Sisarusten riitely ”kuka auttaa vanhoja vanhempia”?
Tää on ilmeisen yleistä, ja kuulisin mielelläni miten teillä muilla tää menee. Onko ollut riitaa? Miten sovitte?
Meillä on paska tilanne, sillä olen narsistivanhemman syntipukkilapsi jota koko perhe ”kiusaa”. En tule saamaan perintöä, kaikki on testamentattu veljelle ja loput lahjoitetaan veljelle. En haluaisi auttaa.
Nyt hirveä sota ja painostus että mun pitää olla se joka auttaa (ja kuuntelee haukut, solvaukset ja sit loppuviimein jää ilman perintöä).
Tekee mieli muuttaa 500 km päähän.
Miten teillä tää on mennyt?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Nää on vaikeita juttuja.
Mä asun lähellä vanhempiani jotka on aina kohdelleet mua tosi ilkeesti ja huonosti.
Sisarus asuu 300km pääss vanhemmista ja sitä on kohdeltu aivan toisin, hyvin ja kunnioittavasti, autettu valtavasti ja tuettu kaikessa. Mä en ole koskaan saanut mitään näistä.Nyt kaukana asuva on sitä mieltä että mun pitää auttaa. Mä taas oon sitä mieltä että hänen pitää auttaa. Tässä on jo rähäkkä päällä ja en tiedä miten tulee käymään :(
Päättäkää ihan itse autatteko vai ette, ei sitä tarvitse sisaruksilta kysyä. Jos sisaruksellakaan ei ole mahdollisuutta auttaa, vanhemmat hoitakoot asiansa jotenkin muuten kuin lasten apuun turvautuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En auta. Kuolisi nyt vaan suosiolla pois.
Mitä sanot sisaruksillesi? Että hoitakaa te, en osallistu? Eikö ne raivostu? Ap
Just noin. Että te ootte saamassa omaisuuden joten te hoidatte, mä pesen käteni tästä hommasta.
Eihän sillä sisarusten raivostumisella ole oikeasti mitään väliä. Ei mikään laki vaadi olemaan missään tekemisissä niiden kanssa. Kasvata selkäranka ja pidä puolesi, höntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella yleistä narsistivanhemmilla että vain suosikki saa perintöä. Täällä sama tilanne, minä jään ilman, ja tätä vielä vanhemmat kehtaa hieroa mun naamaan ja ilkkua tästä. Siis toistuvasti. Ja usein.
Miksi ihmeessä pidät yhteyttä vanhempiisi???
Sisarukseni. Jos en ole yhteyksissä menetän sisarukseni. Ja mistä tiedän tän? Siitä kun kahdesti välit on olleet jo poikki. Vanhemmat veti sisaruksen ja koko suvun puolelleen ja kielsi niitä olemasta yhteydessä minuun. Olin nuo vuodet täysin yksin ilman sukua ja mitään yhteyttä keneenkään lapsuudenperheestä.
Haluan sisarukseni pitää elämässä ja siksi joudin maksamaan siitä hinnan vanhempien ilkeilyä kuunnellen.Miksi ihmeessä pidät yhteyttä sisaruksiin - ja muuhun sukuun, jotka myös kohtelevat sinua kaltoin?!
MITÄ sinä saat noilta ihmisiltä muutakuin väheksyntää ja mitätöintiä??Hanki OMA elämä ja unohda sukulaiset.
Sinä itse kuitenkin pidät yhteyttä omaan sukuusi? Ja omiin sisaruksiin? Niinpä. Helppo huudella puskasta, itse et pystyisi samaan.
Minä nimenomaan EN pidä yhteyttä sukuun ja sisaruksiin, jotka eivät osaa käyttäytyä ja kohdella ihmisiä kunnioittavasti.
En osallistu edes hautajaisiin.
Saati muihin sukujuhliin.
Perinnöistä en ole kiinnostunut.
Ei biologinen sukulaisuus velvoita tuhlaamaan elämää/ ajatuksia ihmisille, jotka väheksyvät muita.
Oon ennenkin kirjoittanut tän tänne: aggressiivinen ja väkivaltainen narsisti on kuin se tunnettu sarjahukuttaja. Koko kylä tiesi, koko kylä oli kauhuissaan, kukaan ei uskaltanut todistaa sitä vastaan, kukaan ei uskaltanut sanoa sanaakaan siitä kuulusteluissa, kaikki pidätti hengitystä ja varoi sanojaan ja käveli sukkasillaan munankuorilla.
Yksi tällainen saa helposti koko suvun tottelemaan ja pelkäämään. Sitä ei usko eikä tajua jos ei itse ole tällaista kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella yleistä narsistivanhemmilla että vain suosikki saa perintöä. Täällä sama tilanne, minä jään ilman, ja tätä vielä vanhemmat kehtaa hieroa mun naamaan ja ilkkua tästä. Siis toistuvasti. Ja usein.
