Sisarusten riitely ”kuka auttaa vanhoja vanhempia”?
Tää on ilmeisen yleistä, ja kuulisin mielelläni miten teillä muilla tää menee. Onko ollut riitaa? Miten sovitte?
Meillä on paska tilanne, sillä olen narsistivanhemman syntipukkilapsi jota koko perhe ”kiusaa”. En tule saamaan perintöä, kaikki on testamentattu veljelle ja loput lahjoitetaan veljelle. En haluaisi auttaa.
Nyt hirveä sota ja painostus että mun pitää olla se joka auttaa (ja kuuntelee haukut, solvaukset ja sit loppuviimein jää ilman perintöä).
Tekee mieli muuttaa 500 km päähän.
Miten teillä tää on mennyt?
Kommentit (168)
Kuulostaa siltä että aika moni on kasvatettu rassukaksi ja siihen ajatukseen, että vanhemmat voi ja pystyy mitä vaan eikä itsellään ole mitään saumaa vaikuttaa asioihin. Teidät on alistettu ja tyhmennetty, jos luulette, että asioiden esim. verotusarvoa voidaan huijata alemmaksi ihan vain lappusilla ja ilmoituksilla, Tai että teidän yli voidaan kävellä eikä edes kannata yrittää.
Teidän vanhempanne on pieniä, tyhmiä ja surkeita vätyksiä jotka ovat kiusanneet ainoita joita osaavat typerillä rajoittuneilla lahjoillaan: lasta.
Muu maailma on täynnä osaavia ja moraalisesti oikein viritettyjä ihmisiä jotka voivat auttaa teitä hyvinkin helposti jos vaan viitsitte kuoria itsenne sieltä vanhempienne kengänpohjasta tänne reaalimaailmaan.
Ensimmäinen askel on teidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella yleistä narsistivanhemmilla että vain suosikki saa perintöä. Täällä sama tilanne, minä jään ilman, ja tätä vielä vanhemmat kehtaa hieroa mun naamaan ja ilkkua tästä. Siis toistuvasti. Ja usein.
Miksi ihmeessä pidät yhteyttä vanhempiisi???
Sisarukseni. Jos en ole yhteyksissä menetän sisarukseni. Ja mistä tiedän tän? Siitä kun kahdesti välit on olleet jo poikki. Vanhemmat veti sisaruksen ja koko suvun puolelleen ja kielsi niitä olemasta yhteydessä minuun. Olin nuo vuodet täysin yksin ilman sukua ja mitään yhteyttä keneenkään lapsuudenperheestä.
Haluan sisarukseni pitää elämässä ja siksi joudin maksamaan siitä hinnan vanhempien ilkeilyä kuunnellen.Miksi ihmeessä pidät yhteyttä sisaruksiin - ja muuhun sukuun, jotka myös kohtelevat sinua kaltoin?!
MITÄ sinä saat noilta ihmisiltä muutakuin väheksyntää ja mitätöintiä??Hanki OMA elämä ja unohda sukulaiset.
Sinä itse kuitenkin pidät yhteyttä omaan sukuusi? Ja omiin sisaruksiin? Niinpä. Helppo huudella puskasta, itse et pystyisi samaan.
Nimenmaan tämä. Mesottajat huutelee typeriä ohjeita joita itse eivät kykenisi ikimaailmassa toteuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella yleistä narsistivanhemmilla että vain suosikki saa perintöä. Täällä sama tilanne, minä jään ilman, ja tätä vielä vanhemmat kehtaa hieroa mun naamaan ja ilkkua tästä. Siis toistuvasti. Ja usein.
Sisarukseni. Jos en ole yhteyksissä menetän sisarukseni. Ja mistä tiedän tän? Siitä kun kahdesti välit on olleet jo poikki. Vanhemmat veti sisaruksen ja koko suvun puolelleen ja kielsi niitä olemasta yhteydessä minuun. Olin nuo vuodet täysin yksin ilman sukua ja mitään yhteyttä keneenkään lapsuudenperheestä.
