Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko rivitalossa pakko ottaa talkkarivuorot

Vierailija
29.11.2021 |

Löysin mukavan ja sopivan hintaisen rivitalo-osakkeen. Ilmoituksessa sanottiin että talonmiesvuorot aina kaksi viikkoa kerrallaan. En pysty mihinkään raskaisiin hommiin, esim lumenluonti selkävamman vuoksi.
Enkö nyt voi sitä asuntoa ostaa? Olen kyllä valmis maksamaan palvelusta. Voiko taloyhtiö kieltäytyä myymästä asuntoa jos ei kykene talkkarinhommiin?

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan se hankkia, mutta selvitä nyt ekana, kuinka aiot talonmiesvuorot hoitaa. Jos et itse kykene/halua, niin jotenkinhan sinun on ne järjestettävä. Et voi olettaa, että muut hoitaa asian puolestasi.

Kun asia on selkeästi merkattu jo myynti-ilmoitukseen, niin se voi olla jo yhtiöjärjestyksessä.

Vierailija
42/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjän kieltäytymisestä: Myyjä voi kieltäytyä myymästä asuntoa henkilölle, josta hän ei syystä tai toisesta tykkää. Tätä ei tarvitse edes erikseen perustella. Samoin ostaja voi kieltäytyä ostamasta jonkun tietyn asunnon, jos se ei häntä syystä tai toisesta miellytä.

Myyjää tuskin kiinnostaa, tekeekö uusi osakas pihatöitä vai ei. Voihan se olla, että on myymässä juuri siksi, ettei jaksa kuunnella naapureiden vihoittelua siitä, kun ei myyjä itsekään ole osallistunut niihin, joten varmasti myy, jos joku ostaa. Taloyhtiöhän ei myy yhtään mitään, vaan joku osakas, joka haluaa siitä taloyhtiöstä eroon.

Onko sitten uuden omistajan pakko tehdä? Jos vaan kieltäytyy niin mitä siitä seuraa? Vihoittelusta en välitä yhtään.

Mene asuntoesittelyyn ja lue taloyhtiön yhtiöjärjestys läpi, onko siellä mainitaa sanktioista, jos joku ei osallistu talkkarivuoroihin. Jos ei mainintaa, taloyhtiö ei voi mitään. Muista sitten osallistua taloyhtiön kokouksiin, ettei enemmistö hyväksy ilman sinua seuraavassa kokouksessa sanktioita niille, jotka ei talkkariringissä mukana. Sokkona ei tuollaista kohdetta kannata ostaa, varsinkaan jos pitkään ollut myynnissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mielestäni tuollaista voida vaatia. Talkotyö on vapaaehtoista. Ehdota seuraavassa yhtiökokouksessa, josko ostettaisiin palvelut huoltoyhtiöltä.

Minun ymmärtääkseni yhtiö on päättänyt noin ja osakkaat tekevät sen mukaan ja uuden omistajan on mukauduttava siihen. Jos ei joku ei hoida osuuttaan, siitä tulee varmasti sanomista. Seuraavassa yhtiökokouksessa voi ehdottaa huoltoliikettä, mutta jos ne edelleen hoidetaan talkoina, niin ne jotka eivät halua tehdä hommia, maksavat sitten jollekin joka tekee ne.

Ei. Ne tekee hommat, jotka ei halua maksaa huoltoyhtiölle tai muulle ulkopuoliselle. Muilta, eli niiltä jotka eivät halua talkoilla, he eivät voi vaatia mitään maksua työstään

Vierailija
44/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan täällä on vaivaista porukkaa, ikään katsomatta...

Vierailija
45/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan se hankkia, mutta selvitä nyt ekana, kuinka aiot talonmiesvuorot hoitaa. Jos et itse kykene/halua, niin jotenkinhan sinun on ne järjestettävä. Et voi olettaa, että muut hoitaa asian puolestasi.

Kun asia on selkeästi merkattu jo myynti-ilmoitukseen, niin se voi olla jo yhtiöjärjestyksessä.

