Vaikeavammainen Elli eli vain 15 päivää. Ajatuksia?
Millaisia ajatuksia tämä juttu teissä herättää: http://seura.fi/ihmiset/tarinat/vaikeavammainen-elli-eli-vain-15-paivaa/?shared=37553-8acdb600-999
Kommentit (116)
Mun lapsella epäiltiin kans 18-trisonomiaa. Kävin lapsivesipunktiossa ja lapsi oli terve. Jos ei okisi ollut, niin olisin tehnyt abortin. En näe mitään järkeä jatkaa raskautta, koska lapsella ei ole mitään mahdollisuuksia elää. Ajattelin asiaa jo ihan lapsen kannalta, ettei sen tarvitsisi kärsiä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:28"] Normaaleja, terveitä lapsia hylätään ja nääntyy nälkään pitkin maailmaa, ja sitten tieten tahtoen laitetaan kauheat resurssit siihen, että joku ennalta vaikeasti vammaiseksi tiedetty syntyy ja kituu täällä huikeat pari viikkoa? Sanokaa natsiksi, mutta minusta tuo on sairasta. [/quote] Mistä päättelet, että kituu? [/quote] Jos luit blogia oli siellä paljon juttuja siitä, miten matala sen happisaturaatio oli. Tiedätkö, mille se tuntuu kun hengittää muttei saa happea? Lisäksi, jo syntyminen on vauvalle aika suuri stressi ja epämukavaa, saati sitten kylmänä, hengitysavustettuna keskosena, joka ei kykene edes itkemään vaikka tahtoisikin.
[/quote]
Hän varmaankin sai lisähappea. Kyllä uskoisin, että abortointi olisi ollu paljon epämiellyttävämpi vaihtoehto. Siinä ei reppana olisi saanut minkäänlaista lievitystä.
[/quote] Kokoajan oli happiviikset ja niiden lisäksi matalat saturaatiot. Kyllä olisi ollut niin monelta kantilta oikein, että olisi abortoitu pois. Olisi siitäkin voinut tehdä lässytysblogin, mediahuomiota tosin varmaan ei näin paljon.
Viesti 63 ilmoitettu asiattomaksi.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:20"]
Mitenhän olisi käynyt jos perhe olisi itse maksanut sairaala ym. Kulut. Vuorokausi lasten teholla ei ole yhteiskunnalle kovin halpaa. Näkökulma tämäkin.
[/quote]
Elli nyt ei siellä ehtinyt olla kovinkaan montaa vuorokautta. Erityissairaanhoito on kallista aina oli kyse vaivasta kuin vaivasta, joten mitäpä jos jokainen maksaisi ne sairaalakulunsa itse.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:35"] Itsekkäät vanhemmat jotka pitivät lapsen itekkäistä syistä ja ehkä jopa siitä 5 minuutista kuuluisuudessa. Jopa nuo kuvat tuossa artikkelissa on niin silmiin pistävän taiteellisesti otettuja. [/quote] He eivät olisi siis saaneet tilata valokuvaajaa ottamaan lapsestaan valokuvia? [/quote] Kukaan normaali vanhempi ei halua jotain valokuvaajaa sinne häärimään heti synnytyksen jälkeen. Varsinkaan kun tietää että ne tunnit mitä sen pienen kanssa tässä tapauksessa oli. Oli luetut. Siinä tilanteessa sitä normaali ihminen haluaisin mielummin viettää sen vähän ajan ihan kaksin sen vauvan kanssa
[/quote]
Haa, normaalipoliisi iski jälleen!
Kun puhutaan terveydenhoidon resursseista ja mihin ne pitäisi kohdistaa, niin onko oikein, että vähät resurssit laitetaan tehohoitoon vauvalle, jolla ei ole mahdollisuuksia elää?
Julmaa, mutta sitähän tämä nykyinen terveydenhoidon-kulut-minimiin-ajattelu on.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:50"]Ihana Elli, rohkeat vanhemmat ja oikea päätös olla abortoimatta. Ihmishenki on aina mittaamattoman arvokas. AINA.
