Paljonko askelia teille tulee aktiivisuusrannekkeen kanssa?
Ja kerro mitä työtä teet? Sain rannekkeen lahjaksi pari viikkoa sitten ja saan tosi vähän askelia, vaikka luulin että saisin paljon, kun työssä (sairaalassa) olen melkein koko ajan jalkeilla. Askelia tulee 6000-8000 päivässä, yhtenäkään päivänä en ole päässyt rannekkeen antamaan 10 000 askeleen tavoitteeseen. Olenko oikeasti todella huono liikkuja, vai onko nuo tavoitteet ylimitoitettuja? Portaiden kiipeämistä kyllä tulee 18-25 kerrosta päivittäin, niistä saan aina hyvät pointsit.
Kommentit (42)
Minä olen tulkinnut asian niin, että rannekkeen (Polar Loop) "askel" ei tarkoita nimenomaan pelkästään askelta, vaan on kaikenlaisen aktiivisuuden mittayksikkö. Jotain mittayksikköähän aktiivisuuden mittaamiseen on käytettävä. Tämä selittää myös sen, että ranneke ehdottaa esim. "Tiskaamista 1 h 25 min", jotta päivän aktiivisuustavoite tulisi täytetyksi. En minä ainakaan tiskatessani kovin monta askelta ota.
Polar loop käytössä ja päivässä tulee täyteen 15000-25000 "yksikköä". Kävelen lähes kaikki matkat mutta työ on istumatyötä. Pyöräillessa tai rattaita työntäessä käytän puhelimeen ladattua Sports trackeria joka mittaa gps:llä matkat, ynnäilen sitten niistä että paljonko oikeasti on tullut liikuttua.
Työpäivän aikana tulee joku 8000-9000, mutta siihen on laskettu työmatka (kävelyä 15min suuntaansa).
Yleensä pääsen päivän tavoitteeseen, joka on minulla n.14000 askelta. Usein menee ylikin, mutta kyllä siihen kymppitonniinkin jo saa liikkua.
Miten rannekkeen löysyys vaikuttaa muka tulokseen? Polar Loop käytössä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 19:46"]
10 000 päiväkodissa. Kaverille 13000-15000 vanhainkodissa
[/quote]
Yksi peruslaiska punkero lastenhoitaja (sori luonnehdinnasta, mutta kuvaa henkilön aktiivisuustasoa) väitti, että hänelle tulee päiväkodissa n.17 000 askelta päivässä.
Otin just fitibitn käyttöön ja askeleita jo reilusti yli 10 000 / pv, ei voi pitää paikkaansa. Olen istumatyössä, puolen tunninkävelyllä kävin illalla. Askelia ehkä puolet tuosta.
Mulla aktiivisuusranneke ei huomioi kävelyksi sitä, jos työnnän vaunuja. Ilman vaunuja askelia tulee tosi nopeasti iso määrä, mutta kun käsi on paikallaan niin ei rekisteröi normaaliksi kävelyksi. Voi johtua sullakin ihan siitä, jos työnnät sänkyjä tms. Kotiäitinä askelia tulee päivässä 10000-18000.
14000-23000. Kävelen työmatkat. Työ on istumista, mutta kävelen todella paljon.
Olen laittanut päivän tavoitteeksi 10 500 askelta, ja se tulee täyteen käytännössä joka päivä, jos en ole sairaana tms. Keskimäärin askeleita tulee 12600. Olen istumatyössä ja liikun autolla. Mites muilla?
Hurjia lukemia teillä. Minulla ei ole aktiivisuusranneketta, vaan käytän askelmittaria kännykällä. Opettajana, kun vaihdan luokkaa yleensä joka tunti, ja tunnin aikana kävelen paljon, saan n. 6000 askelta. Työmatkalla kävelen 10 min. suuntaansa. Jos käyn jossain illalla, niin saattaa tulla 10 000. Ilmeisesti meillä ei ole sama "askel".
Askelmittareissa on tosiaan eroja. Vivofit on (liiankin) tarkka, ei laske esim. imuroinnin aikana tapahtuvia askeleita ja sitä pitää herätellä välillä liikkumalla reippaasti käsiä heilutellen, että alkaa taas laskemaan kotona tapahtuvia, hitaita askeleita. Polar laskee askeleiden lisäksi muutakin aktiivisuutta, eli on tosiaan nimensä mukaisesti aktiivisuusmittari eikä askelmittari. Työkaverilla on joku halpismittari ja se saa yhden sähköpostin kirjoituksen aikana jo 1000-2000 askelta mittariin. Toisinsanoen eri merkkien aktiivisuusmittarit ei ole askeleidensa suhteen vertailukelpoisia keskenään.
Kaverin kanssa kuljettiin päivä vaellusreitillä. Hän sain vajaa 6000 askelta enemmän kuin minä. Molemmilla polar loop. Hän on minua pitempi 8cm.
Samoin eräs tuttava, koulunkäynti avustaja. Hänellä myös loop. Saa 6-tunnin työpäivän aikana yli 10 000 askelta. Koko päivän saldo on lähes aina 30 000.
Itsellä tekee tiukkaa saada 20 000 askelta vaikka tekisi muun ohella 2tunnin kävelylenkin. Olinkin pohtinut että joko omassani on vikaa tai kavereillani on levottomat kädet.
Itselläni on puhelimessa askelmittari jonka herkkyyttä saa säädettyä mikäli laskee liikaa askelia (esim.bussin värähtelyt) tai liian vähän. Itsellä herkkyys säädettynä alhaisella kun laski askelia bussissa ollessa. Kuitenkin sitä ei pysty kanniskelemaan kaikkialle ja syö akkua. Olisi kiva saada erillinen luotettava askelmittari (Sellainen joka ei laske kaikenlaisia kädenheilautuksia ja säädettävä herkkyys). Hyviä merkkejä?
Tavallinen työpäivä on noin 25000 askelta, toimin suuressa ravintolassa astiahuoltajana.
Vierailija kirjoitti:
Fitbit. En sitten tiedä, voisiko olla löysällä vai kävelenkö tosiaan noin vähän. Tietysti osan matkasta työnnän sänkyjä/pyörätuoleja tai kannan tavaroita enkä heiluta käsiä. Ehkä se sitten ei tajua sitä kävelyksi?
Ap
Mulla myös Fitbit ja liian löysä pyörii kyllä ranteessa ympäri. Liian tiukalla ei ota askelia. Jos työnnät jotain, niin ranneke ei laske siitä askelia, olen huomannut sen esim. kaupassa.
Itsellä tulee päivässä 3000-10000, riippuen olenko etänä vai työpaikalla ja mitä teen päivän jälkeen.
Hommatkaa taskussa pidettävä pieni askelmittari. Se on paljon tarkempi kuin kännykän tai ranteeseen kiinnitettävä.
Saman verran kuin ilman aktiivisuusranneketta
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:54"]
Hurjia lukemia teillä. Minulla ei ole aktiivisuusranneketta, vaan käytän askelmittaria kännykällä. Opettajana, kun vaihdan luokkaa yleensä joka tunti, ja tunnin aikana kävelen paljon, saan n. 6000 askelta. Työmatkalla kävelen 10 min. suuntaansa. Jos käyn jossain illalla, niin saattaa tulla 10 000. Ilmeisesti meillä ei ole sama "askel".
En luottaisi kännykän askelmittariin, olen kuullut että ne antavat hyvin epäluotettavia lukemia. Mulla on Garminin mittari ranteessa. Vertailun vuoksi olisi kiva kuulla lisääkin ihmisten päivittäisiä lukemia! 30
Kaverin kanssa oltiin reissussa ja meille tuli aina lähes samanlaiset tulokset kännylaskureissa.
Askelmittarithan toimii niin, että siellä sisällä on sellainen heiluva juttu , ja kun se on kerran mennyt edestakaisin niin tulee asken. Joissain malleissa tämän voi kuulla nakutuksena kun sitä heiluttaa. Eli jos on kova heiluttelemaan käsiään niin tulee enemmän "askelia", mutta jos taas joutuu pitämään niitä paikoillaan kävellessä esim. kantaen jotain, niin tulee vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:54"]Niin ja 17 ihmettelee kyllä tuota nro 16 kommenttia, olen nimittäin autolla kulkeva toimistotyöntekijä ja helposti pääsen noihin askeleisiin. Nousen vähintään kerran tunnissa jaloittelemaan, kävelen 1-2 kertaa työpäivän aikana portaita kuudenteen kerrokseen. Koiran kanssa kävelyä aamuin illoin, näistä tulee se yli Kymppitonni helposti.
[/quote]
No onhan tossa se koiran kanssa kävely kaksi kertaa päivässä, mikä askeleita tuo varmasti. Tarkoitinkin juuri näitä autolla toimiston oven eteen, autolla kotiin, ilta sohvalla -ihmisiä jotka väittää että saa päivän aikana 10 000 askelta. Kun eivät saa. 10 000 askelta vaatii n. 7km kävelyä joten vaikka sinne kahvihuoneelle olisi matkaa 100m, siellä saa silti vierailla melko usein että askeleet täyttyvät ;) Esim. kun ulkoilen pari tuntia lapseni kanssa, olen käytännössä liikkeellä koko ajan. Silti askeleita tulee max. 3000. Oma askelmittarini ei laske pelkkää käsien liikettä eikä myöskään ihan jokaista yksittäistä jalan heilautusta (Vivofit käytössä)
Oma ennätys päivän aikana on n. 23 000 askelta. Se vaati normaalin kotiäitipäivän lisäksi 8km juoksua ja 10km kävelylenkin. Siksi ihmettelen, miten toimistotyöntekijä saa heittämällä päivän aikana 10 000 liikkumatta yhtään ylimääräistä.
-16