Haluan sisarukseni pitää elämässä ja siksi joudin maksamaan siitä hinnan vanhempien ilkeilyä kuunnellen.Miksi ihmeessä pidät yhteyttä sisaruksiin - ja muuhun sukuun, jotka myös kohtelevat sinua kaltoin?!
MITÄ sinä saat noilta ihmisiltä muutakuin väheksyntää ja mitätöintiä??Hanki OMA elämä ja unohda sukulaiset.
Sinä itse kuitenkin pidät yhteyttä omaan sukuusi? Ja omiin sisaruksiin? Niinpä. Helppo huudella puskasta, itse et pystyisi samaan.
Mä voin huudella ihan saman. Olen tuo joka kertoi omasta prosessistaan (katkaisin välit ja lakkasin odottamasta rakkautta) mutta siihen et yllättäen kommentoinut.
Etsitkö syitä vai tekosyitä? Valinta on omasi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että aika moni on kasvatettu rassukaksi ja siihen ajatukseen, että vanhemmat voi ja pystyy mitä vaan eikä itsellään ole mitään saumaa vaikuttaa asioihin. Teidät on alistettu ja tyhmennetty, jos luulette, että asioiden esim. verotusarvoa voidaan huijata alemmaksi ihan vain lappusilla ja ilmoituksilla, Tai että teidän yli voidaan kävellä eikä edes kannata yrittää.
Teidän vanhempanne on pieniä, tyhmiä ja surkeita vätyksiä jotka ovat kiusanneet ainoita joita osaavat typerillä rajoittuneilla lahjoillaan: lasta.
Muu maailma on täynnä osaavia ja moraalisesti oikein viritettyjä ihmisiä jotka voivat auttaa teitä hyvinkin helposti jos vaan viitsitte kuoria itsenne sieltä vanhempienne kengänpohjasta tänne reaalimaailmaan.
Ensimmäinen askel on teidän.
Sanon vaan tähän että ne maailman ”muut ihmiset” yleensä haistaa narsistin alistetun lapsen ja ovat ilkeitä näille. Huonosti kohdellun lapsen on aikuisena liki mahdoton löytää korvaavia hyviä ihmissuhteita. Sillä muut ”haistaa veren” ja käy kimppuun raadellen.
Siksi moni narsistin lapsi on aikuisena täysin yksin ilman ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama edessä, narsististen vanhempien syntipukkilapsi kun olen.
Vanhempani ovat vielä hyväkuntoisia kuusikymppisiä, joskin äitini on aloittanut narinan siitä kuinka vanha ja raihnainen on jo nelikymppisenä.
Todellisuudessa siis ei ole, pientä kremppaa on ollut, mutta kenelläpä ei olisi.
Mutta minulla on yllätyskortti hihassani. Avautumassa on mahdollisuus lähteä ulkomaille töihin ja vakavasti harkitsen käyttäväni tämän mahdollisuuden, ehkä jäänkin muille maille.
En perheellisenä voi tehdä tätä päätöstä yksin, eikä sitä voi tehdä ihan tuosta vain, mutta minua houkuttaa hyvän työtilaisuuden lisäksi seikkailun halu ja myös se, että viimeinkin vapautuisin lapsuuden perheeni ikeestä.
Tämäkin on sellainen asia, jota ei voi ymmärtää ennen kuin on kokenut kuinka kamala se syntipukin osa voi olla.
Kaikki on sinun syytäsi, alkaen säätilasta ja päättyen kaikkiin universumin ongelmiin, mutta mitään et voi muuttaa, korjata, parantaa, koska mikään mitä teet ei ole tarpeeksi tai oikein.
Tajusin vasta aikuisena kuinka sairas kuvio olikaan ja opin tavallaan olla ottamatta vanhempiani niin henkilökohtaisesti enää. Ongelma oli heissä, ei minussa. En olisi voinut tehdä mitään enemmän tai eri tavalla, en olisi voinut olla yhtään enempää tai vähempää tai erilainen tai mitä tahansa.
Yritin kyllä, yritin koko lapsuuteni aivan kauhean kovasti, mutta mikään ei tietenkään muuttunut.
Nyt nelikymppisenä, aikuisena naisena, jolla on oma perhe, oma koti, oma ura, en enää lähde tuohon show'hun mukaan.
