Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikkaat ja Rahattomat 2022 Official

Vierailija
01.12.2021 |

Alkaa helmikuussa. Ainakin Aki ja Rita mukana "rikkaina" uudella kaudella.

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/b5f7fb2d-edab-42ba-8458-a948c7c…

Aika mielenkiintoinen kausi tällä kertaakin tulossa.

Kommentit (4342)

Vierailija
4141/4342 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle ne Helin ostamat 89,90 maksaneet siniset farkut oikein oli? Helin pojalle vai, kun näyttivät aika pieniltä Helille?

Heli osti varmaan itselleen mutta ei tajunnut omaa kokoaan, kun ei ole rahattomuuden takia vuosikausiin ostanut vaatteita.

Vierailija
4142/4342 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauskaa, kun Heli ja Markku alkaisi olemaan kimpassa. Markku tosin oli taipuvainen marisemaan pikkuasioista. Heli oli luonteeltaan lämpimämpi.

Luoasihan Markku opettaa kitaran soittoa Helille.

Markku ei kuitenkaan pitäny Helin sotkuisesta maustekaapista.

Ja kitaran soiton jälkeen Markku ottaa Heliä kädestä, riisuu tämän ja vie saunaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4143/4342 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni täällä kaikki kirjoittavat ja varsinkin kirjoitusten lukijat ovat todella säälittäviä, kuten Turusta oleva pariskunta ko. ohjelmassa.

Kunnon torveloita. Luetko tätä? Hommaa elämä.

Vierailija
4144/4342 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla palkinto tms näille rikkaille lähteä tähän ohjelmaan??

Tärkein syy, lärvi televisioon. Myös pienen esiintymispalkkion myös saa, mutta sillä tuskin mitään merkitystä.

Vierailija
4145/4342 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni täällä kaikki kirjoittavat ja varsinkin kirjoitusten lukijat ovat todella säälittäviä, kuten Turusta oleva pariskunta ko. ohjelmassa.

Aivan samaa mieltä, eli kyllä sinä olet säälittävä.

Vierailija
4146/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla palkinto tms näille rikkaille lähteä tähän ohjelmaan??

Ilmainen mainos telkkarissa parhaaseen katseluaikaan. Aika monet näistä rikkaan puolen henkilöistä ovat jonkinsortin yrittäjiä.

Vierailija
4147/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle ne Helin ostamat 89,90 maksaneet siniset farkut oikein oli? Helin pojalle vai, kun näyttivät aika pieniltä Helille?

Ne oli Zizzin farkut eli vähän pulskemmille tarkoitetut. Vähän harmi kun valkoset hienot tennarit on nanosekunnissa mustat täällä Suomen olosuhteissa.

Olisin niin toivonut että Heli ois saanu uuden tuolin rikkinäisen tilalle sekä sähköpyörän.

Vähän kummallinen oli se lopputapaaminen. Joku sano että niin lämminhenkinen. No se oli ensivaikutelma päällisinpuolin. Mutta kuka puhuu noin jäykästi? Jotain teennäistä siinä oli molemminpuolin.

Vierailija
4148/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaaja ottaa maksaakseen.

( Kauppiksen oppeja)

Vierailija
4149/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Markku osti kaalin kaveriksi naudan jauhelihaa, eikä sika-nautaa, joka olisi ollut halvempaa?

Hänhän kertoi että oli tarjouksessa 0,99e. En sitten tiedä oliko punalaputettu. Meinaatko että olisi löytynyt sika-nautaa halvemmalla?

Vierailija
4150/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne oli Zizzin farkut eli vähän pulskemmille tarkoitetut. Vähän harmi kun valkoset hienot tennarit on nanosekunnissa mustat täällä Suomen olosuhteissa.

Olisin niin toivonut että Heli ois saanu uuden tuolin rikkinäisen tilalle sekä sähköpyörän.

Vähän kummallinen oli se lopputapaaminen. Joku sano että niin lämminhenkinen. No se oli ensivaikutelma päällisinpuolin. Mutta kuka puhuu noin jäykästi? Jotain teennäistä siinä oli molemminpuolin.

Eikös ne farkut ollut lahjaksi jollekin? 

Heli oli niin symppis, voi kun joku liike ottaisi koppia ja lahjoittaisi pyörän vaikka pientä näkyväisyyttä vastaan. Hän vaikutti tyypiltä, joka ei tuhlaile rahoja turhuuksiin. 

