteitasi, järkeäsi, moraaliasi.

Narsisti ei ota vastuuta aikuismaisesti virheistään, ei teoistaan, eikä puheistaan. Krokotiilinkyyneleitä valuttaen, sääliä kerjäen, valehdellen ja vihjaten hän laittaa tukijoukostaan valitsemansa henkilön asialle, hoitelemaan rangaistuksen. Opit näkemään tämän erikoisen rangaistuskuvion. Käyttäydy aina fiksusti, mieluummin ystävällisesti kun apuri lähestyy sinua. Apuri hämmentyy, kun et olekaan sellainen, miksi sinut on väritetty. Älä muistele narsistin levittämiä valheita, näytä, ettei valheet sinuun vaikuta. Tiedät itse, millainen olet ja jatkat elämääsi.

Narsisti on onnistunut provosoimaan sinua, jos olet alkanut miettimään omien toimintatapojesi muuttamista, esim. miten saisit yliotteen. Koska tukijoukot ovat yleensä vähän pahveja, kaipaa narsisti älyllistä haastetta. Valitettavasti haaste ei johda mihinkään hyvään, se on vain ajankulua. Ja se tulee jatkumaan niin kauan, että olet joko uhri tai tukija. Älä siis provosoidu. Ymmärrä tilanne ja erota itsesi narsistin ohjailusta.

Käyttäydy aina fiksusti narsistin silmissä. Jos sinulla on vahva itsetuntemus ja moraali, siinä voisi olla rahkeita selvitä narsistin lonkeroista. Rohkeutta, henkistä vahvuutta, oveluutta, älyä ja viisautta, niitä myös tarvitaan. Voit noilla eväillä asettua narsistia vastaan, tekemällä omaa hyvää työtä sillä toisella puolella, suurempaa hälyä pitämättä. Kuin takaviistossa, hymyillen.

Kun itse toimii oikein, eikä vahingoita muita, sillä selviää pitkälle, puhtaalla omalla tunnolla. Jos kaipaat tukea, etsi sellainen henkilö, joka todella ymmärtää ja tietää narsismista. Näin säästät itseäsi, kun et tukeudu juttuihin, kuinka minun mieheni ja anoppini teki pahan teon ja ovat siksi narsisteja -lopulta saatat tukea vain heitä saamatta itse mitään tolkkua omiin kokemuksiisi.

Kun näet läheisesi narsistin uhrina, pidä läheisesi lähelläsi. Ole aito itsesi läheiselle, näytä että välität. Ole luotettava. Kommunikoi uhrin kanssa, kuin ystävän kanssa. Ole aidosti kiinnostunut hänestä. Kysele, kuuntele, pohdiskele, puhu omista asioista -älä asetu vain tukijaksi, tehkää yhdessä. Kun huomaat joitain epäkohtia, mitä narsisti on valehdellut tai antanut väärää kuvaa, korjaa ne Älä nimittele narsistia. Uhri voi olla hyvinkin hämmentynyt, kun hän saa kuulla jonkun asian olevankin toisin. Ole hänen tukenaan, mutta älä provosoi uhria kääntymään narsistia vastaan. Uhri ymmärtää itse ajan saatossa asioita, enemmän tai vähemmän. Kuitenkin niin, että uhri oppii edes vähän suojelemaan omaa itseään narsistilta. Samalla rakentaen omaa itsetuntemustaan vahvemmaksi. Myös omaa elämäänsä. Narsistin uhrin elämä perustuu usein siihen, että narsisti on hänelle elämän kallio. Kun kallio halkeaa, kokee urhi putoavansa tyhjyyteen. Uhrilla pitää olla silloin turva, joka tukee häntä uuteen elämään. Elämään, jossa hänellä on itsetuntoa, arvoa, arvokkuutta, kunnioitusta, vapaus ilmaista itseään, vapaus tehdä elämässä mitä haluaa. Itsetunnon rakentaminen on vaikein, eikä se tule ehkä koskaan edes suht normaaliksi korjaantumaan. Se on syvä haava, jota pitää ymmärtää, myös ulkopuolisten.

Narsistin uhri elää syvässä kytköksessä hallitsijaansa. Hän ei sitä ymmärrä. Hänen näkönsä on sumennettu pitkän ajan, ettei hän erota mikä on hänelle hyväksi ja mikä ei. Häntä syyllistetään, arvostellaan, loukataan, vähätellään, mitätöidään. Uhri elää ehdollisessa "rakkaudessa". Muiden ihmisten läsnäollessa narsisti voi nostaa uhrinsa korkealla palkintojakkaralle, kehuen. Uhri on kykenemätön puolustamaan itseään, hän ei osaa. Kun narsisti huomaa uhrin ottavan etäisyyttä, repeää taivas. Uhri on tällöin hukassa. Narsisti ei uhrista luovu, uhri voi luopua narsistista. Jos uhri jää yksin haljenneen kallion päälle, voi seuraukset olla kohtalokkaat uhrille.

Uhri on kuin pomppoileva pallo, kun hänelle valkenee uhrin kohtalonsa. On helpompi havaita narsistin uhri, kuin ns. pitää uhri hengissä valaistuksen jälkeen ja auttaa häntä rakentamaan omaa elämää. Kuka prosessiin ryhtyykin, se voi onnistua, kun ottaa vastuun siitä, ja pitkään. Narsisti nimittäin odottaa ovella, aina, muuttumattomana. Narsistin tukijoukoissa on voinut tulla hajontaa yhden uhrin lähdön ja faktojen leviämisen myötä, ja uudelleenkokoonpanoa voi olla havaittavissa. Narsistin suurvalta on kuitenkin saanut särön.

Näin sen näin ja koin.

Vierailija
35/128 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 10:40"]

Eikö pääasia ole, että sukulaisellasi itsellään on hyvä olla, kuten hän on sinulle sanonut?

[/quote]

Itse asiassa juuri tämä on eräs syy, miksi aloin epäillä ettei kaikki ole kunnossa. Kun läheiseni on aivan itsemurhan partaalla, mutta tämän kieroilijan mukaan kaikki on suorastaan ylimaallisen ihanasti. Mitään ongelmia ei ole, tai jos on ollutkin, niin ne on jo korjattu ajat sitten ja kaikki on tosi hyvin. Ja omin silmin ja korvin havainnoimani totuus on täysin päinvastainen. Mutta nythän on niin, että nämä ongelmat on laitettu minun piikkiini. Kuvittelen, en ole ymmärtänyt, minä en ole tehnyt asioiden eteen tarpeeksi. Kun taas HÄN on kyllä hoitanut kaiken kuten sovittu (helppoa, kun ei ole koskaan suostunut lupaamaan mitään konkreettista), ja HÄNEN mielestään kaikki on oikeasti ihan täydellisen hyvin ja minä olen vain hysteerinen.

Mutta hyvä jos sinulla on parempaa tekemistä, koska tähän keskusteluun sinulla ei selvästikään ole mitään annettavaa.

65: Kiitos kokemuksesi jakamisesta, kaikkea hyvää elämääsi :)

Ap

Vierailija
36/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap- Jos kyseessä olisi lapseni ja narsisti kohtelisi häntä vahingollisella tavalla, järjestäisin asiat niin ettei lapseni koskaan joutuisi olemaan narsistin kanssa kahden. Oikeesti, lapsella ja nuorella voi hämärtyä todellisuudentaju todella pahasti.

Vierailija
37/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap- Jos kyseessä olisi lapseni ja narsisti kohtelisi häntä vahingollisella tavalla, järjestäisin asiat niin ettei lapseni koskaan joutuisi olemaan narsistin kanssa kahden. Oikeesti, lapsella ja nuorella voi hämärtyä todellisuudentaju todella pahasti.

Vierailija
38/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 21:41"]

Itse ketjun aiheesta en osaa sanoa mitään, mutta ihmettelen kyllä, että vaihtaminen ei ole vaihtoehto. Eikö yleensä viranomaistahojen edustajia, opettajia, ohjaajia voi vaihtaa ainakin jollakin tavalla?