Se nyt on vaan laiton merkintä myynti-ilmoituksessa. Tai pätemätön, koska talkkarivuoron ei vo pakottaa, eikä vuoron väliin jättämisestä voi määrätä sanktiota.

Vierailija
46/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei voi pakottaa mihinkään taloyhtiön huoltohommiin eikä siitä tule mitään sanktioita. Näin sanoo laki.

Eri asia tietty on jos naapurit lakkaa moikkaamasta, mutta jos se ei haittaa, niin siitä vaan.

Kaikissa rivareissa nää yhteishuollot perustuu vapaaehtoisuuteen. Eikä senttiäkään joudu maksamaan asuntokohtaista lisää vaikka jättäisi vuoronsa tekemättä. Jos yhtiölle tulee lisää kustannuksia, jakautuu se kaikille osakkaille yhteisesti eikä osallistumisella ole mitään merkitystä.

Vierailija
47/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun ei tarvitse tehdä omaa talkkarivuoroa, etkä saa häätöä. Naapurit voi suuttua, ei muuta.

Kiitos, hyvä tietää. Naapurit saa vihoitella ihan kuinka paljon haluavat... ja olen ihan valmis yv nousuun jos palkataan huolto. Jos muut haluavat tehdä talkoilla niin sekin sopii mulle. Varmaan tää pelottanut kaikki ostajat pois koska on ollut aika kauan myynnissä.

Vierailija
48/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä siinä sitten on niin kamalaa, jos pitäisi tehdä lumityöt talvella tai leikata nurmikkoa kesällä. Meillä nämä hommat (ja paljon muutakin) tehdään rivitalossa juuri yhdessä. Omalle kohdalle nurmikon leikkuu tulee kaksi kertaa kesässä ja lumityöt riippuu toki talvesta. Ilmaista kuntoilua. Meillä on pari asukasta tässä talossa, jotka eivät enää töihin kykene, ja vaikka heidän ei ole pakko, he maksavat pientä korvausta talon teineille, jotka hoitavat hommat heidän puolestaan.

Vierailija
49/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun ko. asia vaiva ajo etukäteen, en missään nimessä ostaisi itse.

Vierailija
50/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että toi on pelottanut ostajia. Kyllä useimmat ihmiset tietää tosiasiat, talkootyötä ei tarvitse tehdä. Pikemminkin taloyhtiössä voi olla kiusantekoa, häiriöitä tai suuret lämmityskulut, jos sähkölämmitys. Tai tulossa kalliita temppuja tms.

Vierailija
51/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppo sanoa, ettei n orsu v-unaa mai sista naapureista välitä, mutta kyllä sitä pitemmän päälle alkaa välittää. Kyllä se vain vaikuttaa. Oikeasti kovapintainen ihminen pitää olla, ettei mitään piittaisi moisesta.

Been there, done that... Not anymore....

Vierailija
52/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla vaikka sellainen työ, että tulee kuukauden komennus ulkomaille. Siinäpä ei paljon naapurien kiukuttelut auta, jos talonmiesvuorolainen on toisella puolen palloa. Omalla työkaverilla välillä näin.

Vierailija
53/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mikä siinä sitten on niin kamalaa, jos pitäisi tehdä lumityöt talvella tai leikata nurmikkoa kesällä. Meillä nämä hommat (ja paljon muutakin) tehdään rivitalossa juuri yhdessä. Omalle kohdalle nurmikon leikkuu tulee kaksi kertaa kesässä ja lumityöt riippuu toki talvesta. Ilmaista kuntoilua. Meillä on pari asukasta tässä talossa, jotka eivät enää töihin kykene, ja vaikka heidän ei ole pakko, he maksavat pientä korvausta talon teineille, jotka hoitavat hommat heidän puolestaan.

Kun on selkä p.. sksna ja skolioosi, ei pysty.

Vierailija
54/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että toi on pelottanut ostajia. Kyllä useimmat ihmiset tietää tosiasiat, talkootyötä ei tarvitse tehdä. Pikemminkin taloyhtiössä voi olla kiusantekoa, häiriöitä tai suuret lämmityskulut, jos sähkölämmitys. Tai tulossa kalliita temppuja tms.

