Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen tilaisuus on uurnan lasku?

Vierailija
30.11.2021 |

Omaiseni siunattiin pari kk sitten pienimuotoisesti ja kauniisti. Läheisiä hyvin vähän. Tuhkauurna vielä laskematta. Jotenkin ajattelin, että se uurnanlasku ei ole kuin muodollisuus, kun siunaus jo kirkoss ollut. Kuitenkin muutama sukulainen kyselee ja soittelee (tunkee mukaan), että koska tämä lasku on jne. Olenko ihan hakoteillä asiasta, kun ajattelin ainoana lapsena ja läheisenä vain jonain päivänä mennä suntion kanssa ja laskea vähäeleisesti uurnan?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli isäni uurnanlaskussa vain äiti (leski), minä ja veljeni (lapset).

Uurnanlaskussa on myös se hyvä puoli että ei tarvitse pohtia löytyykö suvusta sopivia arkunkantajia sen siunaustilaisuuden jälkeen. Siinä riittää että mukana ovat vain ne lähiomaiset.

Vierailija
22/31 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko siihen päälle vielä kukkia? Tai uurnan mukaan hautaan? Siunaustilaisuudessa oli vain yksi ruusu. Ihmettelen tuota kyselyä laskusta kovin sukulaisten taholta (ovat minulle etäisiä), edesmennyttä kävivät kyllä katsomassa. Onhan aikaakin vuosi sitä laskea. ap

Ihan vapaamuotoinen tilaisuus. Hautausmaan suntio tmv. hautaa kyllä uurnan yksinäänkin, jos ketään läheisiä ei ole paikalla. Uurnan voi haudata myös itse omalle maalle tai luvalla sirotella tuhkan mereen/luontoon.

Mieheni kuoli talvella, tuhkattiin, muistotilaisuus sen jälkeen. Uurnan hautaus muistolehtoon jäi suntiolle. Tätini tuhkat siroteltiin metsään (lupa maanomistajalta kysytty) ilman kirkonmiehiä.

Jos olet lähin omainen, sinä päätät, miten toimitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin mukana, kun appiukon tuhkauurna vietiin muistolehtoon. Ei siellä ollut suntiota mukana. Omalla porukalla oltiin ja laskettiin uurna toiseen valmiiksi kaivettuun monttuun. Lapioitiin umpeen ja jätettiin kukka+kynttilä siihen.

Vierailija
24/31 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leski ja lapset. Ei kuulu edes miniöille tai vävyille. Mahdollisimman herkkä hetki.

Vierailija
25/31 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lähipiiri 4 ihmistä uurna hautaan,kaks kirkonmiestä tulee kaivamaan ja saa osallistua jos haluaa, multaa päälle. Näin hietsussa.

Vierailija
26/31 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uurnanlaskussa ei yleensä ole mukana kuin kaikkein lähimmät. Oletteko siis pitäneet vain siunaustilaisuuden? Meillä oli siunaustilaisuus ja muistotilaisuus, jonka päätteeksi vain lähimmät laskivat uurnan. Ehkä sukulaiset kaipaavat muistotilaisuutta?

Oli muistotilaisuus jossa aterioimme ja juttelimme. Ap

Vierailija
27/31 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän uurnanlaskussa olimme me lapset ja äiti. Kappelissa oli ensin pieni tilaisuus virsikirjasta ja sitten uurna vietiin. Itse en kaivannut enää mitään tilaisuutta koska isä oli jo siunattu ja pidetty muistotilaisuus,mutta äiti halusi joten mentiin kappeliin.

Vierailija
28/31 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin mukana, kun appiukon tuhkauurna vietiin muistolehtoon. Ei siellä ollut suntiota mukana. Omalla porukalla oltiin ja laskettiin uurna toiseen valmiiksi kaivettuun monttuun. Lapioitiin umpeen ja jätettiin kukka+kynttilä siihen.

Kyllähän se suntion tulisi olla mukana siinä uurnanlaskussa ihan vain niiden käytännön järjestelyjen vuoksi. Mistä sen oikean tuhkauurnan muuten löytäisi jos joku ei olisi "firman" puolesta mukana?

Vierailija
29/31 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatko nuo kyselevät sukulaiset mukana siunaustilaisuudessa? Jos eivät olleet, niin ehkä he ajattelivat, että koronan takia siunaustilaisuudessa oli tavallista vähemmän vieraita, mutta ulkona järjestettävään uurnanlaskuun voisi tulla hyvästelemään vainajan.

Vierailija
30/31 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se suntion tulisi olla mukana siinä uurnanlaskussa ihan vain niiden käytännön järjestelyjen vuoksi. Mistä sen oikean tuhkauurnan muuten löytäisi jos joku ei olisi "firman" puolesta mukana?

Suntio antoi uurnan krematoriolta. Ajoimme 10 km päähän hautausmaalle. Suntio ei ollut mukana.

Vierailija
31/31 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin käytännön asiaan tarvitsemme suntiota, jos seurakunnalle on ilmoitettu, että uurna haudataan sukuhautaan? Srk tekee uurnahaudan valmiiksi. Noudamme uurnan ja hautaamme sen ilmoitettuun paikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi