Tein vieraille täytekakun jonka kerma korvattiin kasvirasvavaahdolla. Kukaan ei huomannut mitään.
Rakenne ja ulkonäkö muistitti täysin kermavaahtoa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kävi kuitenkin jääkaapilla ja näki ovessa vaahtotuhruisen spraypullon.
Minä en ole ikinä laittanut kasvisrasvavaahtoa kakun päälle mistään spraypullosta. Aina olen itse sen vaahdon vatkannut ja maustanut.
Rypsitkin on käsin omasta maasta kylvetty ja korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjosin töissä vegaanikaverille pekonisuolaa, jota itse ripottelin tofukuutioideni päälle. Hyvin näytti maistuvan.
Miten tämä liittyy asiaan? Eihän sellaisia ihmisiä ole, jotka eivät kasvisruokaa söisi.
En pidä pekonia kasviksena.
Ei kukaan pidä, mutta joku pelle tuntuu ajattelevan, että kasvistuotteen antaminen sekasyöjälle on sama kuin lihatuotteen antaminen kasvissyöjälle. Ei ole.
Se on sama asia.
Jos olet vaikka yötä jossain ja sulle tarjotaan aamupalaksi kaurapuuroa marjoilla niin loukkaannut kun sua yritetään huijata syömään kasvisruokaa?
En tietenkään, eihän siinä mitään huijata, kaurapuuro on kaurapuuroa. Eri asia olisi aidon näköinen pihvi joka olisikin oikeasti kaurapuuroa.
Kasvisvaahdot ovat nykyään niin yleisiä, ettei ole mitään syytä olettaa vaahdon olevan kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että joku kiljaisisi kahvipöydässä, että mitä hiivattia tässä on päällysteenä?
Ehkä sitten sun tutut.
Joku pikkulapsi voisi sanoa sen ääneen että "kylläpä tämä kakku maistuu oudolta, ei niin kuin meillä kotona."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne huomasi, mutteivät kehdanneet sanoa mitään.
Onneksi oli hienotunteisia vieraita eikä kukaan möläyttänyt mitä mieltä todellisuudessa oli.
No ei kai muita kannatakaan kutsua. Itse en pidä kerman mausta, mutta ei tulisi pieneen mieleenkään haukkua kermakakkuja. Mutta en tietenkään tee niitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kävi kuitenkin jääkaapilla ja näki ovessa vaahtotuhruisen spraypullon.
Minä en ole ikinä laittanut kasvisrasvavaahtoa kakun päälle mistään spraypullosta. Aina olen itse sen vaahdon vatkannut ja maustanut.
Rypsitkin on käsin omasta maasta kylvetty ja korjattu.
Sori, mutta en viljele rypsiä, joten ostan rypsiöljyni kaupasta.
Tiesitkö, että niitä vaahdotettavia kasvirasvasekoituksia myydään pahvisissa tetroissa. Tuossa viestissä, mihin kommentoin, mainittiin spraypullo. Kommentoin siihen, koska minulla ei ole koskaan ollut spraypulloa jääkaapissa ennen eikä jälkeen sen, kun olen laittanut kasvirasvavaahtoa kakun päälle.
Olin kerran erään lapsen synttäreillä ja lapsen äiti oli tehnyt kakun, joka sopii monelle erityyppiselle allergikolle.
Ei munia, ei vehnäjauhoja, eikä maitotuotteita.
Se "kakku" oli sellainen jankkipala jytky, etten pahempaa ole varmasti ikinä maistanut.
En kuitenkaan mennyt sanomaan mitään negatiivista kakusta. En tulisi mieleenkään loukata ketään haukkumalla tarjottavia.
Tuli vaan mieleen, että miksi ihmeessä pitää tehdä tuollainen jokapojalle kakku, joka ei taatusti maistu kenellekään.
Hyi, kasvirasva- ja kermavaahto eivät ole sama asia. Vaikka yritän syödä mahdollisimman kasviperäisesti, tuollaista mukaruokaa en ymmärrä.
Olin töissä kahvilassa, jossa kaikki kakut tehtiin kasvirasvakermaan. Hävikin määrä oli järkyttävä, kun ei niitä kukaan asiakkaista tai henkilökunnastakaan halunnut syödä ensimaistamisen jälkeen.
Ajatteletko oikeasti, että vieras kylässä ollessaan alkaisi kommentoida tarjottavia muuten kuin "hyvää, maistuu" tms.?
Oudosta koostumuksesta, mausta tms. ollaan kohteliaasti hiljaa.
Älkää nyt hyvät ihmiset tehkö noin! Itse olen kuolettavan allerginen muun muassa soijalle ja tietyille pähkinöille, ja melkein kaikki vegaanituotteet sisältävät soijaa. Tuo kasvirasvahomma näyttäisi sisältävän maltodekstriiniä eli perunaa, joka taas saa minut viettämään lopun päivän WC:ssä. Hirveen kiva yllättäjä oot, ap. No, onneksi kaveripiiriini kuuluu vain ihmisiä, joilla on aivot päässä, niin meidän ei tarvitse koskaan tavata sun kanssa.