[/quote]
Niin. Ei elämä aina ole itseisarvo. Oma mielipiteeni.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:27"]Inhottava ja yrjöttää nämä tietyt vastaukset. Antakaa nyt jumalauta tälle perheelle armoa oikeus iloita ja surra lastaan! Teillä ei ole mitään oikeutta arvostella muiden ratkaisuja. Teidän moraalikäsityksenne ei ole ainoa oikea tapa toimia. Miten tämä maailmaa on tällaiseksi mennyt. Epäinhimilliseksi suorastaan. Olen varma, että jos eutanasia tulee joskus lailliseksi, niin ennen pitkää se johtaa siihen, että vanhempien pitäisi tappaa jo elossa oleva lapsi "pois kärsimästä" ja vammaisten, vanhojen ja parantumattomasti sairaiden tulisi itse ymmärtää hankkia eutanasia itselleen, tai saavat kauhean julkisen lynkkauksen ja paskamyrskyn. [/quote] Miten on epäinhimillistä toivoa että lapsi jonka elinaika tiedetään lyhyeksi ja hankalaksi abortoidaan ettei kärsi? Ja jos joku aloittaa julkisen blogin ja antaa roskalehdelle kuviaan jne niin saa luvan kestää yms ne ei sitä omaa persettä hivelevät mielipiteet. Ja minä ainakin toivon että eutanasia olisi laillinen. Saisivat pistää minut pois päiviltä ennenkun olen niin seniili etten tajua mistään mitään ja elämälläni olisi enää mitään arvoa vaan menoerä [/quote] Tämä perheen LYNKKAUS JA PASKAMYRSKY on epäinhimillistä! Toivo sinä, että sinut pannaan päiviltä, mutta itse ainakin toivoisin, että minuun suhtauduttu osiin ihmisenä ja arvokkaana yksilönä silloinkin, kun en itse enää kykene tajuamaan mistään mitään. Hellyyden ja hoivan ihminen ymmärtää esimerkiksi dementikkonakin ihan loppuun saakka. Toivon, ettei tämä maailma taannut natsisaksan suuntaan, ja ihmisiä ajatella pelkkinä menoerinä. Vaikka kuinka kertoisi julkisesti itsestään, on moraalisesti saastaista alkaa arvostella tällaisia valintoja asianosaisille täysin omasta näkökulmastaan. Vielä saastaisempaa se on nyt, kun tämä henkilö itse Elli, ihan oikeasti jo oli olemassa ja nyt vainaa. Kunnioittakaa tätä pientä vainajaa edes sen verran, ettette sano hänen vanhemmilleen, ettei hän olisi saanut syntyä! [/quote] Lynkkaus? Ei kukaan ole mennyt taoikoiden ja soihtujen kanssa oven taakse vaatimaan heidän päätään pölkylle. Ja mitä tulee dementikkoihin ja hoivan tuntemiseen ei pidä paikkaansa monessakin tapauksessa. Tiedän ihmisiä jotka työskentelevät osastoilla missä juuri nämä dementikot ja Alzheimer etc vanhukset viettävät loput elämästään ja kaikki sanovat samaa.... Nämä vanhukset suurimmaksi osaksi raivoavat ja ovat väkivaltaisia kun eivät enään tajua ja erota mikä on hellyyttä ja mikä ei jne. Mikä minusta on saastaista on se miten nämä vanhemmat lypsävät huomiota roskalehdiltä asti. Mutta kukin tyylillään. Ja minun tyylini on se että niin kauan kun joku antaa seuralle tai muulle roskalehdelle luvan lypsää tragediallaan ja pitää julkista blogia minulla on oikeus kommentoida niinkuin haluan.
[/quote]
Eli jos ihminen on julkisuudessa ja sua haluttaa syytää hänen päälleen sontaa, sulla on oikeus niin tehdä? No ei kyllä ole, vaikka äitis niin lupasikin.
Jutun mukaan vauvan pahin ongelma oli sydänvika, jota HUS ei halunnut korjata. Tätä perhe ei hyväksynyt vaan halusi vauvalleen sydänleikkauksen (ilmeisesti leikkausta ei kuitenkaan tehty?).
Miksi terveydenhoidon vähiä resursseja pitäisi kohdentaa vauvaan, jolla ei ole elinmahdollisuuksia? Sydänleikkaus ei ole mikään halpa juttu.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:13"]On kai silläkin väliä haluaako että lapsi saa hautajaiset ja hautapaikan jossa muistella kuin että kylmästi poltettaisiin sairaalan biojätteiden mukana... [/quote] Itse sen saa päättää laitetaanko ne jäänteet sinne bioon vaiko hautaan
[/quote]
Abortoitua sikiötä että ei voi kuitenkaan rekisteröidä nimellä mihinkään eli hän on vähemmän olemassa kuin vaikkapa hätäkastettu lapsi.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:28"]
Normaaleja, terveitä lapsia hylätään ja nääntyy nälkään pitkin maailmaa, ja sitten tieten tahtoen laitetaan kauheat resurssit siihen, että joku ennalta vaikeasti vammaiseksi tiedetty syntyy ja kituu täällä huikeat pari viikkoa? Sanokaa natsiksi, mutta minusta tuo on sairasta.
[/quote]
Se on vähän samalla tavoin sairasta kuin se, että minä tääll äpolttelen kerrostalossa valoja joka huoneessa ja lämpötila on niin korkea, ettei tarvitse edes sukkia pitää jalassa kun samaan aikaan joku toinen ihminen joutuu yöpymään pakkasella perheensä kanssa teltassa.
Itse olisin varmaan tehnyt abortin (tai tekisin, kävin juuri NT-ultrassa ja turvotusmitta normaali niin ei juuri nyt tarvitse asiaa miettiä).
Mutta kun luin tuon tarinan, niin ei tuo minusta mitenkään väärältä kuulostanut. Noinhan tavallisessa elämässä tapahtuisi, ilman seulontoja siis, lapsi syntyy eikä ikinä tiedetä minkä kokoinen, onko tyttö tai poika, terve vai sairas, ja sitten lapsi elää sen minkä elää ja sitä hoidetaan niin hyvin kuin voidaan sen ajan kuin se elää. Osa kuolee nopeammin kuin toiset. Se on elämää, seulonnat ja abortti on minusta enemmän meitä vanhempia kuin uutta ihmistä varten. Aika siirappinen juttu tuo toki oli, mutta minusta tuon perusteella Elli-vauva tosiaan sai elää ihan hyvää vastasyntyneen elämää sen parin viikon ajan.
Jos olisi ollut selvää että syntymän jälkeen lapsella on valtavat tuskat ja hän kituisi hitaasti kuoliaaksi, asia olisi eri ja seulonnassa "kiinni jääminen" voisi ajatella silloin olevan mahdollisuus armahtaa lasta siltä kokemukselta. Myös jos lasta olisi pidetty tehohoidolla hengissä, asia olisi eri, tehohoito elvytyksineen on raakaa peliä ja minusta hyväksyttävää vain jos sillä todella saadaan terveitä ja kivuttomia vuosia tulevaisuuteen, muutoin se pitäisi jättää välistä vaikka elämän pitkittämiselle olisikin mahdollisuuksia. Itse miettisin jo esim. pienimpien pikkukeskosten kohdalla, onko se rääkki liikaa vastasyntyneelle, vaikka ilman sitä ei olisi elämänmahdollisuuksia. Minusta Ellin vanhemmat eivät tehneet väärin.