Vierailija
4151/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaaja ottaa maksaakseen.

( Kauppiksen oppeja)

Ennen sitä ei ymmärretty, jos ei ollut käynyt sitä kauppista tai saanut kotoa eväitä. Pankit hyväksyivät takaajaksi kenet tahansa ilman vakuuksia. Hyvä, että meininki on nyt toinen. Siitäkin huolimatta, että jotkut vanhemmat takaisivat lastensa lainan tietäen että olisi varaa maksaa maksaa se, mutta silti ei hyväksytä. Työkaveri olisi taannut tyttärelleen, hänellä on sijoituksia ja hyvät tulot, mutta pankki ei hyväksynyt. Pitää olla kiinteä omaisuus, minkä voi laittaa vakuudeksi ja kaikkien omistajien suostumus. 

Vierailija
4152/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että Heliä on höynäyttänyt joku lasten isistä. Kiltti rakastunut ihminen voi olla turhan luottavainen. Eikö tuollaiset ihmiset häpeä yhtään? Jättää nyt toinen ihminen maksamaan omia velkojaan? Ei kyllä itselläni olisi pokkaa.

Vierailija
4153/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä mukaan lukien. 😁

Vierailija
4154/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin oli viihtyisä koti rikkaalla. Mutta ehkä yksinäistä asua isoa taloa ilman perhettä. Mikseiköhän puolisoa ollu löytynyt?

Vierailija
4155/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakson 8 henkilöt, köyhä Heli ja rikas Markku, olivat mielestäni molemmat lämminsydämisen ja empaattisen oloisia :) Ekana tuli mieleen, että ehkä ex-puoliso tms. rontti on painostanut/huijannut aikoinaan hyväksymään tuon vieläkin riesana olevan lainan takauksen ja Heli on helläsydämisenä suostunut. Hänen kauniiseen ääneensä ja säteileviin silmiinsä kiinnitin itsekin huomiota. Tällä kaudella on ollut paljon henkilöitä, jotka eivät ole herättäneet mitäään sympatioita, joten kiva että lopuksi tuli tällainen mukava jakso.

Heli itse täällä kirjoittelemassa? :D

Kumpikin oli teennäisen mukavan oloinen, kuin olisi jokin rooli päällä.

Vierailija
4156/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on  helppo lihoa pelkillä lahjoitusruuilla. Kävin viikolla ostamassa jouluruokakeräykseen jotain ja päätin, että sen verran moni ostaa suklaata sun muuta, joten itse ostan jotain vähän järkevämpää ja koetin sitten ostaa yleisesti suosittua mutta vähemmän hiilaripitoista.  Mutta kun katsoin sitä määrää mitä muut olivat ostaneet, oli siis ihan esillä. Paljon oli ostettu, mutta kyllä sieltä pisti silmään että suurin osa on suklaata, keksejä ja limsaa. EU-avustuksia hakee eräs sukulaiseni, sairauseläkeläinen, sekä fyysinen että psyykkinen syy, jota käyn auttamassa aika paljon. Hänen kaapissaan on aina jauhoja, hapankorppuja, keksejä, mysliä, makaronia noista pakkauksista. En tiedä miten usein tuon eu-pakkauksen saa, mutta hän ei leivo joten vehnäjauhoja sinne kertyy. Tehdään sitten vaihtokauppa, minä otan niitä jauhoja mukaan, vien hänelle vihanneksia tilalle ja sitten leivon myös hänelle marjapiirakoita yms niistä jauhoista ja sämpylöitä sämpyläjauhoista. Hiilaripitoisella ruualla saa nopeasti nälän pois ja se on halpa tapa, vaikka ei se pitkään nälkää pidä. 