Kotikokki kirjoitti:
Minäkin syötän salaa lihatuotteita kasvissyöjävierailleni.
Miten tämä olisi mitenkään sama asia? Kermavaahtoa syövälle luultavimmin käy kasvirasvavaahtokin poislukien mahdolliset allergiat. Makupuoli voi toki olla eri. Ihmisen ruokavalioon ei kuitenkaan tehdä mitään muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt hyvät ihmiset tehkö noin! Itse olen kuolettavan allerginen muun muassa soijalle ja tietyille pähkinöille, ja melkein kaikki vegaanituotteet sisältävät soijaa. Tuo kasvirasvahomma näyttäisi sisältävän maltodekstriiniä eli perunaa, joka taas saa minut viettämään lopun päivän WC:ssä. Hirveen kiva yllättäjä oot, ap. No, onneksi kaveripiiriini kuuluu vain ihmisiä, joilla on aivot päässä, niin meidän ei tarvitse koskaan tavata sun kanssa.
Itse en tykkää kermavaahdosta, joten voisin hyvinkin käyttää vispautuvaa vaniljakastiketta jälkiruuassa. En kuitenkaan salailisi asiaa ja ihminen jolla on allergioita jne. luultavimmin myös kysyy onko käytetty raaka-ainetta X tai Y.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran erään lapsen synttäreillä ja lapsen äiti oli tehnyt kakun, joka sopii monelle erityyppiselle allergikolle.
Ei munia, ei vehnäjauhoja, eikä maitotuotteita.Se "kakku" oli sellainen jankkipala jytky, etten pahempaa ole varmasti ikinä maistanut.
En kuitenkaan mennyt sanomaan mitään negatiivista kakusta. En tulisi mieleenkään loukata ketään haukkumalla tarjottavia.
Tuli vaan mieleen, että miksi ihmeessä pitää tehdä tuollainen jokapojalle kakku, joka ei taatusti maistu kenellekään.
Lasten synttäreillä ihmettelen näitä -ton tarjottavia. Jos kakku ei maistu, sitä ei syödä.
Joku ei syö sitä, toinen tätä. Onko mahdoton idea tehdä muutamia vaihtoehtoja ?
Kun lopputulos on -ton tarjottavaa, josta kukaan ei tykkää
Vierailija kirjoitti:
Kotikokki kirjoitti:
Miten tämä olisi mitenkään sama asia? Kermavaahtoa syövälle luultavimmin käy kasvirasvavaahtokin poislukien mahdolliset allergiat. Makupuoli voi toki olla eri. Ihmisen ruokavalioon ei kuitenkaan tehdä mitään muutosta.
No mun ruokavalioon ei kuulu ne lisäaineet joilla vedestä saostetaan mukakermaa.
Vierailija kirjoitti:
Kotikokki kirjoitti:
Et taida olla ihan kartalla.
Ei sitä tiedä huomaako. En itsekään vieraana sano mitään jos maistuukin erilaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne huomasi, mutteivät kehdanneet sanoa mitään.
Niinpä. En ole koskaan kuullut kenenkään ryhtyvän moittimaan jotakin tarjottavaa tilaisuudessa jossa on itsetehtyjä leivonnaisia ja tekijjä tai hänen läheisensä kuulolla.
Sen verran toivottavasti aloittajankin lähipiirissä on vielä käytöstapoja.
Kuka ties kaikissa autoissa kävi sitten kotimatkalla kovakin mölinä oudon makuisesta kuorrutuksesta ja pelko pilaantuneen kerman aiheuttamasta mahataudista.
Tykkääkö joku vielä perinteisistä täytekakuista? Itse otan pienen palan kohteliaisuudesta, enkä varmaan huomaisi eroa maussa, kun muutenkin menee puoliväkisin alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikokki kirjoitti:
No mun ruokavalioon ei kuulu ne lisäaineet joilla vedestä saostetaan mukakermaa.
Se näissä kasvistuotteissa on vähän ongelmallista ja epäilyttävää, että niissä on kauheat listat jotain, mistä ei tiedä, mitä ihmettä ne ovat. Kun tuoteselosteen katsoo, tulee mieleen, että syö jotain muovitehtaan tuotetta.
Esim niiden "juustojen" tuoteseloste on järkyttävä. (Maku oli OK ottaen huomioon että oikeissakin juustoissa on hyviä ja huonoja maultaan). Ostan nykyään vain oikeaa juustoa, jonka tuoteselosta paljon siistimpi.
Vierailija kirjoitti:
Tykkääkö joku vielä perinteisistä täytekakuista? Itse otan pienen palan kohteliaisuudesta, enkä varmaan huomaisi eroa maussa, kun muutenkin menee puoliväkisin alas.
Kyllä, kyllä tykkäävät. Hyvin menevät kaupaksi niin myynnissä kuin pöydässäkin olevat.
Onneksi oli hienotunteisia vieraita eikä kukaan möläyttänyt mitä mieltä todellisuudessa oli.