[/quote]

Vaihdon jälkeenkin tällä henkilöllä olisi tietynlaista valtaa asioihin, ja kosto tulisi epäilemättä olemaan ikimuistoinen. Lisäksi tämänkaltainen vaihto olisi pitkä ja byrokraattinen prosessi, jonka aikana uhri saisi taatusti tuta nahoissaan. Tällä hetkellä tekijää motivoi edes jonkinlaiseen itsehillintään maine. Jos vien sen, häntä ei pidättele enää mikään.

Ap

Vierailija
39/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintoisaa lukea tuosta narsisti-epävakaa -kuviosta. Onko teillä ihan konkreettisia esimerkkejä, miten tuo kuvio näkyy? Tiedän enemmän epävakaudesta kuin narsismista, ja sen pohjalta tuntuu uskomattomalta, että valta-asetelma voisi lopulta olla noin päin.

[/quote]

Epävakaa uhkaa itsemurhalla tai sosiaalisella häpeällä jos narsisti ei suostu elämään hänen mielensä mukaan. Eli tuomaan hänelle jatkuvaa tarkoituksen tunnetta, kiinnekohtaa, elämän sisältöä, turvaa. Huutelee parisuhteen asiat kaikkialle, ja jos narsisti ei toimi kuten hän toivoo, huutelee ne huonotkin puolet. Näin facebookin aikana se on helppoa. Purkaa vihaansa narsistin ympärillä oleviin muihin ihmisiin, niin että he eivät tiedä miten pitäisi suhtautua ja pysyvät etäällä. Osaa olla todella viehättävä ja vastata narsistin ihailuntarpeeseen. Mutta vähin erin kuluttaa narsisitin voimia loppuun. Ja rakentaa ympärille vallihaudan. Kuten narsistia on vaikea jättää, niin on tällaista epävakaatakin ihmisitä. Hajoittaa kaiken mahdollisen ja tosiaan uhkaa itsemurhalla. Mulla on ikävä kyllä muutamakin tällainen tuttu ja he kaikki turvautuvat viimeisenä keinonaan itsemurhalla uhkaamiseen. Ja jos ei auta, yrittävät tehdäkin sen.

Vierailija
40/128 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 21:57"]

[/quote]

Epävakaa uhkaa itsemurhalla tai sosiaalisella häpeällä jos narsisti ei suostu elämään hänen mielensä mukaan. Eli tuomaan hänelle jatkuvaa tarkoituksen tunnetta, kiinnekohtaa, elämän sisältöä, turvaa. Huutelee parisuhteen asiat kaikkialle, ja jos narsisti ei toimi kuten hän toivoo, huutelee ne huonotkin puolet. Näin facebookin aikana se on helppoa. Purkaa vihaansa narsistin ympärillä oleviin muihin ihmisiin, niin että he eivät tiedä miten pitäisi suhtautua ja pysyvät etäällä. Osaa olla todella viehättävä ja vastata narsistin ihailuntarpeeseen. Mutta vähin erin kuluttaa narsisitin voimia loppuun. Ja rakentaa ympärille vallihaudan. Kuten narsistia on vaikea jättää, niin on tällaista epävakaatakin ihmisitä. Hajoittaa kaiken mahdollisen ja tosiaan uhkaa itsemurhalla. Mulla on ikävä kyllä muutamakin tällainen tuttu ja he kaikki turvautuvat viimeisenä keinonaan itsemurhalla uhkaamiseen. Ja jos ei auta, yrittävät tehdäkin sen.

[/quote]

Tästä tekstistä muuten huomaan, että isäni saattoi hyvinkin olla tällainen epävakaa persoonallisuus. Erittäin vaativa ja manipuloiva, itsemurhauhkailut kuuluivat keinovalikoimaan säännöllisesti. Ehkä siksi olenkin kehittynyt jossain määrin tunnekylmäksi ja laskelmoivaksi?

Mielenkiintoista keskustelua :)

Ap