Aika usein ne takaukset on lähisuvulle, usein omille lapsille tai sisaruksille. Heli nyt tuskin on lastensa lainoja taannut, eiköhän lapset ole ollut alaikisiä vielä silloin 10 vuotta sitten. Omalla kohdalla miehen veli pyysi takaajaksi huonekalujen ostoon. Mies oli sitä mieltä että ilman muuta. Minä sanoin, että kuulostaa oudolta että tarvitsisi yhtäkkiä isoa lainaa pelkkiin huonekaluihin, kun kuitenkin huusholli on ollut jo monta vuotta ja heillä ei nyt mikään akuutti tarve mielestäni ole. Nuori ja naiivi oli miehenikin, minä olen meistä aina ollut se joka ei lähde mihinkään suinpäin. Käskin selvittää muilta sukulaisilta, onko pyydetty. Siitähän lähti valtava vyyhti purkaantumaan. Eikä tästä mennyt kauan kun pankki alkoi periä takaajilta, pari sukulaista joutui maksamaan aika paljon. Välithän siinä meni, ennen läheisiltä sisaruksilta. Kun sitten vanhemmista toinen kuoli, oli tullut hyvin nopeasti kirje että mitään perintöjä ei tälle ihmisille saa jakaa. En tiedä tai muista miten jatkui, eikä asia tänne tämän enempää kuulu. Muutin vähän kertomusta sukulaissuhteiden osalta, että ei tunnistettaisi. 

"Hänen kaapissaan on aina jauhoja, hapankorppuja, keksejä, mysliä, makaronia noista pakkauksista. En tiedä miten usein tuon eu-pakkauksen saa" Hyvä että hänellä on niitä kaapissa, koska niitä EU ruokia ei ole enää tullut tänä vuonna, ja määräys oli, että ne ruokatarvikkeet piti jakaa maaliskuuhun mennessä pois. Tilalle on tulossa maksukortti eli lahjakortti jolla saa hakea kaupasta mitä haluaa ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Mutta... byrokratia on hidas, ja kortit on tulossa vasta ensi kesänä. Ne on suunniteltu olevan 40€/kortti, en tiedä miten niitä sitten jaetaa, kuka jakaa ja millä perusteella. Ei tule samat yhdistykset jakamaan jotka on tähän asti jakanut EU ruokia.

Hävikkiruokajaosta saa yleensä leipää, ja nahistuneita hevi osaston tuotteita, kaupoista tulee erittäin vähän enää mitää lihaa tai maitotuotteita, joitain yksittäisiä. Joillain paikkakunnilla on ruokaterminaalit joihin tulee tehtailta ja tukuilta tavaraa, niistä voi saada lihaa ja jopa kahviakin. Esim. Tampereella.

Vierailija
4157/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt käy kyllä sääliksi tätä viimeisen jakson "köyhää". Toisen ihmisen urpoilun takia menettänyt suurimman osan varallisuudestaan :( 

Tämä on tietysti aina surullista, mutta kyllä siinä vähän on omaakin urpoilua taustalla, jos ryhtyy toisen lainan takaajaksi pienituloisena, tai edes keskituloisena jos helposti realisoitavaa "ylinmääräistä" omaisuutta ei ole. Ei se ole mikään henkisen tukijan rooli, se todella tarkoittaa, että otat velan kontollesi jos se lainan ottaja ei sitä itse maksa ja tämä pitäisi kyllä tiedostaa.

Puolisolleni on käynyt noin. Ja minä hieman parempiosaisena kasvaneena olen ihmetellyt tätä hänelle ihan suoraan, että mitä hittoa oikein ajattelit. Hän selitti, että nuorena ala-arvoisista kotioloista muutaneena hänellä ei ollut läheisiä aikuisia tukenaan. Hän oli siis helppo uhri mukavalle tuttavapariskunnalle, jotka kertoivat asiasta niin, ettei hänen tarvitsisi kuin laittaa nimi paperiin. Heti täysi-ikäistyttyään varattomana ja muutenkin aika näköalattomana hän siis suostui takaajaksi. Yhdessä päästiin sitten juhlimaan pariskunnan uutta taloa, johon kerrankin oli aina tervetullut.

Hän on sittemmin usein soimannut itseään meidän yhteisiksi muuttuneista rahaongelmista, mutta minä en enää häntä. Hän oli monin tavoin olosuhteiden uhri. Velat on nykyään maksettu ja hän pitää tarkkaan huolta niin raha-asioista kuin siitäkin, että lapset oppivat saman. Enää ihmettelen, miten pankissa meni tuollainen kuvio läpi, mutta siihen aikaan lainoja ilmeisesti oikein tyrkytettiin.

Nimenomaan. 18 vuotias opiskelija kelpasi takaamaan, ei pankissa ollut puhtaat pussit.

Mun ystäväni joutui isäpuolen painostuksen alla tekemään saman.

