Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronapassi laajenee lähiliikenteen busseihin - Eikö FFP2 suojain suojaa muka paremmin?

Vierailija
01.12.2021 |

Näissä paikoissa korona­passia tarvitsee jatkossa – laajenemassa merkittävästi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008443825.html
Hallitus haluaa laajentaa koronapassin käytön myös kohtalaisen tartuntariskin tilanteisiin ja tapahtumiin.

Perin merkillistä, että koronapassin käyttöä laajennetaan tiloihin tässä tarkoitan mm bussiliikennettä, joka saattaa olla vaikkapa henkilön ainut tapa suorittaa päivittäiset asioinnit kauppaan, apteekkiin tai töihin. Silti maskipakkoa ei läheskään kaikkialla ole, vain vahva suositus. Ja koronarokote on edelleen vapaaehtoinen, tosin vahva suositus. Eikö oikeusoppineet jo ala tuoda kommenttejaan esiin, että pian törmätään perustuslakiin ja oikeuksiin, kun laajennetaan asiaa ilman muutoksia tai lisäyksiä lakipykäliin. On aivan turhaa tuhlata aikaa asioiden vellomiseen, jos niiden päämäärä jää saavuttamatta siksi ettei "pakkoa" tai rajoituksia ole määritelty laissa. Tämä koronapassihan on verhottu selvästikin siihen, että halutaan vähentää tartuntoja, mutta sen perimmäinen tarkoitus on "pakkorokottaminen", rokottamattomien ajaminen ahtaalle. Mietin myös sitä puolta asiasta kuinka perusteltua on pohtia vaikka nyt sote henkilökunnan pakkorokotusta, kun kuitenkaan koko maailmassa kukaan ei tiedä mihin koronan kanssa lopulta päädytään. Onko niin, että aina uuden viruksen tullessa asetetaan sotehenkilöstö "pakkorokotuksen" eteen, tietämättä miten pitkällä aikavälillä jokavuotinen, jopa useamman kerran vuodessa rokottautuminen vaikuttaa ihmisen terveyteen ja vastustuskykyyn. Kultainen keskitie, kun loppujen lopuksi on aina hyväksi. Otetaan esimerkiksi vaikka antibiooteille resistentit bakteerit, joka useinkin on seurausta sille, että antibioottikuureja on kirjoitettu turhaan vailla lääketieteellistä perustetta ei olisikaan.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtio sitten kustantaa kaikille kunnon maskit jos tämä virus on niin vaarallinen ja maskeista on hyötyä. Voidaan unohtaa sen jälkeen passit yms koska maski suojaa😁

eikös näitä maskeja jaeltu /jaellaan ilmaiseksi esim. oppilaitoksissa ja kirjastoissa? mutta olen samaa mieltä että posti luukusta voisi tulla jokaiselle kirje säännöllisesti missä on maskeja. 

Vierailija
42/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valita maski TAI rokote? Eihän tässä siitä ole missään vaiheessa ollut kyse.

Luuleeko rokottamattomat, että rokotetut kaikki hiihtelee ympäriinsä ilman maskeja?

Itse käytän nimenomaan noita kakkosia.

Rokotetut ainakin tuntuu kuvittelevan ja tietävänsä rokottamattomista kaikenlaista ja mm. juurikin tuon, että rokottamaton olisi maskiton/maskivastainen.

sivusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rokottaminenkaan ilmaista:

Pfizer/BioNTech: 12 €/annos

Moderna: 14,7 €,/annos

Oxford/AstraZeneca: 1,78 €/annos, mutta tätähän ei juurikaa enää piikitetä.

ainiin eikös tullut tutkimus tuloksia kun "testi henkilöille" tuli moderasta veritulppia ja noista Oxford/AstraZeneca jotain vai?

Vierailija
44/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio sitten kustantaa kaikille kunnon maskit jos tämä virus on niin vaarallinen ja maskeista on hyötyä. Voidaan unohtaa sen jälkeen passit yms koska maski suojaa😁

eikös näitä maskeja jaeltu /jaellaan ilmaiseksi esim. oppilaitoksissa ja kirjastoissa? mutta olen samaa mieltä että posti luukusta voisi tulla jokaiselle kirje säännöllisesti missä on maskeja. 

Tulisi nyt edes se kevään -20 infokirje ensin..

Monissa eu-maissa on jaettu ihmisille niin ilmaisia hengityssuojaimia kuin kotitestejäkin, mutta meillä vain jatkaa laumasuojahaaveilu ja talous ensin-strategia.

