Tein vieraille täytekakun jonka kerma korvattiin kasvirasvavaahdolla. Kukaan ei huomannut mitään.
Rakenne ja ulkonäkö muistitti täysin kermavaahtoa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
ei taida olla ihan OK syöttää salaa ruokia/aineita esimerkiksi allergioiden takia…
Annatko sinä aina vieraillesi ainesosaluettelon päivällisestä, vaikkei ole ollut puhetta allergioista? En ole nimittäin koskaan ollut kutsuilla, joissa käydään esim. kermakakun ainesosat ihan vaan varmuuden varalta läpi. Kasvikermat on nykyään ihan peruskauraa ainakin omassa tuttavapiirissäni eikä sekasyöjillekään olisi mitään tarvetta alkaa erikseen kertomaan, että tämä ei sitten ole lehmästä (heitä ei kiinnostaisi). Tietysti eri asia jos on allergia tms, mutta näistä on tapana ilmoittaa erikseen. Useimmat ihmiset kyllä käsittää nykypäivänä, että kermakakku voi olla tehty ilman maitoa ja munaa eikä se ole mikään suuri salaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt hyvät ihmiset tehkö noin! Itse olen kuolettavan allerginen muun muassa soijalle ja tietyille pähkinöille, ja melkein kaikki vegaanituotteet sisältävät soijaa. Tuo kasvirasvahomma näyttäisi sisältävän maltodekstriiniä eli perunaa, joka taas saa minut viettämään lopun päivän WC:ssä. Hirveen kiva yllättäjä oot, ap. No, onneksi kaveripiiriini kuuluu vain ihmisiä, joilla on aivot päässä, niin meidän ei tarvitse koskaan tavata sun kanssa.
Kannattaa kertoa allergioista ennen kylään menemistä. Ei tule yllätyksiä niin helposti.
Olipa tässä jokin aika sitten vieraita meillä. Tiesin, että yhdellä vieraalla on gluteeniton ruokavalio, joten sen olin huomioinut. Kesken kahvittelun toinen vieras totesi: "Tässä on soijaa." Oli joku kaupasta ostettu keksi tai jotain. En niiden tuoteselosteita tiennyt sillä silmällä katsoa, kun en tiennyt, että tällä yhdellä vieraalla on soija-allergia.
Ärsyttäviä ovat vieraat, jotka sanovat erikoisruokavaliokyselyihin: "Ei tartte meitä varten." Ja sitten kun laitan pöydän täyteen herkkuja, mihinkään ei kosketa, koska ollaan niin allergisia. Kokonaan ei heitäkään voi laskuista jättää, kun saattavat sitten yhtäkkiä syödäkin jotain, jos sattuu olemaan sopivaa ja/tai tekee kuitenkin mieli syödä.
https://fazeraito.fi/tuotteet/fazer-aito-kauravispi/
Ainekset
Vesi, kokonaan kovetetut kasviöljyt (kookos, rypsi), sokeri, KAURAuute 1%, emulgointiaineet (E475, E435), stabilointiaine (E464), happamuudensäätöaine (natriumsitraatti), suola, väri (karotenoidit).
Kauraan viittaavaa ainesosaa jopa 1%, muuten vettä, kovetettuja öljyä ja sokeria. Miten tuota saa edes kutsua kauraksi?? Saati vispiksi?
Vierailija kirjoitti:
https://fazeraito.fi/tuotteet/fazer-aito-kauravispi/
Ainekset
Vesi, kokonaan kovetetut kasviöljyt (kookos, rypsi), sokeri, KAURAuute 1%, emulgointiaineet (E475, E435), stabilointiaine (E464), happamuudensäätöaine (natriumsitraatti), suola, väri (karotenoidit).
Kauraan viittaavaa ainesosaa jopa 1%, muuten vettä, kovetettuja öljyä ja sokeria. Miten tuota saa edes kutsua kauraksi?? Saati vispiksi?