Se on vaan aika mahdotonta päättää että lopettaa toisen, itselle rakkaan elämän jos annetaan
edes toivon murunen että eläisi pidempään. Heillä oli luotto siihen että lapsi ei kärsinyt kohdussa ja synnyttyän kipu
osataan hoitaa. Eihän Suomessa sallita eutanasiaakaan
ja jos sallittaisi kuinka moni olisi valmis antavan kuolettavan piikin esimerkiksi dementoituneelle äidilleen? Eivät kaikki.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 19:16"]Jutun mukaan vauvan pahin ongelma oli sydänvika, jota HUS ei halunnut korjata. Tätä perhe ei hyväksynyt vaan halusi vauvalleen sydänleikkauksen (ilmeisesti leikkausta ei kuitenkaan tehty?).
Miksi terveydenhoidon vähiä resursseja pitäisi kohdentaa vauvaan, jolla ei ole elinmahdollisuuksia? Sydänleikkaus ei ole mikään halpa juttu.
[/quote]
Vahinkoalapeukku. Olen samaa mieltä. Tarinan oksettavin puoli oli se, miten äiti kertoi lääkärien uhkailuista ja matkoista raskausaikana Helsinkiin lastenkardiologiaan, vaikka tiedettiin ettei välttämättä elä synnyttyään. Lisäksi kaikki elvytyspakko ja muut jutut..
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:03"]Jokainen elämä on arvokas. Eläimiä lopetetaan pois kärsimästä, ei ihmisiä. Kellään ei ole oikeutta arvioida kenen elämä ei ole elämisen arvoista. [/quote] No tämän sekaisikiön elämä olisi pitänyt lopettaa jo diagnoosihetkellä, tosin kun useiden, tärkeiden ja terveiden eläinten.
[/quote]Ootko sä ihan terve? Lapsi ei ollut mikään sekasikiö vaan kaunis vauva. Miten ihmiset voi olla näin kylmiä. Toivottavasti, ette itse koskaan joudu samanlaiseen tilanteeseen. Vaikka monelle päätös näyttäisi olevan helppo. Heinki vaan pois,mitä nopeemmin sen helpompi.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 19:16"]Jutun mukaan vauvan pahin ongelma oli sydänvika, jota HUS ei halunnut korjata. Tätä perhe ei hyväksynyt vaan halusi vauvalleen sydänleikkauksen (ilmeisesti leikkausta ei kuitenkaan tehty?). Miksi terveydenhoidon vähiä resursseja pitäisi kohdentaa vauvaan, jolla ei ole elinmahdollisuuksia? Sydänleikkaus ei ole mikään halpa juttu. [/quote] Vahinkoalapeukku. Olen samaa mieltä. Tarinan oksettavin puoli oli se, miten äiti kertoi lääkärien uhkailuista ja matkoista raskausaikana Helsinkiin lastenkardiologiaan, vaikka tiedettiin ettei välttämättä elä synnyttyään. Lisäksi kaikki elvytyspakko ja muut jutut..
[/quote]
Itse käsitin jutusta että lääkärit suostuivat valituksen jälkeen odottamaan päätöksen kanssa että pääsevät arvioimaan tilanteen lapsen kunnon perusteella syntymän jälkeen, sen sijaan että päättävät jo ennalta ettei mitään leikkauksia tehdä missään tapauksessa. Ehkä lapsen kunto oli niin heikko (esim. syntymäpaino tosi pieni?) tai sydän niin huono, ettei leikkausta voitu tehdä. Ihan ok minusta, ja eiköhän tuo perhe saanut normaalit pkl-maksut maksaa, tuskin tuli mielettömän kalliiksi edes yhteiskunnalle nuo elinpäivät. En millään usko, huonossa jamassa terveydenhuolto jos kipulääkitys, lisähappi ja huone kahdeksi viikoksi on liikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:28"]
Normaaleja, terveitä lapsia hylätään ja nääntyy nälkään pitkin maailmaa, ja sitten tieten tahtoen laitetaan kauheat resurssit siihen, että joku ennalta vaikeasti vammaiseksi tiedetty syntyy ja kituu täällä huikeat pari viikkoa? Sanokaa natsiksi, mutta minusta tuo on sairasta.