Vierailija
45/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valita maski TAI rokote? Eihän tässä siitä ole missään vaiheessa ollut kyse.

Luuleeko rokottamattomat, että rokotetut kaikki hiihtelee ympäriinsä ilman maskeja?

Niin minäkin ja olen käyttänyt niitä jo helmikuusta -20 asti kun on asiaa ihmisten ilmoille.

t: rokottamaton

Vierailija
46/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mRNA-piikki noin kallis? Hyvä bisnes rokotevalmistajalle, jos rokotettavia on miljardeja.

Vierailija
47/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mykkä kissa on mauton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Disinformaatio ilmoitettu asiattomaksi

Väitätkö aloituksen linkin Ilta-Sanomien uutista disinformaatioksi?

Tulin ohiksena myös väittämään samaa. En tiedä miten toiset asian luki, mutta itse en nähnyt mitään viitteitä lähiliikenteeseen. Vain kaukojuniin ja busseihin.

Ja tuoreella koronatestillä on ennenkin voinut koronapassin kiertää.

Kohtalaisen riskin tilanteet

Toiminta-alue

Ympäristö ja toiminta

Kauppa ja liike-elämä

Messut, ei erityisjärjestelyjä kontaktien välttämiseksi

Kulttuuri

Kuorolaulutoiminta, yli 10 henkilöä

Ulkona olevat urheilukatsomot, kun istumapaikkoja ei ole määritelty

Ulkona järjestettävät massakonsertit, kun istumapaikkoja ei ole määritelty

Liikenne

Linja-auto, kaukoliikenne

Juna, kaukoliikenne

Linja-auto, lähiliikenne

Juna, lähiliikenne

Lentokone

Raitiovaunu

Ravitsemisliikkeet

Ulkoilma anniskeluterassit

Urheilu ja liikunta

Joukkueurheiluun ja ryhmäliikuntaan käytettävät sisäliikuntatilat

Kontaktilajit

Uskonnollisuus

Hengelliset kokoontumiset, sisätilat

Vapaa-aika

Yöpymistä edellyttävät leirit ja kurssit

Koskee kyllä myös lähiliikennettä.

Ihmetyttää kuinka tähän asti esim kauppoja on väitetty vähäisen tartuntariskin paikoiksi ja jonka takia niihin ei ole voitu laittaa maskipakkoakaan tai vaikka rajata asiakasmääriä esim sillä, että asiointi sallitaan vain yksin. Vaatii vartin lähikontaktia jadajadajada eikä niistä kukaan ole todistetusti tartuntaa saanut. Mitään ei tarvitse rajoittaa ja pelkääjät voi painua pottukuoppaan..

Nyt sitten kun suurin osa suomalaisista on rokotettu kahteen kertaan nämä muuttuikin kuin taikaiskusta kohtalaisen tartuntariskin paikoiksi joihin voidaan ulottaa vaikka rokotepassin käyttö.

Ja tämä siis ihmetyttää rokotettua jolla passi on jo puhelimessa. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Vierailija
48/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Rokotettu kahdesti, otan kolmannen ensi vuonna kun olen vuorossa ja käytän kaikkialla ihmisten ilmoilla FFP2-maskia (joskus FFP3). Yhdessä näiden teho on loistava.

Miettikää minkälainen tilanne olisi, jos jokainen olisi rokottautunut (pl. lääketieteelliset syyt) JA käyttäisi FFP2- tai FFP3-maskia aina kun vähänkään tarvetta ja toki käyttäisi muutenkin järkeään. Olisivatko sairaalat täynnä ja siirrettäisiinkö muiden sairauksien hoitoa jotta saataisiin lisätilaa koronapotilaille? Eivät olisi ja ei siirrettäisi.

Vierailija
49/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä vasta kuin syrjitä osaa kansasta, rajoiteta vapaata liikkumista ja julkisten palvelujen käyttöä ja puuhata lakia, jolla voidaan loukata kansalaisten itsemääräämisoikeutta joillakin läpimädillä perusteilla.

Mielummin 85% asiakkaista kun ei yhtään. 15% ei aio ottaa rokotetta ja niistä puolet on ma tuja. Lopuista puolet on pojojalaasia uskovaasia ja loput muita hihhuleita joita ei lasketa. Oma vapaaehtoinen valinta kumpaan porukkaan haluaa kuulua, eikä se ole edes rahasta kiinni, veroja maksavat tarjoaa.

