Tein vieraille täytekakun jonka kerma korvattiin kasvirasvavaahdolla. Kukaan ei huomannut mitään.
Rakenne ja ulkonäkö muistitti täysin kermavaahtoa.
Kommentit (76)
Kotikokki kirjoitti:
Minäkin syötän salaa lihatuotteita kasvissyöjävierailleni.
Ja pähkinänmuruja pähkinäallergisille.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, minulla menee vatsa kuralle noista, en huutele kahvipöydässä. Toisekseen kyllä sen huomaa mutta on kohteliasta pitää mölyt mahassa tästäkin.
Mistä noista? Kasbisvaahtoja tehdään hyvin erilaisista raaka-aineista, esim kaurasta, soijasta tai ihan perus kasvisöljyistä. Tuskin kaikista noista vatsasi oireilee.
Nähdä se vaiva että tekee täytekakun ja pilaa sit sen lisäainesotkulla.
Hullun homma.
Vierailija kirjoitti:
Kotikokki kirjoitti:
Minäkin syötän salaa lihatuotteita kasvissyöjävierailleni.
Ja pähkinänmuruja pähkinäallergisille.
Onko joku allerginen kaikille kasvikunnan tuotteille? Ei ehkä kannata sitten syödä koko kakkua, koska kauravaahdon lisäksi siinä on vennäjauhoja ja esim marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Kasvirasvavaahto ainesosat:
Vesi, kokonaan kovetettu kasviöljy (kookos- ja rapsi), maltodekstriini, sokeri, emulgointiaineet (E472e, E435), stabilointiaineet (E464, ksantaanikumi), happamuudensäätöaine (kaliumhydroksidi), suola, aromi, väri (karotenoidit).
Vispikerma ainesosat:
Kerma
Juuri tämän takia käytän pelkkiä aitoja maitotuotteita. En mitään kasvipohjaisia sekoituksia, joissa on vaikka mitä lisäaineita ja keinotekoisia aromeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjosin töissä vegaanikaverille pekonisuolaa, jota itse ripottelin tofukuutioideni päälle. Hyvin näytti maistuvan.
Miten tämä liittyy asiaan? Eihän sellaisia ihmisiä ole, jotka eivät kasvisruokaa söisi.
En pidä pekonia kasviksena.
Kyllä sen huomaa, kerman maun huomaa heti.
Mikään kasvisrasva sekoite ei koskaan korvaa aidon kerman makua.
Mutta valmiina ostetuissakaan kakuissa ei maistu se hyvä oikea kerma, mikä maistuu itse tehdyssä kermavaahdossa. Koska siihen ostokakun kermakuorrutukseen lisätään säilytysaineita sun muuta.
Eikö se kaurakermakin ollut melkein sata prosenttisesti palmuöljyä. Ei kannata tälläisiä höpötyksiä ostaa, e koodeja ja huonoja rasvoja sekä paha maku lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjosin töissä vegaanikaverille pekonisuolaa, jota itse ripottelin tofukuutioideni päälle. Hyvin näytti maistuvan.
Miten tämä liittyy asiaan? Eihän sellaisia ihmisiä ole, jotka eivät kasvisruokaa söisi.
Ei kukaan pidä, mutta joku pelle tuntuu ajattelevan, että kasvistuotteen antaminen sekasyöjälle on sama kuin lihatuotteen antaminen kasvissyöjälle. Ei ole.
No lupasitko heille kermavaahdolla päällystettyä kakkua? Itse olisin vaan ajatellut, että jaa tämmöistä kakkua, en minä olisi sitä kermaksi luullut.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se kaurakermakin ollut melkein sata prosenttisesti palmuöljyä. Ei kannata tälläisiä höpötyksiä ostaa, e koodeja ja huonoja rasvoja sekä paha maku lisäksi.
Suosituissa kaurakermoissa piilee kiusallinen ongelma – tutkija varoittaa: Kasvipohjaisissa vispisekotteissa käytetään palmuöljyä, jota Ruokavirasto kehottaa välttämään sen epäterveellisyyden vuoksi. Palmuöljy ei ole myöskään eettisesti kestävä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pidä, mutta joku pelle tuntuu ajattelevan, että kasvistuotteen antaminen sekasyöjälle on sama kuin lihatuotteen antaminen kasvissyöjälle. Ei ole.
Se on sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sama asia.
No kerrotko sen kakkureseptin, jossa ei kasvikunnan tuotteita ole? Tuskin kovin hyvää sellainen.
Olin häissä n. 15 vuotta sitten, kahvipöydässä oli monenlaista makeaa tarjottava, mm. täytekakkua, hyytelökakkuja. Kauniita, herkullisen näköisiä, mutta mikään ei maistunut miltään. Ei ollut käytetty voita eikä kermaa. Nykyään on varmaan parempaa keinokermaa ja voikorvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sama asia.
Jos olet vaikka yötä jossain ja sulle tarjotaan aamupalaksi kaurapuuroa marjoilla niin loukkaannut kun sua yritetään huijata syömään kasvisruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sama asia.
Jos olet vaikka yötä jossain ja sulle tarjotaan aamupalaksi kaurapuuroa marjoilla niin loukkaannut kun sua yritetään huijata syömään kasvisruokaa?
No niin tyhmä ihminen, joka ei tajua, että siinä kakussa on paljon muutakin kasvista, tuskin tätäkään tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin häissä n. 15 vuotta sitten, kahvipöydässä oli monenlaista makeaa tarjottava, mm. täytekakkua, hyytelökakkuja. Kauniita, herkullisen näköisiä, mutta mikään ei maistunut miltään. Ei ollut käytetty voita eikä kermaa. Nykyään on varmaan parempaa keinokermaa ja voikorvikkeita.
Kaikki eivät oikeasti tykkää kerman ja voin mausta. Sinä voit tehdä kermakakkuja, ja minä voin tehdä, mitä minä haluan.
Ihan mielenkiinnolla menen loppuviikosta kasviruokabileisiin.... En kyllä kakkua ota, sellainen määrä keinotekoista sontaa noissa korvikkeissa. Ja osaan kyllä jättää sujuvasti lautasen reunalle ne mitkä ei maistu, tekemättä asiasta isompaa numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sama asia.
En tietenkään, eihän siinä mitään huijata, kaurapuuro on kaurapuuroa. Eri asia olisi aidon näköinen pihvi joka olisikin oikeasti kaurapuuroa.
Ei kai tässä salaa mitään syötetty. Allergikko osaa kyllä kysyä, mitä kakussa on, jos allergiat ovat vakavia. Koska eihän se päällepäin näy, mitä kaikkea kakussa muutenkaan on.