[/quote]Ei ole varmaan Ellin vika, että joku hylkää lapsensa tai joku lapsi nääntyy nälkään. Tuskin Elli olisi sellaista halunnut. Ellillä oli oikeus syntyä niinkuin muillakin. Elää oma lyhyt elämänsä.
En silti ymmärrä kenen etu on jatkaa raskautta jos lapsi ei tule selviytymään?? Miksi? Halu olla julkisuudessa vai mikä? Järkikin jo sanoo, ettei ole mitään järkeä antaa lapsen kärsiä. Piste.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 19:16"]Jutun mukaan vauvan pahin ongelma oli sydänvika, jota HUS ei halunnut korjata. Tätä perhe ei hyväksynyt vaan halusi vauvalleen sydänleikkauksen (ilmeisesti leikkausta ei kuitenkaan tehty?). Miksi terveydenhoidon vähiä resursseja pitäisi kohdentaa vauvaan, jolla ei ole elinmahdollisuuksia? Sydänleikkaus ei ole mikään halpa juttu. [/quote] Vahinkoalapeukku. Olen samaa mieltä. Tarinan oksettavin puoli oli se, miten äiti kertoi lääkärien uhkailuista ja matkoista raskausaikana Helsinkiin lastenkardiologiaan, vaikka tiedettiin ettei välttämättä elä synnyttyään. Lisäksi kaikki elvytyspakko ja muut jutut..
[/quote]
Itse käsitin jutusta että lääkärit suostuivat valituksen jälkeen odottamaan päätöksen kanssa että pääsevät arvioimaan tilanteen lapsen kunnon perusteella syntymän jälkeen, sen sijaan että päättävät jo ennalta ettei mitään leikkauksia tehdä missään tapauksessa. Ehkä lapsen kunto oli niin heikko (esim. syntymäpaino tosi pieni?) tai sydän niin huono, ettei leikkausta voitu tehdä. Ihan ok minusta, ja eiköhän tuo perhe saanut normaalit pkl-maksut maksaa, tuskin tuli mielettömän kalliiksi edes yhteiskunnalle nuo elinpäivät. En millään usko, huonossa jamassa terveydenhuolto jos kipulääkitys, lisähappi ja huone kahdeksi viikoksi on liikaa.
[/quote]
Tarkennan että huone vastasyntyneiden teho-osastolla oli varmaankin oikea paikka heille, koska ei muualla ole sopivia välineitä noin pienen hoitoon. Tokihan saattohoitokin edellyttää tiettyä varustelua. Ei se tarkoita että täysi tehohoito on ollut päällä.
En ymmärrä mitä elvytyspakolla tuo toinen kommentoija tarkoittaa, elvytyskiellostahan siinä oli puhe. Vai onko jossain lisätietoa?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:28"] Normaaleja, terveitä lapsia hylätään ja nääntyy nälkään pitkin maailmaa, ja sitten tieten tahtoen laitetaan kauheat resurssit siihen, että joku ennalta vaikeasti vammaiseksi tiedetty syntyy ja kituu täällä huikeat pari viikkoa? Sanokaa natsiksi, mutta minusta tuo on sairasta. [/quote] Mistä päättelet, että kituu? [/quote] Jos luit blogia oli siellä paljon juttuja siitä, miten matala sen happisaturaatio oli. Tiedätkö, mille se tuntuu kun hengittää muttei saa happea? Lisäksi, jo syntyminen on vauvalle aika suuri stressi ja epämukavaa, saati sitten kylmänä, hengitysavustettuna keskosena, joka ei kykene edes itkemään vaikka tahtoisikin.
[/quote]
Hän varmaankin sai lisähappea. Kyllä uskoisin, että abortointi olisi ollu paljon epämiellyttävämpi vaihtoehto. Siinä ei reppana olisi saanut minkäänlaista lievitystä.