Ei oo sähkölämmitys eikä isoja remppojakaan tulossa. Ehkä ne sit on vaan ikävät naapurit...

Vierailija
55/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi olla vaikka sellainen työ, että tulee kuukauden komennus ulkomaille. Siinäpä ei paljon naapurien kiukuttelut auta, jos talonmiesvuorolainen on toisella puolen palloa. Omalla työkaverilla välillä näin.

Meidän rivarissa on näin. Jos sattuu, että ei ole kotona, vaihtaa sitten vuoroaan jonkun toisen kanssa. Ei ole tuottanut ongelmia.

Vierailija
56/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon niitä lumitöitä sitten on? Meillä jokainen tekee omalta edustaltaan ja pienet yhteiset alueet se joka ehtii. Ei ole ollut mitään ongelmaa, moni tykkää hyötyliikunnasta, itseni mukaan lukien.

Tietenkään ei talon vanhuksilta edellytetä mitään yhteisten alueiden raskaita töitä, mutta yksi heistä ainakin hoitaa sitten esim pihan kukkaistutuksia mielellään. Kyllä sovulla saa aikaan. Mutta riippuu tietysti siitäkin, paljonko niitä töitä on.

Vierailija
57/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä on tuollainen järjestely. En ole suostunut tekemään mitään. Lumet lakasen portaista yms. pientä. Olen valmis maksamaan kiinteistöhuollosta, mutta kun se ei muille kelpaa eikä kukaan ole valmis maksamaan. En ala sitten minäkään tekemään lumitöitä tai leikkaamaan nurmikkoa. En asu kolhoosissa, vaan TALOYHTIÖSSÄ.

Taloyhtiöhän ei voi tälle mitään. Olen itsekäs ja se p*ska naapuri. Mieluummin näin kuin ulkotyöt. Ei haittaa mua eikä oo elämänlaatua heikentäny.

Vierailija
58/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...vaihtaa sitten vuoroaan jonkun toisen kanssa."

Jouluna, juhannuksena niin kannattaa aina tehdä ehdottomasti.

Vierailija
59/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin aikoinaan asunnon rivarista missä oli tämmöinen ”vuoroviikotalkkari”-systeemi. No sitten tuli tilanne, että työni muuttui sellaiseksi että jouduin olemaan viikottain reissussa.

Pitkiä katseita sain, kun ilmoitin aina etten voi hoitaa omaa vuoroani. Mutta minkäs teet.. no sitten taloyhtiöön muutti perhe koka alkoi kovempaa ääntä pitää siitä etteivät tee talkoilla mitään.

Yhtiökokouksessa sitten tehtiin päätös missä päätettiin ostaa lumityöt ja haravointi ulkopuoliselta.

Tämä päätös nosti omaa yhtiövastiketta (kaksio, 62m2)seitsemän euroa kuussa..

nurmikot leikataan omalta alueelta itse ja koska tykkään hommasta leikkaan sen yhteisiltä alueilta aina kun kotona olen.

Tämä päätös paransi kummasti yhteiseloa naapurien kanssa 😊

Ja sanottakoon vielä että asun pohjoisessa missä lunta sataa paljon, on piha paremmassa kunnossa koneella aurattuna kuin kolalla työnneltynä.

Vierailija
60/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin taloyhtiö sitä asuntoa (osakkeita) on myymässä eikä kenenkään tarvitse tehdä talkoilla talkkaritöitä.

Pönttö. On taloyhtiöitä missä, asukkaat tekevät, eivätkä maksa huoltoyhtiölle.Sen hintahan on vastikkeessa.

Olen sillä tavalla pönttö, että osaa lukea lakikirjaa. Taloyhtiö ei voi vaatia osakkaita tekemään talkoilla huoltoyhtiön töitä edes silloin, kun näin halutaan pitää vastike alhaisena. Voidaan sopia, että noin tehdään eikä sopimuksesta voi laistaa, mutta uuden osakkaan ei tarvitse sopimusta allekirjoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi