Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sinulla on lapsia ja suhtkoht järkevässä järjestyksessä oleva koti niin kerro salaisuutesi

Vierailija
30.11.2021 |

En tarkoita, että pitäisi olla viimeisen päälle kliinisen kiiltävä joka nurkasta, mutta ei tässä meidän sikolätissä ole minkäänlaista järkeä sitten alkuunsa. En ehdi kuin järjestää tavaroita ruuanlaiton ja pyykin pesemisen päälle, perussiivous jää liian vähälle. Pitäisi varmaan karsia tavaraa ja paljon.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ole kokoajan tip top, ainakin kerran päivässä pyörii tiskikone.

Pyykkiä pesen sitä mukaan kun tulee täysiä kokeellisia.

Imuroidaan päivittäin, meillä on lemmikkejä muuten varmaan riittäisi kerran viikossa.

Lapset kerää iltaisin omat lelut.

Roskat viedään roskiin, myös lapset sen osaa.

Astioita ei jätetä lojumaan vaan tiskialtaaseen odottaa pesua.

Lapsille tilat joissa saa leikkiä, jos ei halua että lelut on ympäri asuntoa.

Vierailija
22/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaisuus on se, että lapset ovat aikuisia. Kun lapset olivat pieniä, olivat työura, lastenhoito ja kodinhoito hankala yhdistelmä. Siitä johtuen meillä oli usein kaaos .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävät säilytystilat, eli kaikelle pitää löytyä paikka. Turhasta tavarasta kannattaa hankkiutua eroon. Joka päivä on pakko järjestellä ja pyyhkiä mikäli ei halua että homma räjähtää käsiin. Lisäksi ”tuo tullessas, vie mennessäs” on toimiva ohje.

Vierailija
24/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pidetään mahdollisimman vähän tavaraa, opetetaan lapset alusta saakka laittamaan tavarat takaisin paikalleen ja siisteyden ylläpitoa harrastan päivittäin ikäänkuin ohimennen.

Vierailija
25/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki ole kokoajan tip top, ainakin kerran päivässä pyörii tiskikone.

Pyykkiä pesen sitä mukaan kun tulee täysiä kokeellisia.

Imuroidaan päivittäin, meillä on lemmikkejä muuten varmaan riittäisi kerran viikossa.

Lapset kerää iltaisin omat lelut.

Roskat viedään roskiin, myös lapset sen osaa.

Astioita ei jätetä lojumaan vaan tiskialtaaseen odottaa pesua.

Lapsille tilat joissa saa leikkiä, jos ei halua että lelut on ympäri asuntoa.

Jos ois kuivausrumpu niin pyykkäisin harvemmin, mutta pitää mahduttaa sisälle narulle kuivaa niin pakko pestä koneellinen kerralla useamman kerran viikossa.

Vierailija
26/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kotityöt ole koskaan olleet äidin auttamista vaan ihan itsestäänselvästi mukana tekemistä. Olen sitä mieltä, että tämä pelasti monelta kiistalta.

Vierailija
27/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella on paikkansa, ihan joka tavaralla. Ja mitään turhaa ei kotona säilytetä, karsi tavarat minimiin. Erilaiset kasat ovat kauhistus, älä anna niiden kertyä! Siivoa kaapit kriittisellä silmällä läpi pari kertaa vuodessa.

Aina kun mahdollista osta niin kaunis käyttötavara, ettei satu silmään mikäli se jää lojumaan. Esim pölyhuisku, tiskirätti ja vaikka hiusharja voivat olla myös kauniita.

Vierailija
28/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oikeasti on se tavaran karsiminen. Kaapeissa ja varastossa on oltava löysää tilaa, jos ne on tukossa on myös koko koti.

Itse pääsin siihen tilanteeseen että ei ole mitään ylimääräistä nurkissa. Käytän tavarat loppuun asti tai jos ei ollut nappiostos niin laitan kiertoon heti. Ostan vain tarpeeseen.

Joka ilta keittiö siistiksi ja tavarat paikoilleen. Pyykkiä pestään kun kori täynnä. Kerran viikossa perussiivous. Kerran vuoteen perusteellinen kaappien ja varaston siivous. Vaatteet käydään läpi keväällä ja syksyllä.