No se on vispautuvaa joten miksi ei voisi kutsua vispiksi?
Vierailija kirjoitti:
Tykkääkö joku vielä perinteisistä täytekakuista? Itse otan pienen palan kohteliaisuudesta, enkä varmaan huomaisi eroa maussa, kun muutenkin menee puoliväkisin alas.
Tykkää jos niissä on aidot puhtaat raaka-aineet...munat, kermat ja marjat. Korvikkeita kukaan ei kai vapaaehtoisesti syökään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkääkö joku vielä perinteisistä täytekakuista? Itse otan pienen palan kohteliaisuudesta, enkä varmaan huomaisi eroa maussa, kun muutenkin menee puoliväkisin alas.
Tykkää jos niissä on aidot puhtaat raaka-aineet...munat, kermat ja marjat. Korvikkeita kukaan ei kai vapaaehtoisesti syökään.
Paitsi vegaanit, heidän ruokavalionsa juurikin koostuu erilaisista korvikkeista, joiden koostumus ja maku on kemian teollisuuden tuotos. Ravinto niistä puuttuu kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se kaurakermakin ollut melkein sata prosenttisesti palmuöljyä. Ei kannata tälläisiä höpötyksiä ostaa, e koodeja ja huonoja rasvoja sekä paha maku lisäksi.
Suosituissa kaurakermoissa piilee kiusallinen ongelma – tutkija varoittaa: Kasvipohjaisissa vispisekotteissa käytetään palmuöljyä, jota Ruokavirasto kehottaa välttämään sen epäterveellisyyden vuoksi. Palmuöljy ei ole myöskään eettisesti kestävä vaihtoehto.
On kyllä naurettavaa varoitella tuollaisesta, kun ei joku kuohukermakaan mikään terveystuote ole. Kakkua syödään muutenkin ehkä max. muutama kerta vuodessa pala tai kaksi, joten kenenkään terveys ei siitä kärsi, että kermassa on silloin palmuöljyä eläinrasvan sijaan. Toki olisi kiva, että markkinoille tulisi myös vaihtoehtoja, jossa palmuöljyä ei ole. En kuitenkaan tunne huonoa omatuntoa siitä, että muutaman kerran vuodessa käytän tuotetta, joka ei ole täydellisen ekologinen. Syön kuitenkin suurilta osin kotimaista kasvisruokaa ja hiilijalanjälkeni on rutkasti keskivertosuomalaisen alapuolella.
Monille sekasyöjillekin maito aiheuttaa jopa hengenvaarallista allergiaa tai pahoja vatsavaivoja, joten on hyvä että vaihtoehtoja on olemassa. Olen myös huomannut, että useimmat, jotka eivät syystä tai toisesta ole tottuneet maidon makuun pitävät sitä vähän tunkkaisen ja äklön makuisena. Makuaisti kehittyy moneen suuntaan ja yleensä on vain tottumiskysymys mikä maistuu hyvältä. Vegaaniset leivonnaiset ovat minusta raikkaamman ja paremman makuisia, joskus jos syön jossain kylässä vaikka maitoon tehtyä kermakakkua, niin se maistuu vähän ällöltä ja äitelältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi vegaanit, heidän ruokavalionsa juurikin koostuu erilaisista korvikkeista, joiden koostumus ja maku on kemian teollisuuden tuotos. Ravinto niistä puuttuu kokonaan.
No sehän riippuu ihan vegaanista, kyllä nekin voi ruokaa tehdä ilman korvikkeita. Itse joskus hetken aikaa kokeilin olla vegaani, enkä käyttänyt korvikkeita lähes ollenkaan. Esim. 20 vuottakin sitten oli vegaaneja, vaikkei ollut korvikkeita. Kyllähän monen sekasyöjänkin ruokavalio koostuu tyyliin lenkistä ja ranskiksita mutta se ei tunnu olevan kellekään ongelma.
Ap syötti vierailleen transrasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se kaurakermakin ollut melkein sata prosenttisesti palmuöljyä. Ei kannata tälläisiä höpötyksiä ostaa, e koodeja ja huonoja rasvoja sekä paha maku lisäksi.
Suosituissa kaurakermoissa piilee kiusallinen ongelma – tutkija varoittaa: Kasvipohjaisissa vispisekotteissa käytetään palmuöljyä, jota Ruokavirasto kehottaa välttämään sen epäterveellisyyden vuoksi. Palmuöljy ei ole myöskään eettisesti kestävä vaihtoehto.
On kyllä naurettavaa varoitella tuollaisesta, kun ei joku kuohukermakaan mikään terveystuote ole. Kakkua syödään muutenkin ehkä max. muutama kerta vuodessa pala tai kaksi, joten kenenkään terveys ei siitä kärsi, että kermassa on silloin palmuöljyä eläinrasvan sijaan. Toki olisi kiva, että markkinoille tulisi myös vaihtoehtoja, jossa palmuöljyä ei ole. En kuitenkaan tunne huonoa omatuntoa siitä, että muutaman kerran vuodessa käytän tuotetta, joka ei ole täydellisen ekologinen. Syön kuitenkin suurilta osin kotimaista kasvisruokaa ja hiilijalanjälkeni on rutkasti keskivertosuomalaisen alapuolella.
Monille sekasyöjillekin maito aiheuttaa jopa hengenvaarallista allergiaa tai pahoja vatsavaivoja, joten on hyvä että vaihtoehtoja on olemassa. Olen myös huomannut, että useimmat, jotka eivät syystä tai toisesta ole tottuneet maidon makuun pitävät sitä vähän tunkkaisen ja äklön makuisena. Makuaisti kehittyy moneen suuntaan ja yleensä on vain tottumiskysymys mikä maistuu hyvältä. Vegaaniset leivonnaiset ovat minusta raikkaamman ja paremman makuisia, joskus jos syön jossain kylässä vaikka maitoon tehtyä kermakakkua, niin se maistuu vähän ällöltä ja äitelältä.
Kuohukerma on nimenomaan terveystuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikokki kirjoitti:
Minäkin syötän salaa lihatuotteita kasvissyöjävierailleni.
Miten tämä olisi mitenkään sama asia? Kermavaahtoa syövälle luultavimmin käy kasvirasvavaahtokin poislukien mahdolliset allergiat. Makupuoli voi toki olla eri. Ihmisen ruokavalioon ei kuitenkaan tehdä mitään muutosta.
No mun ruokavalioon ei kuulu ne lisäaineet joilla vedestä saostetaan mukakermaa.
Sitten varmaan osaat avata suusi ja kysyä isännältä/emännältä raaka-aineista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tismalleen samaa mieltä! Myös tuosta, että maitotuotteista ja maitotuotteisiin tehdyistä ruoista ja leivonnaisista jää äitelän tunkkainen maku suuhun. Samoin maitosuklaasta. Jos joskus vahingossa syö jotain maitotuotteista tehtyä, niin sen kyllä maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran erään lapsen synttäreillä ja lapsen äiti oli tehnyt kakun, joka sopii monelle erityyppiselle allergikolle.
Ei munia, ei vehnäjauhoja, eikä maitotuotteita.Se "kakku" oli sellainen jankkipala jytky, etten pahempaa ole varmasti ikinä maistanut.
En kuitenkaan mennyt sanomaan mitään negatiivista kakusta. En tulisi mieleenkään loukata ketään haukkumalla tarjottavia.
Tuli vaan mieleen, että miksi ihmeessä pitää tehdä tuollainen jokapojalle kakku, joka ei taatusti maistu kenellekään.
Lasten synttäreillä ihmettelen näitä -ton tarjottavia. Jos kakku ei maistu, sitä ei syödä.
Joku ei syö sitä, toinen tätä. Onko mahdoton idea tehdä muutamia vaihtoehtoja ?
Kun lopputulos on -ton tarjottavaa, josta kukaan ei tykkää
Jossain lasten kaverisynttäreillä idea on se, ettei tarvitse silmät selässä vahtia, kuka syö mitäkin, vaan kaikki on kaikille sopivaa. Yksille synttäreille tein -ton muffinseja, jotka eivät kovin hyvälle maistuneet. Jäätelöannoksia varten sitten pidin pari allergikkoa erikseen, jäätelö oli omasta paketistaan ja koristeista sanoin, että mitkä muutamat heidän pitäisi jättää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt hyvät ihmiset tehkö noin! Itse olen kuolettavan allerginen muun muassa soijalle ja tietyille pähkinöille, ja melkein kaikki vegaanituotteet sisältävät soijaa. Tuo kasvirasvahomma näyttäisi sisältävän maltodekstriiniä eli perunaa, joka taas saa minut viettämään lopun päivän WC:ssä. Hirveen kiva yllättäjä oot, ap. No, onneksi kaveripiiriini kuuluu vain ihmisiä, joilla on aivot päässä, niin meidän ei tarvitse koskaan tavata sun kanssa.
Kannattaa kertoa allergioista ennen kylään menemistä. Ei tule yllätyksiä niin helposti.
Olipa tässä jokin aika sitten vieraita meillä. Tiesin, että yhdellä vieraalla on gluteeniton ruokavalio, joten sen olin huomioinut. Kesken kahvittelun toinen vieras totesi: "Tässä on soijaa." Oli joku kaupasta ostettu keksi tai jotain. En niiden tuoteselosteita tiennyt sillä silmällä katsoa, kun en tiennyt, että tällä yhdellä vieraalla on soija-allergia.
Ärsyttäviä ovat vieraat, jotka sanovat erikoisruokavaliokyselyihin: "Ei tartte meitä varten." Ja sitten kun laitan pöydän täyteen herkkuja, mihinkään ei kosketa, koska ollaan niin allergisia. Kokonaan ei heitäkään voi laskuista jättää, kun saattavat sitten yhtäkkiä syödäkin jotain, jos sattuu olemaan sopivaa ja/tai tekee kuitenkin mieli syödä.
Tämä tosiaan ärsyttää. On kiva, kun kukaan ei ole mitään ilmoittanut, niin syömään mennässä yksi ilmoittaakin, että hän on laktoositon (meillä ei ole kukaan, joten en varaudu siihen, jos ei pyynnöstä huolimatta ole asiasta ilmoittanut). Ja seuraava ilmoittaa, ettei hänelle sovi mansikka jne. Pahin oli yksi kaverisynttäreiden lapsivieras, jonka olin kuullut olevan monellekin jutulle allerginen omalta lapseltani, mutta ei hän alle kouluikäisenä tiennyt tarkalleen, mille kaikelle. Vanhempi ei mitään ilmoitellut, mutta näin hänet ennen synttäreitä ja lypsämällä lypsin, että mitä hänen lapselleen voi tarjota. Maito ei käynyt, muna ei käynyt jne. Sitten ihan loppukommenttina ohimennen heitti, että ethän mitään kalaa kumminkaan ole tarjoamassa, lapsi on pari kertaa mennyt siitä shokkiin. En maininnut, että olin harkinnut tarjoiluun pikkupitsoja, mm. tonnikalapitsaa.
Erityisruokavaliot ei ole mikään ongelma, kunhan niistä kuulee ajoissa. Voi valikoida rauhassa, mitä tarjoaa ja ostaa tarjoiluja varten. Viime tipassa on hankala etsiä jotain sopivaa.
Kukaan ei kehdannut sanoa mitään. En minä ainakaan sanoisi mitään vaikka kakku olisi ihan hemmetin pahaa.
Minua ainakaan ei kiinnosta pätkääkään onko joku harvoin syötävä herkku epäterveellinen vai ei.