Rikkaat ja Rahattomat 2022 Official
Alkaa helmikuussa. Ainakin Aki ja Rita mukana "rikkaina" uudella kaudella.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/b5f7fb2d-edab-42ba-8458-a948c7c…
Aika mielenkiintoinen kausi tällä kertaakin tulossa.
Kommentit (4342)
Pakkanen nautti vielä v. 2021 kansanedustajan sopeutumisrahaa, vaikka 4 vuoden edustajakausi päättyi v. 2011. Mikähän puolue?
Vierailija kirjoitti:
Nyt käy kyllä sääliksi tätä viimeisen jakson "köyhää". Toisen ihmisen urpoilun takia menettänyt suurimman osan varallisuudestaan :(
Tämä on tietysti aina surullista, mutta kyllä siinä vähän on omaakin urpoilua taustalla, jos ryhtyy toisen lainan takaajaksi pienituloisena, tai edes keskituloisena jos helposti realisoitavaa "ylinmääräistä" omaisuutta ei ole. Ei se ole mikään henkisen tukijan rooli, se todella tarkoittaa, että otat velan kontollesi jos se lainan ottaja ei sitä itse maksa ja tämä pitäisi kyllä tiedostaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakkanen nautti vielä v. 2021 kansanedustajan sopeutumisrahaa, vaikka 4 vuoden edustajakausi päättyi v. 2011. Mikähän puolue?
Kuljetusyrittäjällä on yli sadan tonnin tulot, mutta pitää lypsää vielä kaikki mahdollinen. Ja sama henkilö äänesti eläkeputken lopettamisen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani rikas tai varakas. Koen olevani hyvin keskiluokkainen. Silti huomaan, että meidän elämä ja viikkobudjetti on kuitakuinkin sama, mitä ohjelman rikkailla. Rahaa jää säästöön joskus enemmän ja joskus vähemmän. Melko tavallisilla ammateilla olemme saaneet omaisuutta kerrytettyä. Sijoitusasunnot ovat aluksi olleet täysin velaksi, mutta maksaneet itse itseään koko ajan takaisin. Lasten tileillä/rahastoissa on mukava pesämuna. Joka kuukausi menee meiltäkin siivu nordnettiin. Autoja on kaksi ja nätisti sisustettu omakotitalo, jonka lainat maksettu. Koko perheellä paljon harrastuksia ja kivoja vaatteita. Syödään usein ulkona. Reissataan paljon Suomessa ja ulkomailla. Käyn kampaajalla ja hierojalla. Palkka riittää aina. Voidaan hankkia kaikki tarpeellinen säästämättä.
Tuossa rikkaat ja rahattomat ohjelmassa nämä "rikkaat" ovat pääosin vai hyvin tukevasti keskiluokkaisia. Muutama oikeasti varakas tainnut olla mukana.Mikähän nyt oli tämänkin kommentin perimmäinen tarkoitus? Joku tonnin viikkobudjetti ei todellakaan ole mikään normi edes keskiluokkaisille. Siis ohjelmassa "viikkobudjetti" on se, minkä täytyy riittää viiden päivän juokseviin kuluihin (bensat/bussiliput ja ruuat ym. käyttötarvikkeet kuten vaikka vessapaperi).
Itsellä ja puolisolla on bruttopalkka/kuukausi yhteensä noin kymppitonnin luokkaa ja se on tämän hetkiseen mediaanin verrattuna hieman yläkanttiin. Tosin inflaatio syö sitäkin koko ajan. Joka tapauksessa katson kyllä tarkkaan, mihin rahani laitan ja pyrin hyödyntämään tarjouksia ja suosin kierrättämistä. Ei tulisi mieleenkään, tai olisi ylipäätään mahdollista heittää tonnia vajaan viikon juokseviin kuluihin. Laittaisin vaikka ennemmin hyväntekeväisyyteen kuin ostaisin jotain helvetin kallista silkkisen sileää vessapaperia tai kaviaaria. Tässä maailmantilanteessa on muutenkin syytä oppia nöyryyttä ja kiristää kukkaron nyörejä. Tiedä mitä vielä tuleman pitää ja miten esim. työllisyystilanne kehittyy. Lisäksi aina voi sairastua ja jäädä työkyvyttömäksi. Tai läheinen voi sairastua. Ehkä silloin viimeistään ymmärtää, mikä elämässä on oikeasti arvokasta ja tärkeää. Sen sijaan, että leuhkii ja pullistelee varallisuudellaan.