Tavaraa on esillä suht vähän, siivous on nopeaa. Vaikka meillä on iso talo, pölyt pyyhkii ja lattiat pesee tunnissa.

Vierailija
29/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen pyykkiä päivittäin, alakouluikäiset lapset.

Pesen vaikka vajaita koneellisiakin (kone tunnistaa pyykin painon ja määrittää vedenkulutuksen ym. sen mukaan).

Likayykki ei kauaa koreissa vanhene.

Samaten olen asettanut pyykkikoneeseen ja kuivausrumpuun äänimerkin, kun ohjelma on valmis. Äänimerkki on niin rasittava, että se lähestulkoon pakottaa tyhjentämään koneet heti ja näin mitään ei jää lojumaan turhaan niihin ja saa uuden koneellisen pyörimään. Ja tapanani on kyllä viikata kuivat pyykit heti ja viedä mahdollisimman pian vaatekaappeihin.

Astianpesukone pistetään viimeistään illalla pyörimään iltapalan jälkeen.

Mutta tavaraa meillä on ihan liikaa. Ne mahtuvat kyllä lipastoihin ja kaappeihin, että koti näyttää siistiltä, mutta kun kaapit avataan totuus lyö silmille. Tavarat on sullottu sikin sokin ja mitään ei oikein mahdu sisään enää.

Nyt tässä onkin projektina tavaran karsiminen.

Vierailija
30/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä hieman kontrollifriikki, ja joskus esikoisen vauva-aikoina olin hulluuden partaalla kun koti ei meinannut pysyä siistinä kun en itse jaksanut/pystynyt koko ajan siivoamaan. Ratkaisu oli muutto (=turhan tavaran karsiminen) ja remontti, jonka yhteydessä suunnittelin kaiken kodin organisointi edellä.

Sitten koulutin lapset. Lapset osaavat laittaa ulkovaatteensa ja pyykkinsä heti oikeaan paikkaan ja myös puhtaat pyykit itse kaappiin (vaatepuut, naulakot, laatikot yms. organisointi suunniteltu niin, että lapset pystyvät mahdollisimman paljon tekemään itse). Lisäksi järjestelevät huoneensa itse joka ilta ja lelut pysyy omissa huoneissa, jos niitä tuodaan sieltä pois, ne myös viedään takaisin. Isommalla on jo myös jotain helppoja kotitöitä, niin oppivat pitämään kodista huolta. Hän on oikeastaan hyvin ylpeä roolistaan ja pitää erityisen hyvää huolta "vastuualueestaan", pysyisipä sama linja kasvaessakin!

Ruokailun jälkeen vievät itse tiskit tiskipöydälle, mutta noin muutoin lapset eivät sitten sen enempää sotkekaan, mitä kahden aikuisen perhe. Sekin auttaa, että muksut viihtyvät pihalla, joten riehumiset ja leikit keskittyy usein sinne.

Löytyy nyt 3 ja 6v.

Vierailija
31/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maltillinen tavaramäärä (koskee myös ja erityisesti leluja) eli ei kerätä krääsää.

Monesti lapsilla on järjetön määrä leluja.

Tavarat laitetaan paikoilleen käytön jälkeen. Roskat viedään roskiin, pyykit pyykkikoriin jne.

Lelut keräillään iltaisin yhdessä, ellei ole kesken joku legorakennelma tms. mikä toki saa olla.

Siisteyteen kasvattaminen: ulko-ovella kopistellaan kengät, ulkovaatteissa ja kengissä ei lampsita sisällä, ruokaillaan päydän ääressä, vaatteet säilytetään kaapissa/naulakossa jne, jne…

Vierailija
32/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotti-imuri oli meidän talouden pelastus. Ennen sitä meinasin seota siitä hiekan ja karvan määrästä (lapsen lisäksi koiria). Paras keksintö ikinä, kunhan ei osta halvinta paskaa.

Muuton yhteydessä karsin todella rankasti tavaran määrää ja nyt uudessa, entistä isommassa kodissa on enemmän säilytystilaa ja kaikelle löytyy paikkansa. Enää ei ole tavararöykkiöt siellä täällä. Varastoonkaan ei tungeta mitään ”toistaiseksi”, vaan kaikki roskiin tai kiertoon, mitä ei käytetä. Tästä ei poikkeuksia.