Auttaminen olisi ihan väärä sana kuvaamaan koko toimintaa, kyse olisi vallankäytöstä, alistamisesta, juoksuttamisesta, minut saisi taas kätevästi samaan nalkkiin kuin lapsuudessani.
Auttamiseni olisi tietenkin aina myös vääränlaista, taitamatonta, 'et kai sinä sitäkään asiaa osaa tai tiedä' jne, jne.
En aio potea huonoa omatuntoa tästä, joskus on syntipukkilapsenkin saatava elää oma elämä ja se voi myös olla onnellinen ja tasapainoinen elämä hyvin kaukana narsistisesta lapsuuden perheestä.Ap tässä. Hienoa että joku tajusi. Ja juuri tuon että se ei ole auttamista vaan uusi tilaisuus taas alistaa ja nöyryyttää.
Ja niille jotka sanoo että ”omaa syytä, mitäs alistut”: tuo alkoi jo LAPSENA. Lapsi ei voi yhtään mitään asialle. Se on alisteinen ja riippuvainen vanhemmistaan. Ja tuo rooli jää sille syntipukille loppuelämäksi. Eikä siihen auta välien katkominen - sitäkin on kokeiltu - se vaan sitten aiheutti uhkailun ja raivoamisen välikäsien kautta.
Ulkomaille muutto olisi mahtavaa!
LAPSI on riippuvainen vanhemmistaan.
AIKUINEN voi valita toisin -JOS haluaa.
Moni tarvitsee ammattiapua/ vertaistukea löytääkseen oman aikuisuutensa, mutta moni myös vain uhriutuu ja jatkaa LAPSUUDEN rooliaan.
Aikuisena ihminen on ITSE vastuussa valinnoistaan -myös siitä, kehen ja millaisiin välikäsiin on yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Ja olet tuollaisten vanhempien kanssa tekemisissä usein koska:____________________
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olet tuollaisten vanhempien kanssa tekemisissä usein koska:____________________
Koska: haluan pitää sisaruksen elämässäni. Sisarus on tärkeä ja siksi tuo pitää kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan sisarukseni pitää elämässä ja siksi joudin maksamaan siitä hinnan vanhempien ilkeilyä kuunnellen.
Siis haluat olla yhteydessä sisaruksiin, jotka eivät ole sinulle laisinkaan lojaaleja eivätkä asetu puolellesi?
Muuttaisit nyt ihan ensimmäiseksi pois sieltä vanhempien nurkista, ei tarvitsisi ainakaan altistua vittumaisille vanhemmille 247. Mielialakin voi kummasti nousta kun sinun ei tarvitsisi kuunnella omassa kodissasi haukkuja ja lyttäämistä. Saat varmasti asumistukea ja toimeentulotukea, jossei ole omaisuutta.
Jos vain jäät nykyiseen tilanteeseen, mikään ei ikinä muutu paremmaksi.
Tietäisikö joku tällaisesta??
Vanhempani takaavat sisarukseni asuntoa omalla asunnollaan ja varallisuudellaan. Kun vanhempani kuolevat niin miten käy tämän takauksen? Jos sisarukseni jättää maksamatta pankille lainaansa, niin voiko pankki ottaa vanhempieni talon haltuunsa niin että minä jään pennittömäksi, vai raukeaako tuossa tilanteessa se takaus, kun kerran takaajat ovat kuolleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska: haluan pitää sisaruksen elämässäni. Sisarus on tärkeä ja siksi tuo pitää kestää.
Millätavalla sisarus on sinulle tärkeä jos et saa suhteesta mitään vaan se tuottaa sinulle vain pahaa mieltä ja katkeruutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuosta turhaan riitelemään.
No ne eniten saavat aina ne riidat aloittaa../
Hä?
Riitaan tarvitaan aina kaksi. Riitaa voi joku haastaa mutta ei sitä haastetta ole mikään pakko vastaanottaa.
Narsisti ja hovinsa kyllä pystyy riitelemään ihan itseksensä. Loputtomiin. Se on kuin käärmeenpesä kaikkine lonkeroineen.