Se on kuitenkin toistanut tuota samaa kyllästymiseen asti, kumma että jotkut jaksavat kirjoittaa samat asiat tuhanteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt käy kyllä sääliksi tätä viimeisen jakson "köyhää". Toisen ihmisen urpoilun takia menettänyt suurimman osan varallisuudestaan :(
Tämä on tietysti aina surullista, mutta kyllä siinä vähän on omaakin urpoilua taustalla, jos ryhtyy toisen lainan takaajaksi pienituloisena, tai edes keskituloisena jos helposti realisoitavaa "ylinmääräistä" omaisuutta ei ole. Ei se ole mikään henkisen tukijan rooli, se todella tarkoittaa, että otat velan kontollesi jos se lainan ottaja ei sitä itse maksa ja tämä pitäisi kyllä tiedostaa.
Puolisolleni on käynyt noin. Ja minä hieman parempiosaisena kasvaneena olen ihmetellyt tätä hänelle ihan suoraan, että mitä hittoa oikein ajattelit. Hän selitti, että nuorena ala-arvoisista kotioloista muutaneena hänellä ei ollut läheisiä aikuisia tukenaan. Hän oli siis helppo uhri mukavalle tuttavapariskunnalle, jotka kertoivat asiasta niin, ettei hänen tarvitsisi kuin laittaa nimi paperiin. Heti täysi-ikäistyttyään varattomana ja muutenkin aika näköalattomana hän siis suostui takaajaksi. Yhdessä päästiin sitten juhlimaan pariskunnan uutta taloa, johon kerrankin oli aina tervetullut.
Hän on sittemmin usein soimannut itseään meidän yhteisiksi muuttuneista rahaongelmista, mutta minä en enää häntä. Hän oli monin tavoin olosuhteiden uhri. Velat on nykyään maksettu ja hän pitää tarkkaan huolta niin raha-asioista kuin siitäkin, että lapset oppivat saman. Enää ihmettelen, miten pankissa meni tuollainen kuvio läpi, mutta siihen aikaan lainoja ilmeisesti oikein tyrkytettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisolleni on käynyt noin. Ja minä hieman parempiosaisena kasvaneena olen ihmetellyt tätä hänelle ihan suoraan, että mitä hittoa oikein ajattelit. Hän selitti, että nuorena ala-arvoisista kotioloista muutaneena hänellä ei ollut läheisiä aikuisia tukenaan. Hän oli siis helppo uhri mukavalle tuttavapariskunnalle, jotka kertoivat asiasta niin, ettei hänen tarvitsisi kuin laittaa nimi paperiin. Heti täysi-ikäistyttyään varattomana ja muutenkin aika näköalattomana hän siis suostui takaajaksi. Yhdessä päästiin sitten juhlimaan pariskunnan uutta taloa, johon kerrankin oli aina tervetullut.
Hän on sittemmin usein soimannut itseään meidän yhteisiksi muuttuneista rahaongelmista, mutta minä en enää häntä. Hän oli monin tavoin olosuhteiden uhri. Velat on nykyään maksettu ja hän pitää tarkkaan huolta niin raha-asioista kuin siitäkin, että lapset oppivat saman. Enää ihmettelen, miten pankissa meni tuollainen kuvio läpi, mutta siihen aikaan lainoja ilmeisesti oikein tyrkytettiin.
Nimenomaan. 18 vuotias opiskelija kelpasi takaamaan, ei pankissa ollut puhtaat pussit.
Mun ystäväni joutui isäpuolen painostuksen alla tekemään saman.
Isäpuoli tuli hakemaan koulusta, vei pankkiin ja pankinjohtaja oli tehnyt paperit valmiiksi.
Onneksi ei ollut henkkareita mukana, siinä hetkessä ei muistanyt ulkoa tunnusta.
Isäpuoli haukkui hölmöksi ja ystävä oli lähtenyt pankista pois.
Ei mennyt montaa kk, kun erosivat, mies alkoi juomaan ja sinne olisi rahat menneet.
Järkyttävän huonoa käytöstä pankilta
Vierailija kirjoitti:
Taitaa meidänkin talo olla parempi kun minkään noista rikkaiden oli. Sikäli erikoinen tunne, kun katsoo tuota ohjelmaa. Eikä me olla mitään rikkaita tosiaankaan. Käyttävarat on noilla kyllä melko suuret, n. 6000 kuukaudessa.