Vauva-aikana tuputetaan kauheasti kaikkea todella tarpeellista tavaraa, viis veisasin kaikista hyvistä neuvoista ja jätin suurimman osan krääsästä hankkimatta. Eipä notku paikat turhasta tavarasta tältäkään osin.

Lapsi 2vee osaa jo siivota lelunsa laatikoihin ja osa leluista (esim kynät, moniosainet pelit) säilytetään kaapissa ja leikitään niillä yhdessä. Ihan itse tunkee ne takaisin laatikoihin ja pyytää meitä nostamaan takaisin kaappiin.

Vierailija
33/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosimme teini-ikäisten lasteni isän kanssa. Nyt minulla on yksi sotkija vähemmän ja ne jäljellä olevat ovat alle puolet ajastaan luonani. On kyllä paikat siisteinä.

Vierailija
34/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dysonilla otan joka ilta pahimmat hiekat ja leivän murut. Tavaraa on jonkin verran, mutta mahtuvat hyvin kaappeihin joten ei ole näkyvillä. Koen että meillä on sellaista perussiistiä koko ajan.

Olen varmaan kamala äiti, mutta ei meillä lapsikaan saa missään pellossa elää, kuten ei aikuisetkaan elä. Kaikkea kampetta ei vaan levitellä pitkin poikin kämppää ja välillä kerätään lelut paikoilleen. Ei me tietty esim. illalla tehtyä lego linnaa tai junarataa hajoteta mutta kun pitää sopivaa rotia niin ei tule semmosta ihan järkkyä pommiefektiä. Ja mahtuu sitten kivasti leikkimään kun lattialla ja pöydällä on tilaa.

Vierailija
35/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikit siivotaan aina ennen seuraavia leikkejä ja lasten nukkuessa siivotaan ja pyykätään.

Vierailija
36/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän pyrin, mutta aina saa aloittaa toisesta päästä niin ikinä ei ole valmista.

Riittävästi tilaa

Tavaroiden karsiminen, kaikki turha pois

Tavaroille omat paikat

Ikuisuusprojektina on varaston pitäminen järjestyksessä ja lasten tavaroiden oikeat paikat.

Pienet ja käytöstä pois jääneet vaatteet ja tavarat suoraan niille tarkoitettuun kirppistavaran keräyspaikkaan. Siitä sitten pari kertaa vuodessa kirppikselle.

Kierrätettävä hyötykäyttöasemalle menossa oleva tavara lajitellaan heti varastossa lähtövalmiiksi. Kun kuorma valmis -viedään.

Jokaisella selkeä ja riittävä vaatesäilytys. Ei osteta liikaa vaatetta, vain tarpeeseen.

Pyykkiä pesen viikonloppuisin. Ohimennen aina erä koneeseen. Kuivaan kahdessa telineessä, pystymalli ja perinteinen siipimalli. Siitä sitten viikolla aina ohimennen viikkaus ja kaappeihin.

Tiskikone pyörii usein aamulla kun kaikki lähteneen kouluun ja töihin. Siitä heti kaappeihin kun tulee kotiin.

Viikkosiivous torstaisin. Mies imuroi, minä pesen vessat, tasot, keittiön, lasipinnat ja lattiat srkä vaihdan lakanat.

Kissanhiekat putsaan aina ensin kun tulen kotiin.

En muutenkaan tykkää mistään tavaravuorista missään. Postit lentää suoraan laatikkoon keräyspaperiin meneviin kaappeihin.

Kaikki lajitellaan ja niille on omat paikat. Metalli ja lasi keittiön roskavaunussa + bio ja energia. Pullot eteiseen laatikkoon, paristot pussiin kaappiin.

Ulkovaatteille eteisessä jokaisella oma naulakko ja kori hanskoille ja pipoille. Avaimille oma paikka ja koiranremmeille.

Kenkiä pidetään esillätelineessä vain sillä hetkellä käytössä olevat max 2 paria/hlö.

Vierailija
37/37 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti karsittu, alle 1000 tavaraa minulla, ei lasten huoneita laskettu.

Säännöllisesti käyn läpi kotia.

Tekemättömät työt tehdään nopeasti.

Illalla, ennen nukkumaan menoa, on koti siisti.