Sisarukseni. Jos en ole yhteyksissä menetän sisarukseni. Ja mistä tiedän tän? Siitä kun kahdesti välit on olleet jo poikki. Vanhemmat veti sisaruksen ja koko suvun puolelleen ja kielsi niitä olemasta yhteydessä minuun. Olin nuo vuodet täysin yksin ilman sukua ja mitään yhteyttä keneenkään lapsuudenperheestä.
Haluan sisarukseni pitää elämässä ja siksi joudin maksamaan siitä hinnan vanhempien ilkeilyä kuunnellen.Siis haluat olla yhteydessä sisaruksiin, jotka eivät ole sinulle laisinkaan lojaaleja eivätkä asetu puolellesi?
Kyllä, sillä ilman tuota ”huonoa” sisarusta ei ole ketään muutakaan.
Johtuuko se vanhemmistasi, sisaruksistasi vai sinusta itsestäsi?
No, korjaan lausetta: ”ei ole ketään muutakaan joka olisi sukulainen”. Ja se kyllä johtuu vanhemmista joilla on taito ja voima estää vaikka koko suku pitämästä yhteyttä minuun. Voisit vaikka ihmetellä niiden sukulaisten toimintaa välillä.
Aina voi ihmetellä vaikka kenenkä toimintaa mutta mitä se hyödyttäisi. Ihmiset eivät toimi kuten me heidän haluamme toivivan eikä me voida ihmettelyllä toisten käytöstä muuttaa. Omasta toiminnastaan jokainen on vastuussa itse halusi sen vastuun ottaa tai ei. Jos ei halua sitä vastuunkatoa aikuisen on turha odottaa keneltäkään.
Meistä kumpikaan ei aio heitä hoitaa. Heillä on varaa ostaa tarvitsemansa palvelut, pistäköön omaisuutta lihoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on vaikeita juttuja.
Mä asun lähellä vanhempiani jotka on aina kohdelleet mua tosi ilkeesti ja huonosti.
Sisarus asuu 300km pääss vanhemmista ja sitä on kohdeltu aivan toisin, hyvin ja kunnioittavasti, autettu valtavasti ja tuettu kaikessa. Mä en ole koskaan saanut mitään näistä.Nyt kaukana asuva on sitä mieltä että mun pitää auttaa. Mä taas oon sitä mieltä että hänen pitää auttaa. Tässä on jo rähäkkä päällä ja en tiedä miten tulee käymään :(
Päättäkää ihan itse autatteko vai ette, ei sitä tarvitse sisaruksilta kysyä. Jos sisaruksellakaan ei ole mahdollisuutta auttaa, vanhemmat hoitakoot asiansa jotenkin muuten kuin lasten apuun turvautuen.
No kun se ei ole oma päätös. Toinen soittelee ja raivoaa suu vaahdossa, syyllistää, hyökkäilee, valittaa, marttyroi. Ei ole nyt ihan niin että itse vaan voin päättää mitä teen. Kun tulee helvetillinen syyllistys, kiristys, uhkailu, huuto.
Vierailija kirjoitti:
Meistä kumpikaan ei aio heitä hoitaa. Heillä on varaa ostaa tarvitsemansa palvelut, pistäköön omaisuutta lihoiksi.
Hienoa että teillä on yhteisymmärrys asiasta. Monilla ei ole ja siinä se sitten eskaloituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on vaikeita juttuja.
No kun se ei ole oma päätös. Toinen soittelee ja raivoaa suu vaahdossa, syyllistää, hyökkäilee, valittaa, marttyroi. Ei ole nyt ihan niin että itse vaan voin päättää mitä teen. Kun tulee helvetillinen syyllistys, kiristys, uhkailu, huuto.
Mä en kyllä vastaisi tuossa tilanteessa sisaruksen soittoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään auta. Ja muista että olet oikeutettu lakiosaan, mutta säästä se taistelu siihen kun vanhemmat menehtyy. Sinulla on oikeus perintöösi. Lakiosan epäämiseksi tulee olla todella raskaat perusteet, eli on joku massamurhaaja tmv, sitten oikeus voi katsoa että voi jättää perinnöttä.
Et auta. Piste. Hanki itsellesi tukea siihen. Terapia.
Ap tässä, en tule saamaan lakiosaa. Olen siis täysin nuhteeton eikä ole mitään rikosta koskaan tehty, mutta vanhempani ilmoitti että aikoo järjestää asiat niin että suosikki saa kaiken ja omaisuus siirretään. Siis siten että kuollessa se kuolinpesä on ehkä 100e enää. Saan siitä satasesta sitten lakiosan 25e.
Eli mikä oli motiivisi sitten tehdä irjana työtä, ja miksi välität raivostuvatko vai jo jos ovat raivonneet jo koko ikäsi, ei se siitä muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan sisarukseni pitää elämässä ja siksi joudin maksamaan siitä hinnan vanhempien ilkeilyä kuunnellen.Miksi ihmeessä pidät yhteyttä sisaruksiin - ja muuhun sukuun, jotka myös kohtelevat sinua kaltoin?!
MITÄ sinä saat noilta ihmisiltä muutakuin väheksyntää ja mitätöintiä??Hanki OMA elämä ja unohda sukulaiset.
Sinä itse kuitenkin pidät yhteyttä omaan sukuusi? Ja omiin sisaruksiin? Niinpä. Helppo huudella puskasta, itse et pystyisi samaan.
Nimenmaan tämä. Mesottajat huutelee typeriä ohjeita joita itse eivät kykenisi ikimaailmassa toteuttamaan.
Niin... ainahan voi tietty myös vaan uhriutua(nyyh!) ja keskittyä listaamaan (teko)syitä sille, miksi edelleen aikuisena valitsee elää muiden ehdoilla ja huonosti kohdeltuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Eikö ne ole jo varastaneet sun perintösi? Jos jonkun pitäisi olla raivoissaan niin sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on vaikeita juttuja.
Mä en kyllä vastaisi tuossa tilanteessa sisaruksen soittoihin.
Ai ei voi itse päättää asioistaan ap kun joku suuttuu? En tiennyt tosta säännöstä ja erosin narsistista.
Ap hanki selkäranka.
Katso nyt aloittaja itseäsi. Itsessä on vika. Haukkujat haukkuvat, mutta eivät kuuntele muita. Olet kuin kuolleen siskoni lapsi. Haukku sisärukset, heidän puolisot, heidän lapset. Ei tee itse mitään. Muut joutuvat tekemään kaiken. Jopa aivan ulkopuoliset ovat tehneet sellaisia asioita, mitä tämän sisaren olisi pitänyt tehdä. Ei edes tiedä nyt asiaa, että meni niin. On haukkunut kaikki päin naamaa ja nyt kun hänelle moni on sanonut vähän vastaan hänelle, niin kaikki välit häneen on poikki. Muut ovat syyllisiä, vaikka hän itse ei kuuntele ketään, haukkuu kaikki ja todella pahasti ja rumasti. Olin jopa paikalla, kun haukkui sisaruksensa. Olisi tehnyt mieli mennä pöydän alla. Suku on paskinta. Ainakin osalla. Ei onneksi kaikilla. Onneksi on hyvääkin. Hänen omasta mielestä on tehnyt kaiken hyvin ja hienosti, mutta muut ovat paskoja, eivät tee mitään, vaikka kaikki on mennyt aivan juuri toisin. On niin ihmeellisen naivi ihminen, eikä edes tajua sitä. Ei ymmärrä tästä elämästä mitään, joten en ihmettele enää miten on niin katkera ihminen kaikille. Tätä kuuluu, mutta onneksi olen todella todella kaukana tästä kaikesta, merten takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Eikö ne ole jo varastaneet sun perintösi? Jos jonkun pitäisi olla raivoissaan niin sinun.
Syntipukeilla ei ole koskaan oikeus näyttää tunteita, ja varsinkin suuttuminen on kielletty. Siitä sai lapsena selkäänsä, ja niinpä sitä sitten oppii olemaan suuttuttamatta.
T. Myös narsistin lapsi
Se näissä mua ihmetyttää että miksi suosikkilapsi ei näe yhtään miten sitä paapotaan ja miten toista sorsitaan? Miten se suosikki ei yhtään koe vastuita korjata tilnnetta? Miten se vaan kehtaa rohmuta autot ja mökit ja perinnöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on vaikeita juttuja.
Tottakai voit itse päättää mitä teet.
Anna niiden mesota keskenään ja laita numero estoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos perintö annetaan testamentilla vain yhdelle lapsista, mielestäni silloin vain siltä lapselta on lupa odottaa apua vanhana. Ei niiltä, joita on loukattu törkeästi jättämällä perinnöttä.
Mutta narsisteihin törmänneenä tiedän, että narsisti suunnittelee asiat juuri tahallaan niin että voi maksimoida kaikki loukkaukset yhtä lastaan kohtaan. Eli se tietoisesti tekee kaiken mahdollisimman loukaten ja kipua ja tuskaa aiheuttaen.
Velipoika syö ja säästää kakkua samaan aikaan.
Vanhemmat itse pitkälle ratkaisee oman vanhuutensa. Siis sillä ovatko tasapuolisia. Vai tieten tahtoen epäreiluja ja syrjiviä. Sitä saa mitä tilaa. Ja jos on kohdellut lapsiaan kaltoin niin aika turha odotella sitten orjatyövoimaa käskytettäväksi vanhuudenhoitoon.
Sen kymmenen vuotta vanhan Audin arvo on jotain ihan muuta kuin uuden, jolla voi ajella ilman kuluja. Isoin etu tulee siitä, että auton juoksevat kulut maksaa vanhempi.
Enkä nyt sano, ettei joku joskus tämän tyyppisistä järjestelyistä jäisi kiinni.