No anna riidellä itsekseen. Miksi siihen edes pitäisi osallistua jos se hoituu hyvin yksikseenkin?
Sitäpaitsi Jeesus oli aivan oikeassa käskiessään kääntää toisenkin posken. MIKÄÄN ei nimittäin rassaa noita riitelyhulluja niin paljon kuin se, että et lähde mukaan.
Laotsekin totesi, että "viisas ei riitele; siksi kukaan ei voi riidellä hänen kanssaan". Raivopää voi toki riehua itsekseen, mutta salassa näkee kyllä idiotisminsa ja ai että se kasaa tulisia hiiliä hänen päänsä päälle.
Ei-riiteleminen on oikeasti ihan hemmetin hyvä lähestymistapa, vaikka ei edes yrittäisi olla mikään hyvä ihminen vaan ajattelisi vaan omaa etuaan.
Vielä yksi vinkki: jos on pakko vuorovaikuttaa ja toinen alkaa riidellä, kaikkeen voi sanoa "niin". Opin sen terapeutilta, joka ei muita sanoja tainnut edes osata. "Niin" viestii vain, että kuulin ja ymmärsin, mutta en reagoi. Jos vaan sanoo kaikkeen "niin", toinen on aika pääsemättömissä. Se ei siis millään tavalla myönnä, että toinen olisi oikeasssa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan sisarukseni pitää elämässä ja siksi joudin maksamaan siitä hinnan vanhempien ilkeilyä kuunnellen.Siis haluat olla yhteydessä sisaruksiin, jotka eivät ole sinulle laisinkaan lojaaleja eivätkä asetu puolellesi?
Kyllä, sillä ilman tuota ”huonoa” sisarusta ei ole ketään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisit nyt ihan ensimmäiseksi pois sieltä vanhempien nurkista, ei tarvitsisi ainakaan altistua vittumaisille vanhemmille 247. Mielialakin voi kummasti nousta kun sinun ei tarvitsisi kuunnella omassa kodissasi haukkuja ja lyttäämistä. Saat varmasti asumistukea ja toimeentulotukea, jossei ole omaisuutta.
Jos vain jäät nykyiseen tilanteeseen, mikään ei ikinä muutu paremmaksi.
Kelle tää oli? Se oli joku aikamiespoika joka asui vanhemmillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan sisarukseni pitää elämässä ja siksi joudin maksamaan siitä hinnan vanhempien ilkeilyä kuunnellen.Siis haluat olla yhteydessä sisaruksiin, jotka eivät ole sinulle laisinkaan lojaaleja eivätkä asetu puolellesi?
Johtuuko se vanhemmistasi, sisaruksistasi vai sinusta itsestäsi?
Nää on vaikeita juttuja.
Mä asun lähellä vanhempiani jotka on aina kohdelleet mua tosi ilkeesti ja huonosti.
Sisarus asuu 300km pääss vanhemmista ja sitä on kohdeltu aivan toisin, hyvin ja kunnioittavasti, autettu valtavasti ja tuettu kaikessa. Mä en ole koskaan saanut mitään näistä.
Nyt kaukana asuva on sitä mieltä että mun pitää auttaa. Mä taas oon sitä mieltä että hänen pitää auttaa. Tässä on jo rähäkkä päällä ja en tiedä miten tulee käymään :(
Nyt ajattelee, että onneksi vanhemmat kuolivat ennen aikojaan vaikka silloin se oli kova paikka.
Siis ap jos sä et ole saamassa mitään ni ei sun tartte jeesiä vanhempia. Anna niiden suosikkilasten nyt nähä vaivaa ja tosiaan muuta veks ja vaihda vielä yhteystiedotkin. Sulla on siihen täysi oikeus.
Lakkaa olemasta kynnysmatto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko se vanhemmistasi, sisaruksistasi vai sinusta itsestäsi?
No, korjaan lausetta: ”ei ole ketään muutakaan joka olisi sukulainen”. Ja se kyllä johtuu vanhemmista joilla on taito ja voima estää vaikka koko suku pitämästä yhteyttä minuun. Voisit vaikka ihmetellä niiden sukulaisten toimintaa välillä.