Oon aatellut samaa. 90 luvulla ostin ekan asunnon ja siitä isompaan ja parempaan osoitteeseen.
Mua ei sais moiseen ohjelmaan edes kg paloissa.
10 v päästäkin voisi seiska muistuttaa tekemistään. 65 e viikkobudjetti ja b juokisuus ei houkuttele
Jakson 8 henkilöt, köyhä Heli ja rikas Markku, olivat mielestäni molemmat lämminsydämisen ja empaattisen oloisia :) Ekana tuli mieleen, että ehkä ex-puoliso tms. rontti on painostanut/huijannut aikoinaan hyväksymään tuon vieläkin riesana olevan lainan takauksen ja Heli on helläsydämisenä suostunut. Hänen kauniiseen ääneensä ja säteileviin silmiinsä kiinnitin itsekin huomiota. Tällä kaudella on ollut paljon henkilöitä, jotka eivät ole herättäneet mitäään sympatioita, joten kiva että lopuksi tuli tällainen mukava jakso.
Ihmettelen yhä miksei köyhän pariskunnan alhaista viikkobudjettia selitetty kunnolla silloin kun se oli vain 55 €. Mielestäni olisi aika olennaista vähän avata kaikkien kohdalla huonoon tilanteeseen johtaneet seikat, ihan vain varoittavana esimerkkinäkin kuten uusimmassa jaksossa tehtiin.
Ihminen käy töissä ja elämä tuollaista. Velat tulleet toisen ihmisen lainan takauksesta. Luulisi että viimeistään tuollaisesta tulee äärettömän katkeraksi. Heli vaikuttti kaikesta huolimatta olevan sinut asian kanssa. Se on minusta tosi hienoa.
Kukaan ei tietenkään voi pakottaa nimeä kirjoittamaan paperiin, mutta tiettyyn aikaan, ei tullut edes mieleen, että toisen velat voi joutua maksamaan (90-luku). Ja silloin oli yleistä.
Olisi hauskaa, kun Heli ja Markku alkaisi olemaan kimpassa. Markku tosin oli taipuvainen marisemaan pikkuasioista. Heli oli luonteeltaan lämpimämpi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauskaa, kun Heli ja Markku alkaisi olemaan kimpassa. Markku tosin oli taipuvainen marisemaan pikkuasioista. Heli oli luonteeltaan lämpimämpi.
Mutta haluaako Markku persaukisen, huonokuntoisen naisen riesakseen? Ei varmaan.
Miksi Markku osti kaalin kaveriksi naudan jauhelihaa, eikä sika-nautaa, joka olisi ollut halvempaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Markku osti kaalin kaveriksi naudan jauhelihaa, eikä sika-nautaa, joka olisi ollut halvempaa?
Aika vaikea sanoa. Täytyisi kysyä Markulta.
Eikö ohjelmaan ole tarpeeksi rahattomia tarjolla? Melko usein yksinäinen, jolle alko maistuu. Eihän siitä puhuta, mutta se näkyy ja kuuluu. Ihan rahattomalla ei ole varaa tissutella. Itelleni ei aikoinaan jäänyt käyttörahaa lainkaan, ja jos joskus jäi, se oli 10mk. Onneksi seuraava tili tuli taas kahden viikon päästä. Se turvasi aina laskujen maksun.
Vierailija kirjoitti:
Luoasihan Markku opettaa kitaran soittoa Helille.
Markku ei kuitenkaan pitäny Helin sotkuisesta maustekaapista.
Mikähän mahtaa olla palkinto tms näille rikkaille lähteä tähän ohjelmaan??
Mun mielestä tää on hyvä ohjelma ja viimeisin jakso tosi kiva. On mielenkiintoista miten jaksoissa molemmat oppivat erilaisista elämäntilanteista ja katsovat maailmaa eri perspektiivistä viikon ajan. Tekisi varmasti hyvää monelle, puolin ja toisin, itselleni myös.
Kenelle ne Helin ostamat 89,90 maksaneet siniset farkut oikein oli? Helin pojalle vai, kun näyttivät aika pieniltä Helille?
Minun kävi sääliksi, kun ihmisellä kerrankin on varaa ostaa kunnolliset kengät niin osti Skechersit, jotka kuluvat loppuun yhdessä kesässä.