Isäpuoli tuli hakemaan koulusta, vei pankkiin ja pankinjohtaja oli tehnyt paperit valmiiksi.

Onneksi ei ollut henkkareita mukana, siinä hetkessä ei muistanyt ulkoa tunnusta.

Isäpuoli haukkui hölmöksi ja ystävä oli lähtenyt pankista pois.

Ei mennyt montaa kk, kun erosivat, mies alkoi juomaan ja sinne olisi rahat menneet.

Järkyttävän huonoa käytöstä pankilta

OT

Täällä yksi naivi ja hölömö. Isä myös tuli hakemaan koulusta, kun oli 18v synttärit. Oltiin asiasta puhuttu etukäteen. KÄytiin ensin pankissa ja sitten haettiin muu perhe ja lähdettiin syömään pitkän kaavan mukaan. Nythän meillä oli rahaa!

Jälkeenpäin ihmetellyt, että mitähän siellä pankissa oikein meinattiin. Paperit olivat tosiaan vailla vain mun 18 vuotiaan koululaisen allekirjoitusta. Millä ne kuvitteli, että mä maksan sen useamman sadantonnin lainan, jos kakka tuulettimeen osuu? Tää on vaan tämmöinen nimellinen juttu, laitat nimen siihen, niin mä hoidan kaiken. Tää takaa, että firma pyörii ja perheelliset työntekijät saa palkkansa.

Ysärilaman kynnyksellä. Sinnehän se isän firman humpsahti lähes samantien uusine lainoineen päivineen. Useampi ihminen jäi työttömäksi ja järjetön summa mulle maksettavaksi.

Muistan ylppärit, ei ollut kovin kummoiset tulevaisuuden näkymät.

Isä sitten vielä sairastui ja kuoli pois. Äiti sai henkivakuutusrahat. Summa oli 150000 markkaa. Maksoi oman taloutensa velkoja pois 50000 markkaa ja lopulla lyhensi sitä mun takaamaa lainaa.

Menihän siinä parikytä vuotta, kun sain maksettua takaamani lainan pois. Ensinhän mä meinasin heittää kaiken läskiks. Jotain napsahti ja hainkin yliopistoon ja sain kunnon duunin.

Lainaa en ole kuitenkaan ottanut ikinä. Mä asun vuokralla. Säästöön menee rahaa, mutta joskus sitten eläkeiän kynnyksellä ehkä ostan oman kämpän - käteisellä.

Vierailija
4158/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne rikkaat tässä suomi-versiossa on? Oikeampi nimi olisi "keskiluokkaiset ja rahattomat". Aika samalla budjetilla minäkin menen mitä noi "rikkaat".

Vierailija
4159/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt käy kyllä sääliksi tätä viimeisen jakson "köyhää". Toisen ihmisen urpoilun takia menettänyt suurimman osan varallisuudestaan :( 

Tämä on tietysti aina surullista, mutta kyllä siinä vähän on omaakin urpoilua taustalla, jos ryhtyy toisen lainan takaajaksi pienituloisena, tai edes keskituloisena jos helposti realisoitavaa "ylinmääräistä" omaisuutta ei ole. Ei se ole mikään henkisen tukijan rooli, se todella tarkoittaa, että otat velan kontollesi jos se lainan ottaja ei sitä itse maksa ja tämä pitäisi kyllä tiedostaa.

Puolisolleni on käynyt noin. Ja minä hieman parempiosaisena kasvaneena olen ihmetellyt tätä hänelle ihan suoraan, että mitä hittoa oikein ajattelit. Hän selitti, että nuorena ala-arvoisista kotioloista muutaneena hänellä ei ollut läheisiä aikuisia tukenaan. Hän oli siis helppo uhri mukavalle tuttavapariskunnalle, jotka kertoivat asiasta niin, ettei hänen tarvitsisi kuin laittaa nimi paperiin. Heti täysi-ikäistyttyään varattomana ja muutenkin aika näköalattomana hän siis suostui takaajaksi. Yhdessä päästiin sitten juhlimaan pariskunnan uutta taloa, johon kerrankin oli aina tervetullut.

Hän on sittemmin usein soimannut itseään meidän yhteisiksi muuttuneista rahaongelmista, mutta minä en enää häntä. Hän oli monin tavoin olosuhteiden uhri. Velat on nykyään maksettu ja hän pitää tarkkaan huolta niin raha-asioista kuin siitäkin, että lapset oppivat saman. Enää ihmettelen, miten pankissa meni tuollainen kuvio läpi, mutta siihen aikaan lainoja ilmeisesti oikein tyrkytettiin.

