Käveleminen on aivan liian aliarvostettu liikuntamuoto
Olen elämäni aikana harrastanut niin hölkkäämistä kuin kävelemistäkin ja mielestäni kävely on fyysisesti jopa raskaampaa kuin hölkkääminen. Tai ainakin itse kun kävelen 10 km tunnissa ja 20 minuutissa, niin kovasti saa töitä tehdä, kun taas hölkätessä voi ikään kuin "rullata" kevyemmin eteenpäin. Toki kunnon nostamisen kannalta hölkkääminen pesee kävelyn satanolla, mutta minun jalkoihin kovaa kävely tuntuu huomattavasti kovemmalta treeniltä ja tuntuu siltä kuin useammat lihakset tekisivät töitä hölkkäämiseen verrattuna.
Lähdenpä tästä aamukäppäilylle, joten hyvät päivät vaan kaikille!
Kommentit (29)
Itse helposti voin kävellä 20km, eikä tunnu missään. Käyn päivittäin 5,5km kävelyllä ja viikonloppuisin n. 10km kävelyllä, mutta juosta en pysty :D ei vain kunto riitä, enkä saa siitä samaa nautintoa kuin kävelystä.. Samoin kävely on itselle tosi tehokas painonpudotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pystyn kävelemään suht reippaasti ihan hyvin, mutta tuntuu että kuolen jos hölkkään 100 metriä.
Sama minulla! Olen melko nopea ja kestävä kävelijä, mutta jos hölkkään hetkenkin, luulen tukehtuvani. Harrastin parikymppisenä lenkkeilyä ja toki siinä tulin paremmaksi, mutta se oli minulle todella rasittavaa, mutta ainakin kunto koheni humisten! Samaten jostain syystä pyöräily on minulle jotenkin yllättävän uuvuttavaa. Kävellä voisin lähinnä loputtomiin.
Mulla ihan sama. Pyöräily on tosi rankkaa, pieninkin ylämäki saa läähättämään ja tuntuu pahalta keuhkoissa :D samoin kuin se hölkkä. Kävellä voin vaikka 10km ja tuntuu ainoastaan jaloissa vähäsen. Sen takia on vaikea aloittakaan mitään vähänkään raskaampaa liikuntaa, kun se tuntuu niin hirveän raskaalta.
Ja kun joku nyt kuitenkin miettii, niin olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Suoristuuko polvi? Ei kai vaan molemmat jalat ole samaan aikaa ilmassa? Varoitus - diskaus!
Itseasiassa olen joutunut opettelemaan kävelemään oikein tässä vuoden aikana. Lähes koko ikäni olen kipittänyt aivan liian pitkillä askelilla, enkä ole myöskään tehnyt askeleen työntöä kunnolla. Nyt alkaa jo askel menemään niin kuin pitääkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävelen päivittäin 5-10km, olen silti läski. Syön sitten varmaan liikaa. ☹️
Onko sun vauhti sellainen, että olet koko ajan hengästynyt?
Ei ole, mutta jalat ovat väsyneet. Lähinnä kävelen kyllä juuri aivojeni takia. Rakastan kävellä metsäpolkuja.
Vierailija kirjoitti:
Kävely on hyvä muttei tuo kokonaisvartalolle tarpeeksi liikuntaa.
SIksi suosittelen joka toinen päivä uintia tai pyöräilyä tai edes sauvakävelyä.
Saa kaikki lihasryhmät liikuntaa.
Kävelen päivittäin 2-3 tuntia koiran kanssa ja sen lisäksi teen kotijumppaa keskivartalolle ja käsille joka toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Asia mitä monet ei tajua kävelemisestä on se kuinka se hoitaa aivoja. Se on aivoille terveellistä.
Tämä on yksi suuri tekijä miksi käyn kävelemässä. Pelaan pitkiä päiviä nettipokeria ja on nimittäin keskittymiskyky ja yleisfiilis ihan eri tasolla lenkin jälkeen kuin ennen sitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä kävelen päivittäin 5-10km, olen silti läski. Syön sitten varmaan liikaa. ☹️
Joo tsekkaa syömiset. Kävelen noin 9 km päivittäin, mutta syömiseen on pakko kiinnittää huomiota ettei ala lihoa.
Kävelen itse ihan metsässä jolloin liikunta ja liike on monipuolisempaa. Tulee tasapainoa ja eri asioiden ylityksiä. Ja ihan reipasta tahtia, tosin nyt tuolla puolimetrisessä hangessa ei mene 7 km tunnissa. 😅
Kivaa kävely kyllä on. Aivot tuulettuu.
Onko sun vauhti sellainen, että olet koko ajan hengästynyt?