Onko rivitalossa pakko ottaa talkkarivuorot
Löysin mukavan ja sopivan hintaisen rivitalo-osakkeen. Ilmoituksessa sanottiin että talonmiesvuorot aina kaksi viikkoa kerrallaan. En pysty mihinkään raskaisiin hommiin, esim lumenluonti selkävamman vuoksi.
Enkö nyt voi sitä asuntoa ostaa? Olen kyllä valmis maksamaan palvelusta. Voiko taloyhtiö kieltäytyä myymästä asuntoa jos ei kykene talkkarinhommiin?
Kommentit (127)
Kahdessa tuollaisessa rivarissa olen asunut. "Talonmiehen" toimenkuvaan kuului lumien putsailu roskakatokselta, hiekoittaminen, liputukset ja kesällä yhteisten alueiden nurmikot. Muutama huonompijalkainen mummeli asui tuolla, mutta me nuoremmat hoidettiin heidän vuorot ilman sen kummempia järjestelyjä tai ihmettelyjä. Pienellä vaivalla sai hyvän palkan vastikkeen kautta.
Nyt asutaan omakotitalossa ja kaikki pitää hoitaa itse ja joka päivä, mutta eihän sekään terveelle ja toimeliaalle ole kovin iso ongelma.
Liputus, kukkapenkit ja jopa ruohonleikkuu onnistuvat suht vaivattomasti kiertävällä talonmiesvuorolla.
Sen sijaan lumityöt & hiekoittaminen kannattaa ehdottomasti ostaa ulkopuolisena palveluna! Anopin rivarissa osakkaat tekivät itse lumityöt. Lumisena talvena monet ajoivat aamulla ennen kokoamista, lumi pakkaantui ajoväylille paksuksi kakuksi. Keväällä lumen pehmetessä autot juuttuivat pohjaa myöten lumisössöön. Silloin tilattiin auraus, eikä vanhaan palattu.
Lisäksi huonosti hoidettu hiekoittaminen saattaa johtaa tapaturmaan ja isoihin korvauksiin taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Liputus, kukkapenkit ja jopa ruohonleikkuu onnistuvat suht vaivattomasti kiertävällä talonmiesvuorolla.
Sen sijaan lumityöt & hiekoittaminen kannattaa ehdottomasti ostaa ulkopuolisena palveluna! Anopin rivarissa osakkaat tekivät itse lumityöt. Lumisena talvena monet ajoivat aamulla ennen kokoamista, lumi pakkaantui ajoväylille paksuksi kakuksi. Keväällä lumen pehmetessä autot juuttuivat pohjaa myöten lumisössöön. Silloin tilattiin auraus, eikä vanhaan palattu.
Lisäksi huonosti hoidettu hiekoittaminen saattaa johtaa tapaturmaan ja isoihin korvauksiin taloyhtiölle.
*Siis ajettiin lumen päältä ennen kolaamista
Lain mukaan voidaan tuskin pakottaa, mutta naapurisopu voi olla koetuksella. Tässä keskustelussa on toistunut käsitys siitä, että pihatyöt itse hoitavassa taloyhtiössä on asiat retuperällä. Meillä 10 asunnon rivitalossa on vuorot ja piha on aina siistissä kunnossa. Tien toisella puolella olevissa taloissa pihatyöt on ulkoistettu, mutta siellä asuva sanoi, että meidän taloyhtiö näyttää aina paljon siistimmältä ja huomaa, että on tahtotilaa pitää asioita kunnossa toisin kuin heidän taloyhtiössä, josta asunnon ostaminen oli virhe.
ex kiinteistönhoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kerrostaloissa kaikki meni huonommaksi, kun siirryttiin talkkarista huoltoyhtiöihin. Talonmies aurasi lumet ja hiekoitti jalkakäytävät ja sisäpihan heti aamusta, huolto tulee, kun ehtii. Ja eihän se ehdi!
Huoltoyhtiöissä on ihan normaalia että hoidettavana on 20 taloyhtiötä per työntekijä. 10:n hengen kiinteistöhuolto voi siis hoitaa 200 taloyhtiötä. Niitä lumitraktoreita on yleensä vain 1 tuon kokoisessa firmassa. Yllätyitkö, ettei se firma tullutkaan teidän talon pihalle heti ensimmäisenä? Aivoja saa käyttää, ja joskus se on ihan suositeltavaakin.
Meillä käyvät 5-6 aikoihin aamulla ja siihen kaikki varmasti heräävät. Mutta parempi sekin kun itse ehtisin kolailemaan klo 18 jälkeen. Ruoka, jälkien korjaus, levähdys ja iltakahvi ajavat tärkeydessä lumitöiden edelle. Ja kyllä ne liputuksetkin jäisivät tekemättä. Eläkeläisille ja työttömille saattaa sopia talkkarivuorot.
Hallitus päättää. Jos haluaa oikeistolaiseen tapaan luistella velvollisuuksista niin rahalla siitä selviää.
Ei sen vuokralla asuvat pariskunnan tarvitse osallistua, jos sitä ei ole sovittu vuokrasopimuksessa.Ne työt kuuluu asunnon omistajalle.