Nimenomaan. 18 vuotias opiskelija kelpasi takaamaan, ei pankissa ollut puhtaat pussit.

Mun ystäväni joutui isäpuolen painostuksen alla tekemään saman.

Isäpuoli tuli hakemaan koulusta, vei pankkiin ja pankinjohtaja oli tehnyt paperit valmiiksi.

Onneksi ei ollut henkkareita mukana, siinä hetkessä ei muistanyt ulkoa tunnusta.

Isäpuoli haukkui hölmöksi ja ystävä oli lähtenyt pankista pois.

Ei mennyt montaa kk, kun erosivat, mies alkoi juomaan ja sinne olisi rahat menneet.

Järkyttävän huonoa käytöstä pankilta

OT

Täällä yksi naivi ja hölömö. Isä myös tuli hakemaan koulusta, kun oli 18v synttärit. Oltiin asiasta puhuttu etukäteen. KÄytiin ensin pankissa ja sitten haettiin muu perhe ja lähdettiin syömään pitkän kaavan mukaan. Nythän meillä oli rahaa!

Jälkeenpäin ihmetellyt, että mitähän siellä pankissa oikein meinattiin. Paperit olivat tosiaan vailla vain mun 18 vuotiaan koululaisen allekirjoitusta. Millä ne kuvitteli, että mä maksan sen useamman sadantonnin lainan, jos kakka tuulettimeen osuu? Tää on vaan tämmöinen nimellinen juttu, laitat nimen siihen, niin mä hoidan kaiken. Tää takaa, että firma pyörii ja perheelliset työntekijät saa palkkansa.

Ysärilaman kynnyksellä. Sinnehän se isän firman humpsahti lähes samantien uusine lainoineen päivineen. Useampi ihminen jäi työttömäksi ja järjetön summa mulle maksettavaksi.

Muistan ylppärit, ei ollut kovin kummoiset tulevaisuuden näkymät.

Isä sitten vielä sairastui ja kuoli pois. Äiti sai henkivakuutusrahat. Summa oli 150000 markkaa. Maksoi oman taloutensa velkoja pois 50000 markkaa ja lopulla lyhensi sitä mun takaamaa lainaa.

Menihän siinä parikytä vuotta, kun sain maksettua takaamani lainan pois. Ensinhän mä meinasin heittää kaiken läskiks. Jotain napsahti ja hainkin yliopistoon ja sain kunnon duunin.

Lainaa en ole kuitenkaan ottanut ikinä. Mä asun vuokralla. Säästöön menee rahaa, mutta joskus sitten eläkeiän kynnyksellä ehkä ostan oman kämpän - käteisellä.

Eli kaikki nämä vuodet maksoit isäsi lainaa kiltisti, etkä vaatinut pankilta mitään kohtuullistamista, vaikka pankeille syydettiin mielettömät määrät silloin rahaa että ne saatiin pelastettua ja firmat ja työpaikat meni? Samalla olet maksanut jonkun toisen lainaa sen sijoitusasunnosta? 

Minäkin olen ajatellut, kun olin 16 vuotta oman firman takia ulosoton asiakkaana, en hakeutunut velkasaneereukseen koska vanhemmat oli pankkilainassa takaajina, että nyt kun ulosottovelat vanheni ja sain luottotiedot takaisin, ostan heti kun tilaisuus koittaa sijoitusasunnon ja annan sen maksaa itse itsensä, eli vuokralainen maksaa sen lainan jonka otan sen asunnon ostamista varten. Sillä tavalla saan lapsilleni jotain perintöä kerättyä.

Vierailija
4160/4342 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ne rikkaat tässä suomi-versiossa on? Oikeampi nimi olisi "keskiluokkaiset ja rahattomat". Aika samalla budjetilla minäkin menen mitä noi "rikkaat".

Ei keskiluokkaiset, siis noin kolme tonnia bruttona tienaavat kyllä käytä viikossa tonnia tai yli, eihän niiden nettotulot ole kuin korkeintaan reilu pari tonnia kuussa. Joten sinä et ole keskiluokkainen Suomen mittapuulla, vaan rikas, eli keskivertoa parempituloinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi