Onko rivitalossa pakko ottaa talkkarivuorot
Löysin mukavan ja sopivan hintaisen rivitalo-osakkeen. Ilmoituksessa sanottiin että talonmiesvuorot aina kaksi viikkoa kerrallaan. En pysty mihinkään raskaisiin hommiin, esim lumenluonti selkävamman vuoksi.
Enkö nyt voi sitä asuntoa ostaa? Olen kyllä valmis maksamaan palvelusta. Voiko taloyhtiö kieltäytyä myymästä asuntoa jos ei kykene talkkarinhommiin?
Kommentit (127)
Mulla kaatunut rivitalo-osakkeen hankinta tuohon talkoovuorohommaan. Yhtiössä oli vain neljä asuntoa, eli vuoro olisi osunut aika usein. Ei musta ole enää melkeinseiskakymppisenä muijana kolaamaan parkkipaikkaa aamulla ennen kello seitsemää.
Tyytyväisenä nykyisin pienkerrostalossa, jossa oma pieni piha jota saa hoitaa, ja taloyhtiössä huoltomiespalvelut ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun ilmoituksessa vaan on että näin toimitaan. Jos ostan asunnon enkä suostu, saanko häädön?
Miksi ihmeessä haluaisit ostaa asunnon yhtiöstä, johon et selvästikään yhtään sovi? Tuskin häätöä, mutta riitaa ja eripuraa. Muuta johonkin, missä ostetaan tuo palveluna.
Olen etsinyt, mutta en ole löytänyt sopivan matkan päästä päätyasuntoa. Tää olis hyvä mutta en kyllä ala mitään talkkarin hommia tekemään. Olen kesäisin aina 3kk muualla, et ei olikin onnistuisikaan. En välitä naapureiden vihoista, siinähän vihoittelevat. Mutta voivatko kieltäytyä myymästä mulle?
Kyllä myyjä voi halutessaan kieltäytyä myymästä sinulle. Varsinkin jos ajattelee tulevia entisiä naapureitaan.
Tästä on keskusteltu asiaan liittyvässä ryhmässä aiemminkin:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/5355390/onko-pakko-osallistua
Itselläni käsivamma joka estäisi lumityöt tms talkkarihommat. Enkä taatusti palkkaisi omalla "vuorollani" ketään tekemään minun hommaani kun siihen ei ole lakisääteistä velvoitetta eikä yhtiöjärjestyksessä ole sellaisesta sovittu. Lisäksi yhden henkilön ostamana tuollainen tulisi kohtuuttoman kalliiksi. Sen sijaan ehdottaisin heti seuraavaan yhtiökokoukseen tai tarvittaessa ylimääräiseen yhtiökokoukseen huoltotoimen ostamista ulkopuoliselta.
Oletuksena tietenkin olisi, että tuosta syntyisi riitaa ja vastikkeet nousisivat.
Tuskin siinä taloyhtiössä on lunastuslauseketta. Sellaisia oli 1900-luvun alussa. Joten eivät voi kieltäytyä myymästä.
Muuta kerrostaloon ja haluat kerrostaloelämää, omakotitaloissa ja rivareissa tehdään asioita itse.
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa on tosiaan ok-talon ja kerrostalon huonot puolet samassa paketissa. Maksat vastiketta, noudatat politbyroon määräämiä sääntöjä ja teet ulkotöitä. En maksaisi tonnia enempää neliöltä edes uudesta rivarista Espoossa.
Minusta siinä taas on omakotitalon ja kerrostalon hyvät puolet samassa paketissa. Vastiketta maksetaan, aivan kuin kerrostalossa, omakotitalossa asuva taas maksaa joka laskun itse kokonaan erikseen, vastikkeessa laskut ovat samassa paketissa. Tottakai jokaisessa taloyhtiössä on säännöt, jos haluaa huudattaa musiikkia keskiyöllä tai kasata kaatopaikkaa pihalleen (tosin siihenkin voidaan omakotialueella puuttua) on parasta tietenkin asua omakotitalossa. Ulkotöitä ei kerrostalossa ole, sillä niistä maksetaan kalliisti huoltoyhtiölle. Omakotitalossa teet kaiken itse, mutta rivitalossa hommat jakaantuvat. Jonkunhan se nurmikko on leikattava ja lumityöt tehtävä. Rivitalossa voi nauttia omasta pihasta, kuten kerrostalossa, mutta se on pienempi, ei niin paljon työtä.
Mutta asiaan. Ketään ei voi pakottaa tekemään lumitöitä tai leikkaamaan ruohikkoa, mutta jos taloyhtiössä muille sopii, että työt jakaantuvat kaikkien kesken, niin eihän sitä hyvällä katsota, jos uusi asukas ryhtyy vapaamatkustajaksi saman tien. Kannattaa varmaan soittaa isännöitsijälle ja tiedustella, miten kannattaisi toimia, jos asunnon haluat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voit vuorollasi tilata lumityöt tai nurtsinleikkuut ulkopuoliselta. Kunhan ne hommat tulee tehtyä.
No ei se noin mene. Talkkariringissä ovat ne, jotka haluavat/kykenevät.
Ne, jotka eivät halua tai kykene, jäävät ringin ulkopuolelle. Heiltä ei voi vaatia ylimääräisiä maksuja tai hankkimaan tuuraajaa rinkiin.
Jos kukaan ei hoida talonmiesrinkiä, niin sitten hankitaan ulkopuolinen kiinteistönhoitaja tekemään työt. Tähän kustannukseen osallistuvat kaikki koritetun yhtiövastikkeen kautta, siinä wi wnää vapaaehtoisuutra ja naksuhaluja kysellä. Maksusta ei myöskään vapaudu omat portaat ja käytävänpätkän putsaamalla.
t. Rivariyhtiön hallituksen pj.
Vierailija kirjoitti:
Myyjän kieltäytymisestä: Myyjä voi kieltäytyä myymästä asuntoa henkilölle, josta hän ei syystä tai toisesta tykkää. Tätä ei tarvitse edes erikseen perustella. Samoin ostaja voi kieltäytyä ostamasta jonkun tietyn asunnon, jos se ei häntä syystä tai toisesta miellytä.
Myyjää tuskin kiinnostaa, tekeekö uusi osakas pihatöitä vai ei. Voihan se olla, että on myymässä juuri siksi, ettei jaksa kuunnella naapureiden vihoittelua siitä, kun ei myyjä itsekään ole osallistunut niihin, joten varmasti myy, jos joku ostaa. Taloyhtiöhän ei myy yhtään mitään, vaan joku osakas, joka haluaa siitä taloyhtiöstä eroon.
No se on kohtuuhintainen koska yhtiön kiinteistöhuoltokulut pidetään tuolla tavalla alhaalla. Ennemmin ostaisin asunnon yhtiöstä, jossa suurempi vastike mutta nuita hommia ei jaeta asukkaille. Ap ei säästä yhtään ostamalla palvelut itse. Pikemminkin kalliimmaksi tulee ja asunto lakkaa aika nopeaa olemasta ”kohtuuhintainen”. Järki päähän nyt!
Tää asunto on ollut aika kauan jo myynnissä. Ostan jos myyvät mulle. Ilmoitan kyllä että en aio miksikään talkkariksi tai setvimään kuka nyt tulisi tekemään sen ja sen.
Taloyhtiö päättää miten huolto järjestetään, osakkaana voit ehdottaa/ nostaa asian käsittelyyn seuraavaan yhtiökokoukseen.
Itselläkin kaatui rivarin hankinta kun olisi pitänyt esim. aurata parkkipaikat määrätyillä viikoilla(itellä ei ollut autoa silloin) jne. No thanks! Nykyisin auraan vain oman paikan kun ei huolto pelaa, mutta ainakaan muista ei tarvi stressata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjän kieltäytymisestä: Myyjä voi kieltäytyä myymästä asuntoa henkilölle, josta hän ei syystä tai toisesta tykkää. Tätä ei tarvitse edes erikseen perustella. Samoin ostaja voi kieltäytyä ostamasta jonkun tietyn asunnon, jos se ei häntä syystä tai toisesta miellytä.
Myyjää tuskin kiinnostaa, tekeekö uusi osakas pihatöitä vai ei. Voihan se olla, että on myymässä juuri siksi, ettei jaksa kuunnella naapureiden vihoittelua siitä, kun ei myyjä itsekään ole osallistunut niihin, joten varmasti myy, jos joku ostaa. Taloyhtiöhän ei myy yhtään mitään, vaan joku osakas, joka haluaa siitä taloyhtiöstä eroon.
Onko sitten uuden omistajan pakko tehdä? Jos vaan kieltäytyy niin mitä siitä seuraa? Vihoittelusta en välitä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tää asunto on ollut aika kauan jo myynnissä. Ostan jos myyvät mulle. Ilmoitan kyllä että en aio miksikään talkkariksi tai setvimään kuka nyt tulisi tekemään sen ja sen.
Ei kai sun tarvi kuin vaan tehdä tarjous asunnosta jos sen haluat ostaa? Miksi sun pitäisi selvitellä taloyhtiölle/myyjälle mitään?
Vierailija kirjoitti:
Ulkotöitä ei kerrostalossa ole, sillä niistä maksetaan kalliisti huoltoyhtiölle.
Hoitavastike neliötä kohden on yleensä aina kalliimpi rivarissa kuin kerrostalossa. Sitten jos rivari on vielä sähkölämmitteinen, kokonaisasumiskulut on ihan älyttömät.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin taloyhtiö sitä asuntoa (osakkeita) on myymässä eikä kenenkään tarvitse tehdä talkoilla talkkaritöitä.
Kyllä monissa taloyhtiöissä on sovittu,että yhteisten piha-alueiden ruohonleikkuu sekä lumityöt,liputus jne.tehdään vuorotellen.Jos on niin pihi taloyhtiö,ettei töistä raaskita maksaa huoltoyhtiöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa on tosiaan ok-talon ja kerrostalon huonot puolet samassa paketissa. Maksat vastiketta, noudatat politbyroon määräämiä sääntöjä ja teet ulkotöitä. En maksaisi tonnia enempää neliöltä edes uudesta rivarista Espoossa.
Minusta siinä taas on omakotitalon ja kerrostalon hyvät puolet samassa paketissa. Vastiketta maksetaan, aivan kuin kerrostalossa, omakotitalossa asuva taas maksaa joka laskun itse kokonaan erikseen, vastikkeessa laskut ovat samassa paketissa. Tottakai jokaisessa taloyhtiössä on säännöt, jos haluaa huudattaa musiikkia keskiyöllä tai kasata kaatopaikkaa pihalleen (tosin siihenkin voidaan omakotialueella puuttua) on parasta tietenkin asua omakotitalossa. Ulkotöitä ei kerrostalossa ole, sillä niistä maksetaan kalliisti huoltoyhtiölle. Omakotitalossa teet kaiken itse, mutta rivitalossa hommat jakaantuvat. Jonkunhan se nurmikko on leikattava ja lumityöt tehtävä. Rivitalossa voi nauttia omasta pihasta, kuten kerrostalossa, mutta se on pienempi, ei niin paljon työtä.
Mutta asiaan. Ketään ei voi pakottaa tekemään lumitöitä tai leikkaamaan ruohikkoa, mutta jos taloyhtiössä muille sopii, että työt jakaantuvat kaikkien kesken, niin eihän sitä hyvällä katsota, jos uusi asukas ryhtyy vapaamatkustajaksi saman tien. Kannattaa varmaan soittaa isännöitsijälle ja tiedustella, miten kannattaisi toimia, jos asunnon haluat.
Ei ehkä kannattaisi kysyä juuri tuon yhtiön isännöitsijältä. Se kun kertoo asiasta hallitukselle jota kautta tieto siirtyy asunnon myyjälle josta sitten voi seurata se, että asuntoa ei saakaan ostettua.
Lainopillisia neuvoja asiasta kannattaa kysyä muualta. Isännöitsijään yhteys vasta sitten, kun kaupat on jo tehty ja kerrot että set voi hoitaa talonmiesvuoroa.
Sen verran kannattaa omaa selustaa turvata, että aiheesta käytävät keskustelut nauhoittaa. Eli hanki digitaalinen sanelukone ja taltioi kaikki aiheesta naamakkain tai puhelimessa käytävät keskustelut itsellesi muistiin. Mitään älä mainitse nauhoittamisesta muille vaan pidät nuo nauhoitteet omana "henkivakuutuksenasi" siltä varalta että jos (kun) tuosta myöhemmin kehkeytyy riita.
En ikinä muuttaisi rivariin, jossa ei olisi huoltoyhtiö hoitamassa ns pakollisia hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voit vuorollasi tilata lumityöt tai nurtsinleikkuut ulkopuoliselta. Kunhan ne hommat tulee tehtyä.
No ei se noin mene. Talkkariringissä ovat ne, jotka haluavat/kykenevät.
Ne, jotka eivät halua tai kykene, jäävät ringin ulkopuolelle. Heiltä ei voi vaatia ylimääräisiä maksuja tai hankkimaan tuuraajaa rinkiin.
Jos kukaan ei hoida talonmiesrinkiä, niin sitten hankitaan ulkopuolinen kiinteistönhoitaja tekemään työt. Tähän kustannukseen osallistuvat kaikki koritetun yhtiövastikkeen kautta, siinä wi wnää vapaaehtoisuutra ja naksuhaluja kysellä. Maksusta ei myöskään vapaudu omat portaat ja käytävänpätkän putsaamalla.
t. Rivariyhtiön hallituksen pj.
Kiitos tästä! Mulle sopii hyvin että vastike nousee, mut en kykene terveyden takia niihin hommiin. Hyvä tietää että ei voida pakottaa.
Sinun ei tarvitse tehdä omaa talkkarivuoroa, etkä saa häätöä. Naapurit voi suuttua, ei muuta.
Olen etsinyt, mutta en ole löytänyt sopivan matkan päästä päätyasuntoa. Tää olis hyvä mutta en kyllä ala mitään talkkarin hommia tekemään. Olen kesäisin aina 3kk muualla, et ei olikin onnistuisikaan. En välitä naapureiden vihoista, siinähän vihoittelevat. Mutta voivatko kieltäytyä myymästä mulle?