Väärässä olet. Olen etätöitä asiantuntijana tekevä, varsin hyvätuloinen, tavallinen suomalainen. Tapanani on vain epäillä kaikkea nopeasti kyhättyjä viritelmiä sekä poliittisia ja taloudellisia vaikuttimia. En usko, että olen todellakaan ainut laatuani, vaan jotkut meistä vaan haluavat miettiä asioita syvällisemmin, ja perustaa päätöksensä todistettuihin ja tutkittuihin asioihin. Riskit olen tiedostanut, ja todennut ne kohdallani hyvin pieniksi.

Vierailija
50/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai FFP2-suojain suojaisi paremmin. Jo pelkästään tavallinen kirurgimaski jokaisella matkustajalla estäisi valtaosaa pisaroista kiertämästä aerosoleina suljetussa tilassa.

Jotenkin ihan uskomatonta, että maskipakkoa ei voinut tulla - ainoastaan suositus - koska something something perustuslaki.

Mutta rokotuksen vaatiminen ei sitten riko perustuslakia.

Maskin käyttö ei auta hevon vi..........   .

Vierailija
51/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mykkä kissa on mauton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Disinformaatio ilmoitettu asiattomaksi

Väitätkö aloituksen linkin Ilta-Sanomien uutista disinformaatioksi?

Tulin ohiksena myös väittämään samaa. En tiedä miten toiset asian luki, mutta itse en nähnyt mitään viitteitä lähiliikenteeseen. Vain kaukojuniin ja busseihin.

Ja tuoreella koronatestillä on ennenkin voinut koronapassin kiertää.

Kohtalaisen riskin tilanteet

Toiminta-alue

Ympäristö ja toiminta

Kauppa ja liike-elämä

Messut, ei erityisjärjestelyjä kontaktien välttämiseksi

Kulttuuri

Kuorolaulutoiminta, yli 10 henkilöä

Ulkona olevat urheilukatsomot, kun istumapaikkoja ei ole määritelty

Ulkona järjestettävät massakonsertit, kun istumapaikkoja ei ole määritelty

Liikenne

Linja-auto, kaukoliikenne

Juna, kaukoliikenne

Linja-auto, lähiliikenne

Juna, lähiliikenne

Lentokone

Raitiovaunu

Ravitsemisliikkeet

Ulkoilma anniskeluterassit

Urheilu ja liikunta

Joukkueurheiluun ja ryhmäliikuntaan käytettävät sisäliikuntatilat

Kontaktilajit

Uskonnollisuus

Hengelliset kokoontumiset, sisätilat

Vapaa-aika

Yöpymistä edellyttävät leirit ja kurssit

Koskee kyllä myös lähiliikennettä.

Ihmetyttää kuinka tähän asti esim kauppoja on väitetty vähäisen tartuntariskin paikoiksi ja jonka takia niihin ei ole voitu laittaa maskipakkoakaan tai vaikka rajata asiakasmääriä esim sillä, että asiointi sallitaan vain yksin. Vaatii vartin lähikontaktia jadajadajada eikä niistä kukaan ole todistetusti tartuntaa saanut. Mitään ei tarvitse rajoittaa ja pelkääjät voi painua pottukuoppaan..

Nyt sitten kun suurin osa suomalaisista on rokotettu kahteen kertaan nämä muuttuikin kuin taikaiskusta kohtalaisen tartuntariskin paikoiksi joihin voidaan ulottaa vaikka rokotepassin käyttö.

Ja tämä siis ihmetyttää rokotettua jolla passi on jo puhelimessa. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Suomessa on vähätelty koronaa ja tartunnan todennäköisyyttä (koulut pahimpana esimerkkinä) koska on haluttu pitää ihmiset rauhallisena. Eli on pelätty paniikkia. Nyt kun rokotteita on hyvin saatavilla ei enää tarvitse esittää kaikilta osin (koulujen osalta pysytään vielä hipihiljaa kunnes lasten rokotukset ovat hyvin käynnissä). Delta todistetusti tarttuu jopa ohitustilanteessa eli sekunneissa.

Vierailija
52/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mRNA-piikki noin kallis? Hyvä bisnes rokotevalmistajalle, jos rokotettavia on miljardeja.

Pikemminkin ovat uskomattoman halpoja. Moni rokote maksaa enemmän. Uudet lääkkeet (myös koronaan) maksavat moninkertaisesti, sairaanhoidosta ja tehohoidosta puhumattakaan.

Vierailija
53/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin yliliioiteltu tauti.

Vierailija
54/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotetut ainakin tuntuu kuvittelevan ja tietävänsä rokottamattomista kaikenlaista ja mm. juurikin tuon, että rokottamaton olisi maskiton/maskivastainen.

sivusta

Luitko huonosti? Kysyin vain, luulevatko rokottamattomat, etteivät rokotetut käytä maskeja?

Koska siltähän otsikon joko tai -kysymys kuulosti.

En puhunut mitään kenenkään maskivastaisuudesta.

Vierailija
55/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoomushiirelle vois laittaa rotanloukun kyllä.

teeppäs nyt läksyt joskus ennenkuin hankit yleislakkoakin edusryhmäs kanssa.

Vierailija
56/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laajenemassa julkiseen liikenteeseen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008443879.html

Vierailija
57/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Rokotettu kahdesti, otan kolmannen ensi vuonna kun olen vuorossa ja käytän kaikkialla ihmisten ilmoilla FFP2-maskia (joskus FFP3). Yhdessä näiden teho on loistava.

Miettikää minkälainen tilanne olisi, jos jokainen olisi rokottautunut (pl. lääketieteelliset syyt) JA käyttäisi FFP2- tai FFP3-maskia aina kun vähänkään tarvetta ja toki käyttäisi muutenkin järkeään. Olisivatko sairaalat täynnä ja siirrettäisiinkö muiden sairauksien hoitoa jotta saataisiin lisätilaa koronapotilaille? Eivät olisi ja ei siirrettäisi.

Nii-in. Mutta kun sitä rokotetta aiemmin markkinointiin juuri sillä, että sitten saa elää vapaasti. Muistaakseni jopa pääministerimme sanoi jotain sen suuntaista, että nyt on aika elää.

Yksikin rokotettu tuttava uhosi heti toisen rokotteen saatuaan, että koskaan ei enää maskia käytä, ja ensimmäisten joukossa varasi ulkomaanmatkoja. (On muuten vielä sairaalassa töissä, ei tosin hoitajana.)

Vierailija
58/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja osakkeen omistajille. btw onko kukaan tutkinut mitä osakkeita meidän hallituksessa istuvilla on?

Vierailija
59/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laajenemassa julkiseen liikenteeseen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008443879.html

"Kohtalaisen riskin toimintaa on THL:n mukaan esimerkiksi julkinen liikenne takseja lukuun ottamatta. Joukkoliikenteeseen liittyviä rajoituksia ei ole suositeltu ainakaan vielä ottamaan käyttöön.

Joukkoliikenteen ohjeistamista pohditaan erikseen, sillä koronapassia ei voi käyttää joukkoliikenteen rajoituksista vapautumiseen”, Koskela sanoo.

THL päivitti tällä viikolla riskiarviotaan joukkoliikenteen osalta. Nyt lähiliikenne on kaukoliikenteen ohella kohtalaisen riskin toimintaa."

Vierailija
60/75 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä vasta kuin syrjitä osaa kansasta, rajoiteta vapaata liikkumista ja julkisten palvelujen käyttöä ja puuhata lakia, jolla voidaan loukata kansalaisten itsemääräämisoikeutta joillakin läpimädillä perusteilla.

Mielummin 85% asiakkaista kun ei yhtään. 15% ei aio ottaa rokotetta ja niistä puolet on ma tuja. Lopuista puolet on pojojalaasia uskovaasia ja loput muita hihhuleita joita ei lasketa. Oma vapaaehtoinen valinta kumpaan porukkaan haluaa kuulua, eikä se ole edes rahasta kiinni, veroja maksavat tarjoaa.

Väärässä olet. Olen etätöitä asiantuntijana tekevä, varsin hyvätuloinen, tavallinen suomalainen. Tapanani on vain epäillä kaikkea nopeasti kyhättyjä viritelmiä sekä poliittisia ja taloudellisia vaikuttimia. En usko, että olen todellakaan ainut laatuani, vaan jotkut meistä vaan haluavat miettiä asioita syvällisemmin, ja perustaa päätöksensä todistettuihin ja tutkittuihin asioihin. Riskit olen tiedostanut, ja todennut ne kohdallani hyvin pieniksi.

Olen eri mutta toivottavasti kannat vastuun itse tiedostamastasi ja ottamastasi pienestä riskistäsi myös itse etkä siirrä tätä itse ottamaasi riskiä muille ja myöhäistytä kenenkään leikkausta mahdollisen arviointivirheesi vuoksi.

Kaikki tuntemani tutkijat (kova tieteenala, kansainvälinen työympäristö ulkomailla) ovat ottaneet rokotteet. Todellakin tietävät miten tutkimusta tehdään (mm. Nature ja Science julkaisevat heidän tutkimuksiaan). Myös kaikki tuntemani lääkärit ovat ottaneet rokotteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän